Connect with us

Horvátország

KÖZÉP-EURÓPA KAPUJA: A fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok behajózásában

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

maersk line
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc

Pénteken Fiumében a fiumei kikötő történetének legfontosabb szerződését, a Zagreb Deep Sea konténer-terminál fejlesztéséről és használatáról szóló 50 éves koncessziót. A szerződést a Kikötő Igazgatóság nevében Denis Vukorepa igazgató, míg az APM Terminals b.v. és az Enna Logic kft. alkotta konzorcium nevében Morgen Engelstoff és Pavao Vujnovac írták alá.

Rövid és hosszú távú következmények

Mint erről annakidején már beszámoltunk, az APM Terminals az A.P. Moller- Maersk csoport, a világ egyik legnagyobb tengerhajózási vállalatának leányvállalata, az Enna Logic, pedig a horvát gázkirály, Pavao Vujnovac főként vasúti szállítással foglalkozó logisztikai cége.

A Zagreb Deep Sea konténer-terminál fejlesztési terve, amely a jelenlegi elképzelések szerint 2034-ben ér véget, egy teljesen új szállítmányozási-logisztikai helyzet megteremtését ígéri nemcsak az Észak- Adria, de a földközi-tengeri kikötők tekintetében is, mert a fiumei kikötő alkalmas lesz a legnagyobb konténerszállító hajók fogadására is (Ultra Large Container Vessel, 24 ezer TEU-t meghaladó befogadóképességgel). Ez a horvát kormány 2003-ban megkezdett fejlesztési tervének végső fázisa, ám időközben a Rijeka Gateway I. és II. keretében meg fog épülni a D-403-as bekötőút is, amely közvetlen összeköttetést létesít a kikötő és a fiumei körgyűrű között.

A konténer-terminál mellett ugyanakkor már a vége felé közelítenek az intermodális vasúti csomópont kiépítésének munkálatai, amelyet részben EU-s alapokból pénzeltek, ezek az elvárások szerint már az év végén befejeződnek. Ugyanakkor, szinte biztosra vehető, hogy már az elkövetkező időszakban nemzeti stratégiai befektetésnek minősítik a Fiume közeli Matuljiban létesítendő intermodális logisztikai központot, amit megközelítőleg 100 millió euróból számítanak kiépíteni az igen kedvező fekvésű városka mellett.

Az új intermodális logisztikai központ az autópálya, az európai TEN- T mediterrán korridorján fekvő vasút vonal és a szlovén határ közelében helyezkedne el, és fontos szerepet játszik majd a kikötő és a hátország összeköttetésének megvalósításában.

Ha már a tervekről beszélünk, meg kell említeni az új, Krk szigetét a szárazfölddel összekötő híd és a krki konténer-terminál kiépítését, amivel a fiumei kikötő kapacitása évi 3 millió TEU-ra (twenty-foot equivalent unit – húsz láb hosszú konténernek megfelelő egység) növekedne.

Mit mond a főnök?

KÖZÉP- EURÓPA KAPUJA: A fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok behajózásában

Morten Engelstoft, az APM Terminals igazgatója

A fiumei Novi listnek adott interjújában Morten Engelstoft, az APM Terminals igazgatója elmondta, hogy a fiumei kikötőt valójában nemcsak Közép- Európa kapujának látja, de véleménye szerint Dél- Németország ellátása szempontjából is fontos tényezővé válhat.

Ugyanakkor, mivel a terminál hajózási jellemzői sokkal jobbak, mint a többi, nemcsak adriai, de más földközi tengeri kikötőé, és miután felszereltségét tekintve is felveszi majd a versenyt bármelyik terminállal, Engelsoft szerint a jövőben a fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok esetében.

– A közép-európai piacok erőteljesen növekednek, növekszik a ipari termelés, így számunkra Fiume teljesen logikus választás volt

– mondta Engelsoft.

Az újságíró kérdésére, hogy mennyiben befolyásolta a döntést az épülő új, Fiumet a magyar határral összekötő vasútvonal, úgy nyilatkozott, hogy a Maersk, illetve az APM Terminals részére Magyarország fontos piac, így minden új vasúti összeköttetés csak pozitívan hathat ki a terminál ügyvitelére.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

anyuci mm
Ursula és anyuci kedvenc Mikimausza (Forrás: X-platform, Andrej Plenković)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.

Már nem illúzió a kínai út

Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.

A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.

A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.

A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.

Új szelek fújnak

Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.

A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.

Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.

illúziók kínai

A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)

Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.

Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.

Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.

Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.

Hétvégi csemege

Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.

Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.

illúziók kínai

A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)

Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.

Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.

Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.

Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.

Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.

Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava