Connect with us

Gazdaság

PLENKOVIĆ: A kaszinók maradnak, a Covid-útlevél még várat magára

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

plenkovic eu
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc


Az Európa Tanács kétnapos, virtuális ülése után Andrej Plenković horvát miniszterelnök sajtótájékoztatót tartott, amelyet élőben közvetített a horvát közszolgálati televízió. A kormányfő elöljáróban beszámolt a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos európai szintű tárgyalásokról, és a közös védekezésre vonatkozó kérdésekről.

Plenković gyorsítana

A horvát miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy a horvát kormány rengeteg vakcinát rendelt meg, és szeretné felgyorsítani az oltóanyag beszerzését.

– Arról kívántuk meggyőzni az Európai Bizottságot, hogy a gyógyszergyártó cégekkel folytatott további tárgyalások folyamán szükséges az oltóanyag beszerzésének felgyorsítása. Ebben a kérdésben egyhangú és határozott volt az álláspont. A Horvát Köztársaság kormánya 6,8 millió adag oltóanyagot rendelt, ami meghaladja Horvátország felnőtt lakosságának a számát.

Plenkovićot nyilván frusztrálja, hogy Horvátországba eddig mindössze 250 ezer vakcina érkezett. Ez a lakosság öt százalékának beoltására sem elegendő, amivel Horvátország jócskán elmarad más európai országoktól.

– Itt szükséges megjegyezni, hogy az Európai Bizottság jelenlegi becslései szerint Európa 18 évnél idősebb lakosainak mintegy 8 százaléka lett átoltva. Ezek közül 5 százalék felvette a második oltást is. Célunk nyárig átoltani az EU lakosságának 70 százalékát, azaz mintegy 255 millió embert. Fontosnak tartjuk, hogy az Európai Bizottság folytassa a tárgyalásokat a gyógyszergyártó cégekkel, és hogy márciusban megtörténjen a Johnson&Johnson oltóanyagának engedélyezése

– jelentette ki Plenković, aki a Johnson&Johnsonra minden bizonnyal azért tért ki, mert Horvátország 900 ezer vakcinát rendelt ettől a gyártótól.

A horvát miniszterelnök hozzátette, hogy a vírus mutációiról és a járványügyi intézkedésekről szóló vita után az oltási bizonylatok, illetve a koronavírussal kapcsolatos zöld útlevelek bevezetése került sorra.

– Az utóbbi kérdésben elsősorban véleménycsere folyt, mert több állam is további információkat szeretne a végleges, összeurópai megállapodás megszavazása előtt. A tárgyalások diplomáciai szinten folytatódnak. Egyúttal szót ejtettünk a nemzetközi szolidaritás kérdéséről is, mert csak akkor tudjuk magunkat védettnek tekinteni, miután nemcsak az EU, hanem a harmadik országok lakossága is részesül az oltásban

– jegyezte meg Plenković.

Kincstári optimizmus

A járványügyi intézkedések március 1-től várható enyhítésével kapcsolatban Plenković kifejtette, hogy továbbra is figyelemmel kísérik azokat a gazdasági ágazatokat, amelyek képtelenek megfelelően működni a járvány miatt.

A közvélemény egy részénél értetlenséggel fogadott intézkedést, amelynek értelmében engedélyezik a kaszinók és a fogadóirodák működését, Plenković azzal magyarázta, hogy a járványügyi szakemberek véleménye szerint ezek a tevékenységek nem veszélyeztetik számottevően a vírus elleni védekezést, de miután működésük koncesszióhoz kötött, jelentősen hozzájárulhatnak az államháztartási egyensúly megteremtéséhez.

A horvát kormányfő sajtótájékoztatóján röviden szólt a horvát GDP jelentős csökkenéséről is, amely véleménye szerint kicsit kisebb a 9,1%-os uniós becslésnél, vagyis “csak” 8,4 százalék. Ezzel kapcsolatban Plenković reményét fejezte ki, hogy Horvátország már idén 5,4 százalékos növekedést produkál.

A belpolitikai témák között ismét kiemelt helyen szerepelt a fiumei Három Majom, illetve a kormánypárttal szembeni gyűlöletbeszéd. Plenković elítélte a “megtorló intézkedéseket” is, miután egyes horvátországi szállodák és vendéglátóipari létesítmények megtiltották a belépést a Szociáldemokrata Párt tagjai számára.

Plenković kaszinó Covid Három Majom

– Ez türelmetlenséget szül, agresszióra ösztönöz. Járvány van, nehéz gazdasági helyzetben vagyunk. Megértem az embereket, de nem megoldás megosztottságot, ellenségeskedést és diszkriminációt generálni, valamint gyűlöletbeszédet folytatni. Összetartásra, párbeszédre és konszenzusra van szükségünk

– mondta Plenković, aki attól tart, hogy rövid az út a megkülönböztetést szító feliratoktól a fizikai agresszióig, mint amilyen öt hónappal ezelőtt a horvát kormányépület elleni támadás volt.
_____________
Fotó: screenshot

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Gazdaság

DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

pipi 1024x710 1
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.

Szemesnek áll a dobozolás

A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).

A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.

Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.

Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.

– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt

DOBOZOLNAK: A postás csomagot hozott, avagy a villámgyors növekedés titka

– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.

Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.

Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.

A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.

Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.

Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt

– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is

– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.

A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.

Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.

A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.

Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava