Horvátország
HALMAZÁLLAPOT: Amikor az élet lustán folyik, mint a méz
Kedves Feleim! Ha valaki véletlenül hiányolta volna hétfői megnyilvánulásomat: Cérnán búcsú volt, Nagyboldogasszony & stuff, így társadalmi életet voltam kénytelen élni. Mint minden alkalommal eddig, most is megálltam a helyem, ettem-ittam, férfiasan, mert Szlavóniában szivárvány csak az égen van. Persze, mire hazakerültem, teleszívtam magam meleggel, majd egy órát is eltartott, amíg a légkondinak hála, lehültem valahogy. Szóval ezért nem írtam tegnap semmit.
Dől a lé
Persze, nem mintha valami nagy írnivaló lenne, úgy általában. A horvátok már elkezdték számolni az idegenforgalmi idény bevételeit, és nagyon úgy néz ki, hogy ez 800 millió euróval meghaladja, az immár mitikus 2019-es év bevételét.
Magyarán: az idén lehet hogy még 12,2 milliárd eurónál is nagyobb lesz a bevétel. Ilyenkor hozzá kell tenni, hogy ezek a hivatalos adatok, mert a valós életben a szemfüles házigazdák különböző praktikákkal még legalább 6 milliárd eurót félretesznek.
Az utóbbi összegnek az államháztartás bottal ütheti a nyomát, viszont a polgárok elégedettek. Reflexből ugyan mindenki szidja a kormányt, de Horvátországban igazán nem kell zavargásokra számítani az ősszel, de tavaszra sem.
Időközben Donyeckben megkezdődött a szerencsétlen horvát állampolgárságú zsoldos pere, amit a sajtó ímmel-ámmal kísér figyelemmel, mert egyértelmű, hogy a végén úgyis kivégezik, ahogyan előtte elítélt két angol és egy marokkói is erre a sorsra juthat.
A BBC június 22-én arról számolt be, hogy Aiden Aslin, az egyik halálra ítélt brit (+ ukrán) állampolgár arról tájékoztatta a családját, hogy ki fogják végezni. Azóta nincs hír róla/róluk.
A Kreml által támogatott kelet-ukrajnai szakadárok július közepén megszüntették a halálbüntetésre vonatkozó moratóriumot, és ezáltal lehetővé tetté az elítéltek kivégzését, ha a bíróság elutasítja fellebbezésüket.
De az sem kizárt, hogy már ki is végezték őket, csak ezt valahogy senki sem adta hírül – vagy legalábbis én nem láttam.
Acélszárnyak hasítják az eget
Kompenzálva némileg a Zágrábra zuhanó hidegháborús drón körüli botrányt, a védelmi minisztérium kiadott egy roppant hivatalos, katonás közleményt, amelynek értemében a muzeális horvát MIG 21-esek ügyeletes párosa valahol Dubrovnik környékén elfogott egy amerikai felségjelű Beechcraft 35- B3 gépet, amelyik Görögországból igyekezett Szlovéniába.
A kis turistagépnek valamilyen gubanc volt a rádiójával, és miután a horvát vadászgépek meggyőződtek róla, hogy nem jelent veszélyt, továbbengedték.
Hétköznapi kis esemény, de a Banožić-féle minisztérium nagyon igyekezett, nyilván annak reményében, hogy feledtetni tudja a NATO nagy eposzba illő felsülését.
Az incidenssel kapcsolatban Magyarországon például mindent “marha ügyesen” titkosítottak, mintha ezzel meg nem történtté lehetne varázsolni azt a szomorú tényt, hogy az ország – és ezzel a NATO – légterében 40 percig jó pár tonna hidegháborús ócskavas pöfögött, anélkül, hogy bárki is a füle botját mozdította volna.
Szóval tessenek odafigyelni, hogy mi történt most: “a spanyolországi Torrejónban található illetékes NATO-parancsnokság (Kombinált Légi Műveleti Központ – CAOC) parancsára MiG-21 vadászgépek szálltak fel, hogy elfogják és azonosítsák a kisrepülőt.
A vizuális megerősítés után az ügyeletes vadászpáros visszatért zágrábi légi támaszpontra. A polgári repülőgéppel felvették a kapcsolatot, megállapítást nyert, hogy meghibásodott az avionikája, ezután a gép a repülési tervnek megfelelően folytatta a repülést, majd Szlovéniában leszállt.
Az embernek önkéntelenül is szalutálni támad kedve ennek hallatán, nem beszélve az óriási biztonságérzetről, amit Torrejón és a CAOC említése generál.
Remélhetőleg soha sem kell majd élesben kipróbálni a rendszert, mert nagy a gyanúm, hogy nem győznénk titkosítani a felhalmozódó baklövéseket.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent