Horvátország
TÜZES TÉMÁK: A Canadairek és a kanadai hülyegyerek
Horvátországban, de az egész Földközi-tenger térségében elkezdődtek a sajnos már megszokott erdőtüzek, Portugáliától a görög szigetvilágig, mindenfelé lángokkal küzdenek a tűzoltók és az önkéntesek. Portugáliában már emberéletet is követeltek az erdőtüzek, amikor lezuhant egy Canadair, amelynek a pilótája életét vesztette.
Égtek ez erdők Horvátországban
Ami az Adriát illeti Olaszországban is mindenfelé lángok pusztítanak. A horvát tengerparton a héten zsinórban nagy tüzek voltak, tetemes anyagi kárral.
Minden a Pula környéki tűzzel kezdődött, ami akkora máglyarakás volt tűz volt, hogy még a Holdról is látszott. A vizsgálat végkövetkeztetése az volt, hogy a tüzet nyílt láng okozta, vagyis valaki figyelmetlenül rakott tüzet a fenyőerdő közelében, de nem zárják ki a szándékos gyújtogatás lehetőségét sem.
Alig oltották el az isztriai tüzet, elkezdett égni az erdő Dalmáciában is. Először Split környékén, majd itt-ott a szigeteken, hogy végül szerdán egy hatalmas erdőtűz keletkezzen Vodice környékén, és elkezdjen terjedni Šibenik irányában.
I was so impressed by this Croatian pilot flying a Canadair. Incredible skills and bravery. ??? #Zadar #Croatia pic.twitter.com/8sC7XIrCvF
— Valentin Perkovic (@ValentinPerkov1) July 13, 2022
A három Canadair és a két Air Tractor repülőgépnek, 107 tűzoltóautóval színhelyre érkező 370 tűzoltóknak, valamint a hadsereg és a rendőrség tagjainak köszönhetően péntekre sikerült ellenőrzés alá vonni a tüzet, ám addigra már porrá égett 20 ház és számos kisebb gazdasági épület.
Az erdőtűz szerencsére nem követelt emberáldozatot, és ez kisebbfajta csodának számít, tekintettel az erős széllel segített lángok gyors terjedésére.
Hogy milyen félelmetes jelenségről van szó, azt katonakoromban volt alkalmam megtapasztalni, amikor a századunk egy Split környéki tűz oltásában segédkezett. Mi jó két kilométerre voltunk a tűztől, de még onnan is érezni lehetett a perzselő hőséget. Komoly védőfelszerelés nélkül meg sem lehetett közelíteni a tüzet, ezért ott kizárólag hivatásos tűzoltóbrigádok küzdöttek a lángokkal.
Mi a helyzet a Canadairekkel?
A nyugati világban használatos tűzoltó repülőgépek, a kanadai gyártmányú kétmotoros Canadairek horvátországi flottája hat gépet számlál, ám ezek közül a szezon elején csupán három volt működőképes. Időközben sikerült megjavítani még egyet, így a horvát tengerparton most négy gép áll készenlétben.
Mint kiderült, a légierő, amelynek kötelékébe a tűzoltó gépek tartoznak, komoly karbantartási problémákkal küszködik, részint azért, mert egyes pótalkatrészeket már nem gyártanak, részint pedig azért, mert a szerelők jó része távozott a légierőtől, és jobbára külföldön vállalt munkát.
Ha minden jól megy, egy gép “kannibalizálásának árán” belátható időn belül sikerül működőképessé tenni még egy gépet, de ezzel be is fejeződött a történet, a két megrendelt új gép 2024-25-ben várható csak.
A helyzetet nem könnyíti meg az sem, hogy a légierő egyébként tűzoltásban is segédkező szovjet/orosz Mi-8-as helikopterei az ukrán háború miatt gyakorlatilag karbantartás nélkül maradtak, így gyakorlatilag nem lehet számítani rájuk.
Ezzel összhangban nem valószínű, hogy az idén a horvát Canadairek külföldi missziókba indulnak. Az elmúlt években a horvát pilóták gyakorlatilag mindenfelé megfordultak a térségben, még Izraelben is, de ez az idén valószínűleg másként lesz, mert messze még a szezon vége, és az öregecske horvát gépek már strukturális károsodásokat is szenvedtek, különösen a szárnyak tövénél.
Lángoló koktélok
Ha már a tüzes témáknál tartunk, a Slobodna Dalmacija híradása szerint két turista, egy kanadai férfi és egy svéd nő került kórházba lángoló koktélok fogyasztása következtében.
Normális ember a látvány miatt meggyújtott italt úgy fogyasztja, hogy előzőleg elfújja a lángokat, de a két szerencsétlen ezzel aligha volt tisztában, és belekortyolt a mini-infernóba. A férfi testének 25 százalékát borították égési sebek, a hölgy kevesebbel megúszta, de ő is kórházi ápolásra szorult.
Mit lehet itt mondani? Nem sokat. Esetleg csak annyit, hogy ez igencsak jellemző a világ “hanyatló értelmi képességeire”, bár az északi embereknek tudniuk kellene, hogy mire való a tűz, amely nem teljesen olyan, mint a televízió képernyőjén lángoló digitális háttérkép.
Csak ezzel magyarázható, hogy valaki lángoló italt akar leönteni a torkán. A következmények pedig olyanok, amilyenek, összhangban állnak az ok-okozati összefüggésekkel.
Ennek az a szépséghibája, hogy bizonyos képességeket még az óvodában elsajátít az ember, és alapvető bölcsességként elraktározza egy életre. Abból viszont csak baj származik, ha igazi lángokat először az italos pohárban lát valaki, Svédországtól Kanadáig, és összevissza a világban.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó2 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró4 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head