Connect with us

Horvátország

Megkezdődött az Ivana D tengeri gázfurat szanálása, a Greenpeace háborog

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Ivana, Greenpeace, gázfurat
A Greenpeace attól tart, hogy egyszer a többi gázkútra is az "elsüllyesztés vár" az eltávolítás helyett
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Az INA közlése szerint megkezdődött az Ivana D tengeri gázfurat szanálása, amelynek fúrótornya 2020 decemberében egy erős vihar következtében süllyedt el. Az INA a munkálatok elvégzését egy tapasztalt olasz cégre, a mélytengeri merülésekre szakosodott CNS-re bízta, amelynek GSP Falcon hajója hétfőn megérkezett a pólai kikötőbe. A GSP Falcon egy norvég szabványú, impozáns, többcélú hajó, amely képes nehéz terheket emelni, miközben lehetővé teszi a búvárok tevékenységét.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Nikola Mišetić, az INA olaj- és gázkutatásért, valamint kitermelésért felelős operatív igazgatója szerint a hajó a tervek szerint körülbelül két hónapig lesz a horvát vizeken, ennek során 28 búvár végez “telítettségi (szaturációs) merülést”, ami általában több napig tartó és nagy mélységben végzett tevékenységet jelez.

– Ez egy speciális merülési módszer, amely szerint a búvárok még a fedélzeten nyomás alá kerülnek, ezért merülés közben nem kell használniuk a dekompressziós kamrát. Ez időt biztosít számukra a hosszabb víz alatti tevékenységre, miután egy speciális búvárharanggal leereszkednek a mélybe

– jelentette ki Mišetić a pólai sajtókonferencián. Az ágazati igazgató még hozzátette, hogy a legénység és a hajó elsődleges feladata az Ivana D-1 Dir gázfurat lezárása, illetve tartós biztonságos állapotba helyezése lesz.

Mišetić hangsúlyozta, hogy Az INA folyamatosan figyelemmel kísérte a kutat és a katasztrófa helyszínét, tiszteletben tartotta az ilyen helyzeteket szabályozó valamennyi előírást és törvényt, és az illetékes hatóságok határozatainak megfelelően járt el. Az ágazati igazgató szerint ez a jövőben is így lesz.

A hivatalos közlés szerint a munkálatok 41 méteres mélységben zajlanak, és minden tervbe vett munkát a horvát törvényeknek és szabályoknak, valamint a legjobb ipari gyakorlatnak megfelelően hajtanak végre, amiből egyébiránt az is kiderül, hogy az illetékesek szerint az INA egy “igazán törvénytisztelő” cég.

Mit csinálnak a tengerfenéken?

Az Ivana D-1 Dir kút véglegesen három cementtorlasz telepítésével szűnik meg.

A munkálatokat végzők feladata a kúttorkolat sérült részeinek cseréje, a kútcsatorna épségének ellenőrzése, a védőcsövek sérült oszlopainak levágása, az új kútfej felszerelése, valamint a termelési ágy és a kútcsatorna tartós szigetelése cementtorlaszok beépítésével.

– Ily módon a kút tartósan biztonságos állapotba kerül

– mondta Berislav Jakovac, az Ivana D rehabilitációs projektmenedzsere, aki szerint a munkálatok befejezése után a kút véglegesen lezárttá válik, és nem jelent veszélyt az emberekre és a környezetre.

A környezetvédők nem lelkendeznek

A Greenpeace szerint az Ivana D gázkút rehabilitációjának megkezdése “kozmetikai megoldás”, amivel az INA igyekszik kibújni a kötelezettségek alól.

A nemzetközi környezetvédő szervezet úgy véli, hogy ez a kút teljes rehabilitációja és a platform teljes szerkezetének eltávolítása lenne a tengerfenékről.

Ivana, Greenpeace, gázfurat

Az észak-adriai gázkutak (Forrás: INA, Zvono)

A jelek szerint nem a Greenpeace az egyedüli, amely a gázkút eltávolítását követeli, mivel a törvény is erre kötelezi, illetve kötelezte volna az INÁ-t, méghozzá egy éven belül, legalábbis a környezetvédő szervezet szerint, amely úgy tudja, hogy az ügyben folyt is levelezés a különböző állami szervek között.

Mindebből az sejlik fel, hogy a törvények betartására fentebb gyakran hivatkozó INA eleve már azzal is törvényt sértett, hogy több, mint egy évet csúszott a szanálási munkálatok megkezdésével.

A Greenpeace szerint a horvát gazdasági és fenntartható fejlődési minisztérium 2021 januárjában hivatalos vizsgálatot indított, 2021 szeptemberében pedig az Állami Főfelügyelőség (Državni inspektorat) határozatban rendelte el a kút és a kapcsolódó infrastruktúra rehabilitációját, valamint az Ivana D tengerfenékről történő eltávolítását, szintén egy éven belül.

Az INA ehhez a határidőhöz képest is késésben van, miközben igyekszik a törvényesség leple alá bújni.

– Nem világos, hogy az Állami Főfelügyelőség döntését miért nem hajtotta végre az INA, és hogy milyen szabályozás alapján tervezi a konstrukciót (a gázkút maradványait) az Adria fenekén hagyni mesterséges zátonyként

– tette fel a kérdést a Greenpeace, amely attól tart, hogy a többi gázplatform is egy idő után a tengerfenéken végzi.

Az ángliusok felfedezik Szlavóniát

Most egy erős kanyarral eltávolodunk a horvát tengerpartól, hogy a horvát tengeri hazájába látogassunk.

A Horvát Idegenforgalmi Közösség (HTZ) jelentése értelmében, a brit Telegraph riportot közölt Szlavóniáról, amelyet Jane Foster író “a legcsodálatosabb titkos régiónak” nevezett, és amelyet a beszámolója szerint a természeti, kulturális és etno-gasztronómiai látnivalók miatt érdemes meglátogatni.

Miután a Ryanair júniustól heti 4 alkalommal repül az új London- Eszék vonalon, elképzelhető, hogy a nyápic szigetországiak a továbbiakban az eddiginél nagyobb számban sertepertélnek majd Szlavónországban.

Ez azért nem jó, mert egy részük nem akar majd hazamenni, mivelhogy a ködös Albionhoz képest Szlavónia maga a mennyország.

Ha viszont valamilyen pozitívumot keresünk, az biztosan jó lesz, hogy az ánglusok eszeveszett költekezésbe kezdenek, mint mindenhol, ahol az árak az angliaiak körülbelül 30-40 százalékát teszik ki.

Szerencsére Foster kisasszonynak csak közhelyekre futotta az idejéből, Szlavóniáról szóló jelentésében a borászat mellett olyan kulturális gazdagságot mutatott be, mint Eszék és Újlak (Ilok) óvárosa, valamint Vukovár sajátosságai, valamint a Kopácsi-rét növény- és állatvilágának gazdagsága.

Az ütős dolog persze nem maradt ki, így a buzgó angolok ismét olvashattak az újlaki traminiről, ami mára már bekerült az angol királyi család standard koronázási borainak sorába, így III. Károly koronázás ünnepségén is felszolgálják.

A Szlavóniába elcsámborgó magyar turisták megnyugtatására mondom, hogy a koronázási tramini nem ugyanaz, mint amit a boltban lehet kapni, de azért az sem kell megvetni.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava