A SZÓ ÖL: Az ellenzéki újságírók okozhatják a szerb elnök halálát

Utolsó módosítás:

AlbanianArabicBelarusianBosnianBulgarianCatalanChinese (Simplified)CroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFinnishFrenchGeorgianGermanGreekHungarianIndonesianItalianJapaneseKoreanMacedonianPolishRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwedishTeluguThaiTurkishUkrainian

Szív- és érrendszeri problémák miatt kórházba került Aleksandar Vučić, szerb elnök. A szerb elnöki hivatal közleményben tudatta az ország népével, hogy Vučićot kardiovaszkuláris problémák miatt vitték be a legtekintélyesebb szerbiai gyógyintézetbe, a belgrádi katonai egyetemi kórházba. Egy nem sokkal későbbi közlés szerint Vučić állapota stabil, de a hét végét a kórházban tölti. Az szerb elnök saját kezűleg nyugtatta meg az érte aggódókat, hogy hétfőn már teljes erővel veti bele magát a munkába. De hogy miért ment fel a pumpa? Az rögtön kiderül.

Magas vérnyomás

Szerbiában eddig is nyílt titok volt, hogy Aleksandar Vučić magas vérnyomás betegséggel küzd.

A szerbiai sajtó korábban arról írt, hogy a sok munka miatt Vučićnak nincs ideje magára, és ez az egyik oka annak, hogy magas a vérnyomása.

Kiszivárgó hírek szerint a szerb elnök szisztolés vérnyomása néha a 200-at is eléri, és időnként szívritmuszavar is előfordul nála.

Ezért C vitamint és magnéziumot mindig visz magával. Ráadásul folyamatos terápián van, ami szerb lapjelentések szerint azt jelenti, hogy marokszámra szedi a gyógyszereket.

A nyilvánosságot arról nem szokás tájékoztatni, hogy a túl sok munka miatt Vučić az elnöki kabinetjében is többször rosszul lett már, ami miatt gyors orvosi beavatkozásra volt szükség.

A szerb elnök egészségi állapotáról egy orvoscsoport gondoskodik, amelynek állítólag egy orosz tagja is van.

A szerb elnök nem dohányzik, az alkoholos italok közül pedig a vörösbort kedveli.

A 49 éves Vučić – aki a Crvena Zvezda rajongója – korábban maga is aktívan focizott, de ezzel felhagyott, amióta előbb az ország miniszterelnöke, majd az államfője lett.

Erős ember

Aleksandar Vulin védelmi miniszter – aki Vučić legfőbb magasztalója – meg van győződve arról, hogy az a szerb elnök egészségi állapota rendbe jön.

Biztos vagyok abban, hogy minden rendben lesz, nem azért mert hallgat az orvosokra, hanem azért, mert Aleksandar Vučić erős és keményfejű ember

nyilatkozta Vulin a szerb udvari televíziók közé tartozó Pink TV-nek. A védelmi miniszter hozzátette, hogy a szerb elnök keveset alszik, és keveset pihen.

Ő csak akkor kér orvosi segítséget, ha muszáj, és gyorsabban visszatér a munkába, mint ahogy azt az orvosok tanácsolják neki.

Ezzel vág egybe, hogy Aleksandar Vučić a hétvégi kórházi kirándulást követően munkába áll. A szerb elnök ezt egy saját kezűleg írt üzenettel tudatta az aggódó néppel.

EZT OLVASTAD?  AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe

Köszönet a VMA orvosainak és dolgozóinak. Köszönet mindazoknak, akik aggódtak. Már hétfőtől teljes üzemben folyatom a munkát.

A VMA (Vojnomedicinska akademija) a szerb hadsereg egyetemi kórháza, amely a legtekintélyesebb szerbiai gyógyintézetnek számít Szerbiában.

Ezek után már csak az a kérdés, hogy Aleksandar Vučić miért éppen most került kórházba. A kormányközeli lapok már erre is tudják a választ.

Woodrow Wilson és a fegyverek

Vučić rosszullétét a kormányközeli média és a kormánybarát elemzők, valamint a kormányzat néhány tagja is összefüggésbe hozta azzal, hogy az ellenzéki újságírók a belügyminiszter édesapjának ügyeiről “nem megfelelő hangnemben” faggatták a szerb elnököt.

A szerbiai ellenzéki sajtó hónapok óta támadja Nebojša Stefanović belügyminisztert, mert az édesapja Szaúd-Arábiának adott el fegyvereket, amelyeket az általa képviselt cég áron alul szerzett be egy állami vállalattól.

Az Arms Watch nevet viselő, és Bulgáriába kihelyezett portál nemrégiben három terjedelmes cikkben foglalkozott azzal, hogy Szerbiából milyen fegyverek jutottak el a Közel-Keletre. Egészen pontosan Szaúd-Arábiába, Jemenbe és Szíriába.



Az Arms Watch a szerbiai fegyverekről szóló harmadik elemzésében arról számolt be, hogy a szaúdiakkal kötött fegyverkereskedelmi szerződést szerb részről Branko Stefanović, a szerbiai belügyminiszter édesapja tárgyalta le a GIM nevet viselő magánvállalat képviseletében.

A szerbiai ellenzék szócsövének tekinthető N1 Televízió és általában az egész ellenzéki sajtó akkoriban össztüzet zúdított Nebojša Stefanovićra, és azóta is folyamatosan azt feszegeti, hogy a szerb belügyminiszter édesapja milyen szerepet játszott a Szaúd-Arábiával folytatott fegyverkereskedelemben.

A szerb elnök védelmébe vette a belügyminisztert, miután felavatta a Woodrow Wilsonról elnevezett belgrádi sugárutat.

Önök ezt nem fogják megérteni, mert nem akarják megérteni, ezért a többieknek mondom. Azt mondtam, hogy az említett személy nem a cég igazgatója vagy tulajdonosa, így ő nem veszi ki a profitot. Semmi haszna belőle. Lehet, hogy ott dolgozik – ki tudja – aztán ez az érdeke. Most meg azt hallom, hogy nem is dolgozik ott, akkor mi a probléma?

A szerb elnök szerint bűncselekményről szó sincs.

Arra kérem a Korrupció Ellenes Ügynökséget, hogy tekintse át az ügyet, és vizsgáljuk ki, hogy volt-e érdekellentét, vagy sem! Tehát nagy bűncselekmény nem történt, mindössze azt kell megnézni, hogy milyenek voltak az érdekeltségi viszonyok.

Az újságírói közbeszólások miatt láthatóan ideges szerb elnök egy korábban nyilvánosságra került dokumentum miatt szóváltásba keveredett az N1 Televízió újságírójával, aki egy mobiltelefonon mutogatta a szóban forgó dokumentumot.

EZT OLVASTAD?  BALKÁNI ABSZURD: Szerbek építenek kerítést a horvátok és a szlovénok közé

Kiidegelték az újságírók

A kormánypárti sajtó és a kormánybarát szakértők szerint az ellenzéki újságírók provokálták a szerb elnököt, főleg az, aki a képébe nyomta a telefont.

Úgymond: telefonos támadást hajtott végre ellene.

Ez a véleménye Nebojša Krstić kormánypárti elemzőnek, aki szintén a Pink Televízióban nyilvánult meg.

Az újságíró az elnök orra alá nyomja a telefont, hogy látta-e ezt. Erre az elnök azt mondja, hogy nem látom jól, nem jó a szemüvegem, olvassa fel. Az újságíró beleolvas, amire az elnök azt kéri, hogy olvassa fel az egészet, hogy mindannyian tudjuk, miről van szó. Amire az újságíró azt mondja, hogy ne szórakozzunk már.

Az újságíró valójában nem is a “szórakozzunk” kifejezést használta, hanem egy jóval durvább szó enyhébb formáját, ami szintén nincs köszönő viszonyban a jó ízléssel.

Vigyázat! Olyan szavakkal fordult a köztársasági elnökhöz, amit focizás közben a barátainak mondhat, vagy a focizást követő sörözéskor.

Goran Vesić belgrádi polgármesterhelyettes szerint is illetlenül szólt az ellenzéki újságíró a szerb elnökhöz.

Láthatták, hogy néhány órával a köztársasági elnök kórházi felvételét megelőzően Miodrag Sovilj, az N1 újságírója az elnök képébe nyomta a telefont, és útszéli módon szólt hozzá, ami már tényleg szégyen

– mondta Vesić.

Veszélyes övezet

A szerbiai médiaviszonyok feltérképezése többkötetes tanulmányt érdemelne.

Szerbián sok külföldről támogatott honlap, újság és televízió létezik kezdve az orosz Szputnyiktól a CNN által pénzelt N1 Televízióig.

EZT OLVASTAD?  ÍRD RÁ EGY DOLLÁRRA! Politikai üzenet az amerikai bankjegyeken

Az N1 Szerbiában hasonló módon viselkedik a szerb elnökkel szemben, mint a CNN az amerikai elnök irányában. Vagyis az amerikai Demokrata Párt meghosszabbított keze.

A N1 tudósításában a kormánypárti vádakra reagálva megjegyezte, hogy Vučić betegségének és a kórházba kerülésének ily módon történő interpretálása “veszélyezteti az újságírók biztonságát és nyomásgyakorlást jelent a médiára”.

Vesna Mališić a belgrádi NIN című hetilap közismert szerkesztője szerint a kormánypárti média veszélyes vizekre evezett.

Ebben a történetben a leginkább ijesztő az eset interpretálása, amivel majdnem arra tesznek kísérletet, hogy az N1-et az elnök meggyilkolásával vádolják meg. Ez nagyon veszélyes, és mi – attól tartok – egy veszélyes zónában vagyunk.

Mališić szerint itt most meg kellene állni, mert különben “elviszi az ördög az egészet”.

Mert soha nem tudjuk, hogy ennek mi lesz a vége. Nagyon rossz tapasztalataink vannak az erőszakra való felbujtással és az erőszak támogatásával.

A balkáni viszonyok ismerői bizonyára tisztában vannak vele, hogy a szó öl, és a kilencvenes évek újságíró közül jó néhányat a vádlottakra padjára lehetett volna ültetni gyilkosságra való felbujtás miatt.

A szó azonban elszállt, a tett pedig elmaradt.

Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!

Oszd meg a BALK-ot!