GYAKORLATI ÓRA: Továbbképző gyenge emlékezőképességűeknek, avagy a jövőbe vezető alagút

Olvasási idő: 3 perc

 
Aleksandar Vučić május elsején kora reggel nyitotta meg a Tarcal-hegyi korridor munkálatait, amit persze több szerbiai kormánypárti televízió élőben közvetített. Május elseje 2021-ben az ortodox húsvéttal esik egybe, tehát nagyszombat, azontúl pedig a munka ünnepe.

A leghosszabb alagút

A munkálatok megkezdése alkalmából szervezett nyitóünnepségen részt vett a szerbiai politikai establishment apraja-nagyja (többek között Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség és a vajdasági parlament elnöke), a kínai nagykövet, és a kormánypárti televíziók által az egész az ország.

A tojásfestés mellé egészen jó program lehetett, gondolkodni sem kellett sokat, az elnök úgyis kijátssza az aduászt.

Aleksandar Vučić szerint az Újvidéket Árpatarlóval (Ruma) összekötő Tarcal-hegyi (Fruška gora) korridor megépítésével Szerbia a jövőbe lép, ami nem olcsó mulatság, de az ország megengedheti magának.

Nagy dolgokat teszünk hazánk érdekében. Ez a projekt 606 millió eurót ér, drága projekt, mert amikor hidakat, alagutakat építenek, akkor nincsenek alacsony árak, akkor semmi sem olcsó. De ma Szerbia ezt megteheti magának, el tudja, és el kell viselnie, mert jobb utakat akarunk hátrahagyni az eljövendő generációk számára, be kell pótolnunk, amit elpazaroltunk az elmúlt 20-30 évben

– mondta a szerb elnök a korridorral kapcsolatban, amely érdekében egy újabb híd épül a Dunán, és hozzátartozik egy 3,5 kilométeres alagút is, amely Szerbia leghosszabb ilyen jellegű építménye lesz. vučić GYAKORLATI ÓRA: Továbbképző gyenge emlékezőképességűeknek, avagy a jövőbe vezető alagút crbc

A kivitelező az a CRBC (China Road and Bridge Corporation) amelyet éppen nemrég pöckölt ki az Európai Unió a Belgrád-Niš gyorsvasút projektből. A szerb elnök akkor “szuper heppi” lett, mert az EU a vasútprojektet szinte féláron vállalta be. Lásd itt a kapcsolódó cikket!

Vajon mennyire lenne “szuper heppi” a szerb elnök, ha esetleg kiderülne, hogy a kínaiak által 606 millió euróra taksált projekt uniós kivitelezésben esetleg 350 millió euróba kerülne?

Mit jelent a határidő Szerbiában?

A szerb elnök a munkálatok “dupla vagy inkább tripla ünnepi beindításakor” – mert a beindítás önmagában is egy ünnep – azt vizionálta, hogy a Tarcal-hegyi korridor rekordidő alatt, 2024 márciusáig elkészül.

A korridor kétszer két sávos (leállósáv nélküli) lesz, amely mindössze 47,7 hosszú, igaz – mint már említettük – ez egy “all in” csomag, alagúttal és híddal együtt.

Ha egy kicsit búvárkodunk a múltban, akkor olyan cikkekre bukkanhatunk 2015-ből, amelyekre alapozva megállapíthatjuk, hogy igencsak csúszásban van a Belgrád-Budapest gyorsvasút.

A szerbiai közszolgálati (állami, Vučić-párti) televízió 2015. december 23-án jelentette, hogy Aleksandar Vučić (aki akkor már/még miniszterelnök volt) aznap egy újvidéki rendezvényen kijelentette, hogy a gyorsvasút Belgrád és Újvidék közötti szakaszát “2018-ban muszáj megnyitni”.

Ez nagyszerű dolog hazánk számára. Két és fél év múlva mindent befejezünk. Arra számítok, hogy kínai és magyar kollégáimmal együtt megyünk Belgrádból Budapestre, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek, ha tele vagyunk tettrekészséggel és hittel

– jelentette ki a messzi 2015-ben Vučić. vučić GYAKORLATI ÓRA: Továbbképző gyenge emlékezőképességűeknek, avagy a jövőbe vezető alagút nyomvonal  135x150

A magyar és a szerb fővárost összekötő (kínai-orosz) gyorsvasút Belgrád és Újvidék közötti szakasza azóta sem készült el – voltak kivitelezési problémák orosz és kínai oldalon egyaránt -, amit Budapesten jó ideig nem is nagyon bántak, de miután kinevezték a magyar kivitelezőket, már fontos lehet az ügy.

Annak idején a térséggel foglalkozó egyik kormányzati képviselő úgy nyilatkozott ezen sorok írójának, hogy a Budapest-Belgrád gyorsvasútat a szerbek nyomják nagyon, Magyarország viszont nem érdekelt a megépítésében, mert a vasút nyomvonala minden nagyobb magyar várost elkerül.

Az építkezés ütemét látva aligha fenyegeti az a veszély Magyarországot, hogy a gyorsvasút hamarosan elkészül, jó ha 2030-ra eljutunk odáig. Ha egyáltalán eljutunk.

Átadni szeret leginkább

Mindebből kiindulva a már említett cikkünkben azt írtuk, hogy a szerb elnök felavatni és megnyitni, vagyis átadni szeret leginkább, a határidőket pedig ide-oda tologatja, illetve tologatják helyette.

Tomislav Momirović építési, közlekedési és infrastrukturális miniszter az év elején úgy nyilatkozott, hogy a szóban forgó gyorsvasút Belgrádtól Újvidékig tartó szakaszának megépítése idén az első számú prioritásnak, és hogy ezt a szakaszt 2021 végéig be kell fejezni.

Ami a határidőket illeti, az újvidékiek már “harcedzettek”, és tudják, hogy maga lesz a csoda, ha a Tarcal-hegyi korridor esetleg határidőre megépül, de addig minden kilométert át lehet adni külön-külön, ami legalább 47 átadást jelent majd a következő években.

Hasonlóan gondolkodhatott a leghíresebb szerb karikatúrista a Danas belgrádi ellenzéki napilapban, Predrag Koraksić Corax fent látható karikatúrája “anno dacumál” éppen ebben a témakörben készült.


Napi hírlevél, ne maradj le róla!



vučić GYAKORLATI ÓRA: Továbbképző gyenge emlékezőképességűeknek, avagy a jövőbe vezető alagút balkanac nagy
2021

Kövess bennünket a Facebookon!