Connect with us

Fehérvári Nándor

MAGYAR-UKRÁN VISZÁLY: Amikor a kakaskodás mindkét félnek jól jön (a java még hátra van)

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

FAmgeGAX0Ac6lg4
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 4 perc

Újabb mélypontra jutottak a magyar-ukrán kapcsolatok, a legújabb viszály amiatt tört ki, hogy Magyarország megállapodott Moszkvával: a következő 15 évben az Ukrajnát elkerülő útvonalakon, a felől érkező Török Áramlaton, illetve Ausztria felől vásárol földgázt Oroszországtól. A magyar-ukrán viszály egyik eredménye az lett, hogy mindkét országban jelentősen megromlott a másik állam polgárainak megítélése: az ukránok például már majdnem olyan veszélyesnek tartják Magyarországot, mint a Krímet elcsatolt Oroszországot.

Gázvita

Kijevnek több ok miatt is fájhat az évi 4,5 milliárd köbméter gáz szállításáról szóló magyar-orosz megállapodás. Egyrészt Ukrajna elveszíti a Barátság vezeték használatáért járó tranzitdíjat, s ami még fontosabb, Ukrajna biztonsági helyzete is romlik: ha nem az országon keresztül megy a gáz Európába, Oroszország könnyebben határozhat úgy, hogy támadást intéz szomszédja ellen.

Kijevben komolyan tartanak attól, hogy Moszkva – amely 2014-ben elcsatolta a Krímet és hathatós támogatást nyújt a kelet-ukrajnai szakadároknak is – előbb-utóbb katonai konfliktust igyekszik kiprovokálni a két ország között.

Kijevben komolyan tartanak attól, hogy Moszkva – amely 2014-ben elcsatolta a Krímet és hathatós támogatást nyújt a kelet-ukrajnai szakadároknak is – előbb-utóbb katonai konfliktust igyekszik kiprovokálni a két ország között. Ennek egyébként több jele is van, tavasszal Moszkva már akkora haderőt vont össze a két ország határán, amely alkalmas lett volna egy támadó hadművelet megindítására.

Egyelőre úgy tűnik, Ukrajna és Magyarország sem hajlandó hátrébb lépni: Budapesten az ukrán, Kijevben pedig a magyar nagykövetet kérették be a külügyminisztériumba. Magyarország szerint Ukrajnának semmi köze ahhoz, a magyar kormány kivel köt megállapodást, míg az ukránok azt állítják, Szijjártó Péter külügyminiszter még tavaly megígérte, Magyarország nem szünteti be az Ukrajnán keresztüli gázimportot.

Kijev szerint Budapest megsértette a magyar-ukrán alapszerződésben vállaltakat, s Ukrajna most az EU-nál próbálja elérni a magyar-orosz megállapodás érvénytelenítését.

Nem most kezdődött

Bár elég nagy a csatazaj az ukrán-magyar viszonyban, a kakaskodás már évekkel ezelőtt elkezdődött.

2017-ben fogadta el az ukrán parlament azt az oktatási törvényt, amely valóban korlátozza a nemzeti kisebbségek – így a 150 ezres kárpátaljai magyarság – anyanyelvhasználati jogait. A törvény értelmében beszűkül a magyar nyelvű oktatás, s az ukrán gyakorlatilag kizárólagossá válna a középiskola felsőbb osztályaiban.

Már készülőben van egy újabb ukrajnai törvény is, a kisebbségek jogállását meghatározó új szabályozás, amely várhatóan tovább korlátozza majd a magyarság jogait.

Magyarország válaszként bejelentette, amíg Kijev nem változtatja meg a törvényt, akadályozni fogja Ukrajna NATO-integrációját és nem engedi, hogy összehívják a magas rangú képviselők részvételével folytatandó tanácskozásokat. Bár az ukránok belementek abba, hogy a törvényt a tervezettnél később léptessék életbe, s az ne vonatkozzon a magániskolákra, a magyar blokád a mai napig nem ért véget.

És várhatóan nem is fog, már készülőben van egy újabb ukrajnai törvény is, a kisebbségek jogállását meghatározó új szabályozás, amely várhatóan tovább korlátozza majd a magyarság jogait.

Bár sokan azt állítják, hogy a kisebbségi és az oktatási törvény elsősorban a többmilliós ukrajnai orosz kisebbség ellen szól, a jelek arra utalnak, hogy Kijevnek az sem nagyon fáj, hogy a két törvény a magyar, a lengyel és a román nemzeti közösséget is hátrányosan érinti. Kijev például nem volt hajlandó arra, hogy a törvényt úgy fogalmazza meg, hogy az nem vonatkozik az EU-s nyelvekre – ezek közé nem tartozik az orosz – pedig ezzel a megoldással meg lehetett volna kímélni az Ukrajna összlakosságához képest elenyésző létszámú magyar, lengyel és román kisebbséget.

Keménykedés mindkét oldalon

Az ukrán-magyar viszály arra is alkalmas, hogy a magyar és az ukrán politikusok is megmutassák, igazán keményen védik saját nemzeti érdekeiket. A magyar vezetők – közöttük Szijjártó Péter – például gondosan ügyelnek arra, hogy lehetőleg minden ukrajnai választás előtt aktivizálják magukat a kárpátaljai magyarság körében, s hogy a kampánycsend idején is elhangozzon néhány buzdító mondat. A magyar közmédiumok – amelyek egyértelműen azt szajkózzák, amit a kormány mond – pedig folyamatosan úgy állítják be Ukrajnát, mintha az állam a szétesés szélén állna, s addig is fasiszták állnának az ország élén.

Az ukrán-magyar viszály arra is alkalmas, hogy a magyar és az ukrán politikusok is megmutassák, igazán keményen védik saját nemzeti érdekeiket.

Visszatérő vád az ukránok állítólagos antiszemitizmusa is, amely már csak azért is érdekes, mert egy időben Izraelen kívül csak egy olyan állam volt a világon, ahol az államfő és a miniszterelnök is zsidó származású volt. Ez az állam pedig Ukrajna volt Volodimir Zelenszkijjel és Volodimir Grojszmannal az élen.

Az ukrán politikusoknak is jól jön a „magyarveszély” felturbózása: Kijevben sokan riogatnak az állítólagos „magyar szeparatizmussal”, s ha éppen rossz a viszony, akkor előszeretettel zaklatják azokat a magyarokat – akik megsértve az ukrán törvényeket – az ukrán mellé felvették a magyar állampolgárságot is.

Ugyancsak népszerű a magyar politikusok Ukrajnából való kitiltása is – egy időben állítólag fontolgatták Szijjártó e listára való felvételét is – s néha megjelennek a magyarokat fenyegető transzparensek, illetve videók is. Ezekről az ukránok azt állítják, leginkább a magyar-ukrán viszony további elmérgesítését akaró orosz titkosszolgálat áll az akciók mögött – ahogyan állítólag az oroszok pénzelték azokat is, akik két alkalommal is robbantásos merényletet követtel el a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) ungvári székháza ellen.

Az ukránok már majdnem olyan veszélyesnek tartják Magyarországot, mint a Krímet elcsatolt Oroszországot.

Megint az átlagembereken verik el a port

A magyar-ukrán viszály egyik eredménye az lett, hogy mindkét országban jelentősen megromlott a másik állam polgárainak megítélése: az ukránok például már majdnem olyan veszélyesnek tartják Magyarországot, mint a Krímet elcsatolt Oroszországot. Az ukránok magyarországi megítélése sem javul, pedig közben ezer számra érkeznek ide az ukrán vendégmunkások, akik nélkül sok magyarországi gyár már aligha tudna működni.

A magyar munkaadók arra panaszkodnak, hogy nagy a fluktuáció az ukránok körében, bár a bérek legalább négyszer magasabbak, mint Ukrajnában, sokan viszonylag gyorsan tovább állnak és Lengyelországba, vagy Nyugat- Európába mennek. A távozás egyik oka a még magasabb bér, de az is közrejátszik, hogy a migrációellenes kampánnyal a kormány évek óta hergeli a magyar lakosságot, s ez nem segíti az ukránok magyarországi beilleszkedését.

Szerbia

A NYUGAT-BALKÁN ÉS A DEMOKRÁCIA: Az egyiknek sikerül, a másiknak nem

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

A Nyugat-Balkán országok és az EU-tagországok tiranai csúcstalálkozója 2022-ben
A Nyugat-Balkán országok és az EU-tagországok tiranai csúcstalálkozója 2022-ben
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

Egyre kevésbé egyformák a Nyugat- Balkán országai – Koszovó, Montenegró, Szerbia, Albánia, Észak- Macedónia, illetve Bosznia- Hercegovina – a gazdasági különbségek mellett a demokrácia fejlettsége is eltérő ezekben az államokban. A térséget legutóbb az International IDEA nevű intézet mérte fel, és meglepő eredményre jutott. Itt jegyezzük meg, hogy az International IDEA és a BALK véleménye nem minden kérdésben esik egybe – például a montenegrói demokráciát illetően – de tiszteletben tartjuk, hogy mások esetleg másként tekintenek a térségre, ezért nem zárkózunk el attól, hogy más véleményeknek is helyt adjunk.

Utolsókból elsők

Az International IDEA a Nyugat- Balkánról
Az utóbbi években komoly különbségek alakultak ki a térség országai között az International Idea felmérése szerint, és a tavaly február 24-én kezdődött ukrajnai orosz offenzíva még inkább megmutatta, mennyire különböző irányba haladnak a nyugat-balkáni országok.

A tanulmány szerint a Nyugat- Balkán országai részben ellentétes irányú utat tesznek meg. Koszovó például 2013-ig olyan hibrid rendszernek számított, ahol a demokratikus intézményrendszer működését autoriter elemek zavarták meg, most viszont közepesen teljesítő demokráciává vált. Szerbia viszont romlik.

– Szerbia – Európa legtöbb államával ellentétben – Oroszország szövetségesének számít, s részben az évek óta tartó állami propaganda és az állami ellenőrzés alá került médiumok tevékenysége miatt a közvélemény is határozottan Moszkva-párti. Mindez annak ellenére történik így, hogy az EU – Szerbia legfőbb pénzügyi támogatója – azt kéri Belgrádtól, hogy egyeztesse külpolitikáját Brüsszellel

– olvasható az elemzésben, amely megjegyzi, hogy miután 2000-ben Szerbiában eltávolították a hatalomból Slobodan Milošević szerb majd jugoszláv öt, az ország fejlődő demokráciává vált. A trend azonban a múlt évtized vége felé megfordult, s mára az Aleksandar Vučić államfő fémjelezte állam autoriter elemeket is mutató hibrid rendszerré vált.

Az International IDEA véleménye a Nyugat- Balkánról

Az International IDEA véleménye a Nyugat- Balkánról

Az International IDEA szerint a Nyugat- Balkánon jelenleg három, közepesen jól működő demokrácia van: Koszovó, Montenegró és Észak- Macedónia. Boszniában és Albániában gyengének nevezhető a demokrácia, ám a legrosszabb helyzet Szeriában alakult ki, ahol a már említett hibrid rendszer jellemzi az intézményeket.

Boszniában részben az okoz gondot, hogy a szerb entitás, a Szerb Köztársaság élén az a Milorad Dodik elnök áll, aki ugyancsak Oroszországot tartja szövetségesnek, és arra utal, hogy Boszniában is rendezhetnek olyan függetlenségi népszavazást, mint amilyennel Moszkva csatolt el egyes ukrajnai területeket.

Korrupció mindenhol

Míg Koszovóban és Montenegróban komoly fejlődést mértek az elemzők, a szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a korrupció valamennyi nyugat-balkáni országban komoly gondot jelent. A legsúlyosabb helyzet Boszniában alakult ki, de Szerbiában és Albániában sem sokkal jobbak a körülmények.

Ez már csak azért is gondot okoz, mert valamennyi térségbeli ország rá van szorulva a donor-országok segítségére, ám a korrupció magas szintje sokak kedvét elveszi az újabb támogatásoktól, vagy akár a komolyabb beruházásoktól.

– Bár az érintett országok polgárai egyértelművé tették, hogy elvárják a hatalomtól a korrupció elleni harcot, a populista politikai elit még mindig azzal van elfoglalva, hogy kihasználja az etnikai ellentéteket

– olvasható az elemzésben, amely szerint csak akkor maradhat fenn a stabilitás a térségben, ha megszűnik az ellentmondás a társadalmak óhaja és a vezetők politikája között. Ellenkező esetben folytatódni fognak a negatív tendenciák, egyebek mellett, a gazdasági pangás, az elvándorlás és az agyelszívás.

Ráadásul továbbra is lassú marad több ország EU-s integrációja: az elemzők arra számítanak, hogy a nagy oroszbarátság miatt Szerbia a korábban gondoltnál több évvel később csatlakozhat az unióhoz. Bosznia esetében még rosszabb a helyzet: a súlyos etnikai ellentétekkel terhelt ország integrációja gyakorlatilag leállt.

A reál GDP a Nyugat- Balkán országaiban (Forrás: IMF World Economic Outlook)

A reál GDP a Nyugat- Balkán országaiban (Forrás: IMF World Economic Outlook)

Betett a járvány

A Global Initiative Against Transnational Organized Crime nevű intézet által készített tanulmány szerint a 2020 óta tartó koronavírus-pandémia kezelése nem kedvezett a demokrácia nyugat-balkáni erősödésének: az elemzők szerint a nyugat-balkáni vezetők részben arra használták fel a világjárványt, hogy megerősítsék hatalmukat.

A tanulmány szerint miközben megerősödtek az állami intézmények, a járványellenes intézkedések következtében meggyengültek a civil szervezetek.

A térség államaiban – az egészségügyi vészhelyzetre hivatkozva – számos döntést hoztak a parlament megkerülésével és a társadalmi szereplőkkel való mindenféle konzultáció nélkül, a következmény pedig az lett, hogy tovább csökkent az emberek állami szervekbe vetett bizalma.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


Utazás

A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Líra-könyvek

Letöltések


Google-hirdetés

Tíz nap legjava