Connect with us

Szerbia

LESZ NÉPSZAVAZÁS, ÉS TÜNTETÉSEK IS LESZNEK: Szerbiában kiírták a népszavazást, ami ellen az ellenzék napok óta tiltakozik

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

FFddRVgWQAU1PDl
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

Ivica Dačić szerb parlamenti elnök népszavazást írt ki január 16-ra, amivel módosíthatják az alkotmányt, ez pedig lehetővé teszi, hogy megváltoztassák a bírák és az ügyészek megválasztásának módját. A belgrádi vezetés demokratikus vívmánynak tartja, hogy az alkotmánymódosítás által megváltozik a bírák és az ügyészek kinevezési rendje, az ellenzék azonban napok óta tüntet az említett törvénymódosítás, valamint a kisajátításról szóló törvény módosítása ellen.

Nem volt meglepetés

A képviselők tették a dolgukat, szavaztak, mint a gép: 193 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett fogadták el az alkotmánymódosításra és a népszavazás kiírására vonatkozó javaslatot, de ebben nincs semmi különös a szerbiai parlamentben ugyanis szinte mindenki a haladók szekerét tolja.

Ezt követően a házelnök 2022. január 16-ra kiírta a népszavazást, de ez sem volt meglepetés, erről a szándékáról Ivica Dačić a médiában már többször is beszélt, vagyis a kamerák előtt előbb írta ki a népszavazást, mint a parlamentben.

A népszavazás – amelyet jó egy héttel a szerb karácsony, és néhány nappal a szerb új év után tartanak – mindenképpen érvényes lesz, mert a módosításokat követően már nincs az 50%-os részvételi követelmény, a feltett kérdésre érkező válaszok közül pedig az nyer, amelyre a résztvevők többsége szavaz (igen/nem).

A január 16-i népszavazáson arról születik döntés, hogy az urnához járulók „támogatják-e a Szerb Köztársaság alkotmányát módosító törvény ratifikálását?”, ami magunk között szólva, az átlagos szerbiai szavazó számára nem mond túl sokat, és a szerb médiában megjelenő gyors felmérések alapján az emberek nem is tudják, hogy miről van szó, és ha most nem tudják, akkor másfél hónap múlva sem fogják érteni, a sok karácsonyt és a sok új évet pedig valószínűleg kevesen használják fel arra, hogy ezen a téren edukálják magukat.

Az alaptörvény-módosítása, illetve a mostani népszavazás kizárólag az igazságszolgáltatásra vonatkozik, és ahogy Maja Popović igazságügy-miniszter a vitában rámutatott, „az alkotmánymódosítás célja az állampolgárok jogbiztonságának növelése, mert a bírósági eljárásokban csak a független igazságszolgáltatás és a független ügyészség garantálja számukra a védelmet”. De jól hangzik!

Miről szól?

Tehát az igazságszolgáltatási reformról van szó, amely a hivatalos indoklás szerint „a jogrendszer további reformjának feltétele, a legjelentősebb reform, amely a jogállamiság alapvető biztosítéka minden demokratikus társadalomban, és az Európai Unió egyik prioritása”.

Ezt is Maja Popović fogalmazta meg ilyen szépen, és milyen jól leplezi a kormányzat igazi szándékát, a gyönyört pedig még inkább fokozza, hogy az alkotmánymódosítás az „állampolgárok biztonságának növelése érdekében történik, mert csakis a független bíróság és a független ügyészség szavatolhatja jogaik védelmét a bírósági eljárások során”.

Ezt is a miniszter jelentette ki, és ez is jól hangzik, pedig semmit sem mond.

Az viszont már mindenki számára könnyebben értelmezhető, hogy az új rendelkezésekkel a politikát (állítólag) kizárják az igazságszolgáltatásból, mert a bírákat és az ügyészeket ezentúl nem a választja meg, de a látszat csal, erre szánnunk kell egy percet.

A bírákat az új javaslat szerint a Legfelsőbb Igazságügyi Tanács választja meg, ennek a tanácsnak 11 tagja lesz, hatot maguk a bírák választanak meg, négy tagot a parlament delegál a legnevesebb jogászok közül, és a testület tagja lesz hivatalánál fogva a Legfelsőbb Bíróság elnöke.

A kutya nem itt van elhantolva, hanem az ügyészek kinevezésénél, ott ugyanis kicsit más az arány, az ügyészeket ugyanis a Legfelsőbb Ügyészi Tanács nevezi ki, és ennek összetétele vitatható és vitatott. Ezúttal is egy 11 tagú testületről van szó, öt főt az ügyészek választanak, négy főt a parlament delegál, és a testület tagja a legfőbb ügyész, valamint az igazságügyi miniszter.

Vagyis ebben a testületben a politika megőrzi befolyását, akár úgy is fogalmazhatnánk, döntő befolyását, hiába fenti szép szólamok.

Virágot Violának!

Viola von Cramon- Taubadel uniós képviselő nemrégiben éppen erre a módosításra hivatkozott, amikor elfogultsággal vádolta meg Várhelyi Olivér bővítési biztost Szerbiával kapcsoltban, szeretjük a zöldeket, vagy sem.

Viola – nem véletlenül említem így „virágnevén” – ezzel kapcsolatban megállapította, hogy a korábbi összetételű Európai Bizottság a szerb igazságszolgáltatásról szóló 2014-es átvilágítási jelentésében jelezte: az ügyészi kinevezések átpolitizálásának elkerülése érdekében az ügyészeknek az Állami (Legfelsőbb) Ügyészi Tanácsban a helyek legalább 50%-át kell kapniuk.

Viola von Cramon- Taubadel nemrégiben hívta fel a figyelmet arra, hogy 2021. október 18-án a Velencei Bizottság véleményt adott ki, amelyben bírálta a fenti szerb megoldást, és “kifejezetten javasolta”, hogy a 11 tagból 6-ot az ügyészek adjanak, valamint hogy a miniszter és a legfőbb ügyész ne legyen tagja a Legfelsőbb Ügyészi Tanácsnak.

Aleksandar Vučić szerb elnök figyelmét sem kerülte el Viola von Cramon- Taubadel észrevétele Várhelyi Olivérrel kapcsolatban, ezért epésen megjegyezte, hogy az ellenzéki tüntetések egyik résztvevője biztosan azért vitt magával baltát a megmozdulásra, hogy „virágot vágjon” von Cramon asszonynak, vagyis virágot Violának!

Érdekes módon hasonlóan vélekedik Vojislav Šešelj csetnikvajda is, mint az uniós zöld képviselő, Šešelj ugyanis ellenzi az alkotmánymódosítást, a vajda szerint azonban nem az ügyészi tanács összetételével van baj, hanem azzal, hogy az ügyészek és a bírák kinevezését kiveszik a parlament kezéből.

De ha már az epés megjegyzéseknél tartunk, ne feledkezzünk meg Albin Kurti koszovói miniszterelnök minapi kijelentéséről sem, aki szerint Szerbiának valóban módosítania kellene az alkotmányát, és annak rögtön a második mondatát, amely jelenleg úgy szól, hogy Koszovó Szerbia része.

Szerbia

A Koszovóval kapcsolatos hírek csöpögtetése és a nehezen érzékelhető elmozdulások

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Koszovó
CHOU DE BUDAPEST: A szerb elnök aggodalmaskodva kérdezi Miroslav Lajčáktól, hogy ezt a gyanús alakot miért hozta magával (A kép forrása: Instagram, Aleksandar Vučić, szöveg: BALK)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 4 perc

Ha ég a ház, akkor jönnek a tűzoltók, akik legfeljebb a lángokat képesek megfékezni, a keletkezett károk elhárítása azonban a ház lakóira marad. Körülbelül ezt a szerepet tölti be az amerikai Gabriel Escobar és az uniós Miroslav Lajčák által alkotott duó, amely leginkább az esti órákban szeret találkozni a koszovói miniszterelnökkel és a szerb elnökkel, addigra a közvélemény figyelme lankad, másnap pedig már kit érdekel, hogy mi történt tegnap. Így könnyebb az információk csöpögtetése.

Soha nem találkozó párhuzamok

A szerb és a koszovói albán politikai elit párhuzamos pályán mozog, így szinte csak a végtelenben találkoznak, ezt érzékelhetik a nyugati közvetítők is, akik ikszedik alkalommal tárgyaltak Albin Kurti koszovói miniszterelnökkel és Aleksandar Vučić szerb elnökkel.

A belgrádi Vreme honlapja megjegyzi, hogy az amerikai-európai duó Pristinában megbeszélést folytatott a koszovói miniszterelnökkel, az ottani államfővel, és találkozott az ellenzékkel, valamint a helyi szerbek képviselőivel is, bár az utóbbi „nemigen volt kommunikálva”, így a Vreme figyelme is elsiklott felette.

Szerbiában ugyanakkor – az eddigi szerint – a közvetítők csak Aleksandar Vučić szerb elnökkel ültek le tárgyalni, amiben van némi ráció, mert semmi értelme a saját véleménnyel nem rendelkező Ana Brnabić miniszterelnökkel fárasztani magukat, a szerbiai ellenzék befolyása pedig a koszovói eseményekre a nulla felé konvergál, így ők sem nagyon számítanak „értelmezhető partnernek”.

Legfeljebb a szélsőjobb és annak orosz lerakata küldheti oda a verőlegényeket, mint Zvečan esetében, ha erre megérik a pillanat, amely a szerb elnök számára politikailag is kiaknázható. Ekkor a belgrádi vezetés úgy tesz, mintha semmit sem venne észre, vagy éppen maga ad jelt az indulásra.

A konstruktív szerepben tetszelgő Vučić az amerikai és az európai közvetítőkkel folytatott megbeszélést követően a szerb oldal tömjénezésének közepette azt üzente az Instagramon, hogy itt az ideje, hogy Pristina „végre eleget tegyen tíz évvel ezelőtt vállalt kötelezettségeinek”, ami mindenekelőtt a Szerb Községek (Önkormányzatok) Közösségének megalakítására vonatkozik egy akkori brüsszeli megállapodás értelmében”.

Tehát nem akárhogyan, és nem egy új megközelítés mentén, hanem úgy, ahogy az a 2013-ban kötött megállapodásban szerepel, amit a jelenlegi pristinai vezetés – Albin Kurtival az élen – egyértelműen elutasít.

Kurti legfeljebb egy olyan szerb önkormányzati szövetséget lenne hajlandó elfogadni, amely bizonyos értelemben civilszervezetként működne, és semmiféle végrehajtói joggal nem rendelkezne.

Az amerikai álláspont valahol félúton lehet, mert az Egyesült Államok korábban úgy fogalmazott, hogy ők sem támogatnák olyan képződmény létrejöttét, mint amilyen a boszniai Szerb Köztársaság, amivel áttételesen elismerték, hogy a daytoni szerződésben is voltak baklövések.

Pristinában rossz a vétel

A jelek szerint Pristina és Washington nincs egy hullámhosszon, és láthatóan vannak vételi zavarok azzal kapcsolatban, amit Washingtonból sugároznak Koszovó irányába, Amerika ugyanis nem tudja elfogadni, hogy a partnerség ellenére washingtoni szempontból nem kívánt döntések szülessenek.

A hétfő esti pristinai találkozót követően a két közvetítő nyilatkozott ugyan az újságíróknak, az viszont már csak valamikor kedden délután derült ki, hogy az Egyesült Államok két napos ultimátumot adott az amerikai követelések végrehajtására, de ez koránt sem jelenti azt, hogy csütörtökön arra ébredünk, hogy Koszovóban kitört a „pax Americana”.

A közvetítők azt kérték a koszovói miniszterelnöktől, hogy vonja ki a különleges rendőri erőket az önkormányzati épületekből Zvečanban, Leposavićban és Zubin Potokban, a megválasztott „3%-os polgármesterek” pedig valamilyen más lokációról dolgozzanak az új önkormányzati választásokig.

A koszovói miniszterelnök ezt korábban egyértelműen visszautasította, szerinte ugyanis nem Zoom-polgármesterekről van szó, hogy „home office” jellegű tevékenységet folytassanak, bár véleményünk szerint a 3%-os támogatottság még erre sem nagyon hatalmazza fel őket.

Az amerikaiak azt szeretnék, hogy a koszovói miniszterelnök minél előbb új önkormányzati választásokat írjon ki, amivel szemben szintén vannak „ellenkövetelések”, mint például a szerb szélsőségesek távozása, vagy a demokratikus rend helyreállítása, arról nem is beszélve, hogy a koszovói szerbek is feltételekhez kötik a részvételüket az újabb önkormányzati választásokon.

A közvetítők azt is követelték, hogy a koszovói albán vezetés térjen vissza a párbeszédhez, és amerikai részről megjegyezték, hogy Washington kitart a koszovói albánok mellett, de nem feltétlenül kíván olyan személyt támogatni, akiben nincs meg az együttműködési készség.

Amerika ezzel Kurti értésére adta, hogy képes különbséget tenni a koszovói nép és a pristinai vezetés között, egyúttal azt is tudatta vele, hogy a barátságnak ára van, és a koszovói vezetésnek többé-kevésbé, inkább többé, mint kevésbé, azt kell tennie, amit az Egyesült Államok diktál.

Ez Koszovó esetében még csak-csak elérhető, Szerbia vonatkozásában azonban jóval nehezebben valósítható meg.

A szerbiai elnök a találkozóval kapcsolatban közzétett Instagram-bejegyzésében nem szólt arról, hogy a „következő önkormányzati választási kísérleten” részt vesznek-e a koszovói szerbek, amire minden bizonnyal szükség lenne, hogy végre legitim, és nem csak legális képviselet jöjjön létre.

Miroslav Lajčák uniós közvetítő ugyan megjegyezte, hogy a szerbeknek részt kell venniük a választásokon, de nem ő az, aki ezt elrendelheti nekik, hanem Aleksandar Vučić, aki viszont bármikor elháríthatja a felelőséget, mondván, hogy nincs befolyása a koszovói szerbek felett, és erről nekik kell dönteniük.

Egy ilyen kijelentés persze „olcsó játék hülye gyerekeknek”, de időhúzásra mindenképpen jó, főleg a jelenlegi zavaros helyzetben, amikor a Balkánon mindenki mindenféle befolyás alatt áll, bár a koszovói állításokkal szemben Escobar amerikai részről nem hiszi, hogy a konfliktust Oroszország szervezi, arról viszont meg van győződve, hogy Moszkva örül a jelenlegi fejleményeknek.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

Líra-könyvek

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Utazás

Letöltések

Google-hirdetés

Tíz nap legjava