Connect with us

Írd be ide, amit keresel!

Szerbia

FEJLŐDÉS: Nagy ugrás a vajdasági vasútvonalakon

ddel03r
A Szabadka - Újvidék - Belgrád vonatok korábbi sebessége és komfortja nem sokaknak fog hiányozni

Olvasási idő: 2 perc

Az 1970-es évektől jelentős fejlődésen ment át a , elsőként a és közötti vasútvonal, majd a teljes – Belgrád vonalat is villamosították. Részben világbanki hitelből, de a legkorszerűbb, 25 kV 50 Hz váltakozó feszültségű, úgynevezett Kandó-rendszerben épült ki a felsővezeték. A villanymozdonyok svéd licensz alapján Zágrábban és Craiovában készültek. A biztonságot modern fényjelzők és 160 km/h-ig alkalmazható vonatbefolyásoló rendszer szolgálta.

200 km/órával Belgrádba

Mára egyes helyeken kikapcsolták a jelzőket, máshol gyakran kétes jelzést mutatnak a mozdonyvezetőknek, a pályasebesség pedig 20-60 km/h közé csökkent. Mindeközben olyannyira befejezéséhez közeledik az Újvidék és Ópazua közötti korridor teljes rekonstrukciója, hogy már a teszteléseket is megkezdték. A kényelmetlenség és a menetrend a busztársaságok és autókereskedések felé tereli még jelenleg is az utazni vágyókat, pedig a környezetbarát és kényelmes vasúté a jövő, és sok helyen már a jelen is Európában. Mivel ezen a szakaszon a kivitelezést az Orosz Vasút (RŽD) végzi, a látványos szakaszokkal tarkított, kétvágányú pálya kezdetben valószínűleg meggyőzően és üzembiztosan fog működni, a kérdés a karbantartás és a menetrend lesz leginkább. Újvidék és Belgrád között a leggyorsabb összeköttetést a 200 km/h sebességre is alkalmas emeletes motorvonatok fogják biztosítani március 15-től, a szerb elnöki bejelentés szerint a félórás út várhatóan 1000 dinárba kerül, ami körülbelül 3000 forintnak megfelelő összeg.

Mozdonyerősítés az Egyesült Királyságból

Újvidék és Szabadka között nagyrészt cégek végzik a kivitelezést jelentősen egyszerűbb földrajzi környezetben. Hasonló a helyzet Budapest és Szabadka között a magyarországi szakaszon, ahol október 15-én alapkőletétellel kezdődtek a munkák. Valóságosabb jele a kivitelezés küszöbön álló kezdésének, hogy a szakasz építésében résztvevő magyar cég a MÁV-tól selejtezett mozdonyok után egy kisebb flottányi eredetű villany- és dízelmozdonyt is beszerzett, fölkészülve az építkezés jelentős anyagigényére.



Dízelvontatással Kelebián át

Az építkezések érdekes elemei a terelt tehervonatok, amelyek a Belgrád-Újvidék szakaszt Titel felé kerülték ki. Ugyanilyen terelés várható az Újvidék-Szabadka és a Budapest-Kiskunhalas szakaszon is. Az építkezés kezdetére azonban nem készül el a terelőútvonal utolsó láncszeme, a Szeged-Szabadka szakasz magyar oldali része, ezért egy ideig a vonatok várhatóan Kelebián át, de dízelvontatással fognak közlekedni. A Szeged-Szabadka kerülőútvonal fölújítása a tervek szerint a Hódmezővásárhely és Szeged közöttihez hasonló tram-train kiépítésének része. Egyelőre még az is csak próbaüzemben működik, ezért nagyon valószínű, hogy a 2022-re elkészülő felújított pályán először még a szerb és a magyar vasutak kicsit eltérő kivitelű, Metrovagonmas gyártmányú ikermotorkocsijai fognak közlekedni a két város között. Remélhetőleg nem csak naponta kétszer, mint a vonal lezárása előtt, és átszállás nélkül.

A kerülő tehervonatok néhány mellékvonalra pályaflújítást is hoztak, így várhatóan a fővonaltól távolabb fekvő települések is profitálnak a vasútépítésből. Budapesten ül pedig nappali vonattal is elérhetővé válik Pozsony, Bécs, és sok távolabbi város is a Vajdaságból.

Like
Love
Care
Haha
Wow
Sad
Angry




Napi hírlevél


B.A. Balkanac



🚗 H-1089 Budapest, Delej utca 51

📬 contact@balk.hu

☎️ +36 30 631 3104

💁‍♂️ Rólunk - About us

📰 Impresszum

💰 Szponzorált tartalom

🏁SEO-partner

BALK Magazin © 2019-2022


Helyesírási hiba jelentése

A következő értesítést küldjük a szerkesztőnek: