Szerbia
Elutasították Vučić barátjának előzetes letartóztatását, három munkás is meghalt
Az építkezés biztonsági szabályainak ismételt megsértése komoly kérdéseket vet fel az érintett vállalatok és a felügyeleti szervek felelősségét illetően, persze ez Szerbiában csak elméletben van így
Hírügynökségi jelentések szerint az újvidéki felső bíróság elutasította az újvidéki főügyészség indítványát, amely szerint előzetes letartóztatást kellett volna elrendelni Goran Vesić volt építési, közlekedési és infrastrukturális miniszter ellen, akivel kapcsolatban Aleksandar Vučić többször is kijelentette, hogy a barátjának tekinti.
Az újvidéki főügyészség tavaly év végén 13 személy ellen emelt vádat a vasútállomási előtető november 1-jén bekövetkezett összeomlása miatt, amely során 15 ember vesztette életét, és további két személy súlyos sérüléseket szenvedett. Az újvidéki felső bíróság tavaly november végén hatályon kívül helyezte Goran Vesić letartóztatását, és elrendelte a volt miniszter szabadlábra helyezését.
A vád nem kellőképpen megalapozott?
Az újvidéki ügyészség tavaly november 30-án tizenhárom személy ellen emelt vádat, mert több pontban is megsértették a közbiztonságot szabályozó előírásokat, és ezzel a súlyos veszélyeztetés bűntettét követték el, amiért 2-től 12 évig terjedő börtönnel sújthatók.
A bíróság néhány nappal korábban, egész pontosan november 27-én megszüntette Vesić előzetes letartóztatását, mivel az indoklás szerint nem állt rendelkezésre elegendő bizonyíték a bűncselekmény elkövetésére, pedig ezt most is a terhére rója az „érvényességi vizsgálat” szakaszában lévő vádirat.
Ezt követően a fellebbviteli bíróság elfogadta a főügyészség fellebbezését, és megsemmisítette az újvidéki felső bíróság határozatát, amely elutasította a vádlott Goran Vesić volt építésügyi miniszter őrizetbe vételére vonatkozó javaslatot, így az ügyet visszaküldte az elsőfokú bírósághoz új határozathozatalra.
Az említett bíróság azonban ismételten elutasította Vučić barátjának letartóztatását, mondván, hogy a jelenlegi szakaszban a vádirat nem egyértelmű és nem kellően alátámasztott. Az újvidéki felső bíróság szerint az ügyész nem szolgáltatott új tényeket vagy körülményeket, amelyek igazolnák az előzetes letartóztatás szükségességét.
Kapcsolódó cikk
Vučić részvétét fejezte ki az áldozatok családjainak, és felelősségre vonást követelt 🔞🔞🔞
Az újvidéki vasútállomáson bekövetkezett tragédiát követően a volt építési, közlekedési és infrastrukturális miniszter és a szerb köztársasági elnök is egyöntetűen azt állította, jobban szólva azt hazudta, hogy nem tudják, miért nem lett felújítva az előtető, amikor az egész újvidéki vasútállomást felújították.
Jelena Tanasković, a Szerb Vasúti Infrastruktúra ügyvezető igazgatója az újvidéki főügyészségen tett tanúvallomásában 2023. november 22-én a felelősséget a történtekért teljes mértékben Goran Vesićre hárította, aki szerinte ragaszkodott ahhoz, hogy ő irányítsa az összes projektet, mondván, hogy ebben állapodott meg a szerb elnökkel.
A diákok szerdán az újvidéki felső bíróság épülete előtt demonstráltak, követelték Goran Vesić letartóztatását, és egy átlátszó fóliát feszítettek ki az épület előtt lévő két fa közé, amelyre azt a kérdést írták: „Hol rejtőzik Vesić?”
Nem 15, hanem 18 áldozat
A szerbiai Forbes beszámolója szerint az Újvidék és a magyar határ közötti vasútvonal felújítása során bekövetkezett halálos balesetek száma valójában nem tizenöt, hanem tizennyolc, miután három munkás is életét vesztette a munkálatok során, ami egy közelmúltban nyilvánosságra hozott dokumentumból derült ki.
A dokumentum szerint Goran Ljubisavljević (1963) 2022. december 16-án vesztette életét az újvidéki vasútállomás területén. Az eset reggel történt, amikor a munkás egy teherautót javított, amelyet egy alvállalkozó, a belgrádi IKA-PEK használt.
A jelentés szerint a teherautó sofőrje – eddig tisztázatlan okokból – felemelte a kocsirakodót, amely érintkezett a nagyfeszültségű hálózattal. A munkás, aki a jármű mellett állt, halálos áramütést szenvedett.
Mellékesen jegyezzük meg csak, hogy az IKA-PEK nevű céget egy Ivan Peković nevet viselő, jogerősen elítélt bűnöző alapította, akit a 2008-as zürichi műkincsrablással hoznak összefüggésbe, amely során négy impresszionista festménynek kelt lába, köztük Paul Cézanne Fiú vörös mellényben és Edgar Degas Lepic gróf és lányai alkotása. Az utóbbi kép sérült állapotban Belgrádban került elő.
A műkincsrablás megrendelője Peković volt, őt ugyan elítélték, de évekig ügyesen „cicázott” az igazságszolgáltatással, és a vagyonát sem kobozták el, így a felesége nevén vezetett IKA-PEK is tovább működhetett. A cég számos munkát kapott az államtól, alvállalkozóként nagy állami projektekben vett részt, elsősorban autópálya-építésekben, de mint látjuk, vasútépítésben is.
Egy másik tragédia Ókérben (szerbül Змајево / Zmajevo) történt 2023 szeptemberében, ahol egy 19,5 tonnás betongerenda zuhant rá egy kínai munkásra, Vang Junra (1971), aki a helyszínen életét vesztette.
A jelentés szerint az építkezést végző kínai alvállalkozó, a CCECC, az engedélyezett határidő előtt kezdte meg a zsaluzatok és állványok elbontását. Ez a munkálatok statikai stabilitásának megbomlásához vezetett, aminek következtében a gerenda hat méter magasról zuhant rá a szerencsétlen kínai munkásra, akinek egy társa csak könnyebben sérült meg.
Néhány nappal ezt megelőzőlen Pirosban (Rumenka) Ramiz Dacić (1994), a munkaterület biztonsági őre az éjszakai műszakban egy aggregátort indított el, hogy feltöltse a mobiltelefonját, majd elaludt a helyiségben, ahol az aggregátor működött.
A vizsgálat szerint Dacić halálát szén-monoxid-mérgezés okozta. Mivel nem munkahelyi balesetről volt szó, a hatóságok nem indítottak eljárást. Az esetet a helyi rendőrség vizsgálja.
A jelentések szerint a vasútvonal építési munkálataiban több alvállalkozó is részt vett, amelyek az építkezések biztonsági előírásait gyakran megsértették. Különösen súlyos hiányosságokat észleltek a legészakibb szakaszokon, például Szabadka környékén. Az egyik érintett kínai vállalat, a Shandong rendszeresen nem tett eleget a munkavédelmi követelményeknek.
A dokumentációk nyilvánosságra hozatala után világossá vált, hogy az Újvidék és Magyarország közötti vasútvonal felújításához kapcsolódó munkálatok során eddig összesen 18 ember halt meg. Az építkezés biztonsági szabályainak ismételt megsértése komoly kérdéseket vet fel az érintett vállalatok és a felügyeleti szervek felelősségét illetően, persze ez Szerbiában csak elméletben van így.
- Magyarország7 nap telt el azóta
Főleg Szerbiában téma a Rogán Antal elleni amerikai szankció
- Biztonság6 nap telt el azóta
Balkáni vadnyugat – Tombol az erőszak Szerbiában 🔞
- Szerbia7 nap telt el azóta
Kezd elszabadulni a pokol Újvidéken, brutális támadás
- Bosznia6 nap telt el azóta
Dodik elárulta, hogyan érzi magát a komplikált műtét után