Who The Fuck Are You?

Olvasási idő: 3 perc

Aleksandar, ez a komplikát fiatalember Brüsszelből érkezik Belgrádba, hogy részt vegyen egy hagyatéki tárgyaláson, ugyanakkor azzal a fantasztikus tervvel, hogy a szerb fővárosban színpadra állítsa operaként a III. Richárdot. Identitászavaraival, irrealitásba hajló elképzeléseivel és súlyos alkoholizmusával birkózva, ezzel párhuzamban a háború lesújtó tényével és élményével, banális nőügyeivel küzdve, művészeti terápiákkal tűzdelt zavaros életében Aleksandar tkp. 1 valakihez vonzódik isten igazából: az anarchista pszichiáteréhez. Pokoljárása végül látványos idegösszeroppanáshoz vezet. Hogy aztán eljut-e a Purgatóriumba, maradjon a továbbiakban elmeséletlen.

Marina Radmilac fiatal rendezőnő alacsony költségvetésű művét a tavalyi belgrádi szerzői filmfesztiválon mutattak be, és emlékezetes címének köszönhetően is a Ki a faszom vagy te? azóta már eléggé visszhangos utat járt be.

Marina Radmilac fiatal rendezőnő alacsony költségvetésű művét a tavalyi belgrádi szerzői filmfesztiválon mutattak be, és emlékezetes címének köszönhetően is a Ki a faszom vagy te? azóta már eléggé visszhangos utat járt be. A fesztivállal kapcsolatban megjegyzendő, hogy miként a kritika aláhúzta, öt (nem éppen könnyű /emlékszünk Nicholson ötösére?/) társával együtt kiemelkedő, új irányt mutató darabja ez a fiatal filmkészítők igyekezetének, azonban hogy lesz-e ebből új feketehullám, származnak-e ebből majd akkora nagyságok, mint pl. Paskaljević, Makavejev, Žilnik vagy Petrović, erről még korai lenne nyilatkozni. Lesz-e majd helyük példának okáért olyan könyvben, amilyen Amos Vogel: A film mint szubverzív művészet c. etalon-könyve? – ezt meg mi kérdezzük innen. A kérdés azért is tűnik helyénvalónak, mert a híres, maga is aláaknázó tevékenységet folytatott filmesztéta említett kötetének fedőlapján a megboldogult Milena Dravićot látjuk egy támlásszéken kucorgó hófehér nyúl társaságában. Maestro Makavejev legendás „testmisztériumából”, amelyben ugyancsak fontos szerepet játszik a lélektan. Meg az ultra-groteszk feketehumor.







WHO THE FUCK ARE YOU trailer Who The Fuck Are You? Who The Fuck Are You? hqdefault
WHO THE FUCK ARE YOU trailer


Ennek az öt nem túl könnyű darabnak, amelyek közül mi Radmilacét emeljük ki, egyébként – szögezi le a kritika – örvendetes közös nevezője minden eltérőségük ellenére az, hogy rendezőik ismét a szerzői film útjára léptek. Ez azt jelenti, hogy nyíltan vállalják magukat, a világról alkotott elképzeléseiket, és ha úgy látják, hogy adott pontokon kisiklott ugyanez a világ, akkor bezzeg nem átallnak beszélni róla. Nem félnek, s ilyen formában nincsen szőr a nyelvükön. Ebben is kiemelkedő helyet foglal el alkotásával Marina Radmilac. A ki a faszom vagy te? éles keresztmetszetében jól szemügyre vehető lélektani jelentésrétegei között ott van vastagon az önismereti elbizonytalanodások gyötrő kérdése az egyént maga alá gyűrő, fojtogató kóros aggodalom agykamatyoló démoni kacajával, a szörnymaszkokat öltő barátok eszement nyelvöltögetésével. Nem utolsósorban a nézőkből feszengésük közben kirobbanó nevetéssel. – Azonban mindennek semmi köze a komédiához – hangzik az intés, miként az is nyilvánvaló, hogy szóban forgó filmet aligha lehet elintézni amolyan szokásos kisköltségvetésű alkotásként az ún. garázsfilmek kategóriájában. Minőségében messze maga mögött hagyja azokat. A látszólag laza dramaturgiai szerkezetet remekül egyben tartja Siniša Dugonjić kamerája, aki már tapasztalt filmesnek számít, és munkájával prímán lekövette a rendező szándékát, a mű alapvetően lázadó, nem szokványos jellegét.

A szóban forgó filmet aligha lehet elintézni amolyan szokásos kisköltségvetésű alkotásként az ún. garázsfilmek kategóriájában. Minőségében messze maga mögött hagyja azokat.

Külön figyelmet érdemel a pakliban Strike Lucicki, aki nem csupán szerzőtársa a forgatókönyvnek Radmilac mellett, hanem egyben főszereplő is. Méghozzá nagyon jó főszereplője ennek a kínos botorkálásnak, néhol üvöltő rohanásnak a lékek útvesztőjén át. Játékát illetően Strike kitűnő partnerre talál Denis Lavant személyében, akit a francia filmekből, főképp Leos Carax híres, rendhagyó alkotásaiból ismerhetünk. Például a Ne óvakodj a szent motortól címet viselőből. Ismerjük? A színész, aki koldul. A színész, aki táncol. A színész, aki zenél, énekel, köhög, gyilkol, virágot majszol, nőt rabol, rohan, üzletet köt, apáskodik, megdöglik. Itt Lavant játssza az anarchista lélektudort. Úgyszint prímán. Egyébként érdekes itt ez a Strike név, nem? Does it ring the bell? Ha itt a forgatókönyvíró-szereplő esetében keresztnévként szerepel is, nyilván felvett. Lucky Strike-ot félre: Cormoran Strike egy krimisorozat figurája, írta Robert Galbraith álnévvel J. K. Rowling. Benne vagyunk hát amúgy a trendben.

Rendben? Vágod?

Végezetül nem maradjon ki a belgrádi születésű rendezőnő sem. Művéről szólva Marina Radmilac azt mondja, hogy az egy pszichedelikus punk dráma. Nézőjét az érzelmek áradata sodorja magával. Egymás után jönnek az emocionális megállók, amelyeken a főhős valósággal átrobog, még csak nem is int. (Robog a bakterház.) Ha netán nézés közben felvetődik, hogy ki a faszomok Önök, hát jó úton járnak, hogy megértsék az üzenet, illetve hát a kérdés lényegét. Azt a lényeget, amit itt mindannyian megfogalmazni akartunk. Mert ugyebár: mi is ki a faszomok vagyunk? Kivétel nélkül, mindannyian.

Megj.: Ezzel szemben az immár idei magyar Friss Hús fesztivál nem sok friss húst hozott. Fekete Tamás filmvilági beszámolója szerint a szemlén az általános, helytől és időtől független darabok domináltak, amelyek szinte bárhol megtörténhetnek. Alig-alig jelentek meg a feszültségektől fűtött, átalakulóban lévő világ problémái. Kivételt ez alól éppen a fődíjas film jelentette: Kölcsey Levente Szünet című rendezése. Ez azonban itt már egy másik vetítés lesz. Egyelőre tehát ahogy a punkba átment Freud mondaná sötét szemüveggel: FUCK OFF! Zergut?



Who The Fuck Are You? Who The Fuck Are You? balkanac nagy