Connect with us

Horvátország

KÖZÉP-EURÓPA KAPUJA: A fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok behajózásában

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

A cikk meghallgatása

Pénteken Fiumében a fiumei kikötő történetének legfontosabb szerződését, a Zagreb Deep Sea konténer-terminál fejlesztéséről és használatáról szóló 50 éves koncessziót. A szerződést a Kikötő Igazgatóság nevében Denis Vukorepa igazgató, míg az APM Terminals b.v. és az Enna Logic kft. alkotta konzorcium nevében Morgen Engelstoff és Pavao Vujnovac írták alá.

Rövid és hosszú távú következmények

Mint erről annakidején már beszámoltunk, az APM Terminals az A.P. Moller- Maersk csoport, a világ egyik legnagyobb tengerhajózási vállalatának leányvállalata, az Enna Logic, pedig a horvát gázkirály, Pavao Vujnovac főként vasúti szállítással foglalkozó logisztikai cége.

A Zagreb Deep Sea konténer-terminál fejlesztési terve, amely a jelenlegi elképzelések szerint 2034-ben ér véget, egy teljesen új szállítmányozási-logisztikai helyzet megteremtését ígéri nemcsak az Észak- Adria, de a földközi-tengeri kikötők tekintetében is, mert a fiumei kikötő alkalmas lesz a legnagyobb konténerszállító hajók fogadására is (Ultra Large Container Vessel, 24 ezer TEU-t meghaladó befogadóképességgel). Ez a horvát kormány 2003-ban megkezdett fejlesztési tervének végső fázisa, ám időközben a Rijeka Gateway I. és II. keretében meg fog épülni a D-403-as bekötőút is, amely közvetlen összeköttetést létesít a kikötő és a fiumei körgyűrű között.

A konténer-terminál mellett ugyanakkor már a vége felé közelítenek az intermodális vasúti csomópont kiépítésének munkálatai, amelyet részben EU-s alapokból pénzeltek, ezek az elvárások szerint már az év végén befejeződnek. Ugyanakkor, szinte biztosra vehető, hogy már az elkövetkező időszakban nemzeti stratégiai befektetésnek minősítik a Fiume közeli Matuljiban létesítendő intermodális logisztikai központot, amit megközelítőleg 100 millió euróból számítanak kiépíteni az igen kedvező fekvésű városka mellett.

Az új intermodális logisztikai központ az autópálya, az európai TEN- T mediterrán korridorján fekvő vasút vonal és a szlovén határ közelében helyezkedne el, és fontos szerepet játszik majd a kikötő és a hátország összeköttetésének megvalósításában.

Ha már a tervekről beszélünk, meg kell említeni az új, Krk szigetét a szárazfölddel összekötő híd és a krki konténer-terminál kiépítését, amivel a fiumei kikötő kapacitása évi 3 millió TEU-ra (twenty-foot equivalent unit – húsz láb hosszú konténernek megfelelő egység) növekedne.

Mit mond a főnök?

KÖZÉP- EURÓPA KAPUJA: A fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok behajózásában

Morten Engelstoft, az APM Terminals igazgatója

A fiumei Novi listnek adott interjújában Morten Engelstoft, az APM Terminals igazgatója elmondta, hogy a fiumei kikötőt valójában nemcsak Közép- Európa kapujának látja, de véleménye szerint Dél- Németország ellátása szempontjából is fontos tényezővé válhat.

Ugyanakkor, mivel a terminál hajózási jellemzői sokkal jobbak, mint a többi, nemcsak adriai, de más földközi tengeri kikötőé, és miután felszereltségét tekintve is felveszi majd a versenyt bármelyik terminállal, Engelsoft szerint a jövőben a fiumei kikötő elsőbbséget élvez majd az Ázsiából érkező szállítmányok esetében.

– A közép-európai piacok erőteljesen növekednek, növekszik a ipari termelés, így számunkra Fiume teljesen logikus választás volt

– mondta Engelsoft.

Az újságíró kérdésére, hogy mennyiben befolyásolta a döntést az épülő új, Fiumet a magyar határral összekötő vasútvonal, úgy nyilatkozott, hogy a Maersk, illetve az APM Terminals részére Magyarország fontos piac, így minden új vasúti összeköttetés csak pozitívan hathat ki a terminál ügyvitelére.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Öt nap legjava