Szerbia
KÉTSZÁZZAL SZÁGULDÓ GYORSBÜFÉ: Vučić Orbánnal vonatozna
Éjjel-nappal tesztelik a gyorsvonatokat Belgrád és Újvidék között. A szerb és magyar fővárost összekötő, már régóta épülő vasútvonal végre befejezett szakaszát január másodika óta terhelik: azóta is próbálják elérni az áhított óránkénti 200 kilométeres sebességet, ami sikerült is, igaz nem a szerb államfő jelenlétében, ő csak a 181 km/h-ás száguldástól ájuldozott, majd azonnal közös utazást tervezgetett a magyar miniszterelnökkel.
Még nem készült el a kerítés
Kicsit ellaposodott a szerb főváros és a tartományi székváros között megépített vasúti szakasz tesztelésének, mondjuk úgy, bevezető időszaka, így január 17-től felpörgették a szerb médiát az arra illetékes pr-szakemberek, és még az államfőt is “bevontatták az első vágányra”, ott adott nagyszabásúnak nem mondható interjút az erősen kormánypárti Pink TV-nek.
A felébresztett sajtómunkásoknak köszönhetően már “nagy médiarobaj” közepette kezdték meg a dinamikus terheléseket, és azóta a Szerbiai Vasutak napi szinten szólítja fel a polgárokat, hogy több kilométeres távolságban kerüljék el a síneket.
Az első napokban a magas feszültséggel riogatták az embereket, akik a közösségi oldalakon aggódva érdeklődtek a vad- és egyéb állatok sorsa iránt, amelyek esetleg a vágányra tévednek. Vagy netalán azoknak a sorsa iránt, akik a szerb médiában csalódva nem követik a híreket, és nem értesülnek az életveszélyesnek minősített tevékenységről.
Később már “hihetetlen sebességű szerelvények száguldozásáról” számoltak be a napi közlemények, beismerve, hogy a tesztelés előtt nem sikerült mindenhol felállítani a kerítést… Nos, szegény állatok… A tájékozatlanokra pedig már gondolni sem merünk.
De még mielőtt bármiféle rémhírek terjesztésével vádolnának meg bennünket: egyelőre nem tudunk egyetlen szerencsétlenül járt élőlényről: sem állatról, sem emberről. Sőt, a szerb államfő is megúszta az áramütést, amikor január 21-én felszállt az első hivatalos tesztjáratra.
Megdöntött rekord
Aleksandar Vučić Ingyián (Inđija) lépett fel a svájciaktól beszerzett gyorsvonatra. Azonnal posztolta is az Instagram-profilján azokat a fotókat, amelyek akkor készültek, amikor az állomásvezetővel bejárják az új épületeket, majd a mozdonyvezetővel is pózolt egyet. Ami után elindult a vonat.
Azon a napon 181 kilométeres óránkénti sebességet ért el a szerb államfőt szállító szerelvény. A gyorvasutat egyébként 200 kilométeres óránkénti sebességre tervezték, de Vučić könnyekig meghatódott a kamerák számára is jól látható sebességkijelzőn megjelenő 181-es szám láttán.
Erről az jutott eszébe, hogy fiatalként még nem volt elég pénze, és ezért vonattal utazott a focimérkőzésekre. “És azóta sem (szállt vonatra)” – tette hozzá sokat mondóan. Majd azonnal indíttatást érzett arra, hogy a “megható” pillanatot megossza a világgal, de legalábbis a szerb nemzettel.
– Megdöntöttük a szerb vasúti közlekedés rekordját, 181-gyel haladt a vonat Belgrád és Újvidék között. Ezt hagyjuk az utókorra
– nyomatékosította a fotó és az esemény történelmi jelentőségét az említett profilon Vučić.
Másnap pedig újra felült a gyorsvonatra. No, de most nem azért, mert másra nem volt pénze. Ezúttal a kormányközeli Pink Televízió kedvéért utazgatott a politikában az álló szerelvény egyik “stúdiónak berendezett” kocsijában.
Mindenkit meghívott
Merthogy szombat este kilenckor ismét “a néphez szólt” a szerb államfő.
– Nem is lehetett volna jobb helyen beszélgetni, mint ezen a korszerű szerelvényen, amelyet a svájciaktól szereztünk be: gyönyörűség
– mondta újra meghatódottan.
Miután megfelelő időt szánt elégedettsége ecsetelésére, nyomatékosan kijelentette, hogy az első utazásra Orbán Viktor magyar miniszterelnököt hívja meg, de szívesen látja a Nyitott Balkán (Open Balkan) regionális együttműködési kezdeményezés országainak vezetőit és a boszniai Szerb Köztársaság képviselőit is.
Mindenki előtt nyitva áll az ajtónk a Nyitott Balkán kezdeményezői közül, de senkinek sem fogunk könyörögni. Nem is lesz erre szükség, mert maguktól is belátják az előnyöket. Ez egy békés kezdeményezés, amely megkönnyíti az emberek életét – nyomatékosította a meghívást Vučić.
A nagy utazásra március elején kerülhet sor, a tervek szerint a nagyközönség által igénybe vehető járat indítását pedig 15-re tervezik. Jó lehet ez a március eleji dátum, mert nehezen hihető, hogy a magyar forradalom és szabadságharc emléknapján Orbán Szerbiában vonatozna, még ha ettől függne is az április 3-ra bejelentett választások kimenetele.
Hogy melyik választásoké? Nos, a “szerb-magyar kapcsolatok történelmi csúcspontján” már a választásokat is ugyanaznap tartják mindkét országban, ekkora/akkora az egyetértés, mivel hogy a politikában nem most kezd együtt vonatozni Vučić és Orbán. Bár az egybeesés lehet akár a véletlen műve is.
És még azt hittük, hogy nem lehet überelni azt az unalomig ismételgetett csúcsot…
De mit kap az istenadta?
De mit kap az istenadta nép?
– Másfél hónap múlva az emberek elájulnak a gyönyörűségtől. Kiszolgálás is lesz, de kávé- és édesség-automatákból is lehet majd vásárolni
– sorolta Vučić a bőséges választási lehetőséget, ami természetesen a vonatra vonatkozik, és nem a parlamenti választásokra.
A szerb elnök azt sem felejtette el megemlíteni, hogy ő személy szerint a szendvicseket kedveli.
A szerbiai lakosokat azonban nem igazán lelkesíti a kínálat. Elsősorban azért, mert egyelőre csak fotókon látták a gyorsvasutat, legfeljebb a televízióban.
Másrészt azért, mert még sokan emlékeznek azokra az időkre, amikor alig több mint két évtizede – a kilencvenes évek elején – egyes politikusok a vonatokon szendvicseket osztogattak. És akkor az ilyen jellegű “közétkeztetés” nem a békét szolgálta, hanem éppen ellenkezőleg. Csak ne térjenek vissza azok az idők!
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Dodik tagadja a srebrenicai népirtást, Vučić pedig küzd a boszniai szerb álláspontért
-
Szerbia6 nap telt el azóta
A jelek szerint Szerbia nemcsak Ukrajnának, hanem Izraelnek is szállít fegyvert 🇮🇱🤝🇷🇸
-
Szerbia5 nap telt el azóta
Magyarország nem támogatja Koszovó ET-tagságát, sem a Srebrenicáról szóló ENSZ-határozatot
-
Szerbia5 nap telt el azóta
Csapást mérhet-e a szerb Panda a kínai elektromos autókra?