Magyarország
TÖBBSZÖRI HALASZTÁS: Kétszázzal jött, mégis késett
Ekkor már azt is tudni lehetett, hogy a próbaidőszakban egy irányban 375 dinárért lehet jegyet váltani, a menettérti jegyért viszont 750 dinárt kell fizetni. A teljes árat is közzétették már, egy menettérti jegy 1600 dinár lesz, vagyis mintegy 5000 forint, egy irányba pedig 1000 dinár, vagyis valamivel több, mint háromezer forint

A szerb elnök a magyar miniszterelnökkel akart utazni, azért többször is elhalasztották a „Sólyom” névre keresztelt „szupervonat” első útjának indulását. Orbán Viktor tehát nem tudott lekésni róla – ha netalán lett is volna ilyen szándéka – a Belgrádból induló első gyorsvonat ugyanis megvárta a miniszterelnököt, aki végül Aleksandar Vučić szerb államfővel együtt szállt fel arra a szerelvényre, amely ezentúl a Belgrád–Budapest nemzetközi gyorsvasút eddig befejezett szakaszán közlekedik.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Az ünnepéllyel indított és tömeges fogadtatásban részesített Soko (sólyom) névre keresztelt gyorsvonat 33 perc alatt ért Újvidékre, mint ezt már itt megírtuk. A rekordnak emlegetett sebesség körül keltett hírverést némileg csorbítja, hogy a majd egy hetes késés mellett még szombaton is 20 perccel később indult a hivatalos menetrendhez képest.
A gyorsvonat érkezését ugyanis már év eleje óta emlegeti a szerb politikum. Az első komolyabb bejelentést Újvidék polgármestere, Miloš Vučević tette március elején. Ekkor még arról volt szó, hogy az első gyorsvonat vasárnap, március 13-án fut be Belgrádból a tartományi székvárosba.
Ez a dátum reálisabbnak tűnt a korábban elhangzott március 15-től, amelyet maga a szerb elnök jelentett be még januárban. Ahogyan beszámoltunk róla, a tesztutak egyikén Vučić nyomatékosan kijelentette, hogy az első utazásra Orbán Viktor magyar miniszterelnököt hívja meg. Mi már akkor feltételeztük, hogy a magyar forradalom és szabadságharc emléknapján Orbán akkor sem szállna fel a szerbiai vonatra, ha ettől függne az április 3-ra bejelentett választások kimenetele.
Időközben a szerbiai hatóságok azonban az elsőként emlegetett március 13-ai érkezést sem erősítették meg, így Újvidék polgármestere kénytelen volt másnap egymagában „megtekinteni” a tartományi székváros felújított vasútállomását, bár a felújítás valójában a mai napig nem fejeződött be.
Üresen maradt az állomás
Az újvidéki vasútállomást az 1964-es átadás óta nem újították fel, így most teljes tatarozásra volt szükség ahhoz, hogy a Sólyom „méltó helyre” fusson be.
A vágányok feletti huzalokat tartó oszlopokat újakra cserélték, az áramellátó acélsodrony helyett pedig a hatékonyabb villanyáram-felhasználás és a kopásegyütthatók csökkentése érdekében különleges ötvözetből készült vezetékeket feszítettek ki. Új peronalapzatot és a perontetőt építettek, és felszíni szennyvízelvezető-csatornarendszert is kialakítottak. A peronok alatt vezető folyosót is meghosszabbították, így az aluljáró 60 méteres lett. A mozgássérültekre is gondoltak, akik liftekkel juthatnak majd a peron szintjére.
Az előcsarnokban három pénztárablak működik, posta nyílt és egy csomagautomatát is elhelyeztek, de a Postatakarék Bank is nyitott egy fiókintézetet. Az első emeleten a peron mellett rendőrségi őrs, étterem, orvosi rendelő, képtár, Covid–19 információs helyiség is helyet kapott. Szerbiai viszonylatban újdonságnak számít, hogy a kerékpárosok és a kisállatok tulajdonosai számára is biztosítottak egy-egy várótermet, de gyermekek részére is kialakítottak egy helyiséget.
Egy vonaton „eveznek”
Ekkor már azt is tudni lehetett, hogy a próbaidőszakban egy irányban 375 dinárért lehet jegyet váltani, a menettérti jegyért viszont 750 dinárt kell fizetni. A teljes árat is közzétették már, egy menettérti jegy 1600 dinár lesz, vagyis mintegy 5000 forint, egy irányba pedig 1000 dinár, vagyis valamivel több, mint háromezer forint.
A Szerbiai Vasutak közleményeiből az is kiderült, hogy a szóban forgó szakaszon az intercity, a régióexpress és a helyi érdekű, vicinális vonatok közlekednek majd. Az intercity vonatok csak az újbelgrádi megállón állnak meg és 36 perc alatt teszik meg a távot. A régióexpress 49 perces menetidővel számol, amelybe hét megállót iktat be. A leglassabbak a vicinális szerelvények lesznek, 55 perces menetidővel – tették közzé az illetékesek.
Kedden pedig már azt is tudni vélte a szerb sajtó, hogy másnap, március 15-én robog be a 200-zal száguldó szerelvény az új állomásra. Így többen is összegyűltek annak reményében, hogy elsőként várhatják be a „hihetetlenül pontos és gyors” vonatot.
Mindhiába… Míg az újságírók az új állomáson vesztegeltek, Siniša Mali pénzügyminiszter nemes egyszerűséggel bejelentette: a Belgrád–Újvidék gyorsvasutat március 19-én fogják megnyitni. A március 15-ei átadás elmaradásának okáról egy szót sem szólt. És mivel a sajtó az állomásokon vesztegelt, nem is faggathatta senki az „álmok későbbi megvalósulását” beharangozó pénzügyminisztert.
– Eddig csak álmodhattunk arról, hogy Szerbiában olyan gyorsan közlekednek majd a vonatok, mint Európa szinte minden országában. Vagy arról, hogy sok-sok autópálya hálózza be az országot, hogy annyi gyár épül, mint amennyi épül, meg arról, hogy a fizetések és a nyugdíjak is emelkednek
– sorolta videójában Mali ahelyett, hogy magyarázatot volna a csúszásra.
Az újságírók így szombaton már nem bízták a véletlenre a dolgot, és Belgrádba utaztak, hogy jelenlétükkel biztosítsák: valóban felszáll a 200-zal száguldó Sólyomra a szerb elnök és (mint időközben kiderült) a magyar miniszterelnök is.
Orbán és Vučić tehát egy vonaton utazott, és utazik továbbra is. Minden szinten: jelképesen és valóságban, sólyom szárnyán, és anélkül, egymást dicsőítve az ugyanarra a napra meghirdetett választások előtt.

- Szerbia7 nap telt el azóta
Rettegés egy baljós, ismeretlen erőtől: a hangágyú-eset
- B A Balkanac7 nap telt el azóta
Élet és karambol: Szajkó István emlékére
- Szerbia5 nap telt el azóta
Fico: Az EU zsarolja Szerbiát és elárulta a demokráciát
- Szerbia7 nap telt el azóta
Megkezdődtek az előállítások és letartóztatások Szerbiában