Connect with us

Szerbia

SZERB MÉDIABLÖFF: Hány szerb legyen egy autóban, avagy feljegyzések egy hisztéria margójára

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

KINEK HIGYJÜNK? A szerb média szerepe a "gyalogság" véleményének formálásában
Olvasási idő: 4 perc

Aleksandar Šapić, Belgrád újonnan megválasztott polgármestere, szerdán hivatalosan átvette a város irányítását. A híres vízilabdázó – akinek „politikai múltja” mellett városvezetési tapasztalatai is vannak, azt ígérte, hogy az új fővárosi vezetés mindent megtesz azért, hogy folytassa a már megkezdett „jó dolgokat”, és megpróbálja „pozitívan befolyásolni” mindazt, ami kevésbé volt jó. Arra nem tért ki, hogy hány belgrádi üljön be egy autóba, hogy kevesebb üzemanyag fogyjon, bár egy ezzel kapcsolatos licitálást az ellenzéki média már a beiktatása előtt a nyakába vart.

A délkeleti New York

Belgrád is azok közé a városok közé tartozik, ahol „csúcsforgalom idején csúcsforgalom van”. A város levegője kimondottan, sőt nagy mértékben szennyezett, aminek számtalan oka van, a legnagyobb problémát azonban a sok sebből vérző városi közlekedés okozza: nincs metró, nincs körgyűrű, kiöregedettek a tömegközlekedési eszközök és nincs közlekedési kultúra. Budapestet csak azért nem lehet Belgrádhoz hasonlítani, mert a magyar fővárosban van metró és körgyűrű.

Az új belgrádi, korábban újbelgrádi polgármester, aki tíz évig vezette a szerb főváros Újbelgrád városrészét, érzi hogy ezen a területen tennie kell valamint, erről többször is beszélt a városi kormányrúd megragadása előtt és után.

A szerb ellenzéki média mindeközben félremagyarázta az állami televíziónak adott interjúját, amelyben a forgalmi dugókkal és a közlekedés által okozott környezetszennyezéssel kapcsolatban azt a bélyeget sütötte rá, hogy az új polgármester kitiltaná a forgalomból azokat a járműveket, amelyekben a csúcsforgalom idején egy ember ül.

Šapić az „inkriminált interjúban” hangsúlyozta: eltökélt szándéka, hogy Belgrád minden területen „bajnokká legyen” mint egy délkeleti New York, még olyan nehéz körülmények között is, amelyeket az ukrajnai idézett elő.

Megjegyezte azonban, hogy a világválság miatt az elsődleges cél mindenképpen az, hogy „biztosítsák a meleg otthonokat, a kommunális rendet és a minőségi tömegközlekedést”. Így a bajnokká avatás még egy ideig várat magára.

A médiablöff

Šapić a szerb főváros fő problémájának a levegő szennyezettségét nevezte, amiért leginkább a fűtés és a belgrádi közlekedés okolható. Ehhez hozzátette, hogy ha az emberek tiszta levegőt szeretnének, akkor mindenkinek áldozatot kell hoznia, és itt európai példákkal hozakodott elő, miszerint egyes helyeken kitiltották a gépkocsikat a városközpontból, konkrét példát azonban nem említett.

Ezzel kapcsolatban azonban nem hangzott el az a neki tulajdonított kijelentés, amely szerint megtiltaná „hogy mindössze egy ember üljön egy autóban”. Šapić valóban beszélt arról, hogy Belgrádban mindenki egyedül kocsikázik, és az igeragozás alapján arra lehetne következtetni, hogy ő maga is éppen magányos sofőrként ült a dugóban, amikor a személyes megfigyelését tette, de megtiltásról/kitiltásról egyszerűen szólva nem esett szó, egy egy szerb ellenzéki médiablöff.

Néhány nappal ezelőtt, amikor a kocsiban ültem, számoltam magam körül, hogy hány ember ül egymaga az autóban. Egyetlenegy autót sem láttam, amelyben ketten ültek volna. Tudja, vannak Európában olyan városok, amelyek a csúcsforgalom idején szinte tiltják, hogy egy autóban két embernél kevesebben üljenek

– mondta az új polgármester, akinek ez a megjegyzése egy kis rosszindulattal könnyen félremagyarázható, de a rosszindulatra szükség van. Šapić ezzel kapcsolatban még annyit mondott, hogy a tiszta levegő iránti vágy olyan utópia, amely nem valósítható meg, ha az emberek régi autókban ülnek, és egyedül mennek be kocsival a városközpontba.

Šapić folytatta volna a gondolatot, de itt a műsorvezető belefojtotta a szót, így az explicite nem hangzott el, hogy betiltaná az egyszemélyes autózást.

Arról viszont néhány mondattal korábban beszélt, hogy a megoldás például az lehetne, ha sikerülne emelni az emberek életszínvonalát, mert akkor mindenki jobb autókkal járhatna, ami hozzájárulna a környezetszennyezés csökkenéséhez.

Jól jellemzi a szerbiai médiaviszonyokat, hogy az ellenzéki N1 televízió azonnal rávetette magát a témára, és elkezdte kérdezgetni „az utca népét” arról, hogy mit szól Šapić kezdeményezéséhez, amely szerint legalább két embernek kellene ülni az autóban. Más csatornák is csatlakoztak a kérdezősködéshez, merthogy ez jó téma az „emberek hülyítésére”.

Az N1 televízió körkérdésére a megkérdezettek többsége azt válaszolta, hogy akár még ezt a korlátozást is támogatnák, ha az csökkentené a levegő szennyezettségét a városban, mások pedig azt válaszolták, hogy ezzel akár takarékoskodnának is a megfizethetetlenné váló üzemanyaggal.

A dolog pikantériája, hogy a szakemberek sem vetették el az „egyszemélyes autók” közlekedési tilalmát csúcsforgalom idején. Ugyanakkor azonban arra figyelmeztettek, hogy minőségi tömegközlekedés nélkül nincs értelme ilyen rendelkezéseket hozni, amihez viszont számos nagyberuházásra lenne szükség

Az ellenzéki hisztéria

A Megújuló Energiát és a Környezetvédelmet Szabályzó Intézet (RERI) szakembere, Mirko Popović – aki szintén felült a médiaőrületnek – úgy nyilatkozott, hogy Belgrád már korábbról rendelkezik egy tervvel, amely a légszennyezés problémájának megoldására irányul.

A tervezet rossz, de legalább létezik

– mondta a szakember, aki részletekbe nem ment bele, viszont megjegyezte, hogy az új polgármesternek inkább arra kellene fektetnie a hangsúlyt, hogy tiszteletben tartsa és fejlessze a tervet, mintsem hogy korlátozásokkal sújtsa a sofőröket.

Šapić bírálói szerint az új polgármester ahelyett, hogy a környezetvédelmi problémákra pozitív megoldásokat kínálna, első közszerepléseinek egyikében a lakosság szankcionálását emlegeti olyan külföldi példákra hivatkozva, amelyek a fejlettebb országokban egy parányi részét képezik csak a sokkal kiterjedtebb és stratégiailag megalapozottabb fejlesztéseknek.

A vita azért bontakozhatott ki, mert Belgrádban még a kormányzó köreiben sem nézik jó szemmel, hogy a Szerb Haladó Párt által felkarolt, majd beolvasztott Szerb Patrióta Szövetség (SPAS) vezetőjéből Aleksandar Vučić annak ellenére fővárosi polgármestert csinált, hogy számos hívét kellett kipöccentenie a városi vezetésből.

Ezért nem meglepő, hogy sokan hittek az ellenzéki hisztériakeltésnek, és kapva kaptak az alkalmon, hogy belerúgjanak Šapićba, általa pedig a „mindenható” Aleksandar Vučićba, a hívei itt hozsannázhatnak.

A tanulság azonban az, hogy Szerbiában az ellenzéki média egy fikarcnyival sem jobb a kormányzati propagandagépezetnél, azért sem az egyik, sem a másik esetben nem árt vigyázni, mert hasonló csapdákba bárki, bármikor beleeshet.

?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html




Szerbia

Szerb elnöki közlés szerint közös Stratégiai Tanácsot hoz létre Szerbia és Magyarország

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

Stratégiai Tanács
Magyar-szerb Stratégiai Tanács létrehozását jelentette be a szerb elnök (Forrás: Pink)
Olvasási idő: 2 perc

A szerb elnök egy televíziós műsorban vasárnap arról beszélt, hogy Szerbia és Magyarország közös Stratégiai Tanácsot hoz létre, és ezzel új szintre emelik a két ország közötti együttműködést, miután gazdasági téren már eddig is jelentős előrelépések történtek. Aleksandar Vučić szerint az ezzel kapcsolatos első együttes ülést már májusban megtartják Szerbiában. A jelek szerint Orbán Viktor magyar miniszterelnök szombaton (március 25-én) nem csak egy biliárdpartira ugrott le Belgrádba.

A Stratégiai Tanács létrehozása

A szerb elnök a belgrádi Pink Televízió vendége volt, ahol egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy „stratégiai párbeszédet” folytatott a magyar a miniszterelnökkel.

Vučić ezzel kapcsolatban annak a várakozásának adott hangot, hogy hamarosan egy új szerv jön létre a két ország közötti együttműködés keretében.

A szerb elnök jelezte, hogy májusban (kibővített) csúcsértekezletet tartanak, amelynek keretében a két államfő mellett a két kormány teljes létszámban ül le tárgyalni.

Ezt a csúcstalálkozót Belgrádban vagy Újvidéken tartjuk meg, hogy létrehozzuk a Stratégiai Tanácsot

– mondta a szerb elnök, aki hozzátette, hogy a biztonság tekintetében még inkább szorosra lehetne fűzni a Szerbia és Magyarország közötti együttműködést.

Ez érintheti a terrorizmus elleni küzdelmet, ami aztán megnyitja az együttműködés lehetőség a két rendőrség és a két hadsereg között, valamint katonai technikai tekintetben is

– jelentette ki a szerb államfő, aki utalt Orbán Viktornak arra a kijelentésére, hogy soha nem volt ilyen erős a két ország közötti együttműködés, a kapcsolatok történelmi magaslatokban vannak, amit „fantasztikus dolognak” nevezett.

Pásztort külön kiemelte

A szerb elnök úgy fogalmazott, hogy mindez a két ország állampolgárainak az érdeme, szerbeknek és magyaroknak egyaránt, Pásztor Istvánt, a Vajdasásig Magyar Szövetség elnökét viszont név szerint is kiemelte, mint azt a személyt, aki ebben a tekintetben sokat segített, de fél szóval megemlítette Orbán Viktor és a maga érdemeit is.

Minden téren együttműködünk, Magyarország ma már Szerbia ötödik kereskedelmi partnere, korábban a tizenharmadik volt, drámai az előrelépés, ami a Szerbiába történő nagy magyar befektetésekről szól

– húzta alá Vučić, aki úgy látja, hogy ez az együttműködés nagyon hasznos lesz a két ország lakosságának a szempontjából.

stratégiai

A szerb elnök itt említette meg azt is, hogy Szerbia a múlt télen biztonságban volt, mert jelentős gáztartalékokkal rendelkezett, amelyek ma is elérik az 520 millió köbmétert, amit 700 millió köbméterre szeretnének emelni, hogy „gondtalanul menjenek neki” a következő télnek.

Vučić kitért arra is, hogy Bulgária felé épül az interkonnektor, hogy az ország más irányból is gázhoz juthasson, nem csak a Balkáni Áramlaton keresztül, miközben az oroszok megengedték Szerbiának, hogy a törzsudvarnoki tároló hozzájuk tartozó részében további 100 millió köbméter gázt tartalékoljanak.

A szerb elnök innen más témák felé kanyarodott el, és a sportról kezdett beszélni, nem először a műsor során, mivel az interjú elején már megemlítette, hogy a Crvena Zvezdának szurkol, nem titkolva azt sem, hogy a vezető szerbiai klubok mennyivel tartoznak az államnak.

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Vámos Miklós: Visz a vonat

Utazás

Hirdetés

Nyári feltöltődés Hajdúszoboszlón!

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: