Connect with us

Horvátország

Szép új világ: mennyi az annyi, ha elektromos autóval közlekedünk Horvátországban?

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

elektromos autó, töltőállomás
A Tifon a magyar MOL-csoport tagjaként elsőként kezdte meg a töltés megfizettetését Horvátországban. Az elektromos töltőállomások márkája a Mol Plugee
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 5 perc

Bár még odébb vagyunk attól, hogy a járgányok zömét elektromos autók képezzék, ezek száma évente növekszik. Ahogy kopik az “újdonság-effektus”, úgy zökken vissza az e-autózás is a rideg valóságba. Horvátországban például manapság már nincs ingyen “tankolás”, mint ahogy ez a technológia hőskorában volt, amikor a Horvát Villanygazdaság (Hrvatska elektroprivreda, HEP) Elen márka alatt futó töltőállomásait ingyenesen lehetett igénybe venni. Először az autópályákon kezdték el megfizettetni a szolgáltatást, majd ezt később kiterjesztették a hálózat többi elemére is.

Sokféle árak

A fizetős töltésnek van egy pozitív oldala is: ma többnyire nincs várakozás a töltőállomások előtt. Igaz, hogy a városokban, főleg a Zágrábban tapasztalható helyzetéről beszélünk, miután itt a legnagyobb az elektromos autók száma.

A rendelkezésünkre álló adatok szerint ma már csak néhány bevásárlóközpont kínál ingyenes töltési lehetőséget, de valószínűleg ez sem tart még sokáig.

A különbség elsősorban abban mutatkozik meg, hogy a töltést AC vagy DC csatlakozóról (váltóáramú vagy egyenáramú töltőről végezzük-e, ahol az egyenáramú (direct current) azaz DC töltő a “szupergyors”.

A gyors töltés értelemszerűen drágább. Továbbá az árak a napszaktól is függenek, ti. hogy nappal vagy éjszaka használjuk-e a töltőt.

Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy például a HEP előírta a töltőállomás használatának időtartamát, aminek túllépése pénzbírságot von maga után. Egyes szolgáltatók külön díjat számítanak fel a töltőállomás használatának minden percéért.

Bár sok szolgáltató kínálja alkalmazásait vagy hozzáférési kártyáit, néha a versengő szolgáltatók töltőállomásai megtalálhatók “mások” ajánlataiban. Természetesen akkor érdemes figyelni a szóban forgó árakra, mert az úgynevezett vendégmegjelenés drágább.

Például, ha valaki olyan mobilalkalmazásokkal rendelkezik, mint a PlugSurfing vagy a PlugShare, akkor ezek árai is változhatnak, és általában magasabbak, mint ha annak a szolgáltatónak az alkalmazását használjuk, amelyhez az adott töltőállomás tartozik.

Az Elen (HEP) árai

Autópályán kívül

Töltés típusa

AC – Töltés legfeljebb 22,1 kW névleges teljesítményű csatlakozókon
DC– Töltés 22,2 kW és 50 kW közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
1 kWh ára a magasabb tarifaidőszakban (áfával)* 0,29 € 0,40
1 kWh ára az alacsonyabb tarifa időszakában (áfával)* 0,24 € 0,34

Megengedett töltési idő:

180 perc AC, 60 perc DC
A megengedett töltési időtartam túllépése (áfával együtt) 0,06 €/perc 0,06 €/perc

Autópályán

Töltés típusa

AC – Töltés legfeljebb 22,1 kW névleges teljesítményű csatlakozókon
DC– Töltés 22,2 kW és 50 kW közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
1 kWh ára a magasabb tarifaidőszakban (áfával)* 0,36 € 0,46 € 0,66
1 kWh ára az alacsonyabb tarifa időszakában (áfával)* 0,31 € 0,38 € 0,39 €

Megengedett töltési idő:

180 perc AC, DC 60 perc, 45 perc
A megengedett töltési időtartam túllépése (áfával együtt) 0,14 €/perc 0,14 €/perc 0,14 €/perc

*A magasabb és alacsonyabb napi tarifák időtartama:

– téli időszámítás: magasabb tarifa reggel 7-től este 9-ig, alacsonyabb tarifa este 9-től este 7-ig.
– nyári időszámítás: magasabb tarifa reggel 8-tól este 10-ig, alacsonyabb tarifa este 10-től este 8-ig.

Mol Plugee (Tifon)

A Tifon a magyar MOL-csoport tagjaként elsőként kezdte meg a töltés megfizettetését Horvátországban. Az elektromos töltőállomások márkája a Mol Plugee. A weboldalon található információk szerint 11 helyszínen találhatók. AC és DC töltők mindenhol rendelkezésre állnak, azzal hogy Ravna Gorán és az új Kupjak pihenőhelyen ultragyors, 160 kW-os töltő van.

Töltés típusa, fizetés mobilalkalmazáson vagy portálon keresztül

AC töltési típus – Töltés 22 kW és 43 kW DC közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
DC töltési típus 50 kW és 75 kW közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
Töltés 75 kW feletti névleges teljesítményű csatlakozókon

regisztrált felhasználó – a kWh ára (áfával)* 0,34 € 0,53 € 0,53 €
nem regisztrált felhasználó – kWh-nkénti ár (áfával) * 0,40 € 0,66 € 0,66 €
Idődíj 30 perc után 0,13 € / perc 0,13 € / perc 0,13 € / perc

Mol Plugee – fizetés a helyszínen (benzinkúton)

AC töltési típus – Töltés 22 kW és 43 kW DC közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
kezelés 5,31 € / töltés 10 kWh (ár kWh per alkalom – 0.53 €)

DC töltési típus 50 kW és 75 kW közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
15.93 € / töltés 20 kWh 31.85 € / töltés 40 kWh (ár kWh per alkalom – 0.80 €)

Töltés 75 kW feletti névleges teljesítményű csatlakozókon
15.93 € / töltés 20 kWh 31.85 € / töltés 40 kWh (ár kWh per alkalom – 0.80 €)

A Petrol mindenhol jelen van

Nem kétséges, hogy a szlovén Petrol az elmúlt két-három évben a töltőállomások legnagyobb bővítését hajtotta végre. Ma, különösen Zágráb területén, szinte minden sarkon megtalálhatók a töltőállomások.

A töltési díj attól függ, hogy az ügyfél regisztrált vagy ideiglenes felhasználója a OneCharge alkalmazásnak.

Töltés típusa

AC töltés típusa – Töltés legfeljebb 22 kW DC névleges teljesítményű csatlakozókon
A kWh ára állandó/regisztrációval (áfával)* 0,30 €/0,37 €

Töltés 22,01 kW és 50 kW DC közötti névleges teljesítményű csatlakozókon
A kWh ára állandó/ideiglenes regisztrációval (áfával)* 0,44/€ 0,52 €

Töltés 50,01 kW feletti névleges teljesítményű csatlakozókon
A kWh ára állandó/ideiglenes regisztrációval (áfával)* € 0,73/€ 0,80

Megengedett töltési időtartam:

180 perc AC 60 perc DC, 45 perc DC

A kiegészítő tarifa aktiválásának időtartama 7:00-20:00 AC, 24/7 DC, 24/7 DC
A megengedett töltési időtartam túllépése (áfával) 0,07 € /perc AC, 0,15 € /perc DC, 0,30 €/perc DC

A szupergyors Ionity

Az Ionity hálózat kizárólag szupergyors töltőállomásokból áll. Európában 2226 töltő 473 helyszínen található, és további 79 helyszín van előkészítés alatt.

Az Ionity a BMW Group, a Ford, a Daimler, a Volkswagen Group és a Hyundai Group (Hyundai és Kia) együttműködésével létrehozott töltőállomások hálózata, amelyek különböző használati feltételeket biztosít a cégek ügyfelei számára.

Jelenleg az Ionity három helyen van jelen Horvátországban 12 töltővel, és egy további épül. Az első helyszín Sopnicában, az Ikea áruház mellett van, a másik a Zadar meleti Zemunikban. A harmadik az isztriai Kanfanarban található.

Az új töltőállomás Sveti Križ Začretjében épül. Ezek olyan töltőállomások, amelyek akár 350 kW töltésére is képesek. Természetesen, ezt nem minden jármű képes kezelni.

Az Ionity alkalmazásban az elfogyasztott energia kilowattóránkénti meghirdetett ára 0,74 euró.

Tesla Supercharger

A Tesla tulajdonosok Horvátországban továbbra is nyolc olyan helyszínen használhatják a Tesla Supercharger töltőket.

Ezek Slavonski Brod, Rugvica, Karlovac, Senj, Otočac mellett, Zemunikban Zadar közelében, Dugopoljéban és Vrgoracban. Az a tény, hogy ezek Superchargerek, azt jelenti, hogy 150 kW-os töltők állnak rendelkezésre. A helytől függően 4 és 8 töltő áll rendelkezésre. Várhatóan már a közeljövőben további töltőállomások nyílnak.

Mindezeket a töltőket továbbra is csak a Tesla járművek számára telepítették, bár állítólag ez hamarosan megváltozhat. Európa-szerte már számos Tesla Supercharger töltőállomás létezik, amelyeket más, a CCS-csatlakozókkal kompatibilis járművek is használhatnak.

A töltés ára a tarifacsomagoktól függ, és egyesek (Tesla-tulajdonosok) számára még mindig ingyenes. Azonban minden helyszín esetében más árat határoznak meg, és ez körülbelül 0,5 € / kWh körül mozog.

A Tesla a töltés megszabott idejének túllépésének esetében a felárat csak akkor fizetteti meg, amikor a töltés befejeződött, előbb nem. Ezenkívül felárat kell fizetni, ha az adott állomás kihasználtsága meghaladja az 50% -ot. Ez a felár 0,5 € / perc. Abban az esetben, ha minden töltő foglalt, a díj kétszeres – 1 € / perc.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Szlovénia ellenőrzést vezet be a horvát határon a megszaporodott migránsok miatt

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

ellenőrzés
A cikk keletkezésekor tudósítónk még csak sejtette, azóta viszont hivatalosan megerősítést nyert, hogy Brüsszelben összefutott a szlovén és a horvát belügyminiszter, és közös migránsellenes intézkedésekről egyeztetett. A képen balról Boštjan Poklukar szlovén, jobbról Davor Božinović horvát belügyminiszter (Forrás: X-platform)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A szlovén 24 óra, azaz a 24ur kiszimatolta, hogy a szlovén rendőrség az ellenőrzések fokozása végett ellenőrző pontokat létesít a szlovén-horvát határon, miután idén drámaian megugrott az országba érkező illegális migránsok száma. A szlovén belügy szerint, az év elejétől augusztus végéig a rendőrség 36 137 illegális határátlépést észlelt Szlovénia és Horvátország között, szemben a tavalyi 13 601 illegális behatolással.

Szárnyas kapu á la Szlovénia

Boštjan Poklukar szlovén belügyminiszter nyilatkozatában ezt felkerekítette 40 ezerre, azt ígérve, hogy a rendőrség az operatív tervek szellemében jár el. Ennek értelmében máris fokozták a munkát a horvát határ legkritikusabb részein. Jelenleg ezek a Novo mesto és a Koperi Rendőrkapitányság azon területei, ahol az adatok és elemzések a legnagyobb terhelést mutatják.

Mint ahogy annó az osztrák sógorok sem kerítést, hanem csak “szárnyas kaput” telepítettek a határra, Poklukar szerint sincs arról szó, hogy belső ellenőrzést hoznának létre: ezek kizárólag “kompenzációs intézkedések” amelyeket “fokoznak” a horvát határ menti területeken.

