Szerbia
TEHETETLENSÉGI ERŐLKÖDÉS: A Fiat szerbiai dolgozói egyelőre nem tüntetnek, de ettől nem lesz jobb nekik

A Fiat dolgozóit délelőtt fogadta Ana Brnabić szerb miniszterelnök, de nem jött létre semmiféle megállapodás a sorsukat illetően, így továbbra is az a két opció áll fenn, hogy vagy elmennek külföldre dolgozni a tulajdonos, vagyis a Stellantis szervezésében, vagy ellenkező esetben beérik a „szerény végkielégítéssel”. A dolgozók a mai találkozóra várva a hétvégén már nem tüntettek, az állam azonban nincs döntéshozatali pozícióban, ráadásul az sem világos, hogy pontosan mit is akarnak a munkások, ezt a kormány kérése két napon belül vetik papírra.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Rövid lejáratú jószándék
Az egykori Zastava autógyár munkásai és a szakszervezetek képviselői ígéretet tettek arra, hogy június 10-ig nem lesznek újabb tüntetések, vagyis nem tartják meg az eddig bejelentett demonstrációkat sem. Szerb médiajelentések szerint azt is megígérték, hogy 48 órán belül eljuttatják a szerb kormányhoz azoknak a követeléseknek a listáját, amelyekről tárgyalni szeretnének.
Lassacskán kirajzolódó álláspontjuk szerint a dolgozók azt követelik, hogy külföldön történő elhelyezésük „önkéntes alapon” történjen, és hogy emeljék meg azoknak a végkielégítését, akik nem akarják elfogadni a külföldi munkát, és inkább otthon maradnak, ezzel azonban elveszítik az állásukat.
A ma született elvi megállapodás alapján – tehát még ez sem teljesen biztos – a következő napokban az állami vezetés részéről valaki Kragujevacba utazik, hogy a helyszínen találkozzon a dolgozókkal.
A munkáltató, vagyis a Stellantis, illetve a Fiat kragujevaci gyárának képviselői nem vettek részt a találkozón, így az ő véleményükkel nem ismerkedhetett meg a szerb miniszterelnök, valamint a munkaügyi és a gazdasági miniszter, így igencsak lejtett a pálya, illetve a tárgyalóasztal.
A munkások hetek óta tüntetnek, mert a nagy múltú kragujevaci autógyárból, amelynek valamikor réges-régen sikerült elárasztania a volt Jugoszláviát nem túl jó minőségű, de drága termékeivel, több mint 1500 embert, vagyis a dolgozók mintegy háromnegyedét elbocsátják. A gyár vezetése kétéves külföldi munkát vagy képzést, még ez sem teljesen világos, vagy minimális végkielégítést ajánlott fel nekik.
A Stellantis, amely a Fiat kragujevaci gyárát birtokolja, április végén jelentette be, hogy 2024 közepétől elektromos autók gyártásába kezd Kragujevacon, és hogy a FIAT 500L is ott készül majd.
Ez már nem a szocializmus
A Szerb Haladó Párttól is jobbra lévő Dveri mozgalom az esettel kapcsolatban azt javasolta, hogy Szerbia államosítsa a kragujevaci Fiatot, védje meg a dolgozókat, és Szerbia kezdje meg saját autók gyártását.
A haladóktól és néha még az önmagától is jobbra lévő párt leszögezte: nem szabad megengedni, hogy a Fiat elvigye a Kragujevacra telepített gépeket és berendezéseket, mert ezeket az állam átállíthatja az új modell gyártásához.
A Dveri hagymázas elképzelései szerint egy kicsi, kompakt, városi autót gyárthatnának Kragujevacban a délkelet-európai piacra, ami elhozná nemcsak a város, hanem a beszállítók által sok más környező település felemelkedését is.
A szerb ellenzéki párt szerint a többségi szerb tulajdonba kerülő cég vámmentesen szállíthatná az autókat Oroszországba – hova máshova? – ami lehetőséget teremtene arra, hogy a jármű meghódítsa a hatalmas Eurázsiai Unió piacát, ahol a szerb középkategóriás autók széles vásárlótömegekre találnának.
A Dveri szerint a kragujevaci „tulajdonosváltáshoz” a Renault oroszországi üzemének államosítása szolgálhatna példaként, ami által a szerb nemzeti autóipar tulajdonjoga az állam mellett a városra és a dolgozókra, mint kisbefektetőkre szállna át.
Mindez de facto egyenlő a nemzeti vagy más alapon történő intézményesített lopással, aminek az utóbbi időben a világ számos részén lehetünk szemtanúi pro és kontra.
A fenti elképzelés azt követően látott napvilágot, miután Aleksandar Vučić többször is elmondta, hogy nem konfiszkálják a külföldi vagyont, igaz ő ezt általában és leginkább az orosz többségi tulajdonban lévő szerb olajipari vállalatra, a NIS-re értette, de reménykedjünk abba, hogy az elnöki gondolatmenet a nyugati tulajdonra is vonatkozik.
– Ami a Fiat dolgozóit illeti, meg kell érteniük, hogy ez nem a szocializmus, és nem az állam irányítja a Fiatot. Ma a céget a Stellantis vezeti, és ők hozzák a döntéseket. Elektromos autót akarnak gyártani, ehhez pedig külföldön kell kiképezni néhány embert
– jelentette ki a szerb elnök, aki további részletekbe nem akart belemenni, amíg nem tárgyal a tulajdonossal. Ugyanakkor megemlítette, hogy nem tartja fair eljárásnak, amit a terhes nők elbocsátásával kapcsolatban hallott, őket ugyanis nem lehetne elküldeni.
Vučić beszélt arról is, hogy az állam munkát biztosít a Fiat elbocsátott dolgozóinak – legalábbis azok egy részének, egy Kragujevacba települő német cégnél, ami eklatáns példa arra, hogy ha egy autó ajtaja bezárul, a megoldás kulcsát mindig kívül keresni, vagy szerelőt kell hívni.

- Szerbia6 nap telt el azóta
Donald Trump Jr. Belgrádban, találkozott Vučić elnökkel
- Szerbia6 nap telt el azóta
A Vörös Sapkások az Úttörő parkban, ezek Vučić igazi barátai
- B A Balkanac4 nap telt el azóta
Síró játék: ó, mozik, ó, emberek! (ó, béka, ó, skorpió!)
- Szerbia6 nap telt el azóta
Ki verte ki egy rendőr szemét, a diákok vagy a társai?