Connect with us

Magyarország

TÖBBSZÖRI HALASZTÁS: Kétszázzal jött, mégis késett

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

buviv orban vonat
Listen to this article

A szerb elnök a magyar miniszterelnökkel akart utazni, azért többször is elhalasztották a “Sólyom” névre keresztelt “szupervonat” első útjának indulását. Orbán Viktor tehát nem tudott lekésni róla – ha netalán lett is volna ilyen szándéka – a Belgrádból induló első gyorsvonat ugyanis megvárta a miniszterelnököt, aki végül Aleksandar Vučić szerb államfővel együtt szállt fel arra a szerelvényre, amely ezentúl a Belgrád–Budapest nemzetközi gyorsvasút eddig befejezett szakaszán közlekedik.

Az ünnepéllyel indított és tömeges fogadtatásban részesített Soko (sólyom) névre keresztelt gyorsvonat 33 perc alatt ért Újvidékre, mint ezt már itt megírtuk. A rekordnak emlegetett sebesség körül keltett hírverést némileg csorbítja, hogy a majd egy hetes késés mellett még szombaton is 20 perccel később indult a hivatalos menetrendhez képest.

A gyorsvonat érkezését ugyanis már év eleje óta emlegeti a szerb politikum. Az első komolyabb bejelentést Újvidék polgármestere, Miloš Vučević tette március elején. Ekkor még arról volt szó, hogy az első gyorsvonat vasárnap, március 13-án fut be Belgrádból a tartományi székvárosba.

Ez a dátum reálisabbnak tűnt a korábban elhangzott március 15-től, amelyet maga a szerb elnök jelentett be még januárban. Ahogyan beszámoltunk róla, a tesztutak egyikén Vučić nyomatékosan kijelentette, hogy az első utazásra Orbán Viktor magyar miniszterelnököt hívja meg. Mi már akkor feltételeztük, hogy a magyar forradalom és szabadságharc emléknapján Orbán akkor sem szállna fel a szerbiai vonatra, ha ettől függne az április 3-ra bejelentett választások kimenetele.

Időközben a szerbiai hatóságok azonban az elsőként emlegetett március 13-ai érkezést sem erősítették meg, így Újvidék polgármestere kénytelen volt másnap egymagában “megtekinteni” a tartományi székváros felújított vasútállomását, bár a felújítás valójában a mai napig nem fejeződött be.

Üresen maradt az állomás

Az újvidéki vasútállomást az 1964-es átadás óta nem újították fel, így most teljes tatarozásra volt szükség ahhoz, hogy a Sólyom “méltó helyre” fusson be.

A vágányok feletti huzalokat tartó oszlopokat újakra cserélték, az áramellátó acélsodrony helyett pedig a hatékonyabb villanyáram-felhasználás és a kopásegyütthatók csökkentése érdekében különleges ötvözetből készült vezetékeket feszítettek ki. Új peronalapzatot és a perontetőt építettek, és felszíni szennyvízelvezető-csatornarendszert is kialakítottak. A peronok alatt vezető folyosót is meghosszabbították, így az aluljáró 60 méteres lett. A mozgássérültekre is gondoltak, akik liftekkel juthatnak majd a peron szintjére.

Az előcsarnokban három pénztárablak működik, posta nyílt és egy csomagautomatát is elhelyeztek, de a Postatakarék Bank is nyitott egy fiókintézetet. Az első emeleten a peron mellett rendőrségi őrs, étterem, orvosi rendelő, képtár, Covid–19 információs helyiség is helyet kapott. Szerbiai viszonylatban újdonságnak számít, hogy a kerékpárosok és a kisállatok tulajdonosai számára is biztosítottak egy-egy várótermet, de gyermekek részére is kialakítottak egy helyiséget.

Egy vonaton “eveznek”

Ekkor már azt is tudni lehetett, hogy a próbaidőszakban egy irányban 375 dinárért lehet jegyet váltani, a menettérti jegyért viszont 750 dinárt kell fizetni. A teljes árat is közzétették már, egy menettérti jegy 1600 dinár lesz, vagyis mintegy 5000 forint, egy irányba pedig 1000 dinár, vagyis valamivel több, mint háromezer forint.

A Szerbiai Vasutak közleményeiből az is kiderült, hogy a szóban forgó szakaszon az intercity, a régióexpress és a helyi érdekű, vicinális vonatok közlekednek majd. Az intercity vonatok csak az újbelgrádi megállón állnak meg és 36 perc alatt teszik meg a távot. A régióexpress 49 perces menetidővel számol, amelybe hét megállót iktat be. A leglassabbak a vicinális szerelvények lesznek, 55 perces menetidővel – tették közzé az illetékesek.

Kedden pedig már azt is tudni vélte a szerb sajtó, hogy másnap, március 15-én robog be a 200-zal száguldó szerelvény az új állomásra. Így többen is összegyűltek annak reményében, hogy elsőként várhatják be a “hihetetlenül pontos és gyors” vonatot.

Mindhiába… Míg az újságírók az új állomáson vesztegeltek, Siniša Mali pénzügyminiszter nemes egyszerűséggel bejelentette: a Belgrád–Újvidék gyorsvasutat március 19-én fogják megnyitni. A március 15-ei átadás elmaradásának okáról egy szót sem szólt. És mivel a sajtó az állomásokon vesztegelt, nem is faggathatta senki az “álmok későbbi megvalósulását” beharangozó pénzügyminisztert.

– Eddig csak álmodhattunk arról, hogy Szerbiában olyan gyorsan közlekednek majd a vonatok, mint Európa szinte minden országában. Vagy arról, hogy sok-sok autópálya hálózza be az országot, hogy annyi gyár épül, mint amennyi épül, meg arról, hogy a fizetések és a nyugdíjak is emelkednek

– sorolta videójában Mali ahelyett, hogy magyarázatot volna a csúszásra.

Az újságírók így szombaton már nem bízták a véletlenre a dolgot, és Belgrádba utaztak, hogy jelenlétükkel biztosítsák: valóban felszáll a 200-zal száguldó Sólyomra a szerb elnök és (mint időközben kiderült) a magyar miniszterelnök is.

Orbán és Vučić tehát egy vonaton utazott, és utazik továbbra is. Minden szinten: jelképesen és valóságban, sólyom szárnyán, és anélkül, egymást dicsőítve az ugyanarra a napra meghirdetett választások előtt.

A BALK Hírlevele


Meteorológia

B.A. Balkanac

Balkanac

IN ENGLISH

Egy hét legjava