– A rendőrök tevékenysége továbbra is az embercsempészek és a határokon átnyúló bűnözés felderítésére összpontosít

– mondta Poklukar, vastag ecsetvonalakkal vázolva a helyzetet. Még nem teljesen világos, hogy miért kerülnek a “szárnyas fejvadászok” a szlovén-horvát határ közelébe, ugyanis nyolc nappal ezelőtt a szlovén kormány még azt mondta, hogy nem fontolgatja a határellenőrzés bevezetését a horvát határon. Egészen pontosan ezt Marko Štucin, a szlovén külügyminisztérium államtitkára jelentette ki a ljubljanai kormány ülése után.

Úgy tűnik, időközben valami történt, mert hirtelen meggondolták magukat.

ellenőrzés

Egy szlovén rendőr figyel a horvát határ mentén lévő Rigoncéban, ahova közúton és vasúton is érkezhetnek a migránsok (Forrás: Dnevnik.si)

A horvátok nyugodtan fogadták a hírt

A szlovén és a horvát kormány úgy tetszik egyeztetett az intézkedések bevezetése előtt, mert a horvát fél nyugodtan fogadta a hírt. Davor Božinović horvát belügyminiszter például így kommentálta Szlovénia lépését:

– Az, hogy Szlovénia rendőrségi ellenőrző pontokat vezetett be a horvát határ mentén, nem a schengeni övezet megszüntetését jelenti, hanem fokozott megfigyelést az embercsempészek tevékenysége miatt.

Božinović szerint a határforgalom az ellenőrzés ellenére, továbbra is a schengeni rendszer szerint, fennakadás nélkül folytatódik.

A horvát belügyminiszter elmondta, hogy Horvátország is hasonló rendszert vezetett be a határátlépések megszüntetése után életbe léptetett kompenzációs intézkedésekkel, amelyek a forgalomban lévő járművek szúrópróbaszerű ellenőrzését jelentik.

Gordan Jandroković, a horvát parlament elnöke – aki éppen az Európai Néppárt spliti ülésén vett részt -, úgy találta, hogy ez nem a bizalmatlanság jele szlovén részről, hanem az Európát fenyegető jelenségre adott válasz.

A renitens polgárok által kizárólag Nyónyónak – Njonjo – titulált házelnök úr azt is el tetszett mondani, hogy ez az intézkedés várható volt, és csakis ideiglenes jellegű, de ugyanakkor nincs semmi gáz, mert ezzel nem állt le az emberek és áruk szabad áramlása.

Jandroković ugyanakkor azt is elárulta, hogy a horvát fél beszélni kíván szlovén kollégáival és barátaival, akikkel “nyílt párbeszédet” folytatnak.

– Nem titkolunk el semmit egymás elől, van egy közös problémánk, amit együtt kell megoldanunk. Horvátországban több mint 6000 rendőr van a határokon, meglátjuk, szükség van-e a határellenőrzés fokozására

– jelentette ki Nyónyó, akinek van becsületes neve is, de azt már föntebb említettük.

Rendkívüli körülmények, drasztikus megoldások

A horvát házelnök arról beszélt, hogy ezek rendkívüli körülmények, ezért úgy gondolta, hogy a mostani intézkedések ideiglenesek, és addig tartanak, amíg nem állítják meg ezt a megnövekedett migrációs hullámot.

Jandroković hozzátette, hogy a közelgő európai választások mindenképpen szerepet játszhatnak az újkeletű intézkedések meghozásában, a hatóságok ugyanis egyértelműen meg akarják mutatni az állampolgároknak, hogy “szilárdan kézben tartják az irányítást”.

Nyónyó hangsúlyozta, hogy ma az illegális migráció ellenőrzése sokkal szervezettebb mint 2015-ben. Ám a migrációs nyomás ismét erősödik, amiért is Jandroković szerint nem kizárt, hogy amennyiben ez szintet lép, “drasztikus megoldásokat” kell foganatosítani.

– Európának meg kell védenie magát, biztosítani a túlélését, meg kell védenie az értékeit. Az ideérkező embereket szocializálni kell. El kell fogadniuk az európai értékeket, nem változtathatják meg Európát ezek lerombolásával. A bevándorlókat be kell fogadni, de ennek a mikéntjére nincs gyors és egyértelmű válasz.

Ehhez mi csak annyit tennénk hozzá, hogy: No, ugye!

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava