Szerbia
OKAFOGYOTT FÜRDŐVÁROS: Medencét a Palicsi-tóba, és hol fog kikötni az angol flotta?

A BALK-on B.A. Balkanac a múlt év végén tette fel a kérdést, vagy inkább állapította meg a Palicsi-tóval kapcsolatban, hogy „hová tűnt kékséged, nem tudom már”. Szabadka évek-évtizedek óta nem képes megküzdeni ezzel a kérdéssel: a monarchiás fürdőváros, a magyar szecesszió egyik gyönyörű oázisa, Palicsfürdő, már a „maga lényegét tekintve” nem létezik. Van/lesz helyette hét millió eurót felemésztő auqapark, amely még mindig nem készült el, bár nagy csata volt ennyi pénz előteremteni rá.
Az elárult Palicsi-tó
A huszadik század elején jelent meg Balázs Béla idevágó regénye, a LEHETETLEN EMBEREK. A cselekmény a fővárosban indul ugyan, azonban a legfontosabb jelenetei lejjebb csúsznak a térképen: Szabadkán játszódnak. Néhai Bori tanár úr Újvidéken, a bölcsészkaron a maga szépírói vénájával úgy fogalmazott a jugmagy. irod. rövid történetében, hogy a nyári hőségben heverő/pihegő város mozdulatlansága csapja meg az olvasót nyomban, ahogy a hős (szerencsétlen eltévedt utas?) a városba érkezik.
– Különös tó a palicsi
– fogalmaz Balázs, miközben jócskán elhúzza a szája szélét, csaknem befogja az orrát.
– Partja lapos, mint maga a víz, egy tenyérnyivel sem magasabb. Még nád sem szegélyezi, meztelenül és valószerűtlenül fekszik ez a víz, nedves sebként a föld színén. Csupasz ez a tó, mintha elhagyták és elárulták volna a hegyek és a fák, melyek hajdan körülvették. Vak tükrében nem csillan meg az ég, hanem saját színe van, sötét, szenvedő és gonosz, mint az éhség és a gyűlölet.
Akárhogy is közelítsük meg a kérdést, a Palicsi-tavat más sokszor elárulták, megszüntették az oda vezető történelmi léptékkel mérhetően is jelentős villamosát, merthogy az ottani villamos szinte ugyanakkor épült, mint a budapesti földalatti, amelyről büszkén szoktuk állítani, hogy a kontinentális Európa első földalatti vasútja volt.
Csak nem a föld alatt ment, így sokaknak szúrhatta a szemét, mert azokra az időkre emlékeztetett, amikor még fürdővendégek jártak rajta, egy letűnt világ hősei és hősnői.
B.A. Balkanac idézett cikkében is megemlíti, hogy Palics Kosztolányi Dezső meg a Monarchia idején – elsősorban a víz gyógyhatásának felfedezése során – felkapott fürdőhellyé vált, tudjuk, Palics, ahová sokfelől özönlött a jónép (persze, kevésbé a pórnép, bár az is). Még villamos is vitt oda, ha repülőgép nem is, soha.
Viszont megjelent rajta az angol flotta, mint azt Csáth Géza, Havas Emil és Munk Artúr közös regényéből, A repülő Vucsidolból tudjuk, de hogy is van az a repülő?
Az állatkert sz@ra
Az „össznépi tudás bibliája”, a Wikipédia szerint a Szabadka és a palicsi állatkert szennyvizének belevezetése a 20. században fokozatosan lerontotta a Palicsi-tó vizének minőséget. Meg kit érdekelt a szocialista Jugoszláviában egy monarchiás fürdőhely, inkább sz@rtak bele, mostanában viszont már minden csatornán hirdetik, hogy Szabadka a szecesszió városa.
Ebben a tekintetben elválaszthatatlan tőle a Palicsi-tó.
A tóban mára elszaporodtak a mérgező algák, amelyek miatt 2008 óta sötétzöld, nyálkás és fürdőzésre alkalmatlan a Palicsi-tó vize. Palics most egy „okafogyott fürdőváros”, sétányokkal, szállodákkal, parkkal, gyönyörű, bár néhol már málladozó épületekkel, csak éppen fürödni nem lehet a tóban.
Így aztán értelmét veszti a történelem, értelmi veszti minden, ami valamikor Palicsot azzá tette, ami volt, és vélhetően soha nem lesz már az, ha a dolgok így maradnak, ha lehetetlen emberek lehetetlen döntéseket hoznak. Mert nem tiszta a lelkiismeretük, mert érzik és tudják, hogy a megoldás nem az aquapark és nem a medence, bár sok pénzt el lehet az ilyen projektekre költeni, amelyet csak nagy csaták árán lehet csak előteremteni.
A fentebb említett modernkori biblia szerint a Palicsi-tó körüli helyzet megszüntetésére a hatóságoknak nincs pénzük, bár az nem kerül kimondásra, hogy melyik hatóságoknak: a városi, a községi, a tartományi, a szerbiai, az európai vagy a világhatóságnak. És hogy netalán az lenne-e a megoldás, ha behívnák az angol flottát?
Ennél egyszerűbb a megoldás: meg kell tisztítani a palicsi tavat a fekáliától, az évtizedek sz@rától, btw. Minden más magoldás: aquapark, medence, és még ki tudja mi nem, tovább csökkenti Palics történelmi, kulturális, irodalmi és turisztikai jelentőségét. Pont.
Csatornázási projekt
A szerb elnök 2020 elején óriási csatornázási projektet hirdetett meg, amelyre euró milliárdokat ígért.
– Erre költeni kívánunk, Belgrádot nem számítva hárommilliárd eurót szándékozunk adni. Ez azt jelenti, hogy Szerbiában minden faluban, minden városban lesz csatorna és tiszta ivóvíz négy-öt éven belül. Az egy teljesen más Szerbia lesz, Szerbia teljesen más arcát mutatja majd
– mondta akkor a szerb elnök, akinél visszatérű motívumnak számított a téma, hiszen 2019 augusztusában is beszélt róla:
– Az a szádékunk, hogy Szerbiában négy-öt éven belül minden faluban és minden városban lesz csatorna és tiszta ivóvíz, és szennyvíztisztító telepek is épülnek, mert a szennyvíztisztítás nélkül az egész nem ér semmit. Hiába van a csatorna, ha nincs szennyvíztisztító
– jegyezte meg a szerb elnök, ami megszívlelendő tanács lenne. Ez tehát 2019 augusztusában hangzott el, csakhogy erre senki nem emlékszik, vagy nem akar emlékezni. A mellékelt videóban tessék a 29-dik perc tájékára tekerni, ott minden jól látható, és jól hallható.
De nem csak az összeget határozta meg Aleksandar Vučić, hanem kijelölte az időkeretet is, amely szerint mindennek 4-5 évben belül meg kellene történnie. Miután a bejelentés 2019 augusztusában hangzott el, a megvalósulás 2024 augusztusáig várható.
A főnökre kevesen figyelnek
Megkockáztatjuk, hogy a „főnökre” kevesen figyelnek, még a legközelebbi szövetségesei sem. Lehet, hogy néha Vučić sem hallgatja vissza saját magát, de a videó létezik, itt a bizonyíték, érdemes meghallgatni.
– Ez egy új Szerbia, és azt hiszem, hogy erre képesek vagyunk
– mondta Vučić, aki az elnöki beszéd során megerősítést is kért a jelenlévő Siniša Mali pénzügyminisztertől, hogy 38 vagy 43 projektről van-e szó. Az első tízhez tartozik Újvidék, Kragujevac, Niš, Kruševac, Kraljevo és Nagybecskerek.
A szerb elnök megemlítette azt is, hogy Pancsova és Szabadka még nem küldte be a terveket, de benne van az első tízben.
Ezek után kicsit értetlenül állunk Pásztor István vajdasági parlamenti elnök és a legfőbb vajdasági magyar bejelentése előtt, aki szerint azt fontolgatják, hogy egy medencét hoznak létre a tavon belül.
– Technológiailag ez lehetséges. Abban a medencében pedig sokkal tisztább lenne a víz, mint a tóban. Meglátjuk, hogy ez a Palicsi-tóban megoldható-e. Közben a teljes vízmennyiség szakszerű kezelésének módját is keressük. A tó kiszárítása nem megoldás, más lehetőség után kell nézni, ami egyrészt megóvja az emberek egészségét, másfelől pedig gazdaságilag kifizetődő lesz
– idézte a vajdasági magyar média Pásztor szavait, amelyekből nem derül ki, hogy kivel fontolgatják, kivel keresik annak a megoldását, hogy medencét tesznek a Palicsi-tóba, mert a kiszárítás „nem megoldás”, hova menne mondjuk a szennyvíz, arról nem is beszélve, hogy a kiszárítás esetén végképp vége a „fürdővárosi álomnak”.
A fő kérdés azonban most nem ez, hanem az, hogy végül beérkezett a szabadkai terv Belgrádba, mit tartalmaz az a terv, szó van-e benne újabb szabadkai, netalán palicsi tisztítórendszerek létesítéséről, és kaphat-e Palics – természetese megfelelő felügyelet mellett – uniós pénzt, mert hogy itt nem csak magyar, hanem európai kulturális örökségről is szó van. Hogy a galaxisról most ne beszéljünk.
Szerbia
GIGANTIKUS VASÚT: Tizenegy évvel az aláírás után ért Szabadka központjába az építkezés

Amikor elkészül – a tervek szerint 2025 közepén – a szerb fővárost a magyarral összekötő gyorsvasúton Belgrád és Budapest között 2 óra 45 percre csökken a menetidő. Jelenleg az utazás legalább nyolc órát vesz igénybe a régi típusú vonatokon, síneken. A szerb oldalon Szabadka központjába érkezett az építkezéssel a kínai kivitelező, a magyar oldalon viszont egyes helyeken még zajlik a terület kisajátítása, máshol megkezdték a vágányok fektetését.
Naponta nyolcezren használják majd?
A Belgrádot és Budapestet összekötő gyorsvasút megépítéséről 11 évvel ezelőtt írt alá megállapodást Szerbia, Magyarország és Kína. A beruházás a kínai kezdeményezésű Egy övezet, egy út (BRI) nemzetközi együttműködés keretében létesül.
A tervek szerint a vonalon naponta több mint 50 személyvonat közlekedik majd, ez napi átlagban 8200 utast jelent a Kínai Állami Vasúttársaság (CRI) adatai alapján.
Az elképzelések szerint a szerelvények a szerbiai szakaszon óránként 200 kilométeres sebességgel haladnak, ennek köszönhetően a korábbi 90-ről 30-ra csökkent a már elkészült szakaszon, vagyis Belgrád és Újvidék között az utazási idő. Ez egyébként Szerbia első nagy sebességű vasútja.
A magyar oldalon legfeljebb óránkénti 160 kilométeres sebességgel közlekedik majd a szerelvény.
Az észak–dél vasút teljes hosszát 341,7 kilométerre tervezik, ebből 183,1 esik Szerbiára és 158,6 Magyarországra. A szerb szakaszon emeletes, svájci gyártmányú villamos motorvonatok közlekednek. A Belgrád és Újvidék közötti vonal berendezéseinek több mint 54 százaléka Kínában készül.

Épül a vasút Szabadkánál (Forrás: BALK, Tómó Margaréta)
Kínai hitelből építik egyébként az Újvidék és Szabadka közötti szakaszt is, de ugyanígy készült el a Belgrád és Ópazova (Stara Pazova) közötti rész is. Ópazova és Újvidék között orosz hitelből valósulhatott meg a beruházás, ennek értéke eléri a 800 millió eurót.
A Belgrád-Budapest vasútvonal kiépítésének összértékét a megállapodás aláírásakor 2 milliárd dollárra becsülték.
A kínai kivitelező már az Újvidék és Szabadka közötti, 108 kilométer hosszú szakaszt építi, a munkálatok várhatóan 2024 végére készülnek el.
A magyar oldal 2025-re lesz kész a vasútépítéssel, ekkora ígérik az üzembe helyezést is.
2018 helyett 2025
A kivitelezési határidő a kezdeti 2018 helyett ma már 2025, a határidőt ugyanis több alkalommal módosították.
A vasút szerbiai szakasza – mint láttuk – orosz és kínai hitelből épül, míg a magyar munkálatok 85 százalékát kínai kölcsönből finanszírozzák.
Első körben azt ígérték, hogy az első utasok 2018-ban utazhatnak majd a gyorsvasúton, de a határidőt előbb 2021-re, majd 2022 végére, végül pedig 2024 végére módosították.
A szerb oldalon először a rosszul megírt projektek miatt nem tudott megkezdődni az építkezés, Szerbiának ezért több millió dollár büntetést is kellett fizetnie. Ezt követően a kisajátítási folyamat zajlott sokáig, végül pedig a Kishegyesnél talált régészeti lelőhely miatt nem tudott haladni a munka.
Végül a szerb oldalon 2022-ben elkészült a Belgrád és Újvidék közötti szakasz, amelyen azóta közlekedik a Soko (Sólyom) névre keresztelt vonat. A két város közötti menetidő harminc perc, azonban több alkalommal is előfordul, hogy a járat kimarad vagy lassabban halad, mert a szakaszon ellopják a berendezéseket vagy a vezetéket.
Az első évben egyébként csaknem hárommillió utast szállítottak a Belgrád és Újvidék közötti szakaszon.
Munkagépek Szabadka központjában
Az Újvidék és Szabadka, vagyis a magyar határ közöti szakasz 108 kilométer hosszú, mintegy egy hónappal ezelőtt pedig Szabadka központjába értek a munkálatokkal.
Május 1-jén lezárták az egyik szabadkai főútnak azt szakaszát, amely felett a vasút halad, és elkezdték bontani a régi felüljáró egy részét.
Azóta elkészült a gyalogosok számára az a konstrukció, amelyet azt követően használhatnak majd, hogy a négysávos utat és a gyalogos aluljárót is teljesen lezárják a forgalom elől.
A tervek szerint erre július elsején kerül sor.

Ideiglenes gyalogosátkelő Szabadka központjában (Forrás: BALK, Tómó Margaréta)
A minap Goran Vesić, szerb építési-, közlekedésügyi és infrastrukturális miniszter azt mondta, hogy a hat felüljáró közül öt már átadás előtt áll.
Hozzátette, hogy a főútnál lévő felüljárónál a munkálatok előreláthatólag december 22-ig tartanak, korábban Pásztor István, a tartományi parlament elnöke októberre ígérte a befejezést.
Miután a vasút megépül, Szabadka és Budapest között a menetidő mindössze 1 óra 12 perc lesz.
Mennyibe kerül?
Május 30-án megkezdődött a vágányfektetés a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszán is. Az első vágányokat Kunszentmiklós és Tass között tették le, a 7,98 kilométeres vágányfektetést a China Railway Engineering Group Limited (CREC) végzi.
Az Index.hu megírta, hogy a minden idők legnagyobb magyarországi vasúti fejlesztéseként emlegetett Budapest–Belgrád vasútvonal korszerűsítésére és fejlesztésére a tervezettnél többet szán a magyar kormány, bár erről kevés adat áll rendelkezésre, a kínai hátterű beruházás szerződéseit és alapdokumentumait ugyanis már korábban 10 évre titkosították, a Népszava cikke szerint pedig a titkosítás egyre inkább kiterjed a kisajátítási megállapodásokra is.
A Magyar Közlönyben megjelent, hogy a pénzügyminiszternek a 7. pontban foglalt feladatok végrehajtása érdekében gondoskodnia kell a 2023–as és a 2024-es évben összesen 3 246 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára.
Az ütemezés szerint 2023-ban 900 000 000 forint, míg 2024-ben 2 346 000 000 forintot költ a vasútra a magyar kormány.
A 8. pontban meghatározott feladat végrehajtása érdekében gondoskodni kell a 2023 és a 2026 közötti években összesen 3 560 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára.
A Budapest–Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás engedélyezési eljárása során felmerült települési igények megvalósításához pedig 2023 és 2025 között összesen 5 114 000 000 forint forrás biztosításáról a központi költségvetés Építési és Közlekedési Minisztérium fejezet vasúti fejlesztéseket szolgáló fejezeti kezelésű előirányzata javára, az alábbi ütemezés szerint:
- 2023-ban 218 000 000 forint,
- 2024-ben 2 580 000 000 forint,
- 2025-ben 2 316 000 000 forint.
Ha minden kiadást egybeveszünk, a magyar kormány összesen 17 074 000 000 forintot költ a többletfeladatok elvégzésére, írta az Index.
Mire költi ezt a kormány?
Hogy mire költi ezt a pénzt a kormány, egy táblázatban foglalták össze. Ezek szerint ebből finanszírozzák az alábbiakat:
- Kiskunhalas település logisztikai központjához kiszolgálás kialakítása a kiágazásig, vasúti kapcsolat kiépítése a logisztikai központtal,
- a vonal menti települési többletigények zajvédelme (Dunaharaszti, Taksony, Kelebia)
- katonai rakodók megvalósítása (Kiskunlacháza és Szabadszállás vasútállomásokon)
- az állomási mellékvágányok átépítéséhez használt, felújított, minősített sínek biztosítása
- a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli kármentesítés (talaj- és talajvízszennyezés megszüntetése)
- a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekten belüli illegális hulladéktelepek felszámolása
- a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszán mérnökfeladatok ellátása
- a Budapest–Belgrád vasútfejlesztés projekt Ferencváros (Soroksári úti állomás) – Soroksár állomás szakaszával kapcsolatban a kisajátítási eljárás kezdeményezése és kapcsolódó feladatok
- a MÁV Zrt. üzemi forgalmi, pályafenntartási, felsővezetéki, távközlési és biztosítóberendezési szakaszépületei és telephelyei felújításának, új épületek létesítésének tervezése és megvalósítása.
Az Index itt idézett cikke szerint jóval többe kerül a Budapest–Belgrád vasútvonal Magyarországnak, mint azt korábban gondolták.
Hogyan zajlik majd a határellenőrzés?
Annak érdekében, hogy a határon való várakozás ne jelentsen problémát, a magyar és a szerb kormány abban állapodott meg, hogy a vasútállomásokon elvégzik az útlevél ellenőrzését, vagyis a menetidőt nem befolyásolja majd a határon való várakozás.
Goran Vesić szerb építési-, közlekedésügyi és infrastrukturális miniszter szerint hasonlóan működik majd az ellenőrzés a Szabadka-Szeged vonalon is, ahol októberben megindulhat az utasszállítás is.
Vesić hangsúlyozta, hogy határ- és vámellenőrző pontok lesznek Budapest és Belgrád mellett Újvidéken és Szabadkán is, vagyis az ellenőrzést ott végzik, ahol az utas felszáll a vonatra.
Vagyis arra, aki már fent van a vonaton, útközben már semmilyen ellenőrzés nem vár, ennek köszönhetően tudják majd tartani a menetidőt.
A kérdés csak az, hogy mikor és mennyiért utazhatunk majd nap mint nap a két fővárost összekötő gyorson, és hogy a napi átlagos utasszám mikor éri el a kínaiak által tervezett 8200-at?
-
Koszovó7 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság4 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
English3 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union
-
Szlovákia7 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt