Magyarország
Október 23-án indul az első vonat Szabadka és Szeged között, amolyan “naški” módra

A belgrádi Politika beszámolója szerint most már egészen biztos, hogy október 23-án indul az első személyvonat Szabadka és Szeged között. A megerősítés a legmagasabb szintről érkezett, Szijjártó Péter külkereskedelmi és külügyminiszter a szerb kormány képviselőivel folytatott megbeszélés után Facebook-oldalán ugyanis azt írta, hogy Magyarországot és Szerbiát ezer szál köti össze, ezek egyike a Szabadka és Szeged közötti személyforgalom, amely október 23-án indul. Mint megjegyezte, a cél az, hogy enyhítsék a Horgos-Röszke határátkelőhely leterheltségét, amely az egyik legnagyobb Európában.
Régóta várt indulás
A vasúti forgalom Szabadka és Szeged között 2015-ben szűnt meg, amikor Magyarország lezárta határait a nagy migrációs hullám miatt.
Előtte azonban csak kevés utas vette igénybe a vasúti közlekedést, a két ország határán ugyanis átszállást kellett beiktatni, mivel a szerbiai vonatok nem feleltek meg az uniós normáknak.
A vasútvonal felújítása 2021 októberében kezdődött, miután eltávolították a még 1869-ből származó síneket, az első vonat ugyanis akkor gördült be Szabadkára Szeged irányából.
Most egy teljesen új vasút épült, amelyen az utasforgalom tervezett sebessége 120 kilométer, a teherforgalomé pedig 80 kilométer lesz óránként.
Magának a vasútnak a megépítése a kijelölt határidőnél korábban fejeződött be, így már 2022 augusztusában megindult a teherforgalom ezen a vonalon, ami elkerülő megoldás lesz az áruszállítás számára a Belgrád-Budapest nagysebességű vasút megépítéséig.
Tavaly nyáron viszont bejelentették, hogy a személyforgalom csak egy évvel később indul meg, ami igencsak megérintette a helyi lakosságot, merthogy szinte minden közúti átkelőhelyen jelentősen megnőtt a várakozási idő.
Az útlevelet a vonaton ellenőrzik
A hatékonyság és a jövedelmezőség szempontjából kulcskérdéssé vált, hogy az államközi forgalom során hol történik a határellenőrzés.
Mert ha egy vonat 46 kilométert tesz meg Szabadka és Szeged között villamosított vasúton, akkor ez nem tart tovább 40 percnél, de ha a határellenőrzés elhúzódik, akkor minden előny odaveszik.

A “kisegítő peron” a szabadkai teherpályaudvarnál, ahol az utasok felszállnak a “szegedi gyorsra” (Forrás: Nikola Tumbas, Politika)
A Politika beszámolója szerint a határellenőrzés körüli latolgatásokba bekapcsolódott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke is, aki azt javasolta a belgrádi kormánynak, hogy utasítsa el a határellenőrzéssel kapcsolatos magyar javaslatot.
A magyar elképzelés ugyanis úgy hangzott, hogy mind a szerb, mind a magyar oldalon legyen külön vám- és útlevélvizsgálat, ami a határmenti településekről származó embereknek, mondjuk a horgosiaknak, azt jelentette volna, hogy Szabadkán keresztül juthattak volna el Magyarországra: vagyis először be kellett volna menniük Szabadkára, majd a vám- és útlevélvizsgálatot követően felszállhattak volna a Szegedre induló vonatra, hogy a kiindulóponton, vagyis Horgoson áthaladva végre eljussanak Magyarországra.
A belgrádi lap szerint ugyan még nem minden részlet ismert, végül azonban az a megállapodás született, hogy egyetlen utasellenőrzés lesz, mégpedig a vonaton.
Nincs menetrend, Szegedről jön az első
A menetrend még nem ismert, de úgy néz ki, hogy az első vonat Szegedről indul, és hogy ezen a vonalon egy-egy szerb és magyar vonat közlekedik majd, illetve, hogy hat nemzetközi teherjárat is lesz.
A magyar oldalon volt némi fennakadás, mivel a kivitelező június végén minden munkát leállított, és elhagyta az építkezést, a munka csak augusztusban folytatódott, ami főleg az utasok fogadása körül jelenthet gondot.
Magyar médiabeszámolók szerint a felsővezetékek esetében még nem teljesült minden műszaki előfeltétel, ezért egyelőre dízelek járnak majd az elektromos vonatok helyett, és úgy néz ki, hogy egyes helyeken még a zajvédelem sem tökéletes.

Kapcsolódó cikk
GIGANTIKUS VASÚT: Tizenegy évvel az aláírás után ért Szabadka központjába az építkezés
A Politika arra figyelmezteti a szerbiai állampolgárokat, akik az új vonattal már az első nap átruccannának Szegedre, hogy a bevásárlóközpontok zárva lesznek az október 23-i ünnep miatt.
Egyelőre Szabadkán sem minden zökkenőmentes, mert ott javában tartanak a Belgrád-Budapest gyorsvasúttal kapcsolatos munkálatok, és ennek keretében a főpályaudvar felújítása is folyik, ezért a teherpályaudvaron jelöltek ki egy kis platót, hogy az utasok valahol leszállhassanak a vonatról.
Függetlenítve magunkat a Politika cikkétől, nem tudjuk megállni, hogy ne jegyezzük meg, hogy ez a Szabadka és Szeged közötti vonatosdi, amúgy “naški” módon zajlik, ahogy ezt csak mi tudjuk csinálni.
Lesz egy szupervasút, de imitt-amott még toldozni és foldozni kell, magyar oldalon majd besegítenek a dízelvonatok, szerb oldalon pedig a teherpályaudvaron szorítanak helyet az utasoknak. De azért lesz új vonat, huj, huj, hajrá!

-
Magyarország7 nap telt el azóta
Lázadoznak a kamionosok Kelebiánál, a szerbek a magyar vámosokat hibáztatják
-
Bosznia3 nap telt el azóta
MEGY A PARA: Helez kitart amellett, hogy az oroszok Boszniában paramilitáris erőket képeznek ki
-
Szerbia4 nap telt el azóta
SZERB SZUVERENITÁS: A szerb médiahatóság elnöke náci egyenruhában jelenítette meg magát
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Új ember a BIA élén, akiben a szerb elnök jobban bízik, mint az édestestvérében