Connect with us

Bosznia

VISSZATÉRTEK: Megérkeztek az EUFOR-misszióba az első német katonák

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

eufor althe miszio
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Augusztus 15-én a délutáni órákban több boszniai hírportálon jelent meg közlemény arról, hogy megérkeztek az országba az EUFOR Althea misszióhoz csatlakozó német katonai kontingens első tagjai. A hír amiatt érte kissé váratlanul az október 2-i parlamenti választás körüli botrányok feldolgozásával foglalatoskodó helyi sajtót, mert a pár nappal korábban az EUFOR részéről közölt információk alapján a kontingens első részét egy nappal későbbre várták.

Scholz nem várhatott tovább

Még július 8-án fogadta el a német szövetségi parlament az EUFOR Althea nemzetközi katonai misszióhoz való csatlakozásról szóló határozatát. A dokumentum szerint a német haderő 50 fővel vesz részt a béke és biztonság bosznia-hercegovinai stabilizálásában. A döntés 2023. június 30-ig adott első körben mandátumot a kontingensnek.

A Bundeswehr 2012-ben fejezte be boszniai szerepvállalását. Azt megelőzően 2004-től, vagyis az EUFOR erők SFOR missziót felváltó megalakulásától tagja volt a nemzetközi kontingensnek. A 2021. őszén megalakult, Olaf Scholz vezette német kormány nem szerepeltette a kampányígéretek között a boszniai katonai szerepvállalást, értelemszerűen azt az ukrajnai konfliktus eszkalációjának veszélye tette indokolttá. A németek az osztrákokkal és a románokkal szemben szolidabb kötelezettségvállalást tettek, mert mindössze 50 főt, és meg nem jelölt harceszköz parkot bocsátottak a misszió rendelkezésére.

Korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy az osztrák és a román kormány az ukrajnai katonai cselekmények kezdetét követően határozott további 200-200 fős egység Szarajevóba vezényléséről. Ez az erősítés március 10-ig meg is érkezett Boszniába. A német fél egy ideig kivárt, mivel a Bundestagban óvatosan kell bánni a katonai erő külföldi alkalmazásának kezdeményezésével a sötét történelmi múlt miatt.

A Scholz kabinet azonban nem várhatott tovább, és júniusban meghozta a szükséges kormányzati döntést arra reagálva, hogy az ukrajnai helyzet nemhogy nem csitul, hanem az orosz, valamint a szerbiai és boszniai szerb pávatánc, vagy inkább “balkáni gerletánc” magában hordozza egy nyugat-balkáni katonai konfliktus lehetőségét hathatós orosz támogatással.

A Bundestagban így is 518 támogató és 96 nemleges szavazat mellett került a misszióhoz való újbóli csatlakozást lehetővé tevő határozat elfogadásra. Ez korántsem “hibahatáros”, és jól szemlélteti, hogy a német belpolitikában sem uralkodik osztatlanul egységes álláspont az ukrajnai helyzettel indokolt kormányzati döntések támogatása terén. A jelen esetben a szélsőjobbos AfD és egyes szélsőbaloldali képviselők szavaztak a döntés ellen.

A német katonák jövőbeli szerepe kapcsán annyit tudni, hogy elsődlegesen a boszniai haderő képzésében vesznek részt a megfigyelői feladatok mellett. A német parlamenti határozat emellett olyan magvas gondolatokat is tartalmaz, mint a boszniai NATO csatlakozási szándék minden lehetséges módon való támogatását és az ország békéjének és biztonságának a megőrzése melletti elhatározottságot. A nyugat-balkáni államokban, különösen Bosznia- Hercegovinában kell is a segítő szándék, bár egy lövészzászlóalj 300 fővel lehet, hogy kifizetődőbb lenne.

Nem mindenki üdvözölte

A német katonai szerepvállalást mindenki üdvözölte, nemvárt módon. Christian Schmidt, a nemzetközi közösség bosznia-hercegovinai főképviselője még a Bundestag döntése kapcsán júliusban jelentette ki, hogy “ez egy erős jelzés a nemzetközi közösség részéről, hogy a régió ugyan kritikus helyzetben van, de annak államai mellett áll.”

Maga Schmidt az ENSZ Biztonsági Tanácsa előtt tartott éves beszámolójában, 2021. novemberében már kritikusnak nevezte a boszniai biztonsági helyzetet, aminek kapcsán azóta is folyamatosan az aggodalmát fejezi ki.

Korábbi cikkünkben írtunk arról is, hogy Milorad Dodik a boszniai szerbek legfőbb politikai vezetője 2022. június eleji szentpétervári látogatása alkalmával a Putyinnal folytatott sajtónyilvános egyeztetés alkalmával külön kitért az EUFOR-ban tervezett német részvételre.

Ennek során hosszas fejtegetésbe bonyolódott a boszniai szuverenitás sérelméről és a külföldi katonai jelenlét indokoltságáról. Summa sumárum Dodik az akkor még csak egyeztetés alatti német katonai jelenlét kapcsán kritikus hangot ütött meg. Szerinte mindez azt szolgálja, hogy rá és a helyi szerbségre a német kormány nem csak diplomáciai, hanem katonai erővel is nyomást tudjon gyakorolni a jövőben.

Azt már csak érdekesség képen jegyezzük meg, hogy a most beérkezett missziós erősítés kapcsán Dodik eddig hallgatott, nem kongatta meg a vészharangot.

Számháború

Az EUFOR által képviselt erőt maguk a boszniai lakosok legalább akkora szkepszissel kezelik, mint a saját haderejük ütőképességét.

A helyi kávézók délszláv konfliktust megjárt szakértői jellemzően arra a következtetésre jutnak az EUFOR létszáma és ereje körüli számháború kapcsán, hogy önmagában a jelenléte szükséges, de egy komolyabb katonai összecsapás megelőzéséhez nem feltétlenül elégséges.

Az ex-jugoszláv szakírók szerint maga a nemzetközi misszió úgy értelmezhető, mint egy expedíciós erő, ami alkalmas arra, hogy előkészítse a terepet egy komolyabb békefenntartó vagy inkább béke kikényszerítő erő műveleteihez.

A hivatalos statisztikák hiányában a kb. 2000 főre becsült EUFOR-tól reálisan nem is várható el több.

A misszió július közben zenés, de nem táncos propagandafilmjében azt állította magáról, hogy az EUFOR egy pártatlan, professzionális katonai erő, amely 19 uniós és EU-n kívüli ország (Törökország, Észak- Macedónia, Svájc, Chile) körülbelül 1100 katonájából áll, és elkötelezett amellett, hogy támogassa Bosznia- Hercegovina kormányát, és hozzájáruljon az ország folyamatos stabilitásához.

Összehasonlításként érdemes megjegyezni, hogy az SFOR 2004. évi megszűnésekor a hivatalos adatok szerint Bosznia- Hercegovina területén 7000 fős kontingens állomásozott. Ezzel szemben a boszniai háború 1995. évi lezárása után még 30.000 fő fölött volt a békefenntartók száma.

Összességében a legtöbb katonai szakértő a boszniai helyzet kapcsán abba az irányba futtatja ki az elemzését, hogy a helyi haderő leépítésének, a sorkatonáság hiányának, a negatív demográfiai görbének és a fiatal férfi lakosság körében jellemző nagyarányú kivándorlásnak köszönhetően alacsony a konfliktus fellángolásának lehetősége.

A jelen lévő nemzetiségi és vallási feszültségek, valamint a megélhetési problémák miatt azonban a helyi közösségek tagjai közti ütés-váltás esélye továbbra is magas, vagyis a vegyes nemzetiségű területeken keletkezhetnek olyan gócpontok, amelyek az EUFOR fellépését indokolttá tehetik.

Az már megint más kérdés, hogy a kilencvenes évek etnikai tisztogatásai is pontosan ilyen kis létszámú szabadcsapatok közti összecsapásokból alakultak ki ugyanebben az országban.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Európai Unió

Az Európai Unió tényleg komolyan gondolja a 2030-as bővítést?

Közzététel:

a megjelenés dátuma

bővítés
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 7 perc

Charles Michel, az Európai Tanács elnöke újraizesített rágócsontként dobta be a résztvevők közé nemrégiben Bledben, hogy az Európai Uniónak 2030-ig fel kell készülnie a további bővítésre, amivel az új tagországok felvétele ismét a brüsszeli politikai menetrend egyik kiemelt témája lesz. Természetesen csak akkor, hogy ha ezt bárki is komolyan veszi, mert hogy most a Nyugat-Balkánnak csúfolt térségben minden és bármi közelebbnek tűnik, mint a bővítés, illetve az uniós csatlakozás.

Hogyan került elő a bővítés?

Az Európai Unió sosem szeretett időpontot említeni, amikor a nyugat-balkáni bővítésről volt szó. A brüsszeli illetékesek inkább olyan üres frázisokat pufogtattak, mint például az “érdemeken alapuló integráció”, vagy mint “az uniós elvárások teljesítése”, ez az utóbbi sok esetben mozgócélpontnak számított.

Charles Michel augusztus végén Bledben arról beszélt, hogy az Uniónak 2030-ra készen kell állnia az új tagok integrálására, és hozzátette, hogy ha az EU hiteles akar maradni, akkor beszélni kell a menetrendről. Michel szózatának elhangzása óta el lehetett tűnődni azon, hogy vajon 2030 reális határidő-e, merthogy az Európai Tanács elnöke könnyen ígérget, neki 2026-ban lejár a mandátuma, így a bővítési folyamatot nem neki kell levezényelnie, kudarc esetén pedig nem neki kell magyarázkodnia.

Ráadásul nem ő az első uniós vezető, aki nyilvánosan licitált a nyugat-balkáni országok felvételének időpontjára, 2018-ban az Európai Bizottság volt vezetője, Jean-Claude Juncker tette ugyanezt, amikor egy bővítési stratégiai dokumentumban bejelentette, hogy Szerbia és Montenegró “2025-ig” csatlakozhat az EU-hoz, felsorolva az ehhez vezető szakaszokat.

bővítés

SÖTÉT LÓRA TETT: Amikor még nagy, illetve nagyobb volt az egyetértés Brüsszel és Belgrád között, a kép 2018. februárjában készült (Forrás: X-platform, EcoDev EU)

A tagállamok azóta diszkréten elutasították a dokumentumot, a 2025-ös határidő pedig feledésbe merült, ahogy Jean-Claude Juncker támolygó alakja is eltűnt a történelem gomolygó ködében. Csakhogy 2018 és 2023 között nincs semmi hasonlóság, az ukrajnai háború kitörésével ugyanis új dinamika alakult ki Európában.

Angela Merkel politikai jelenléte talán lassította az agresszív orosz politika előre nyomulását, az viszont biztos, hogy a Mutti a Berlini Folyamattal képes volt összecsődíteni a balkáni vezetőket, amely által valósulhatna meg egyébként az a német elképzelés, amely alapján a Nyugat-Balkán az uniós közös piacba integrálódna, és ez lehetne az Európai Unió bővítésének egyik lehetséges forgatókönyve, amiről még majd szó lesz.

Az ukrajnai háború kitörését követően az Európai Unió részéről ugyan nagyobb a politikai akarat a bővítésre, ami azonban nem garantálja a sikert, bár a jelen pillanatban nem vagyunk abban a helyzetben, hogy végtelenül sokat lehessen szórakozni a bővítéssel, mondjuk újabb húsz évet, mint a 2003-as Thesszaloniki Nyilatkozat után. Szerbia és Montenegró több mint egy évtizede, Észak-Macedónia pedig még régebb óta várakozik.

A közvélemény és a politikai elit ellenállása a bővítéssel szemben azóta sem szűnt meg sem itt, sem ott, és a vita előrehaladtával ismét növekedhet akár az Európai Unióban (Franciaország, Hollandia, Bulgária, Horvátország), akár a “szerb világban”, ahol a belgrádi és a banjalukai vezetésnek sikerült redukálnia a csatlakozási kedvet a szerb népesség körében. További problémát jelenthet, hogy a jelölteknek igazodniuk kell az európai külpolitikai álláspontokhoz, miközben Szerbia európai szempontból erős szimpátiákat táplál Moszkvával szemben.

Charles Michel bledi kiállását vagy elszólását követően – nézőpont kérdése – az uniós vezetők bővítési hajlandóságának első nagy próbája az október 6-i granadai csúcstalálkozó lesz. Az állam- és kormányfők Granadában az új tagok befogadására való hajlandóságot tesztelik majd a három fő kérdés megvitatásával, aminek keretében azzal foglalkoznak, hogy milyen legyen a döntéshozatal a bővített unión belül, mit tartalmazzon az európai szinten követendő politika és hogy azt miből finanszírozzák.

Szegényházi vásár

Hat nyugat-balkáni ország (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Montenegró, Szerbia és Koszovó), Ukrajna és Moldova pályázik a csatlakozásra (Törökország esetében az eljárás befagyasztásra került). A volt Jugoszlávia néhány országa már évekkel ezelőtt megkezdte a csatlakozási tárgyalásokat, míg az EU decemberben dönt arról, hogy ezt lehetővé teszi-e Kijev és Kisinyov számára is. Charles Michel szerint Grúzia, amelynek jelenleg csak “európai perspektívája” van, még felzárkózhat a többiekhez, “ha megteszi a szükséges előrelépéseket”.

A nagyszámú szegény tagjelölt ország felvétele elkerülhetetlenül hatással lesz a közös költségvetésre. A tagjelölt országok bruttó hazai terméke jóval az európai átlag alatt van, ami azt jelenti, hogy az uniós költségvetés nettó kedvezményezettjei lesznek. Ugyanakkor néhány jelenlegi kedvezményezett országnak a bővítést követően nagyobb mértékben kell hozzájárulnia az EU költségvetéséhez. Lehet barkóbázni, hogy melyik korábban csatlakozott országnak tetszik majd a legkevésbé, hogy mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, miközben a balkáni bővítés gyengítheti az ukrán csatlakozásra fordítható támogatást, és ez további turkálást jelenthet a zsebekben.

Önmagában a nyugat-balkáni bővítés nem jelentene különösen nagy pénzügyi kihívást, mivel a régió összlakossága 17 millió körül van, ami egy közepes méretű tagállamnak felel meg. Ukrajna viszont különleges eset a többi tagjelölt országhoz képest több mint 40 milliós lakossága, és a tönkrement, illetve szétbombázott infrastruktúrája miatt.

Egy másik nehezen megoldható kérdés a döntéshozatali folyamat esetleges megváltoztatása és az egyhangúság elvének elhagyása bizonyos területeken. Ez a vita éles ellentéteket válthat ki a tagországok között, különösen, ha a jelenlegi európai szerződések módosításának kérdése is felmerül. Ez tovább késleltetheti a bővítési döntést, és meghosszabbíthatja a tagjelölt országok várakozási idejét, tehát egyáltalán nem abba az irányba mutat, amit Charles Michel Bledben felvázolt.

A bővítési dinamika gyorsulását észlelve a francia elnök a nagykövetek párizsi értekezletén elővette a többsebességű Európára vonatkozó elképzelést, miközben az Európai Bizottság bejelentette, hogy október közepén közzéteszi a progresszív integrációval kapcsolatos tervet, amelynek alapján a tagjelölt országok lépésről lépésre csatlakozhatnának az EU különböző intézményeihez: a közös piachoz és az európai politikákhoz azokon a területeken, ahol sikeresen lezárták a tárgyalásokat – mindeközben pedig Ursula von der Leyen az előcsatlakozási alapok növelését és egy “növekedési tervet” is bejelentett a Nyugat-Balkán számára.

bővítés

Brüsszeli elképzelések szerint ez a megközelítés segíthetné a jelölteket abban, hogy útközben néhány kisebb győzelmet arassanak, ami keményebb munkára ösztönözné őket a végső cél elérése érdekében. Ez szép elgondolás, csak nem biztos, hogy a Balkán erre a srófra működik, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a tagjelölt országok megrekednek a csatlakozás valamelyik szakaszában, megfelelő szabályok hiányában pedig folytatják az egymással való acsarkodás, vagy éppen elárasztják magukkal Európát.

A nyár elején a német Kereszténydemokrata Unió (CDU/CSU) arra az álláspontra helyezkedett, hogy az uniós tagság nincs napirenden, helyette a tagjelölt országoknak inkább azt ajánlják fel, hogy 2030-ig csatlakozhassanak az európai közös piachoz. Ez egy “köztes szakasz” lenne a tagsághoz vezető úton, de ez a köztes szakasz határozatlan ideig is tarthatna. Ez a megközelítés – a progresszív integrációhoz hasonlóan – megszabadítaná a tagjelölt országokat a jelenlegi mindent vagy semmit logikától, vagyis a bent vagy kint állapottól.

Szkepticizmus a Nyugat-Balkánon

A nyugat-balkáni országok politikai vezetőinek hozzáállása sem elhanyagolható az új bővítési terveket és időpontokat illetően. Edi Rama albán miniszterelnök és Ivica Dačić szerb külügyminiszter szkeptikusan reagált a 2030-as bővítési dátumra, Ana Brnabić szerb miniszterelnök pedig azzal vádolta meg az EU-t, hogy folyamatosan változtatja a szabályokat és a feltételeket.

Az észak-macedóniai politikusok ugyanakkor rámutattak arra, hogy az integráció folyamatos halogatása miatt csökken az EU-támogatottsága az országban. Montenegróban némi beképzeltséggel úgy vélik, hogy ők tekinthetők a tagsághoz legközelebb álló országnak, így akár 2030 előtt csatlakozhatnak az EU-hoz, ezért úgy gondolják, hogy a fokozatos tagsággal kapcsolatos elképzelések feleslegesen elterelnék a figyelmet a fő célról.

bővítés

Ugyanakkor, ha ezek az országok a tükörbe néznének, akkor azt látnák, hogy tele vannak megoldhatatlan problémákkal, kezdve a foglyul ejtett államtól, a diszfunkcionális gazdaságon keresztül a befagyott konfliktusokig, amelyekkel mindegyik ország küzd a múlt terhes örökségeként, arról nem is beszélve, hogy jócskán megerősödtek a térségben azok az erők, amelyek kitöltötték az Európai Unió által az utóbbi húsz évben üresen hagyott teret.

Amennyire örömteli lehet a 2030-as csatlakozási időpont meghatározása, az legalább annyira frusztrálhatja is a balkáni vezetőket, az előttük álló hat-hét évben ugyanis teljesíteniük kellene, amihez egyáltalán nem voltak hozzászokva, besöpörték ugyanis az ilyen-olyan címen érkező támogatásokat, majd tettek is valamit, meg nem is.

Nekik egyáltalán nem lesz könnyű hozzászokniuk ahhoz, hogy várnak is tőlük valamit, és ezért idegesek az olyan javaslatoktól, mint amilyet Charles Michel tett Bledben, mert az időpont meghatározása visszahelyezi a hangsúlyt a reformok terén elért, illetve el nem ért eredményekre, és elejét veszi a további időhúzásnak a Balkánon, egyúttal pedig megszünteti a vernyogást, miszerint ők készen állnak a csatlakozásra, csak az EU nem akarja a bővítést – ezekután mindenkinek egy dolga van: forduljon arccal 2030 felé!

(A Les Echos és a Le Courrier des Balkans nyomán)

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava