Horvátország
SZOLIDARITÁSI ALAP: Miért esik el Horvátország az újjáépítésre szánt európai pénzek jelentős részétől?

Horvátországnak júliusig 680 millió euró (5,1 milliárd kuna) uniós támogatást kellene elköltenie, erre azonban aligha képes. A pénzt Brüsszel a zágrábi földrengés által okozott károk enyhítésére ítélte oda, a horvát kormánynak azonban eddig az összeg 1 (betűkkel: egy), más források szerint 2 (betűkkel: kettő) százalékát sikerült felhasználnia, miközben az országban egyre nagyobb az elégedetlenség az „újjá nem építés” miatt. Némi rosszmájúsággal akár azt is mondhatnánk, hogy milyen bénák, még a pénzt sem tudják elkölteni!
Az élet szép, de néha ráz
A világ meg furcsa hely – mondja egy sokat tapasztalt újságíró azon elmélkedve, hogy miként folytassa ezt a cikket. A nagyközönség zöme most úgyis is azon töri a fejét, hogy mi lesz egy sportoló további sorsa miután kiutasították Ausztráliából, vagy hogy a botox akár halálos is lehet, mert megakadályozza az acetilkolin neurotranszmitter exocitózisát a végbunkónál, de ki az a végbunkó? A többit ugye érted?
Mindeközben a fizikusok azzal vannak elfoglalva, hogy a b (beauty – gyönyörű) quarkok megfigyelése esetleg megingathatja a fizika ún. standard modelljét, a zágrábi tudósító pedig azon töpreng, hogyan lett a Blade Runnerből Szárnyas Fejvadász, ami szintén kardinális kérdés.
Ezzel mindössze azt akarom mondani, hogy vannak érdekesebb dolgok is, mint a fránya politika, de mit lehet tenni, amikor a nyugdíjat még nem hozzák a postás chipek, így körmölni kell a betévő falatért, de siránkozás helyett veselkedjünk inkább neki a témának, amelyet már kissé megpedzettünk, és amely okoz még fejfájást vagy hasmenést Horvátországnak, súlyos esetben mindkettőt felváltva vagy egyszerre.
Az ábrándozást megelőző felvezetőből már többé-kevésbé sejteni lehetett, hogy Horvátország a jelek szerint elesik az EU szolidaritási alapjából folyósított eszközök jelentős részétől.
A szóban forgó 5,1 milliárd kunát (kb. 680 millió euró) a zágrábi földrengés okozta károk helyreállítása címén ítélte oda Horvátországnak az Európai Unió, de mint ezt a múlt héten az építésügyi minisztérium megerősítette a Večernji listnek, ebből idáig csupán 231 milliót hívtak le, és kevesebb mint 43 millió kuna (5,7 millió euró) euró érkezett meg, vagyis a rendelkezésre álló összeg kevesebb mint egy százaléka.
A problémát az okozza, hogy a jóváhagyott összeget még idén, azaz júliussal bezárólag fel kell használni, a maradékot, vagyis az el nem költött pénzt pedig vissza kell csöpögtetni a közös szolidaritási alapba.
A felhördülés, ami e bejelentés követte, azonnali volt, és általános, lévén, hogy más országoktól eltérően Horvátországban a horvát állami televízión (HTV) kívül nem létezik klasszikus értelemben vett kormánypárti média.
Az elégedetlenség csak fokozódott, miután kiderült, hogy a kormány haladékot kért az uniós szolidaritási alaptól, de a kérést elutasították, miután az alap szabályzata nem tartalmaz függeléket a bénák számára, akik nem plusz pénzt, hanem plusz időt kérnek a jóváhagyott eurók elköltésére.
A kumulatív tologatás
De ki a hibás? Természetesen a kormány, bárhogy is szépítenénk a dolgot.
A már megszokott módon, Andrej Plenković miniszterelnök bölcselkedett volna „a maga okos módján”, de mivel „kormánypárti médiazsoldosok” nemigen vannak, így a „közvélemény felkenetlen papjai” fáradhatatlanul támadták jobbról is meg balról is, amitől levegőt is alig kapott, meg hát ezt a dolgot szépíteni sem nagyon lehet.
A demokratikus játékszabályok értelmében az rendjén is van, hogy a kormány felelős bármiért, ami egy országban történik, bár a disznóságok vagy a bénázások általában a következő kabinet idején szoktak kiderülni, főleg azokon a helyeken, ahol nem működik a kormányzati exocitózis, értelmezzük ezt bárhogy is.
Viszont szakmailag még sincs rendben, mert ahol nincs ilyen, és nincs olyan sajtó, ott az újságírók elkényelmesednek, mint ahogy ez most is történt, és senki sem volt hajlandó utána járni, hogy a jelenlegi helyzet miért is alakult ki, mi áll a kormány bénázásának hátterében?
Magyarán szólva, senki sem vett annyi fáradtságot, hogy megértse, miről is van szó tulajdonképpen. Bevallom őszintén, én sem értettem eleinte, hogy miért hangsúlyozza annyira Plenković miniszterelnök, hogy a kormány a kumulatív károsodásokra hivatkozva kérte a határidő meghosszabbítását, és csak Nina Obuljen Koržinek kulturális és médiaügyekért felelős miniszter televíziós interjúja után kezdtem felfogni, hogy mi is történt.
Mielőtt még továbblépnénk, nyerjen itt megállapítást, hogy a horvát kormány, illetve a felelős miniszterek és minisztériumok ezt igencsak elbaltázták, ami a most már ugyancsak időszerű kormány-rekonstrukció folyamán várhatóan megerősítést is nyer. A történtek után a horvát kollégák biztosra veszik, hogy a miniszterelnök meneszti Darko Horvat építésügyi minisztert, Mario Banožić védelmi miniszter és Ivan Malenica igazságügyi miniszter társaságában.
Szóval nem kétséges, hogy ezt jobban lehetett/kellett volna kezelni, mert két évvel a földrengés után Zágrábban gyakorlatilag semmi sem történt, semmilyen lényeges előrelépés nincs a helyreállítás terén, pedig Horvátország kapott rá pénzt.
Viszont az továbbra is kérdés, hogy miért nem történt, mert azt talán nem kellene feltételezni, hogy a kormányhivatalnokok agyilag annyira degradáltak, hogy nem akarták újjáépíteni a fővárost. A minisztériumokban a hivatalnokok hada bizonyára szorgalmasan tologatta a tengernyi papirost, viszont az újjáépítésbe ezúttal a természet is beleszólt, és lehetett előrről kezdeni a tologatást, vagyis a kumulatív tologatást a kumulatív károsodás okozta. A horvát kormánynak pechje volt.
A kumulatív károsodás
Mint ezt az egyetlen kormánypárti TV-híradóban Koržinek miniszter asszony szépen és tagoltan elmagyarázta, hogy azt az ellenzék is megértse: az újjáépítés azért halad minden emberi képzeletet meghaladó csigatempóban, mert a károsult épületek legnagyobb része műemlékvédelem alatt áll. Ahhoz hogy egy barokk, vagy szecessziós építményt kellő alapossággal felújítsanak x számú, különféle szakintézmény tanulmányára van szükség, csak ezután jöhetnek a melósok a betonkeverővel.
A tanulmányok megszerkesztésére természetesen idő kell, nem is kevés. A pech pedig az egészben az, hogy a zágrábi földrengést körülbelül rá egy évre követte a petrinjai, ami további károsodásokat okozott a megrongálódott zágrábi épületekben is – többek között ezért maradt el a karácsonyi mise/mese a zágrábi székesegyházban.
Szóval ez volt az a kumulatív károsodás, ami miatt az esetek többségében a már elkészült tanulmányokat újra kellett írni – magyarán kezdhettek előröl tologatni.
Erre hivatkozott a horvát kormány Brüsszel, illetve a szolidaritási alap felé, ahonnan visszaüzenték, amit már visszaüzentek, lásd fentebb a szabályzattal kapcsolatos részt.
Persze, horvát részről ezután már csipkedik magukat, ám ettől függetlenül elkerülhetetlennek tűnik, hogy a segély jókora része végül visszakerül a szolidaritási alapba, mert a szabály az szabály.
Ami most Horvátország esetében történik egyáltalán nem meglepő, gondoljunk a csak a horvát igazságügy „szélsebes” működésére, ugyanakkor Brüsszellel kapcsolatban is felhívjhatnánk a figyelmet arra, hogy az Európai Uniót ma nem kormányozzák, hanem adminisztrálják, főleg azóta hogy Jean-Cognac Juncker (Jean-Claude Juncker) ráhagyta a tákolmányt Ursulára.

Horvátország
„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.
„Batris hajók” az Adrián
Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.
– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.
Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.
Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:
A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba
Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.
Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)
A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.
A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.
Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.
– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.
Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.
A kínaiakat nem lehet kihagyni
Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.
– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)
Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.
A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.
A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.
A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.
Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.
A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.
Montenegró
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak

A montenegrói tengerparton arra panaszkodnak, hogy hiányzik a munkaerő, mert a helyiek átmennek Horvátországba dolgozni, ahol többet tudnak keresni, és ahol a jobban fizető vendégek dominálnak. A délszláv nyelvek hasonlósága miatt nincsenek megértésbeli akadályok a montenegrói munkaerő és a horvát munkáltatók között.
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton
Mindjárt itt a nyári turisztikai szezon, Montenegróban azonban a turizmusban szervezési problémákkal küzdenek, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis nem lesz elegendő ember, aki ellássa a vendégeket.
Ilija Armenko, turisztikai szakember a podgoricai Dan hírportálnak nyilatkozva rámutatott, hogy a helyzet rendkívül összetett, mert Montenegró, bár vonzó úti célként ismert, kezdi elveszteni a lépést a régióval.
– jelentette ki Armenko, aki szerint hiába emelik a montenegrói vendéglősök a béreket, amikor a szomszédos Horvátországban akár 3500 eurót is kereshet egy főszakács.
– mondta a turisztikai szakember, aki szerint az is problémát jelent, hogy rövid a szezon, amely körülbelül július elsején kezdődik, és mintegy 40 napig tart. Legalábbis ez vonatkozik a montenegrói tengerparton lévő Petrovacra, ahol ő dolgozik.
Nagyok az adóterhek
A Dan informátora szerint Montenegróban a turizmus nyugati szemmel nézve a szociális ellátás szintjére szállt le, mivel egy félpanzió napi 30-40 euróba kerül, ami azt jelenti, hogy a nyugatiaknak jobban kifizetődik Montenegróban nyaralni, mint otthon maradni.
– vázolta fel a helyzetet Ilija Armenko, aki szerint a szolgáltatások ára ezért legalább 30 százalékkal emelkedik a nyáron, mivel magasabbak az „inputok”.
– jegyezte meg a turisztika szakértő, aki szerint tükörbe kellene néznie, és mérlegelni kellene, hogy hogyan tovább, mert Montenegró egyre kevésbé versenyképes a turizmus terén a régió más országaival szemben.
A szakember úgy fogalmazott, hogy a turizmus mindenhol fejlődik, viszont Montenegróban semmi sem történik, a kilátástalanságot pedig növeli, hogy nemigen vannak foglalások, ami nem jó jel a közelgő szezont illetően.
-
Montenegró2 nap telt el azóta
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Szerbia19 óra telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között
-
English5 nap telt el azóta
Arrests are piling up in Montenegro, after a police chief now the „crypto king” has also been caught
-
Oroszország14 óra telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat