Connect with us

Szerbia

HÁLA: Cirill betűkkel mondott köszönetet a szerb államfő az EB elnökének

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

magyobb ursula rozsa dard scale
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

A szerb államfő a napokban sűrűn mondott köszönet Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének a Szerbiának nyújtott „segítségért és támogatásért”, például a Twitteren is, ami Szerbiában némileg népszerűbb, mint Magyarországon. Aleksandar cirill betűs üzenetét a bizottsági elnökön kívül elküldte Emanuele Giaufret-nak, az EU belgrádi nagykövetének is. Az Twitter-bejegyzés azonban valójában nem nekik szólt, inkább szolgált belpolitikai célokat, a csatolt másfél perces videóból ugyanis egy kukkot sem értenek Brüsszelben, mert a megszólaló Vučić szavait nem angolul, hanem szerbül feliratozták, méghozzá cirill betűkkel.

Szűkmarkú vagy bőkezű?

Ursula von der Leyen Balkán-hetet tartott, amely során 500 millió eurós támogatást osztott ki a nyugat-balkáni országoknak. Az EU ezt a pénzt az energiabiztonság megszilárdítására szánta a térség országaiban, ebből a pénzből 165 millió jutott Szerbiának.

A szerb média némileg eldugta Ursula von der Leyent, a máskor szokásos bő lére eresztett tudósításokat kissé szerényebb beszámolók váltották fel a bizottsági elnök mostani látogatása során, főleg ami annak a második részét illeti.

Terjedelmesebb információk csak a látogatás első programjáról kerültek napvilágra. Ursula von der Leyen a niši Nagy Konstantin repülőtérre érkezett, ahol a szerb elnök rózsacsokorral fogadta, majd megtekintették a Szerbia és Bulgária közötti gázhálózati összekötő csomópont építési munkálatait.

Az interkonnektornak 2023 szeptemberére kell elkészülnie, ezt követően válik lehetővé, hogy Szerbia diverzifikálja a gázforrásokat, és ne függjön teljességében az orosz gáztól.

– Elengedhetetlen a több forrásból származó gázellátás diverzifikálása

– mondta a munkálatokat megtekintő bizottsági elnök, aki felszólította/meghívta Szerbiát, hogy csatlakozzon az Európai Unió közös gázbeszerzéséhez. Nem mellékes körülmény, hogy az interkonnektor 80%-ban uniós pénzből épül az Európai Unió és az Európai Beruházási Bank finanszírozásában, vagyis a 88,5 millióból 50 milliót Európa áll Vučić szerint.

– A gázinfrastruktúra fejlesztése óriási esélyt jelent arra, hogy Szerbia déli részén újabb befektetések érkezzenek, és azon fogunk gondolkodni, hogyan kapcsolódjunk a jövőben Montenegróhoz, Bosznia- Hercegovinához és a Boszniai Szerb Köztársasághoz

– mondta a szerb elnök, aki verbális szinten nem becsülte le az uniós támogatást, mert kerülőre-fordulóra köszönetet mondott érte, és nem csak Ursula von der Leyennek, hanem az európai adófizetőknek is, akiknek a pénzéből érkezik az extra zsé is.

A gázkonnektor finanszírozására jön rá ugyanis még a 165 milliós azonnali pénzügyi támogatás, ami arányaiban véve viszonylag alacsony a többi nyugat-balkáni országnak nyújtott segélyhez képest, viszont ha hozzátesszük a gázbeszerzés diverzifikálásának támogatását, akkor már aligha állíthatjuk, hogy az Európai Unió szűkmarkú volt Szerbiával szemben.

A bizottsági elnök az ebben esetleg kételkedők számára meg is jegyezte a Twitteren, hogy az EU által finanszírozott projektek, mint például az interkonnektor „Szerbia energiajövőjéért dolgoznak”.

A niši kirándulást követően Belgrádban pénteken este a szerb elnök még egy találkozót tartott Ursula von der Leyennel, amelyen már nem csak energetikai kérdések kerültek terítékre, erről azonban elég kevés derült ki.

– Megállapodtunk abban, hogy a párbeszéd az egyetlen igazi módja a Pristinával fennálló nyitott kérdések és kapcsolatok megoldásának

– írta az Instagramon a szerb államfő, és persze, ott is hálálkodott egyet, úgy hogy a Twitteren közzétett videó már csak egy „bónusz köszönetnyilvánítás” volt, az sem baj, hogy abból a címzettek egy kukkot sem értettek, mint már fentebb megjegyeztük.

Szerbia

Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Belgrádban mindig élmény a buszozás, a kép nem most készült, viszont jól látható rajta a Kentkart jegykezelő automatája (Forrás: Twitter)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz sofőrt is alkalmaznak.

Ki a sofőr a buszon?

A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

344727360 784922182859731 7484021065860411039 n transformed

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.

Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

buszvezető

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)

Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.

A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.

A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.

Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.

Csak nemrég jöttek

A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.

A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.

Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.

Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.

A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.

A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.

Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

Líra-könyvek

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Utazás

Letöltések

Google-hirdetés

Tíz nap legjava