Connect with us

Magyarország

Október 23-án indul az első vonat Szabadka és Szeged között, amolyan „naški” módra

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

Szeged
A menetrend még nem ismert, de úgy néz ki, hogy az első vonat Szegedről indul, és nem a felújítás alatt álló szabadkai állomásról
Cikk meghallgatása

A belgrádi Politika beszámolója szerint most már egészen biztos, hogy október 23-án indul az első személyvonat Szabadka és Szeged között. A megerősítés a legmagasabb szintről érkezett, Szijjártó Péter külkereskedelmi és külügyminiszter a szerb kormány képviselőivel folytatott megbeszélés után Facebook-oldalán ugyanis azt írta, hogy Magyarországot és Szerbiát ezer szál köti össze, ezek egyike a Szabadka és Szeged közötti személyforgalom, amely október 23-án indul. Mint megjegyezte, a cél az, hogy enyhítsék a Horgos-Röszke határátkelőhely leterheltségét, amely az egyik legnagyobb Európában.


Könyvek kedvezménnyel
A BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.

Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

Régóta várt indulás

A vasúti forgalom Szabadka és Szeged között 2015-ben szűnt meg, amikor Magyarország lezárta határait a nagy migrációs hullám miatt.

Előtte azonban csak kevés utas vette igénybe a vasúti közlekedést, a két ország határán ugyanis átszállást kellett beiktatni, mivel a szerbiai vonatok nem feleltek meg az uniós normáknak.

A vasútvonal felújítása 2021 októberében kezdődött, miután eltávolították a még 1869-ből származó síneket, az első vonat ugyanis akkor gördült be Szabadkára Szeged irányából.

Most egy teljesen új vasút épült, amelyen az utasforgalom tervezett sebessége 120 kilométer, a teherforgalomé pedig 80 kilométer lesz óránként.

Magának a vasútnak a megépítése a kijelölt határidőnél korábban fejeződött be, így már 2022 augusztusában megindult a teherforgalom ezen a vonalon, ami elkerülő megoldás lesz az áruszállítás számára a Belgrád-Budapest nagysebességű vasút megépítéséig.

Tavaly nyáron viszont bejelentették, hogy a személyforgalom csak egy évvel később indul meg, ami igencsak megérintette a helyi lakosságot, merthogy szinte minden közúti átkelőhelyen jelentősen megnőtt a várakozási idő.

Az útlevelet a vonaton ellenőrzik

A hatékonyság és a jövedelmezőség szempontjából kulcskérdéssé vált, hogy az államközi forgalom során hol történik a határellenőrzés.

Mert ha egy vonat 46 kilométert tesz meg Szabadka és Szeged között villamosított vasúton, akkor ez nem tart tovább 40 percnél, de ha a határellenőrzés elhúzódik, akkor minden előny odaveszik.

Szeged

A „kisegítő peron” a szabadkai teherpályaudvarnál, ahol az utasok felszállnak a „szegedi gyorsra” (Forrás: Nikola Tumbas, Politika)

A Politika beszámolója szerint a határellenőrzés körüli latolgatásokba bekapcsolódott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke is, aki azt javasolta a belgrádi kormánynak, hogy utasítsa el a határellenőrzéssel kapcsolatos magyar javaslatot.

A magyar elképzelés ugyanis úgy hangzott, hogy mind a szerb, mind a magyar oldalon legyen külön vám- és útlevélvizsgálat, ami a határmenti településekről származó embereknek, mondjuk a horgosiaknak, azt jelentette volna, hogy Szabadkán keresztül juthattak volna el Magyarországra: vagyis először be kellett volna menniük Szabadkára, majd a vám- és útlevélvizsgálatot követően felszállhattak volna a Szegedre induló vonatra, hogy a kiindulóponton, vagyis Horgoson áthaladva végre eljussanak Magyarországra.

A belgrádi lap szerint ugyan még nem minden részlet ismert, végül azonban az a megállapodás született, hogy egyetlen utasellenőrzés lesz, mégpedig a vonaton.

Nincs menetrend, Szegedről jön az első

A menetrend még nem ismert, de úgy néz ki, hogy az első vonat Szegedről indul, és hogy ezen a vonalon egy-egy szerb és magyar vonat közlekedik majd, illetve, hogy hat nemzetközi teherjárat is lesz.

A magyar oldalon volt némi fennakadás, mivel a kivitelező június végén minden munkát leállított, és elhagyta az építkezést, a munka csak augusztusban folytatódott, ami főleg az utasok fogadása körül jelenthet gondot.

Magyar médiabeszámolók szerint a felsővezetékek esetében még nem teljesült minden műszaki előfeltétel, ezért egyelőre dízelek járnak majd az elektromos vonatok helyett, és úgy néz ki, hogy egyes helyeken még a zajvédelem sem tökéletes.

A Politika arra figyelmezteti a szerbiai állampolgárokat, akik az új vonattal már az első nap átruccannának Szegedre, hogy a bevásárlóközpontok zárva lesznek az október 23-i ünnep miatt.

Egyelőre Szabadkán sem minden zökkenőmentes, mert ott javában tartanak a Belgrád-Budapest gyorsvasúttal kapcsolatos munkálatok, és ennek keretében a főpályaudvar felújítása is folyik, ezért a teherpályaudvaron jelöltek ki egy kis platót, hogy az utasok valahol leszállhassanak a vonatról.

Függetlenítve magunkat a Politika cikkétől, nem tudjuk megállni, hogy ne jegyezzük meg, hogy ez a Szabadka és Szeged közötti vonatosdi, amúgy „naški” módon zajlik, ahogy ezt csak mi tudjuk csinálni.

Lesz egy szupervasút, de imitt-amott még toldozni és foldozni kell, magyar oldalon majd besegítenek a dízelvonatok, szerb oldalon pedig a teherpályaudvaron szorítanak helyet az utasoknak. De azért lesz új vonat, huj, huj, hajrá!

Az olvasás folytatása

Könyvek kedvezménnyel

A BALKÁN RITMUSA

További rádiók

Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

B.A. Balkanac

Balkanac

B.A. BALKANAC ÚJ KÖNYVE

English

Sakk

Facebook

Magyarország

Románia

Könyvek kedvezménnyel

Szlovákia

Szerbia

Horvátország

Bosznia-Hercegovina

7 X 7