Connect with us

Kormány

AZ ELNÖK EMBERE: Román válságdemokrácia, avagy politikai kudarc több képben

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

sharp citu masolat
?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 4 perc

Egy évig sem húzta, megbukott a nemzeti-liberálisok (PNL) által irányított koalíciós kormány Romániában, minekután az USR+ progresszív pártszövetség – kifogásolva Florin Cîțu kormányfő vezetési stílusát – visszahívta minisztereit, majd az országgyűlésben összeállva az ellenzékkel, a szélsőjobbal karöltve (AUR) megszavazta a szociáldemokraták (PSD) által benyújtott bizalmatlansági indítványt. Jelen pillanatban tehát ismét ideiglenes, korlátozott jogkörökkel, a rá váró járványügyi, társadalmi és gazdasági kihívások tükrében mondhatni tehetetlen, ügyvivő kormány irányítja az országot, a válságból kivezető utat pedig egyelőre „balladai homály” fedi. Senki sem tudja, mi következik: ismét összeálló koalíció egy új kormányfővel, vagy kisebbségi kormány a szociáldemokraták, esetleg az ellenzékbe vonult USR+ támogatásával, netán előrehozott választás, de az államfő menesztése is felmerült, mint lehetséges forgatókönyv.

A demokratikus felhatalmazás

A tavalyi, 2020-as romániai országgyűlési választásokon rekordalacsony, 31.84%-os választói részvételt jegyeztek: az elnök- és európai parlamenti választásokban megfáradt, a járvány által sújtott ország lakosságának zöme inkább a távolmaradás mellett döntött.

Az alacsony részvétel azonban felerősítette a politikai töredezettséget a parlamentben: a klasszikus, két nagy váltó- és gyűjtőpárt, meg az RMDSZ-en túl, az ideológiai spektrum széléről két újgenerációs, elitellenes proteszt-párt is megugrotta a bejutási küszöböt: balról a liberális centrumba igyekvő progreszív és rendszerellenes USR+, jobbról a járványügyi ellen színre lépett kisebbség- és magyarellenes AUR.

Az elnöki küldetés

Egyetlen pártnak sem sikerült megszereznie a mandátumok abszolút többségét, így Iohannis államelnök alkotmányos jogával élve, nem a legtöbb szavazatot begyűjtött győztes szociáldemokratákat, hanem egy jobboldali pártkoalíció reményében saját pártját, a második helyen végzett Nemzeti Liberális Pártot kérte fel a kormányalakításra. Több éve hangoztatott álmát látta beteljesülni: a parlamenti többség megszervezésével a liberálisok végre biztosítani tudják a válságbiztos stabil kormányzást.

Ám nem a szervezet elnökét és egyben az ideiglenes ügyvivő kabinet fejét -az előző parlament által 2020 februárjában menesztett Ludovic Orban kormányfőt bízta meg a feladattal, hanem a saját emberének számító Florin Cîțut, a korábbi pénzügyminisztert.

Az államfő közvetítésével a liberálisok meg is állapodtak az RMDSZ-szel és az elsőmandátumos USR+-szal: stabil parlamenti többség, a nyilatkozatok tanulsága szerint legalább 8 évre berendezkedő, jobboldali kormánykoalíció jött létre Romániában.

Munkaprogramjukat az uniós alapokra támaszkodó országos helyreállítási tervhez igazították, illetve a román költségvetésből finanszírozott, elsősorban a vidékre összpontosító országos beruházási tervre szabták, de a nagy állami rendszerek reformját is meglebegtették (oktatás, igazság- és egészégügy, közigazgatás). Eközben akárcsak a szociáldemokraták, a szalonképtelen xenofób AUR is az ellenzék padsoraiban találta meg a helyét.

Szalámitaktika

Az azóta eltelt kevesebb, mint egy éves kormányzás alatt gyorsan megromlott a viszony a nemzeti-liberális kormányfő és a magukat szintén liberális centristaként pozícionáló USR+ politikusai között.

FBAkGpPVkAEDBnq masolat

Az együttműködés nehézkessé vált, az államfő szentesítésével Cîțu miniszterelnök e viszonylag rövid idő alatt két, az USR+ által delegált kormánytagot is menesztett tisztségéből, minekután azok az egészség- és az igazságügyi tárcák élén gyakorlatilag függetlenítették magukat a koalíciós egyeztetésektől, és partnereiket mellőzve, vagy éppen zsarolva, saját belátásuk szerint kívánták végezni megbízatásukat.

A válságot a második, az igazságügyi miniszter menesztése indította be: Stelian Ion ugyanis az átláthatóság nevében koalíciós egyezség nélkül, egymaga próbálkozott meg a főügyészek kinevezésével.

Felmentését követően azonban az USR+ számára egyértelművé vált, hogy a szűk politikai mozgástér és a liberális partner szalámitaktikája „nettó ráfizetésessé teszi” a koalíciós kormányban való részvételt, amit a párt közvéleménykutatásokban mért aggasztó zuhanása is megerősített. Így aztán előre menekülve kenyértörésre vitték a dolgot: a vidékfejlesztési Saligny-terv jóváhagyását az igazságügyi reformtervük egy olyan pontjához kötötték (a különleges ügyészség megszüntetéséhez), amiről tudták, hogy a másik két koalíciós partner bizonyosan nem fog elfogadni.

A kongresszusok éve

Ráadásul Cîțu a pártelnöki pozícióért mindeközben karaktergyilkossági kísérlettől hangos, botrányos és éles versenyben állt a házelnökké vált Ludovic Orbannal, s a kormányfő a kongresszuson éppen a Saligny-tervvel remélte konszolidálni a területi szervezetek pártfogását. Anélkül elolvadni látszott az előnye, így érthető, ha a nemzeti-liberálisok rossz néven vették a zsarolási kísérletet: az nemcsak a kormánypénzek folyósítását és önkormányzati bázisuk, a hátország utánpótlását kockáztatta, hanem a választási hajrában még a párton belüli erőviszonyok felborulásával is fenyegetett.

A megegyezés előtt létezett egy másik fontos akadály is, és pedig, hogy az USR+ is tisztújítás előtt állt (néhány nap különbséggel). És a belső verseny rányomta a bélyegét a koalíciós tárgyalásokra.

Az elnökségért megméretkező jelöltek, Dan Barna és Dacian Cioloș egyaránt bizonyítani kívánták politikai rátermettségüket a választmány előtt, s egymást túllicitálva nem a válság feloldásában lettek érdekeltek, hanem éppenséggel annak mélyítésében. Inkább a lehetőséget, semmint az országra fenyegető veszedelmet látták: előhozakodhattak ismét a megalkuvást nem tűrő radikális beszédmóddal, megszólítva a kormányzati szerepvállalás során elpártolt választóikat.

Egymásra találtak

Az USR+ még a kongresszusok előtt kilépett a kormányból, és a koalíció újratárgyalásának egyetlen feltételeként Cîțu kormányfő menesztését kérte.

Az elutasítást követően a parlamenti többség nélkül maradt kormány ellen a progresszívek bizalmatlansági indítványt nyújtottak be – sokak döbbenetére – a szintén elsőmandátumos, az országgyűlés páriájának számító szélsőjobbos AUR-ral (gondolhatták: inkább, mint a „vörös pestisnek” nevezett szociáldemokratákkal).

A két nagy váltópárt azonban azt már nem engedhette meg magának, hogy teljesen kivegyék a kezéből a politikai kezdeményezést és politikai napirend készítését, így a két kispárt összjátéka és Orban házelnök minden igyekezete ellenére, elszabotálták az indítvány napirendre tűzését.

A választásokon első helyen végzett szocdemek nélkül lehetetlen kormányt buktatni, ők pedig inkább megtartották maguknak a parlamenti ellenzék legerősebb politikai fegyverét: benyújtották saját indítványukat, amelyet a pártkongresszusok végéhez időzítettek. Bevárták, hogy a két kispárt segítségével ne csak a kormányt, hanem egyúttal fő ellenfelük vezetőjét, a liberálisok pártelnökét is megbuktassák.

De mi várható?

Az országot továbbra is Cîțu vezeti, ám már csak ideiglenes, ügyvezető kormányfőként, és bedőlni látszik Iohannis államfő tartós jobboldali kormányzásra tett kísérlete, bár az elnök még halogatja Cîțu kiebrudalását a paradicsomból. A szociáldemokraták ugyan előre hozott választásokért kardoskodnak, ennek kicsi a valószínűsége, mivel többet nyernek, ha 2024-ben az elnökválasztásokkal összekötött általános választáson mérkőznek meg a kormányzás viszontagságaiban meggyengült ellenfeleikkel. AZ ELNÖK EMBERE: Román válságdemokrácia, avagy politikai kudarc több képben

A politikai kudarc és a népszerűségvesztés által sújtott koalíciós pártok, a nemzeti-liberálisok és az USR+ sem érdekeltek a válság mélyítésében, a kongresszusok lecsengésével valószínűbb, hogy visszaáll köztük a politikai együttműködés. Főleg, hogy az USR+ számára nem tűnik jó alternatívának az ellenzéki közösködés a szociáldemokratákkal, vagy a szélsőséges AUR-ral.

Viszont azt is felismerték, hogy a lázadó szerepből kilépve, felelős pozícióban erodálódik a választóbázisuk. A válság nyertese az AUR, mivel kiszabadult a politikai karanténból, illetve a szociáldemokrata pártvezér, Marcel Ciolacu, aki bebizonyította, méltó ellenfele tud lenni a nemzeti-liberális pártvezetőknek.

?c=4784&m=1603755&a=438898&r=&t=html




Szerbia

SZINTE HIHETETLEN: Megalakult az új szerb parlament, a kormányalakítás azonban még odébb van

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

parlament
?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 4 perc

Öt hónapig tartó választási folyamat és a Veliki Trnovac (többségében albánok lakta) faluban tartott sokszori szavazási forduló után Szerbia új parlamentet kapott. Az új összetételű országgyűlés megalakulása önmagában is több napig tartott, végül azonban csak sikerült megválasztani a szkupstina új elnökének a kormányzó Szerb Haladó Párt képviselőjét, Vladimir Orlićot. A hosszan tartó, és személyeskedésektől sem mentes vitát követően Orlićra, a néhány nappal ezelőtt közzétett Vučićot marasztaló videó férfi főszereplőjére, a jelenlévő 230 képviselő közül 154 mondott igent, és 76 nemet, tartózkodó nem volt.

Vučić „huszárja”

A parlamenti elnök megválasztása a folyamat központi része volt, legalábbis erre lehet következtetni a médiavisszhangokból, a házelnök és a Szerb Haladó Párt frakcióvezetőjének személye ugyanis iránytű lehet annak tekintetében, hogy a többség miként fog viselkedni a többi parlamenti csoporttal szemben, különösen az ellenzék esetében, amelynek két teljes éven át nem volt képviselője a parlamentben.

Az utóbbi két év „arra volt jó”, hogy a belgrádi rezsim pártjai gyakorlóterepévé alakítsák a szkupstinát, ahonnan heves támadásokat intéztek a parlamenten kívüli ellenzék ellen: a Szerb Haladó Párt képviselői egyszerűen versengtek abban, hogy melyikük tudja hevesebben támadni az ellenzéki vezetőket, akiket lopással, korrupcióval, bűnözéssel, hazaárulással és nepotizmussal vádoltak. Az ellenzéki pártok és pártvezetők nem vettek részt a „parlamenti munkában”, így nem tudták megvédeni magukat, és az olyannyira kívánatos „építő jellegű kritika” is elmaradt.

A sárdobálás során a legtöbbet Dragan Đilas, a Szabadság és Igazságosság Pártjának vezetője kapta, akit a gyakori támadások a közvélemény, illetve a rezsim hívei és az ellenzéki szimpatizánsok szemében is egyaránt az ellenzék vezetőjévé emeltek, tehát ő éppen a sárdobálásnak köszönheti a „nagyságát”.

Ugyanakkor az új parlamenti elnök, Vladimir Orlić a kormányzó párt egyik legkegyetlenebb „huszárjaként” szerzett magának hírnevet. Nemcsak a parlamentben, hanem a médiában is egy vad, a párthoz és a vezérhez hű katona szerepét játszotta, aki nem rest átlépni a jó ízlés határát a párt és a pártpolitika védelmében.

Kinevezését egyesek úgy értelmezik, hogy Orlićot a „huszárságtól” áthelyezték a „nehéztüzérséghez”, és most alig várja, hogy össztűz alá vehesse az ellenzéket a „verbális légicsapások” viszonzásaként.

Hogy ilyen tendenciák valóban léteznek, arra Dr. Vladeta Janković (Egységes Szerbia, korábban Szerbiai Demokrata Párt), a parlament rangidős elnöke, az egyik ellenzéki lista volt főpolgármester-jelöltje mutatott rá, aki az új házelnök megválasztásáig legidősebb képviselőként irányította a parlament munkáját.

Janković az alakuló ülésen elmondott beszédét a rezsim, a kormánypárt és a köztársasági elnök, Aleksandar Vučić éles bírálatával fejezte be, akit alkotmánysértéssel, autokráciával, valamint a szólásszabadság és a demokratikus elvek megsértésével vádolt meg.

Nincsenek és nem is lehetnek tisztességes választások, amíg nyomás, vesztegetés és erőszak van, amíg a nemzeti médiateret nem teszik mindenki számára elérhetővé, mindaddig, amíg a választási bizottságok arra várnak, hogy a kormányzó politikusok döntsenek helyettük, amíg egy ember akarata és szeszélye maga alá teperi Szerbia alkotmányát

– jelentette ki Janković, akinek a beszédet követően az ellenzék lelkes tapsban tört ki, miközben a kormánypárti képviselők csendben és zavartan figyelték, hogy mik vannak? Nyilvánvaló, hogy nem számítottak ilyen nyílt beszédre, nem ehhez volt szokva a fülük.

Az ülés után Milenko Jovanov (Janković egykori párttársa), aki most a Szerb Haladó Párt parlamenti csoportjának a vezetője, és a nem sokkal később házelnökké választott Vladimir Orlić a parlament munkájának akadályozásával és provokációval vádolta meg az ellenzéket.

Még csak szárítják a puskaport

Nagyobb konfliktusok azonban nem voltak, így folytatódott a parlament alakuló ülése. Az biztos, hogy frakcióvezetőként az előbb említett Milenko Jovanov lesz a haladók „parancsnoka” a parlamentben.

A politikában vannak olyan emberek, akik értenek hozzá, és harcolnak a pártprogramokért, és vannak, akik politikai zenegépek (jukebox), bármelyik dalt eléneklik, ha valaki bedobja a pénzt

– mondta egy alkalommal a nagykikindai születésű, és vajdasági kádernek számító Jovanov, aki a Szerbiai Demokrata Pártból igazolt át a haladókhoz, majd „Bánát hangjaként” éltette Vučićot a kormánypárti nagygyűléseken, miközben előző pártjában még arról beszélt, hogy a nép segítségével szeretnék megbuktatni a nem sokkal később általa felmagasztalt szerb elnököt.

A frakcióvezető személyénél azonban fontosabb, hogy ki irányítja a parlamenti munkát, és ezt a tisztséget a fent már említett Vladimir Orlić tölti be, aki már át is vette a megbízatást Ivica Dačić, szocialista vezetőtől.

Orlićról azt is elmondtuk, hogy a huszárságtól a nehéztüzérséghez avanzsált. Az egyik legismertebb szerbiai politikai elemző, Dušan Janjić szerint Orlić ugyan „harcos”, de nem mindig és nem mindenkivel szemben viselkedik ennek megfelelően.

Janjić nem zárta ki, hogy az új házelnök a párbeszéd fenntartásának és a munka koordinálásának irányába mozdul el minden parlamenti képviselőcsoport esetében, beleértve ebbe az ellenzéket is.

De hogy milyen lesz ez a kommunikáció, az egyelőre kiszámíthatatlan, főleg miután a választásokat követően Dragan Đilas ellenzéki vezető (akit a sárdobálás tett naggyá), kétszer is közvetlenül tárgyalt Vučićtyal, ami eléggé nehezen dekódolható fejlemény.

Orlić kinevezése az Országgyűlés elnöki posztjára egyben azt is jelenti, hogy Ivica Dačićnak más pozíciót kell betöltenie, és minden bizonnyal a kormányban csinálnak neki helyet. Dačić ugyan azt állítja, hogy nem tárgyalt az új funkciójáról az államfővel, ennek ellenére szinte egészen biztos, hogy az oroszbarát Szerbiai Szocialista Párt a kormány része lesz, főleg miután Szerbia nem vezetett be szankciókat Oroszország ellen.

Most azt sem lehet megmondani, hogy Dačić mennyire komoly és magas pozícióhoz jut, mert a szerb elnöknek még van ideje a kalkulálgatásra, miután a szerbiai törvények szerint még három hónap áll rendelkezésére a kormányalakítással megbízott személy megnevezésére.

Az „Aleksandar Vučić – Együtt mindent megtehetünk” elnevezésű listának, amelynek fő ereje a Szerb Haldó Párt, 120 képviselője van a parlamentben, 38 mandátummal rendelkezik a Marinika Tepić vezette „Együtt Szerbia győzelméért” lista, őket követi a Szerb Szocialista Párt és az Egységes Baloldal koalíciója 31 képviselői hellyel.

A NADA koalíció 15, a Moramo lista 13, a Dveri és a Zavetnica pedig 10 mandátumot mondhat magáénak. A nemzeti kisebbségek (magyarok, bosnyákok és albánok) képviselői összesen 13 parlamenti parlamenti hellyel rendelkeznek.

A szocialistákkal együtt Vučićnak sima többsége van, a jobboldali pártok egy részének (NADA, Dveri és Zavetnici) és a nemzeti kisebbségnek a támogatásával (értsd: Vajdasági Magyar Szövetség) pedig akár kétharmados többsége is lehet, ami elég lenne az alkotmány módosításához.

A nagy tarkaság láttán arra lehet számítani, hogy az új kabinet megalakításáról szóló tárgyalások még egy ideig váratnak magukra, ha nem is folytatódnak egészen a jogilag rendelkezésre álló határidő végéig.

?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html




Az olvasás folytatása

Európai Unió

HOGY IS HÍVJÁK? Ismét névvita alakulhat ki az északinak nevezett Macedóniában, ha az ellenzék kerül kormányra

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

a osztrak macedon
trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi
Olvasási idő: 4 perc

Macedónia vagy Észak-Macedónia? Ez a kérdés még mindig nem került le napirendről, és még kevésbé kerül le, ha a jobboldali ellenzék ragadja magához a hatalmat a balkáni országban. Az újabb névháború tovább bonyolítaná az amúgy sem egyszerű balkáni helyzetet, és még inkább valószínűtlenné tenné a közérthetőség kedvéért gyakran csak Szkopjenak nevezett ország további közeledését az Európai Unióhoz, nem mintha ennek eddig sok értelme lett volna. Közben Észak-Macedónia külügyminisztere, aki egyébként nem macedón, hanem albán, a jövő hétre ígérte, hogy létrejön a kormánytöbbség, megnyilvánulása azonban nem hatott túlzottan meggyőzőnek.

Diagnózis

Bujar Osmani külügyminiszter csütörtökön látta vendégül Michael Linhartot, az Osztrák Köztársaság európai és nemzetközi ügyekért felelős szövetségi miniszterét. Ez önmagában egy mínuszos hír, bár annak van „némi bukéja”, hogy az albán származású politikus sosincs egyedül, amikor külföldi vendégeket fogad, mert mindig ott van vele Teréz anya szelleme.

A támogatásra szükség is van, mert nem állnak jól az észak-macedóniai kormánykoalíció dolgai, és a bizalmatlansági szavazást csak úgy sikerült elkerülni a minap, hogy állítólag elraboltak egy ellenzéki/nem ellenzéki, de mindenképpen albán származású képviselőt, amivel 60:60, vagyis egál lett az arány a szkopjei parlamentben, így nem volt meg a kormánybuktatáshoz szükséges többség.

Ugyanakkor kormánytöbbség sincs, márpedig nem lehet mindig „ellopni” néhány képviselőt, ha a kabinet valamit fontos törvényt szeretne elfogadtatni a parlamentben, mert az biztosan sok pénzbe kerülne, vagy az emberrablókat kellene megfizetni, vagy a „szenvedő alanynak” kiszemelt politikusokat.

Michael Linhart úgy pottyan ebbe a történetbe, mint Pilátus a hiszekegybe, mivelhogy az ő látogatását követően jelentette be Osmani, hogy a macedón kormány a jövő hétre „csinál kormánytöbbséget”.

Több lehetőség is van a kormánytöbbség megteremtésére, és ennek érdekében jelenleg is folynak a tárgyalások. Ismétlem, nagyon fontos, hogy a racionális politikai erők, és a képviselők is úgy döntsenek, hogy az országot nem a probléma, hanem az európai perspektíva részévé teszik. Arra számítunk, hogy ezek a tárgyalások hamarosan véget érnek, és úgy gondolom, hogy a jövő héten stabil többségünk lesz

– mondta Osmani arra a kérdésre válaszolva, hogy mikor válik hivatalossá, illetve láthatóvá a kormánytöbbség.

Régi igazság azonban, hogy hosszú kormányválságnak, előrehozott választás a vége, aminek estleges elvesztése kormányzati és más szempontból sem kecsegtet túl sok jóval (Észak-)Macedónia számára, mert újabb, vagyis – jobban szólva – régi problémák merülhetnek fel.

A jövő és a múlt viszonya

A macedón ellenzék győzelme a helyhatósági választásokon és az előrehozott parlamenti választások követelése máris vitákat váltott ki a preszpai megállapodás jövőjéről, mivel több újonnan megválasztott polgármester visszatért az állam régi elnevezéséhez, ami úgy hangzik, hogy „Macedón Köztársaság”, vagyis elhagyta az „észak” szót.

A preszpai megállapodást 2018. június 17-én kötötték meg, és ezzel a „Macedónia” elnevezés egyik pillanatról „Észak-Macedóniára” változott. Macedónia és Görögország így megoldotta a csaknem 30 éve tartó vitát, és ez megnyitotta az utat az immár Észak-Macedóniának nevezett ország belépéshez a NATO-ba és más nemzetközi szervezetek felé.

Cserében Szkopje, illetve a most lemondott, vagy éppen nem lemondott Zoran Zaev elismerte, hogy a jelenlegi macedónoknak nincs közül az ókori makedónokhoz (a kettő között a magyar nyelv eleve különbséget tesz), és nincs területi igényük a Macedónia nevet viselő észak-görögországi terület iránt.

A politikai skizofréniára utal, hogy Zaev szerint sincsenek észak-macedónok, mint olyanok, az országot ugyan Észak-Macedóniának nevezik, de azt macedónok lakják. No, meg albánok, de az egy másik történet.

A preszpai megállapodást a jobboldali Belső Macedón Forradalmi Szervezet – Macedón Nemzeti Egység Demokratikus Pártjának (VMRO-DPMNE) macedón ellenzéki párt soha nem fogadta el, és elkötelezte magát hatályon kívül helyezésére, ha hatalomra kerül.

A VMRO-DPMNE vezetője, Hrisztijan Mickoszki szerint ugyanis az „új elnevezés egy olyan szomorú valóság, amit az állam erőltetett a macedón népre”. Mickoszki hangsúlyozta ugyan, hogy ennek az elnevezésnek a be nem tartása következményekkel járhat, de ismételten megígérte: azon fog dolgozni, hogy – mint fogalmazott – a „degradáló megállapodáson javítson”.

Preszpa, vagy nem Preszpa?

A preszpai megállapodás jelenleg a szomorú valóság. Szeretjük ezt a valóságot? Természetesen nem szeretjük, de jelenleg mindannyian ennek a valóságnak az alapján cselekszünk, ami fájdalmas, mindenkit lealacsonyító. Mi nagyra értékeljük Macedóniát, mint szülőföldünket

– nyilatkozta Mickoszki, ami kiváltotta az észak-macedóniai külügyminisztérium, vagyis az albán származású Bujar Osmani reakcióját is.

A szkopljei külügyminisztérium a preszpai megállapodással összhangban lévő alkotmányos rendelkezések végrehajtását szorgalmazza, tekintettel arra, hogy az alkotmány be nem tartása és a nemzetközi szerződések ratifikálásának visszavonása súlyosan rontja az állam nemzetközi megítélését, és sérti Észak-Macedónia jogrendjét

– áll a külügyminisztérium által közzétett állásfoglalásban.

A fejleményekre az Észak-Macedóniát egyre határozottabban támogató Athén hivatalos is reagált.

A nacionalista retorika visszatérése szomszédainknál az EU-bővítési folyamatot támogató nemzeti álláspontunk újrafogalmazásához vezethet

– idézte Miltiádisz Varviciótisz görög külügyminiszter-helyettest a média. A görög politikus aggodalmának adott hangot az országban, mármint Észak-Macedóniában zajló fejlemények miatt, és hangsúlyozta, hogy a preszpai megállapodás megfelelő végrehajtása az egyik előfeltétele annak, hogy Szkopje az EU-val tárgyaljon.

Az észak-macedóniai fejleményekre Brüsszel is reagált, sürgette az Európai Unióval kapcsolatos reformok végrehajtását és minden nemzetközi megállapodás betartását.

Az nehezen megjósolható, hogy győzelme esetén a VMRO-DPMNE bevállalná-e preszpai megállapodás felmondását, vagy elfogadná-e a „nemszeretem szerződés” után kialakult helyzetet, ami a jobboldali politikusok esetében idézhet elő politikai skizofréniára utaló tüneteket.

Lehet tehát, hogy Michael Linhart találkozója Bujar Osmanival, Észak-Macedónia külügyminiszterével önmagában nem volt sorsdöntő fontosságú esemény, a kormánytöbbség megőrzése viszont ideig-óráig fontosnak tűnhet, még ha igencsak elítélendő módon történt is.

Arról nem is beszélve, hogy az Európai Uniónak valószínűleg „lila ibolyája” sincs azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne megőrizni legalább a jelenlegi helyzetet, ha netalán a VMRO-DPMNE kerül hatalomra, ami előbb, vagy utóbb bekövetkezik.

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Utazás

Hirdetés

A BALK a világban

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: