Connect with us

Egyesült Államok

ELHESSEGETTÉK A KÍNAIAKAT: Bővül a fiumei konténerterminál, jön a világ egyik legnagyobb üzemeltetője

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Értékeld ezt a cikket a szívecskék segítségével!
[Összesen: 0 Átlag: 0]

Hallgasd meg ezt a cikket!

 
Mint erről a napokban tudósítottunk, a rijekai (fiumei) kikötő semmisnek nyilvánította a konténerterminál 50 éves koncessziójára kiírt tendert, miután kiderült, hogy a legkedvezőbb ajánlatot a Ningbo Zhoushan Port Company Limited vezette kínai konzorcium adta. Nyílt titok, hogy erre politikai okok miatt került sor, úgy Washington, mint Brüsszel nyomást gyakorolt a horvát félre, hogy ne ítélje oda a koncessziót a kínai óriáscégnek. Ezt követően megismételt tendert írtak ki.

Jön a Maersk

És láss csodát, a megismételt tenderen az eredeti tenderen másodikként befutó holland APM Terminals és a horvát Enna Logic nyert, vagyis a világ vezető konténerszállítással foglalkozó cége az A.P. Moller- Maersk, amelynek az APM a leányvállalata. ELHESSEGETTÉK A KÍNAIAKAT: Bővül a fiumei konténerterminál, jön a világ egyik legnagyobb üzemeltetője

Az APM a kikötők igazgatását helyi partner bevonásával végzi, világszerte 75 helyen, 22.000 ezer alkalmazottat foglalkoztatva, és várhatóan ezt az üzleti modellt alkalmazzák Fiumeban is.

Az APM és az ENNA arra kötelezték magukat, hogy a koncesszió első két évében 1 millió TEU* forgalmat bonyolít le a fiumei ZDSCT nevet viselő terminálon keresztül, a ZDSCT magyarul Zágráb Mélytengeri Konténerterminált jelent (Zagreb Deep Sea Container Terminal).

A holland-horvát konzorcium ajánlata értelmében a koncesszió első tíz évében minimálisan évi 500 ezer TEU forgalmat teljesítenek.

Ugyanakkor az új tulajdonosok arra is ígéretet tettek, hogy 280 méter hosszúságban kiépítik a terminálkikötő második lépcsőjét, és magukra vállalták az infrastruktúra és a szükséges létesítmények kiépítését, a felszerelés beszerzését és működtetését. A terminál második lépcsőjének a szerződés aláírásától számított két és fél éven belül meg kell kezdenie működését.

Tomislav Ćorić horvát közlekedésügyi miniszter máris elégedettségét fejezte ki a Maersk érkezésével kapcsolatban, és annak a reményének adott hangot, hogy ezek után a fiumei ZDSCT sikeresen felveszi a versenyt a szomszédos szlovéniai, koperi konténerterminállal.

A fiumei kikötő az utóbbi két évtizedben folyamatosan lemaradt a koperi kikötő mögött.

Kellemetlen kérdések

Az egyértelműen sikersztorinak tűnő történettel kapcsolatban azonban feltüremlik néhány kellemetlen kérdés.

Az első infrastrukturális: ahhoz, hogy a kikötőbe érkező konténermennyiség sikeresen tovább tudjon mozogni rendeltetési helye felé, ha nem is kiváló, de jó állapotban lévő vasútvonalra van szükség.

Jelen pillanatban ilyen nem létezik, csak tervek vannak. A Fiume- Zágráb, illetve a magyar határ között lefektetett vasútvonal állapota siralmas.

Kérdés tehát, hogy a terminál kiépítésére, beüzemelésére kiszabott két és fél év alatt helyre tudják-e pofozni a valamikori osztrák-magyar vasútvonalat annyira, hogy a forgalom zökkenőmentesen haladhasson, mert hogy két és fél év alatt nem épül meg a Fiumet a horvát fővárossal, illetve a magyar határral összekötő, új, ún. síksági vasútvonal, az szinte bizonyos.

A második kellemetlen kérdés, a horvát partner, a Pavao Vujnovac tulajdonában lévő Energia Naturalis, azaz az Enna-csoport. Az Enna egészséges, tőkeerős vállalkozás, viszont ha már a hidegháborús játékszabályokhoz kezdünk visszatérni, Vujnovac gázügyletei miatt “orosz játékosnak” számít.

Utoljára a parlamenti választások idején keringett a neve a kuloárokban, mert állítólag éppen Vujnovac, illetve a vukovári cég volt a Hazafias Mozgalom egyik kiemelt támogatója.

Persze, hivatalosan ez csak egy mendemonda, de az tény, hogy a Kreml ez idáig mindig megtalálta a módját az európai szélsőjobb támogatásának. Vagy megtörténhet, hogy európai szemszögből az oroszok már nem számítanak egyértelműen “rossz fiúnak” és csak a kínaiak azok, akiket nem szeretünk? Előbb-utóbb ez is kiderül.
_________________________________________________________
* Twenty-foot equivalent unit, azaz egy standard húsz láb hosszú konténernek megfelelő egység, amelynek hosszúsága 6,1 m szélessége 2,44 m magassága pedig 5,59 m.

Értékeld ezt a cikket a szívecskék segítségével!
[Összesen: 0 Átlag: 0]
QR Code

Küld el ezt a cikket e-mailben

Ehhez kattints ide

Meteorológia



HOZZÁSZÓLÁS A FACEBOOKON

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Négy nap legjava