Connect with us

Bulgária

TÖRÖK ÁRAMLAT: Ezen a télen még nem jön az orosz gáz dél felől

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

aleksandar antic bojko borisov
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Bulgáriában megnyitották a Török Áramlat első szakaszát. Nem kell hosszú szakaszra gondolni, mert mindössze 11 kilométerről van szó, amely a török határtól a Sztrandzsa (Странджа) településen lévő kompresszorállomásig húzódik. A dolog tehát nem néz ki túl jól. Pedig az orosz külügyminiszter kijelentette, hogy a Török Áramlat második, Európába tartó vezetékének építési munkálatai 2020-ra, vagyis határidőre befejeződnek. Más értesülések szerint az oroszok már tájékoztatták a szerbeket, hogy ezen a télen még ne számítsanak gázszállítmányokra déli irányból.

A bolgár puszta

Bojko Boriszov bolgár miniszterelnök vígan lapogatta meg Aleksandar Antić szerbiai bányászati és energetikai miniszter vállát a nagy bolgár pusztaságban, ahol nem gémeskutak, hanem nyurga munkagépek ágaskodtak. (Lásd a fenti képet!)

A szerb minisztert azért hívták meg a Török Áramlat nem túl hosszúra nyúlt első szakaszának átadására, hogy megmutassák neki, honnan is érkezik majd a gáz Szerbiába.

A 11 kilométeres szakaszt máris Balkáni Áramlatnak nevezték el, és minden bizonnyal ezt a nevet viseli majd az egész vezeték, amely a Balkánon keresztül szállítja majd a gázt észak felé.

Amikor elkészül.

– Azért választottuk a Balkáni Áramlat elnevezést, mert a vezeték egyesíti a térség országait. A jövő héten bemutatjuk, hogy miként épül a Bulgária és Görögország közötti interkonnektor. Bulgárián keresztül tehát két vezeték is megy, amelyen keresztül a szomszédos országok kapják a gázt

– magyarázta el a “dolgok állását” az ingujjra gyürkőzött bolgár miniszterelnök.

A sztrandzsai kompresszorállomás azért különösen fontos, mert itt fogják mérni a Törökország felől Bulgáriába érkező orosz gáz mennyiségét.

Nincsenek véletlenek

Miközben tartott a névadó ünnepséggel egybekötött “bolgár pusztaprogram”, a bolgár külügyminiszter Moszkvában tárgyalt a gázvezetékről.

Ekaterina Zaharieva arról tájékoztatta Szergej Lavrov orosz külügyminisztert, hogy a bolgár miniszterelnök és a szófiai orosz nagykövet jelenlétében megkezdődött a gázszállítási infrastruktúra bulgáriai szakaszának építése.

A bolgár külügyminiszter kifejezte reményét, hogy

-2020 kezdetére a Balkáni Áramlat eléri a szerb-bolgár határt.

Zaharieva nem is mondhatott mást. Nem hazudtolhatta meg orosz kollégáját, aki közölte, hogy a munkálatok 2020-ra, vagyis határidőre befejeződnek.

A RIA Novosztyi hírügynökség szerint az orosz miniszterelnök a belgrádi “felszabadító ünnepségen” is hasonló optimizmusról tett tanúbizonyságot.

Az orosz hírügynökség beszámolója alapján Dmitrij Medvegyev azt mondta, hogy a vezetéket 2020 elejéig megépítik, mivel ez egész Európa számára hasznos projekt.

Az orosz mantra

Az orosz mantra tehát az, hogy a jövő év elejére elkészül az “elbalkanizálódott” Török Áramlat, de vajon melyik hónapot lehet 2020 kezdetének tekinteni.

Ha a vezeték mondjuk csak májusra készül el, akkor az orosz időszámítás szerint a 2020-as esztendő csak májusban kezdődik, addig pedig tartson ki mindenki, ahogy tud. Még akkor is, ha közben lesz egy tél.

A belgrádi Blic című napilap szerint azonban Medvegyev “nemcsak mantrázott” a szerb illetékeseknek.

A Blic úgy értesült, hogy az oroszok azt javasolták a belgrádi vezetésnek, hogy tartalékoljanak elegendő gázt a következő időszakra, nehogy gondot okozzon az ukrajnai vezeték újévre tervezett elzárása.

Az ukrán puszta

Nem túlzottan meglepő, hogy az oroszok mindeddig nem tudtak megállapodni az ukránokkal az “ukrán pusztán” áthaladó gázvezeték további működéséről.

– Az orosz küldöttség, és maga Medvegyev is aggodalmát fejezte ki az ukránok viselkedésével kapcsolatban, akik vastagon megpróbálnak hasznot húzni a bolgár szakaszt kivitelező cég kiválasztása körül jelentkező problémákból

– mondta a belgrádi lap informátora.

A kiszivárogtatás szerint az ukránok azt követelik, hogy a Gazprom tíz éves tranzitszerződést írjon alá velük, az oroszok azonban ezt a feltételt nem fogadják el.

– Az oroszok számára csak az elfogadható, hogy az ukrajnai tranzit még egy évig maradjon fenn, amíg nem fejeződik be a Török Áramlat bulgáriai szakasza, miután kivitelezési megállapodás született a szaúdi Arkad konzorciummal.

A Blic által meg nem nevezett hírforrás szerint a szaúdiak 620 nap alatt vállalták a Török, alias Balkáni Áramlat bulgáriai szakaszának megépítését.

Ez azt jelenti, hogy déli irányból legkorábban 2021 elején érkezik meg az orosz gáz.

Válsághelyzet

Belgrádi források szerint a Srbijagas szerb forgalmazó feltöltötte ugyan a törzsudvarnoki (Banatski Dvor) tárolót, de az nincs akkora, hogy a tél folyamán onnan el tudják látni egész Szerbiát, ha az Ukrajna felőli gázszállítás leáll.

A szerbek ezért abban gondolkodnak, hogy Ausztriától vesznek gázt.

A Blic értesülései szerint a szerb kormány válságtanácskozást is tart a Srbijagas vezetőivel.

– Továbbra is nagy a bizonytalanság. Szerbia minden tőle telhetőt megtett azért, hogy biztosítsa a szükséges mennyiséget. Minden lehetőséget kihasznál, hogy a fogyasztók ne kerüljenek bajba a fűtési szezonban

– közölte a szerb cég.

De nem csak Szerbiának, hanem Magyarországnak is fel kell készülnie az újonnan kialakult helyzetre.

A Török Áramlat balkáni leágazása ugyanis évi 15,75 milliárd köbméter gázt szállít majd, amiből 3,5 milliárd köbméterrel Bulgária, 2,5 milliárddal Szerbia, 6 milliárddal pedig Magyarország részesül.

A további 3,75 milliárd köbmétert Szlovákiába, illetve Ausztriába, a baumgarteni elosztó központba szállíthatják – egyszer csak, amikor a vezeték megépül.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Bulgária

JÁRULÉKOS MELLÉKHATÁS: Így veszti el a Lukoil Bulgáriát

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Lukoil
A Lukoil Bulgaria a bolgár olajpiac meghatározó szereplője, és a bolgár finomítója révén a régió egyik legnagyobb olajvállalata (Forrás: X-platform, BTA)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

A jövő év végén lejár az a felmentés, amit Bulgária kapott az EU-tól: ennek értelmében az unió egyedüli tagállamaként továbbra is importálhat/importálhatott orosz olajat tengeri útvonalon. Ha az engedélyt nem hosszabbítják meg, vagy Szófia előbb felmondja a megállapodást, akkor a nagy vesztes az az orosz olajipari óriás, a Lukoil lehet, amely eddig a gazdasági mellett komoly politikai befolyással is rendelkezett a balkáni országban.

Különleges körülmények

Bulgária tavaly több indokot is felhozott annak érdekében, hogy megkapja az engedélyt, azaz derogációt, amely lehetővé tette, hogy a legnagyobb orosz magánvállalat, a Lukoil továbbra is szállíthasson nyersanyagot a Fekete-tenger partján lévő Burgaszban működő Neftohim olajfinomítóba.

A tét hatalmas: a finomító havonta hárommillió hordónyi orosz olajat finomít, és ezzel, miközben megtermeli az ország GDP-jének a tizedét, az országban felhasznált dízel és benzin nyolcvan százalékát állítja elő.

E mellett az egyik legnagyobb munkaadó, legalább ötezer ember dolgozik a kikötőben és a finomítóban. Szófia egyik fő indoka az volt, hogy ha az ország nem kapja meg a derogációt, akkor gyors áremelkedés következik be a piacon, és ez veszélybe sodorja a gazdasági stabilitást.

A másik magyarázat pedig úgy szólt – és ennek nagyon nem örülnek Moszkvában – hogy a Burgaszból kikerült üzemanyag nagy részét az az Ukrajna kapja, amely másfél éve harcol az országra támadó orosz hadsereggel.

Lukoil

Vajon csak a benzinkutakra szállít a Lukoil, vagy a Burgaszból kikerülő üzemanyagból jut az ukrán tankokba is? (Forrás: X-platform)

Szófiai adatok szerint a Bulgáriából érkező üzemanyag az Ukrajnában felhasznált benzin és gázolaj harmadát teszi ki. A Lukoilnál természetesen cáfolják, hogy a cég – amely azért igencsak közel áll a Kremlhez – ellátná az ellenséget a háború folytatásához elengedhetetlenül szükséges üzemanyagokkal.

Az orosz polip

A Lukoil bulgáriai jelenléte annak ellenére egyre nagyobb veszélyben van, hogy a cég az utóbbi évtizedekben alaposan beépült a bolgár társadalomba.

A vállalat hatalmas lobbierővel rendelkezik, rossz nyelvek szerint miközben az utóbbi évek parlamenti választásai után csak nyögvenyelősen alakultak meg a kormánykoalíciók, amelyek azután meglehetősen rövid életűek voltak, a szavazás után azonnal létrejöttek a parlamentben az éppen aktuális „Lukoil-koalíciók”, amelyek szavatolták, hogy a törvényhozás nem fogad el olyan törvényeket, amelyek rontanának az orosz óriás bulgáriai helyzetén.

Közben a Lukoil kimondottan jó viszonyt igyekezett ápolni a bulgáriai oroszpárti médiumokkal, amelyek így egyben a Lukoil védelmezői is voltak.

Dejan Dobrev, a bolgár parlament energiaügyi bizottságának elnöke az utóbbi másfél évben közel húsz olyan törvényjavaslatot nyújtott be, amely valamilyen formában korlátozta volna a Lukoil helyi befolyását, ám a kezdeményezések többsége elég hamar elhalt.

A Bulgária energiafüggetlenségének megteremtésén dolgozó politikus ugyanakkor eredményeket is elért: Szófia a nyáron felmondta azt az egyezményt, amely gyakorlatilag kizárólagos jogokat adott a Lukoilnak a Burgaszban lévő Roszenyec importterminálban, s közben elkezdődött annak a programnak a végrehajtása is, amelynek célja, hogy felkészítsék a burgaszi finomítót nem orosz olajok feldolgozására.

A Lukoil helyzetének megrendülése elsősorban amiatt következett be, hogy az ukrajnai válság miatt Szófia és Moszkva ellentétes oldalra került: a bolgár kormány egyértelműen a megtámadott ország mellett áll, amit azzal is kimutatott, hogy Oroszország rosszallása ellenére fegyvereket és lőszert küldött az agresszió áldozatává vált Ukrajnának.

Az is mutatja, hogyan állnak az orosz-bolgár kapcsolatok, hogy Szófia több hullámban több tucatnyi orosz diplomatát és kémet utasított ki az országból.

Mindenki veszít, még a Lukoil is

Valószínűleg az sem tetszett a Lukoilnak, hogy januárban életbe lépett az az új szabályozás, melynek értelmében az orosz cégnek Bulgáriában is kell adót fizetnie, s a beszedett pénz az energiabiztonsági alapba került volna.

Azért csak került volna, mert a Lukoil-lobbinak sikerült megakadályoznia, hogy az új szabály valóban életbe lépjen, helyi források szerint az oroszok eddig egy fillérnyi adót sem fizettek Bulgáriában. S ha sikerül is más szállítókat találni, a nyersanyag ára mindenképpen magasabb lesz, mint amennyiért a Lukoil vitte a nyersanyagot.

Amennyiben Brüsszel nem hosszabbítja meg a kivétel érvényességét, a burgaszi finomítóra várhatóan nehéz hónapok várnak, mert ugyan folynak a tárgyalások más szállítókkal, nehéz lesz pótolni az orosz olajat.

A Lukoilnak is fáj majd a bolgár piacról való kiszorulás: becslések szerint az orosz cég a kivétel időszakában évente legalább kétmilliárd dollárnyi profitot ért el.

Az sem kizárt, hogy Szófia még a derogáció lejárta előtt felmondja a burgaszi orosz kőolajexportról szóló megállapodást. Már megkezdődött a felmondás előkészítése és a kormány azt tervezi, hogy legalábbis átmeneti időre állami tulajdonba veszi a Neftohimet.

Az orosz olajipari cégek egész Európában nehéz helyzetben vannak: Olaszországban a Lukoil kénytelen volt eladni ottani finomítóját, Németországban pedig a másik óriás, a Rosznyeft kezében lévő cégeket államosította a berlini kormány.

Az Ukrajna elleni agresszió és az orosz „energiafegyver” Európa elleni bevetése következtében a jelek szerint Oroszország végleg elvesztette meghatározó európai energiaszállítói helyzetét: múlt télen az orosz gázszállítások minimumra csökkenése ellenére sem fagyott meg az EU, s miközben egyharmadról nyolc százalék alá csökken az orosz gáz részesedése az EU-s fogyasztásban, az unióban sikerült a nyár végére kilencven százalékosra feltölteni a tározókat.

Így, ha nem lesz durva a tél, akkor ismét válság nélkül úszhatja meg Európa a hideg időszakot.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava