Magyarország
Október 23-án indul az első vonat Szabadka és Szeged között, amolyan „naški” módra

A belgrádi Politika beszámolója szerint most már egészen biztos, hogy október 23-án indul az első személyvonat Szabadka és Szeged között. A megerősítés a legmagasabb szintről érkezett, Szijjártó Péter külkereskedelmi és külügyminiszter a szerb kormány képviselőivel folytatott megbeszélés után Facebook-oldalán ugyanis azt írta, hogy Magyarországot és Szerbiát ezer szál köti össze, ezek egyike a Szabadka és Szeged közötti személyforgalom, amely október 23-án indul. Mint megjegyezte, a cél az, hogy enyhítsék a Horgos-Röszke határátkelőhely leterheltségét, amely az egyik legnagyobb Európában.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Régóta várt indulás
A vasúti forgalom Szabadka és Szeged között 2015-ben szűnt meg, amikor Magyarország lezárta határait a nagy migrációs hullám miatt.
Előtte azonban csak kevés utas vette igénybe a vasúti közlekedést, a két ország határán ugyanis átszállást kellett beiktatni, mivel a szerbiai vonatok nem feleltek meg az uniós normáknak.
A vasútvonal felújítása 2021 októberében kezdődött, miután eltávolították a még 1869-ből származó síneket, az első vonat ugyanis akkor gördült be Szabadkára Szeged irányából.
Most egy teljesen új vasút épült, amelyen az utasforgalom tervezett sebessége 120 kilométer, a teherforgalomé pedig 80 kilométer lesz óránként.
Magának a vasútnak a megépítése a kijelölt határidőnél korábban fejeződött be, így már 2022 augusztusában megindult a teherforgalom ezen a vonalon, ami elkerülő megoldás lesz az áruszállítás számára a Belgrád-Budapest nagysebességű vasút megépítéséig.
Tavaly nyáron viszont bejelentették, hogy a személyforgalom csak egy évvel később indul meg, ami igencsak megérintette a helyi lakosságot, merthogy szinte minden közúti átkelőhelyen jelentősen megnőtt a várakozási idő.
Az útlevelet a vonaton ellenőrzik
A hatékonyság és a jövedelmezőség szempontjából kulcskérdéssé vált, hogy az államközi forgalom során hol történik a határellenőrzés.
Mert ha egy vonat 46 kilométert tesz meg Szabadka és Szeged között villamosított vasúton, akkor ez nem tart tovább 40 percnél, de ha a határellenőrzés elhúzódik, akkor minden előny odaveszik.

A „kisegítő peron” a szabadkai teherpályaudvarnál, ahol az utasok felszállnak a „szegedi gyorsra” (Forrás: Nikola Tumbas, Politika)
A Politika beszámolója szerint a határellenőrzés körüli latolgatásokba bekapcsolódott Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke is, aki azt javasolta a belgrádi kormánynak, hogy utasítsa el a határellenőrzéssel kapcsolatos magyar javaslatot.
A magyar elképzelés ugyanis úgy hangzott, hogy mind a szerb, mind a magyar oldalon legyen külön vám- és útlevélvizsgálat, ami a határmenti településekről származó embereknek, mondjuk a horgosiaknak, azt jelentette volna, hogy Szabadkán keresztül juthattak volna el Magyarországra: vagyis először be kellett volna menniük Szabadkára, majd a vám- és útlevélvizsgálatot követően felszállhattak volna a Szegedre induló vonatra, hogy a kiindulóponton, vagyis Horgoson áthaladva végre eljussanak Magyarországra.
A belgrádi lap szerint ugyan még nem minden részlet ismert, végül azonban az a megállapodás született, hogy egyetlen utasellenőrzés lesz, mégpedig a vonaton.
Nincs menetrend, Szegedről jön az első
A menetrend még nem ismert, de úgy néz ki, hogy az első vonat Szegedről indul, és hogy ezen a vonalon egy-egy szerb és magyar vonat közlekedik majd, illetve, hogy hat nemzetközi teherjárat is lesz.
A magyar oldalon volt némi fennakadás, mivel a kivitelező június végén minden munkát leállított, és elhagyta az építkezést, a munka csak augusztusban folytatódott, ami főleg az utasok fogadása körül jelenthet gondot.
Magyar médiabeszámolók szerint a felsővezetékek esetében még nem teljesült minden műszaki előfeltétel, ezért egyelőre dízelek járnak majd az elektromos vonatok helyett, és úgy néz ki, hogy egyes helyeken még a zajvédelem sem tökéletes.

Kapcsolódó cikk
GIGANTIKUS VASÚT: Tizenegy évvel az aláírás után ért Szabadka központjába az építkezés
A Politika arra figyelmezteti a szerbiai állampolgárokat, akik az új vonattal már az első nap átruccannának Szegedre, hogy a bevásárlóközpontok zárva lesznek az október 23-i ünnep miatt.
Egyelőre Szabadkán sem minden zökkenőmentes, mert ott javában tartanak a Belgrád-Budapest gyorsvasúttal kapcsolatos munkálatok, és ennek keretében a főpályaudvar felújítása is folyik, ezért a teherpályaudvaron jelöltek ki egy kis platót, hogy az utasok valahol leszállhassanak a vonatról.
Függetlenítve magunkat a Politika cikkétől, nem tudjuk megállni, hogy ne jegyezzük meg, hogy ez a Szabadka és Szeged közötti vonatosdi, amúgy „naški” módon zajlik, ahogy ezt csak mi tudjuk csinálni.
Lesz egy szupervasút, de imitt-amott még toldozni és foldozni kell, magyar oldalon majd besegítenek a dízelvonatok, szerb oldalon pedig a teherpályaudvaron szorítanak helyet az utasoknak. De azért lesz új vonat, huj, huj, hajrá!

- Szerbia6 nap telt el azóta
Terrorizmus miatt feljelentették a szerb elnököt és a Szerb Haladó Pártot
- Horvátország4 nap telt el azóta
Magyar-szerb katonai szövetség? Remélem, nem
- Szerbia4 nap telt el azóta
SZERB KURIR: Szerb-magyar katonai szövetség, történelmi pillanat
- Szerbia3 nap telt el azóta
Vučić a niši események után: fasizmus hömpölyög az utcákon