Egyesült Államok
CEAUȘESCU-SZINDRÓMA: Július elsején lejár a határidő, amit Szerbia kapott izraeli nagykövetségének Jeruzsálembe költöztetésére

Koszovó és Szerbia abban is megállapodnak, hogy diverzifikálják energiaforrásaikat, növelik az utasok átvilágítását és az információk megosztását az Egyesült Államok által biztosított rendszerek használatával, megtiltják a nem megbízható szállítók által felkínált 5G berendezések használatát (amivel elsősorban a kínai szolgáltatókat célozzák meg), dekriminalizálják a homoszexualitást, a Hezbollahot pedig bűnszervezetnek minősítik. Mindez benne van a lassan már elfeledett washingtoni szerződésben, amelyet Aleksandar Vučić szerb elnök és Avdullah Hoti volt koszovói miniszterelnök írt alá az Ovális Irodában. A szerződésnek van egy pontja, amitől Szerbiának a napokban fájhat igazán a feje.
Keresik a kibúvókat
2020 szeptemberében, Donald Trump akkori amerikai elnök közvetítésével Szerbia és Koszovó gazdasági normalizációs megállapodást írt alá a Fehér Házban, miután Donald Trumpnak és balkáni főkomornyikjának, Richard Grenellnek az volt a heppje, hogy a gazdaságon keresztül szoktatják össze a szerbeket és az albánokat. Ami még tetszett is az éjjel-nappal gazdasági fellendülést vizionáló Vučićnak, belefért a világképébe.
A washingtoni szerződésbe, amely Trump „sikertelen újraválasztási manővereinek része volt”, olyan rendelkezéseket is belegyömöszöltek, amelyek népszerűek voltak a mára már bukott amerikai elnök környezetében, de semmi közük nem volt a két balkáni nép területi vitájához. A bevezetőben említetteken túl a szerződés egyik rendelkezése szerint Koszovó és Izrael elismeri egymást, Koszovó megnyitja nagykövetségét Jeruzsálemben, Szerbia pedig Tel Avivból Jeruzsálembe költözteti át a maga nagykövetségét. Trump eltűnt, de a szerb nagykövetség Jeruzsálembe történő költöztetése által támasztott kihívások továbbra is kísértik a szerb külpolitikát, több Belgrád esetében több, fájdalmas dilemmával együtt.
Ezért ezt a kérdést Belgrádban igyekeznek szépen elhallgatni, illetve szőnyeg alá söpörni.
2021 májusában azonban Izrael szerbiai nagykövete, Yahel Vilan jócskán felkavarta az állóvizet, amikor azt mondta, hogy Izrael elismerte ugyan Koszovót, aminek személy szerint ő sem örül, de megjegyezte, hogy mindebben az Egyesült Államok közvetített, a Szerbia és Koszovó által aláírt megállapodás alapján.
Aminek az volt az értelme, hogy Izrael amerikai nyomásra ismerte el Koszovó függetlenségét, és vette fel a diplomáciai kapcsolatokat a Belgrád által „kvázi államnak” tartott Koszovóval.
A szerb vezetés viszont mindezt úgy értelmezte, hogy Vilan nagykövet szerint Szerbia de facto elismerte Koszovót, amit Washingtonban szerződésbe is öntöttek. Nikola Selaković szerb külügyminiszter eléggé indulatosan utasította el az izraeli nagykövet nyilatkozatát, miközben lebegtette a washingtoni szerződés szerb és koszovói példányát, a két dokumentum ugyanis nem teljesen ugyanaz, több pontban is eltér egymástól, de a Koszovó és Szerbia közötti elismerésről nem esik szó benne, egyikben sem, ami valójában egy, de mégis kettő.
Ez egy nagyon érzékeny kérdés, hiszen a szerb belpolitika és külpolitika legfontosabb alapkövéről van szó. Selaković megjegyezte, hogy Szerbia (a nagyköveti nyilatkozat eredményeként) valószínűleg nem költözteti át nagykövetségét Jeruzsálembe, de azért ez nem ennyire egyszerű.
Viszont a hozzáállás érthető, a szerb külpolitika ugyanis keresi a kibúvókat, miközben a határidő szorít, hiszen a washingtoni szerződés július 1-ig adott határidőt a szerb nagykövetség áthelyezésére.
Diplomáciai nyuszika
A szerb külpolitika olyan helyzetbe került, mint a gyakran emlegetett nyuszika, aki akkor is bajban van, ha van sapkája, meg akkor is, hogy ha nincs.
Ha Szerbia áthelyezi a nagykövetségét Jeruzsálembe, akkor bonyolítja kapcsolatát az iszlám világgal. A szerbiai palesztin nagykövet felszólította a belgrádi vezetést, hogy ne költöztesse át Jeruzsálembe a szerb nagykövetséget. A washingtoni megállapodást aláíró Aleksandar Vučić szerb elnöknek személyesen kellett Törökországba utaznia 2020 szeptemberében, hogy visszaszerezze török kollégájának, Recep Tayyip Erdoğannak a bizalmát, Selaković külügyminiszternek pedig Teheránban kellett pitiznie, hogy Irán a történtek, mármint a washingtoni szerződés Izraelre vonatkozó pontja ellenére se ismerje el Koszovó függetlenségét.
Iránt a Hezbollah miatt is győzködni kellett, és talán ez még érzékenyebb kérdés Szerbia számára. A washingtoni megállapodás értelmében Belgrádnak terrorszervezetté kell nyilvánítania az Irán által támogatott Hezbollahot, ami aligha tetszik a teheráni vezetésnek, és ami ugyanakkor növeli az ENSZ libanoni missziójában részt vevő szerb békefenntartókkal kapcsolatos biztonsági kockázatot.
Az elmúlt években az Egyesült Arab Emírségek Szerbia fő partnere az arab világban, és a negyedik legnagyobb külföldi befektető Szerbiában. Az emírségek a washingtoni szerződés aláírása előtt rendezte kapcsolatait Izrael és megerősítették szövetségüket Iránnal és Törökországgal szemben. A szerződés aláírásával Szerbia akaratlanul is olyan helyzetbe hozta magát, hogy egyensúlyoznia kell a közle-keleti diplomáciai törésvonalak mentén. Mindezt nehezíti, ami az utóbbi hetekben, illetve az utóbbi napokban történt az izraeli-palesztin konfliktus terén, ami csak fokozza a szerb diplomácia „nyuszika szerepét” a Közel- Keleten.
A Ceaușescu-szindróma
A szerb külpolitika, leginkább pedig a szerb elnök, Ceaușescu-szindrómában szenved, évek óta elkeseredetten próbálja meg elérni, hogy partnerséget építsen ki az Egyesült Államokkal, ami lehetővé tenné Aleksandar Vučić hivatalos látogatását Washingtonba, vagy éppen az aktuális amerikai elnök látogatását Belgrádba. Joe Biden elnökké választását követően ez szinte elérhetetlen távolságba került.
Ceaușescu Washingtonban
Hosszas titkosszolgálati előkészítés után Nicolae Ceaușescunak sikerült elérnie, hogy 1970 október 26-án fogadja őt a Fehér Házban Richard Nixon akkori amerikai elnök. Erről Ion Mihai Pacepa, a Securitate volt főnöke írt „Vörös horizontok, egy kommunista kémfőnök visszaemlékezései” című könyvében. Egy évvel ezt megelőzően Nixon első amerikai elnökként felkereste Romániát.
Egy ilyen találkozóra egyetlen lehetőség van: a kapuk esetleg csak akkor nyílnak meg, és a fanfárok csak akkor szólalhatnak meg, ha Szerbia elismeri Koszovó függetlenségét, ami a szerb külpolitikai kontinuitás szempontjából elég nagy esztelenségnek tűnne, bár már előfordult a világtörténelemben, hogy az egyéni ambíciók miatt semmibe vették a politikai észszerűséget vagy észszerűtlenséget.
Ezzel magyarázható Szerbia beleegyezésbe abba, hogy Izrael elismerje Koszovót, és hogy nagykövetségét Jeruzsálembe költöztesse. Belgrád, illetve Vučić így akart közelebb férkőzni a Trump-adminisztrációhoz, amiben azonban kudarcot vallott, és most Belgrádnak a sokkal ellenségesebb Biden-adminisztrációval kell megküzdenie, beleértve ebbe a Koszovóval kapcsolatos vitát is, amit a jelenlegi amerikai kormányzat az év végéig dűlőre szeretne vinni.
Ez a fából vaskarika tipikus esete, Szerbia azonban ezen a téren is a „diplomáciai nyuszika” helyzetébe került.
A jó kapcsolatok megteremtésének egyik ára az, hogy be kell tartani a korábbi adminisztrációval kötött megállapodásokat, beleértve azokat a pontokat is, amelyekről Belgrád szívesen megfeledkezne, és itt elsősorban nem a homoszexualitás dekriminalizálására gondolunk.
Nem kötelező, de ajánlott
A washingtoni szerződés ugyan jogilag nem kötelező érvényű, de egy olyan dokumentumnak, amit az Ovális Irodában írnak alá, van politikai súlya. Ezért a rendelkezések be nem tartása azzal fenyeget, hogy újabb bonyodalmak keletkezhetnek miatta az Egyesült Államokkal fenntartott kapcsolatok terén.
De ezzel nem jutottunk a nyuszika szerep végére, hiszen Szerbia egy kalapos műhelyben találta magát a washingtoni szerződés aláírásával, ami a Ceaușescu-szindróma eredménye. Ebben a kérdésben ugyanis felmerül az izraeli lobbi szerepe is, és ez a másik magyarázat arra, hogy a szerb elnök miért írta alá a washingtoni szerződést.
A Fehér Házba való bejutás ugyanis az izraeli lobbicsoportokon keresztül vezet, az ő megnyerésük ebből a szempontból döntőnek bizonyulhat. 2020 márciusában Vučić elnök beszédet mondott az Izrael-barát befolyásos lobbiszervezet, az Amerikai Izrael Közügyek Bizottságának (AIPAC) éves konferenciáján. Vučić most kísértésbe eshet, hogy az izraeli lobbi védelmét használja fel a Biden-adminisztráció potenciális nyomásának enyhítésére. Ugyanakkor kérdés az is, hogy Vučić részéről elegendő gesztus-e a szerb nagykövetség Jeruzsálembe költöztetése, ha viszont nem teszi meg, akkor biztosan magára vonja az washingtoni izraeli lobbi haragját.
Az ügyet tovább bonyolíthatja, hogy Jaír Lapidnak, az új izraeli kormány erős emberének, a miniszterelnöki poszt várományosának a családja Szerbiából, azaz Újvidékről származik, ami Belgrádban további bizonytalanságot generálhat a július elsejei határidő előtt, ezért nehéz kitalálni, hogy Lapid újvidéki származása miként befolyásolja a szerb kormány döntését.
Az viszont ma már jól látható, hogy a washingtoni szerződést nem Koszovó, és nem Szerbia érdekében fogalmazták meg, hanem azért nyomták le Vučić és Hoti torkán, hogy Trumpot másodszor is felterjeszthessék a Nobel-békedíjra, amivel a várakozások szerint növelhette újraválasztási esélyeit.
Arról eddig nem beszéltünk, hogy ha a szerbek igazat mondanak, akkor az Európai Unióba igyekeznek, Brüsszel viszont kifejezetten kérte, hogy Szerbia ne helyezze át nagykövetségét Jeruzsálembe, ami egy újabb sapka vagy kalap, kinek mi tetszik.
Mindebből jól látszik, hogy a nagyok – és ez most inkább az Egyesült Államokra vonatkozik – miként használják a kicsik gondját-baját saját céljaik elérésére, főleg hogy ha azok a Ceaușescu-szindrómában szenvednek, ami vagy gyógyíthatatlan betegség, vagy csak a hatalom megtartásának eszköze, de mindenesetre kóros hajlam. Szerbia ezen a téren többet markolt, mint amennyit fogott. De július elsején sok minden kiderül.
Egyébként pedig mindenkit üdvözöl Pacepa tábornok.

Bosznia
ERŐDEMONSTRÁCIÓ: Az USA stratégiai bombázókkal gyakorlatozik a boszniai légtérben

Felrázta a boszniai szerb politikai elitet az USA szarajevói nagykövetségének azon közleménye, amely szerint a holnapi napon két stratégiai bombázó gyakorlatozik a bosznia-hercegovinai légtérben. A kilencvenes években a Jugoszláv Néphadsereg ellen is bevetett típus megjelenését az USA külügyi vezetése vélhetően erődemonstrációnak szánja a nyugat-balkáni térségben egyre fokozódó feszültség csökkentésére. Kérdés azonban, hogy a B-1B bombázók megjelenése nem lesz-e olaj a (soha nem) szunnyadó parázsra.
Amerikai erődemonstráció
A szarajevói lakosok körében futótűzként terjedt a helyi média egyes felületein megjelent hír, hogy a holnapi napon, azaz május 30-án az amerikai légierő két B-1B Lancer típusú stratégiai nehézbombázója hajt végre alacsony átrepülést a boszniai főváros és más települések légterében.
Az USA szarajevói nagykövetségének közleménye alapján az átrepülés egy gyakorlat keretében valósul meg, amelyben az amerikai légierő és a boszniai hadsereg működik közre.
A gyakorlat célja egyes manőverek végrehajtásán túl, hogy demonstrálják a két ország hadereje közti tartós és stabil együttműködést.
A nyíltan vállalt politikai célzat pedig az, hogy az USA ez úton is kifejezze: „továbbra is kiáll Bosznia-Hercegovina szuverenitása, területi integritása és multietnikai karaktere mellett.”
James Hecker tábornok, az amerikailégierő európai és afrikai egységeinek parancsnoka elmondta, hogy a közös gyakorlattal az amerikai fél és a boszniai haderő együttesen kíván hozzájárulni a nyugat-balkáni térség békéjének és biztonságának megőrzéséhez.
A végrehajtandó manőverek kapcsán annyi vált ismertté, hogy az USA Bosznia-Hercegovinában állomásozó speciális alakulata működik majd együtt a boszniai szárazföldi erőkkel.
Ennek a légi támogatásában vesz részt a két stratégiai bombázóból álló kötelék. Az amerikai gépek a brit királyi légierő Fairfordban lévő bázisáról érkeznek. A gyakorlat pedig Tuzla környékén kerül végrehajtásra, azonban a két gép lényegében egész Bosznia-Hercegovina felett köröz majd, így indokolt volt felhívni a lakosság figyelmét az alacsonyan szálló monstrumokra.

Nem is egy, hanem kettő jön belőle (Forrás: Twitter)
Az egyenként 23 tonnányi bombateher hordozására alkalmas gépek berepülése amiatt került a boszniai közbeszéd középpontjába, mert az Egyesült Államok szarajevói nagykövetsége a fentieken túl azt is jelezte: a gyakorlat azt szolgálja, hogy „az USA képes legyen kellően rövid idő alatt beavatkozni a régióban, amennyiben az a béke és biztonság fenntartása miatt indokolt lenne.”
A gépek kapcsán pedig jelezték, hogy „azok nagy mennyiségben képesek bármely ellenséggel szemben bevetni precíziós és más hagyományos robbanófejeket.”
Az amerikai külügy bekeményít
A géppár átrepülésével kapcsolatban irdatlan mennyiségű elmélet született a boszniai közírók tollából. A legtöbben egyetértenek abban, hogy a gyakorlat mindenképpen erődemonstráció az USA részéről, amivel azt akarja az amerikai külügyi vezetés artikulálni a régió vezetői felé, hogy
- lehet irdatlan sok kínai hitelt felvenni, ahogy azt tette a korábbi években Montenegró,
- lehet hintapolitikát színlelni, mint Aleksandar Vučić szerbiai elnök,
- lehet Moszkvába utazni, mint a múlt héten Milorad Dodik a boszniai Szerb Köztársaság elnöke,
- lehet rendőri akciókkal nemzetiségi összetűzést provokálni, mint pár napja Albin Kurti koszovói miniszterelnök,
az USA azonban az egyetlen nagyhatalom jelenleg, amely a hagyományos diplomáciai és gazdasági eszközökön túl, katonai erővel is meg tud jelenni a nyugat-balkáni régióban.
Az amerikai vezetés pedig ezt meg is teszi, ha kell.
A katonai gyakorlat vélhetően amiatt kerül Bosznia-Hercegovinában megtartásra, mert a NATO-hoz való csatlakozás kérdése komolyan megosztja ugyan a társadalmat, a hadsereg azonban már megkezdte a felkészülési folyamatot, így be lehetett vonni egy közös gyakorlatba.
Bármilyen katonapolitikai indok is áll a most megrendezett gyakorlat mögött, annyi biztosan kijelenthető, hogy az USA szarajevói nagykövetsége nem véletlenül kürtölte világgá a legnépszerűbb boszniai internetes hírportálok által a közös gyakorlatot.
Ennek pedig az állhat a hátterében, hogy az elhúzódó ukrajnai háború miatt a washingtoni külügy egyre inkább elvárná a nyugat-balkáni szövetségesektől, hogy egységesen álljanak ki az amerikai külpolitikai álláspont mellett, és haladjanak az USA és az EU által kijelölt úton.
Ezzel szemben a valóság az, hogy Koszovóban a helyzet egyre feszültebb, a boszniai politikai viszonyokban is egyfajta látszat egyetértés uralkodik a felszínen a januárban megalakult koalíciós kormány munkája kapcsán, a felszín alatt azonban a napi politikai döntések folyamatos gyanakvás mellett születnek meg.
De a parázsló balkáni konfliktusok mellett nem felejthetjük el, hogy folyamatosan napirenden van a görög-török szembenállás a török részről egyre nyilvánvalóbb területi igényekkel, és ezen a mostani törökországi választások nem változtattak.
A balkáni sort bezárva Bulgária, Észak-Macedónia, valamint Montenegró politikai stabilitása és gazdasági helyzete sem egy „geopolitikai matyóhímzés”.
Mindez vélhetően elégségesnek bizonyult ahhoz, hogy az amerikai vezetés, látva a balkáni arcvonalban az elmúlt 25 évben leharcolódott diplomatáinak a tehetetlenségét, arra vetemedett, hogy stratégiai bombázók átrepülésével kommunikálja a politikai realitást a kereteket folyamatosan feszegetni próbáló helyi vezetőknek.
Összecsaptak a szerbek a gyakorlat miatt
A boszniai szerb politikai kurzus tagjai közül a szebb napokat megért, ellenzéki Demokratikus Fejlődés Platformjának (Platform Demokratskog Progresa, PDP) alelnöke, Igor Crnadak kísérelte meg politikai haszonszerzésre felhasználni a gépek érkezését.
Crnadak a Milorad Dodik vezette Független Szociáldemokraták (Savez Nezavisnih Socijaldemokrata, SNSD) koalíciós partnerének számító Egyesült Szerbség (Ujedinjena Srpska, US) elnökébe, Nenad Stevandićba szállt először bele, aki a boszniai szerb törvényhozás házelnöke.
Crnadak a házelnökhöz intézett kérdései között szerepelt ugyanis, hogy miért nem tudott a boszniai szerb vezetés az amerikai légierő tervezett manővereiről?

RÖGTÖN INDULNAK: A B-1B a fairfordi reptéren (Forrás: Twitter)
Stevandić sajátosan válaszolt Crnadak kérdésére, amikor megjegyezte, hogy a két amerikai gép átrepülésének ténye már korábban is ismert volt számára, és amiatt jön két repülő, hogy „az egyik ráijesszen a szerbekre, a másik meg megörvedeztesse őket”.
Az amerikai légierő megjelenése kapcsán kifejtett elmés választ Crnadak a magyarral leginkább a „felszínes fecsegés” fogalmára lefordítható boszniai szleng „tuc-muc” jelzővel illette, majd indulatosan kifejtette, hogy a boszniai államelnökségnek kellett engedélyezni egy ilyen gyakorlatot, ergo a szerb államelnökségi tag pozícióját betöltő Željka Cvijanović is megszavazta azt.
A kérdéses gépek kapcsán pedig Crnadak kijelentette, hogy ezek ahhoz a típushoz tartoznak, amellyel a NATO a volt Jugoszláviát, illetve annak főleg szerb részét bombázta a kilencvenes években.
Crnadak Cvijanović szerepének kidomborításával közvetetten arra akarta felhívni a boszniai szerb szavazók figyelmét, hogy a szerb elnökségi tag annak ellenére kellett, hogy megszavazza a NATO gyakorlatot, hogy az őt a tagjai között tudó SNSD élesen ellenzi Bosznia-Hercegovina NATO csatlakozását.
Végül Crnadak azzal a felvetéssel akarta Stevandićot is belerángatni a boszniai szerbeket komolyan megmozgató témába, hogy talán ő maga is hozzájárult a legutóbbi moszkvai útja során az amerikai bombázók boszniai átrepüléséhez.
Az eset kapcsán érdemes felidézni, hogy a nyíltan oroszpárti politikát folytató Stevandić idén február 22-én utazott a boszniai szerb törvényhozás vezetőjeként hivatalos látogatásra Oroszországba, ahol az állami Duma vezetőivel tárgyalt.
Crnadakot és a boszniai szerb ellenzék vezetőit amiatt érdekli kiemelten a moszkvai út, mert az ott történtekről Stevandić csak röviden és homályosan nyilatkozott.
A Crnadak által kora délután adott interjú „nagyot ment” a helyi médiában, így az SNSD válaszára sem kellett sokat várni.
Željka Cvijanović a Crnadak által tett kijelentést, miszerint megszavazta a gépek berepülését, hazugságnak minősítette, majd közölte, hogy az ügyben nem a boszniai Államelnökség döntött, és ő maga nem is tudott arról, hogy ilyen gyakorlatra kerül sor.
Crnadakot pedig felszólította a vádaskodása kapcsán, hogy legközelebb tájékozódjon alaposabban, mielőtt valótlan kijelentéseket tesz.
Végül jelezte, hogy ő maga az államelnökség tagjaként, illetve más pozícióban sem adna engedélyt egy NATO-hadgyakorlat megtartására.
Főleg azok után, hogy a főnök, Milorad Dodik boszniai szerb elnök a belgrádi nagygyűlésen Oroszország éltetésével zárta a beszédét.
-
Koszovó4 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
English7 nap telt el azóta
HYPOCRITICAL PROTEST: 52 Serbian and 41 KFOR soldiers injured in Kosovo, including Hungarians
-
Szerb Köztársaság2 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt