Connect with us

Horvátország

MÁR NEM ÍRNAK CIRILLÜL: Vukováron eltörölték a kétnyelvűséget

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

TRANSZPARENS, amelyet Zoki Bond nyilván nem látott (Forrás: Twitter)
TRANSZPARENS: Vukovár soha több nem lesz Вуковар (Forrás: Twitter)
i.trackmytarget
Olvasási idő: 2 perc

A sok jó hír mellett – az euró bevezetése, a schengeni övezetbe történő belépés – bizonyára elsikkad egy döntés, amely még nagy gondot okozhat Horvátország számára, és újabb szerb méltatlankodást válthat ki, de akkor még enyhén fogalmaztunk, mert akár serény usztasázás is következhet. A Koszovó körüli huzavona miatt a szerbek figyelmét elvonta a vukovári közgyűlés döntése, amellyel módosította a város statútumát, és törölte a szerb nyelv és a cirill ábécé hivatalos használatára vonatkozó rendelkezéseket.

Öt százalék

A városi közgyűlésnek ezt nem kellett volna megtennie, de megtette, és aligha járunk messze az igazságtól, ha azt állítjuk, hogy a város hazafias vezetése örömmel tette meg. Vukovár polgármestere Ivan Penava, a BALK-on néha “Hazafias János”, az erősen jobboldali horvát Hazafias Mozgalom vezetője.

A kelet-horvátországi Vukovár képviselő-testülete többségi szavazattal csütörtökön (december 29-én) úgy döntött, hogy megszünteti a város hivatalosan kétnyelvű – horvát és szerb – státusát, és ezáltal kiiktatja a cirill betűk, és általában a szerb nyelv kötelező használatát.

Ez azt követően vált lehetővé, hogy a legutóbbi népszámlálás eredménye alapján egyharmad alá csökkent a magukat szerbnek valló vukovári lakosok aránya, és ennek alapján lehetőség nyílt arra, hogy töröljék a szerb nyelvet az önkormányzati ügyek intézése esetében.

A 2021-es népszámlálás számai szerint a szerbek aránya 29,73 százalékra csökkent a 2011-es 34,8 százalékról.

A szerb vezetők közül többen is reagáltak a horvátországi szerb vezetők közül, Srđan Milaković, a Szerb Demokrata Szövetség elnöke, volt vukovári polgármesterhelyettes szerint a testület tagja gúnyosan megjegyezte, hogy “a vukovári szerbek év végi ajándékként ezt kapták Ivan Penava polgármestertől”, vagyis – mint már ezt említettük, Hazafias Jánostól.

Milaković szerint ennek voltak előzményi, és a döntéssel egy tíz évvel ezelőtt kezdődött hadjárat ért véget, amelyet különböző állami testületek folytattak a szerb nyelv és a cirill írás ellen, nehogy a szerb közösség valaha is élni tudjon a nyelvhasználati jogával.

Már nagyon várták a 2021-es népszámlálást annak reményében, hogy a szerb lakosság arányának csökkenése megoldhatja ezt a küzdelmet. Bár a szerbek aránya majdnem 30 százalék, az fel sem merült a politikai vezetésben, hogy esetleg megtartsa hivatalos nyelvnek a szerbet

– írta Milaković az általa kiadott közleményben, majd azt állította, hogy az egyik horvát tanácstag megjegyezte, hogy “nem lenne feltétlenül szükség” ennek a jognak a megvonására, értsd: a szerb nyelv “kivezetésére”, de ezt meg akarják tenni.

Milaković szerint a kétnyelvűség vukovári megszüntetésének az az üzenete, hogy a törvényben biztosított jogokat “kiskanállal mérik” és eseti alapon alkalmazzák, merthogy nincs jogi védelem a szerbek számára Horvátországban.

A horvátországi szerb politikus hozzátette, hogy a Horvát Köztársaság egyre inkább előre halad az uniós terén, ám civilizációs értelemben és az emberi jogok tekintetében nem azt mutatja, hogy oda tartozna.

A városban évtizedek óta folyamatos a feszültség, miután a nagyszerb nacionalizmust támogató Jugoszláv Néphadsere a szerb félkatonai alakulatokkal közösen 1991 végén elfoglalta a szétbombázott várost, majd közel háromszáz ember ölt meg egy közeli mezőgazdasági birtokon, ami miatt több szerb/jugoszláv katonatisztet ítéltek el Hágában háborús bűnök elkövetése miatt.

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi

Horvátország

IRINA VU: Négy horvát tengerész ellen tettek feljelentést az orosz jacht miatt

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Vlagyimir és Irina (Forrás: Twitter)
Vlagyimir és Irina (Forrás: Twitter)
i.trackmytarget
Olvasási idő: 6 perc

A horvát lapok szombaton (január 28-án) hozták nyilvánosságra azt a rendőrségi közleményt, amely az orosz elnök egyik oligarchájának a jachtjával kapcsolatos. A horvát állam tavaly márciusban foglalta le Aliser Uszmanov üzbég származású oroszországi oligarcha jachtját, amely a Murter szigetén lévő Betina üdülőfalunál vesztegelt egy ideig, majd kereket, vagyis inkább kötelet oldott. A tulajdonlás kérdése – mint ilyenkor lenni szokott – eléggé bonyolult, és sok adóparadicsomon átívelő, mint az majd alább kiderül. Az Uszmanov feleségének nevét viselő Irina VU egyébként egy 35 méter hosszú jacht, értékét ötmillió euróra becsülik.

Feljelentés az Irina VU miatt

A rendőrségi közlemény szerint a horvát zászló alatt közlekedő jacht 2022 októberében hagyta el a horvát felségvizeket, és mint arról a BALK korábban beszámolt, Törökországban kötött ki.

Tengerészeti portálok szerint az Irina VU október kilencedik kelt útra, és két nappal később érkezett meg a törökországi Didim kikötőjébe, ahol jelenleg is horgonyoz.

A szóban forgó jachtra a tulajdon használatát korlátozó nemzetközi intézkedés vonatkozik, amely alapján nem hagyhatta volna el a Murter szigetén lévő betinai hajógyárat, ahonnan a horvát legénység közreműködésével hajózott ki.

A most közzétett közlemény szerint a rendőrség befejezte a bűnügyi nyomozást négy horvát állampolgár ellen, miután nemrég kiderült, hogy az orosz luxusjacht eltűnt a betinai kikötőből.

A nyomozást a Split-Dalmáciai Rendőrkapitányság, valamint a Šibenik-Knini Rendőrkapitányság folytatta le, lezárását követően pedig négy személy ellen tettek feljelentést a nemzetközi korlátozásokról szóló törvény 15. cikkelyében foglalt bűncselekmény elkövetése miatt.

Irina jachtja (Forrás: SuperYacht Times)

Irina jachtja (Forrás: SuperYacht Times)

A közlemény szerint a nyomozás során bizonyítást nyert, hogy az elsőrangú vádlott egy 58 éves kapitány, akinek a nevét nem közölték, ahogy a többiét sem, és aki a lefoglalt vagyonnal való rendelkezés korlátozását célzó nemzetközi intézkedések végrehajtásáról szóló korábban kézbesített rendelkezés ellenére megszervezte az Irina VU kihajózását, amihez legénységet is toborzott.

A legénységet a másodfokon gyanúsított 35 éves kapitány, valamint egy 50 éves férfi és egy 34 éves nő alkotta, továbbá még két személy, akik nem értesültek a korlátozó intézkedésekről, vagyis a hajó “megszankcionálásáról”, így az szerepük valószínűleg enyhébb elbírálást nyert.

A fent említett legénység 2022 októberében kivitte az orosz tulajdonban lévő hajót a nemzetközi vizekre, holott a szóban forgó jachtra vonatkozott egy vagyonelidegenítést korlátozó nemzetközi intézkedés, amely szerint nem hagyhatták volna el a Murter szigetén lévő Betina Hajógyár kikötőjét.

A nyomozás befejezése után a Šibenik-Knini Rendőrkapitányság a négy gyanúsítottat őrizeti felügyelet alá helyezte, és büntetőfeljelentést tett ellenük a šibeniki ügyészségen, valószínűleg nekik kell “elvinniük a balhét”, pedig felelősök a “felsőbb körökben” is netalán előfordulhatnak.

Biztonsági mulasztás

A horvát sajtó korábban arról írt, hogy “hihetetlen biztonsági mulasztás” történt Murter szigetén, miután eltűnt az Irina VU nevet viselő Sunseeker 115 típusú sportjacht, amely egy Aliser Uszmanov és Irina Uszmanova birtokában lévő cég tulajdona, de majd mint látni fogjuk, ez nem ennyire egyszerű.

A történet attól válik igazán bizarrá, vagyis még bizarrabbá, hogy nemrégiben egy majdnem ugyanolyan jacht érkezett a betinai kikötőbe, mint az Irina VU, amivel az elkövetők állítólag meg akarták téveszteni a hatóságokat és a nyilvánosságot, vagyis egy “-jachttal” kívánták színlelni, hogy az Irina VU még mindig oda van kikötve.

Kérdés, hogy az ügyben történik-e egyéb feljelentés is, miután az egész rendszer csődöt mondott a betinai hajógyártól a legfelsőbb szervekig, nem véletlenül vonták be az ügy kivizsgálásába a horvát titkosszolgálatot (Sigurnosno–obavještajna agencija, SOA) is, de erről végképp nem lehet tudni semmit sem.

Egy horvát biztonsági szakértő szerint a horvát minisztériumok közötti kommunikációs zavar miatt “lóghatott meg” a jacht a betinai kikötőből.

Tonći Prodan véleménye szerint előfordulhat, hogy a tengerügyi minisztérium nem tájékoztatta a belügyminisztériumot, illetve a parti őrséget, hogy “vegye őrizetbe” a hajót, vagyis hogy tartsa rajta a szemét.

Oleg Butković, tengerügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter január közepén megerősítette az orosz jacht rejtélyes eltűnéséről szóló információkat, de “első nekifutásra” azon kívül nemigen kívánt többet mondani, minthogy tud az ügyről.

Némileg bőbeszédűbb volt Alen Gospočić, aki az említett minisztériumot képviseli a szankciók ellenőrzésével és végrehajtásával foglalkozó bizottságban, és aki a zágrábi Večernji listnek nyilatkozva elmondta, hogy összesen öt olyan jacht horgonyos a horvát partoknál, amelyek tulajdonosai az orosz elnök környezetéhez tartoznak.

A betinai kikötő parancsnoka az utasításunk alapján lepecsételte a jachtot, a tulajdonosokat pedig tájékoztatást kaptak arról, hogy ez a vagyontárgy a további intézkedésig le van zárva, nem közelíthetik meg, és nem használhatják az objektumot

– mondta akkor Gospočić, aki kitért arra is, hogy ők csak az ingatlanok felderítéséért és lezárásáért felelősek, és nem rendelkeznek biztonsági őrökkel, akik a nap 24 órájában felügyeljék, vagyis őrizzék az elkobzott vagyont.

Ezenkívül a betinai kikötő nagy, minden állampolgár számára szabad terület, és nincs olyan ellenőrző rendszer, amely garantálná, hogy valaki nem megy fel a jachtra, és nem hajózik el vele.

– monda a minisztériumi alkalmazott, aki biztosat ugyan nem tudott mondani, de feltételezte, hogy egy összehangolt éjszakai akcióról van szó.

Valaki, nyilvánvalóan a tulajdonos utasítására, a jachttal kihajózott, és a megállapodás alapján ugyanarra a helyre egy azonos modellt kötött ki, abban bízva hogy senki nem vesz észre semmit

– tette még hozzá Gospočić a titokzatos jachttal, és annak még titokaztosabb eltűnésével kapcsolatban.

Az Uszmanov család és Horvátország

A 2012-ben készült és Splitben regisztrált Irina VU a tulajdonosi adatok alapján elég kalandos utat járt be, nem a tengeren, hanem a tulajdoni lapokon, ezért nem könnyű kibogozni, hogy valójában ki is a valódi tulajdonos, és hogy a jacht milyen célokat szolgált.

Az Irina VU egykori tulajdonosa

Az Oštro horvát oknyomozó hírportál szerint a jacht a Leraux nevet viselő horvát cég tulajdonában volt, amelyet viszont a Cipruson bejegyzett Leraux Investment birtokolt. Négy évvel később átment a szintén ciprusi Leraux Yachts Leasing birtokába, egy év múlva viszont már a brit koronához tartozó Kajmán-szigeteken bejegyzett Leraux Yachts lett a tulajdonos, az említett cégek közül egyik-másik már meg is szűnt, mint az a ciprusi cégjegyzékből kitűnik.

De ezt még lehet tovább bonyolítani azzal, hogy a Leraux Yachts Leasing, amely 2015 és 2016 között volt a “boldog tulajdonos”, a Leraux Holdings birtokában volt, amely felett korábban a Leraux Investments diszponált, ma viszont már a Man-szigetén bejegyzett Bridgewater alá került, amely a Leraux Trust megbízottja, és valahol itt zárul be a kör, merthogy a Panama Papírok (iratok, akták, kinek hogy tetszik) szerint Irina Uszmanovával hozható összefüggésbe.

A horvát nyilvántartás szerint a Leraux Holdings végső tulajdonosa is Uszmanov (volt) felesége, a (volt) férjéhez hasonlóan üzbég származású Irina Alekszandrovna Viner, korábban Irina Alekszandrovna Viner-Uszmanova, tehát valószínűnek tűnik, hogy az övé az Irina VU nevet viselő jacht is, de oknyomozó újságíró legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy ki adta ki az utasítást a luxusjacht elkötésére a betinai kikötőből.

A részletekbe nem belemenve megjegyzendő, hogy Irina Uszmanova és (volt) férje Aliser Uszmanov szoros kapcsolatban állnak Vlagyimir Putyin orosz elnökkel.

Uszmanova a gimnasztika terén tüntette ki magát, az orosz ritmikus gimnasztika edzője, az orosz válogatott vezetőedzője, az Orosz Ritmikus Gimnasztika Szövetség elnöke címeket viselte. Egyes számítások szerint lányai 17 olimpiai arany- és ezüstérmet “szállítottak” Oroszországnak, és még sok érmet más versenyekről. Kegyetlen edzői módszereiről Marta Prus fogatott dokumentumfilmet “Over the Limit” címmel, amely itt nézhető meg.

Irina férje és a sereghajtó Everton

Az Everton sereghajtó a Premier League-ban (Forrás: Twitter)

Uszmanov az orosz “Metaloinvest” kohászati ​​cég tulajdonosa, de az ő kezében van a befolyásos internetes portál a “Komerszant”, valamint a legnagyobb orosz internetes levelezőcég, a “Mail.ru Group”, de köze volt az angol Arsenalhoz, mostanában pedig az Everton csapatához, az utóbbi tavaly márciusban függesztette fel kapcsolatait az Aliser Uszmanovhoz köthető orosz cégekkel. Bár ebben nem lehetünk teljesen biztosak, mert a Guardian egyik mostanában megjelent cikke szerint számos futballmenedzser azt állította, hogy tárgyalásokat folytatott az Evertonnál az immár szankcionált oligarcha, Alisher Usmanov jelenlétében.

Ami Horvátországot illeti, itt is vannak még érdekességek, amelyek szerint az Uszmanov-családot más szálak is kötik Horvátországhoz, Uszmanov nővérének nyaralója van a Pelješac-félszigeten, ahol erdőtulajdonos is, Irina Uszmanova pedig a tengerparti Orebićban működtetett egy nyaralót, ahol sporttevékenység is folyt.

?c=30395&m=1559903&a=438898&r=&t=html

A négy házból álló orebići központot a “Kisik” (Oxigén) nevet viselő cég vezette, amelynek a tulajdonosa a fent már említett Leraux Holdings, és általában azok az orosz lányok nyaraltak ott, akiknek Irina Alekszandrovna Viner-Uszmanova az edzője.

?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html
Az olvasás folytatása

Migráció

BALKÁNI KERÍTÉS, EURÓPAI NAGY FAL: Zöldre van a, zöldre van a szárnyas kapu festve

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Balkáni kerítést építene az osztrák kancellár, az uniós biztos szerint másra kell a pénz
A SVÉD ELNÖKSÉG NEM SVÉD ASZTAL: Balkáni kerítést építene az osztrák kancellár, a svéd uniós biztos szerint másra kell a pénz
?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 3 perc

Egyre komolyabbá válnak a balkáni kerítéssel kapcsolatos elképzelések. Tegnap (csütörtökön, január 26-án) az Európai Unió belügyminisztereinek nem formális stockholmi találkozóján megvitatták Karl Nehammer osztrák kancellár javaslatát, hogy az EU mintegy két milliárd euróval támogassa a balkáni giga-szárnyaskapu, azaz magyarul: az előző mondatban már nevén nevezett kerítés építését. A kerítést előbb a bolgár-török határon húznák fel, később Macedónia, amelyet északinak mondanak, és lehet, hogy még Románia is sorra kerülne.

A kerítő kancellár

A zágrábi Jutarnji list tudósítása értelmében Nehammer azt mondta, hogy a kerítések hatékonyak.

A kerítések felhasználhatók az illegális bevándorlás irányítására, az ellenőrzések szigorítására, és az illegális határátlépések megelőzésére. De a kerítésnek rendelkeznie kell felügyelettel, személyzettel és műszaki felszereléssel is

Lesz-e balkáni kerítés, mit szól ehhez a svéd elnökség?

– az osztrák kancellár, aki annak a véleményének is hangot adott, hogy az Európai Unió külső határainak védelme európai kötelesség, és a külső határainkon fekvő országokat nem szabad magukra hagyni.

Az osztrákoknál ebben a témában teljesen új szelek fújnak, és a közbeszédből is eltűnt a legendás szárnyas kapu. Az osztrákok nemcsak hogy kerek perec kerítést emlegetnek, hanem még Románia és Bulgária schengeni csatlakozását is meggátolták az illegális migrációra hivatkozva. De miért is?

A sógoroknál betelt a pohár

A pálfordulás nyilván gyakorlati okokra vezethető vissza. Az osztrákok azt állítják, hogy csak 2022-ben több mint 100 000 illegális bevándorlót tartóztattak le, akiknek 40 százaléka Bulgárián keresztül érkezett Törökország irányából.

Többnyire afganisztáni, szíriai, marokkói, egyiptomi és szomáliai migránsokról van szó.

Nehammer szerint a kerítés megváltoztathatja ezt a helyzetet. Azt is hangsúlyozta, hogy kerítésekre szükség van “olyan országok támogatása esetében, mint Bulgária, Románia, Szerbia és Magyarország”.

Az osztrák kancellár javaslatával lényegében támogatta Rumen Radev bolgár elnököt, aki már ezt megelőzően 2 milliárd eurót kért az EU-tól a kerítés a Törökország felé létesített “balkáni kerítés” kibővítésére, “hogy valódi védelmet biztosítson az Európai Unió és annak polgárai számára”.

Ylva Johansson a balkáni kerítésekről

Ylva Johansson, uniós belügyi biztos (Screenshot)

Ezzel, úgy tűnik, ismét nagy vita nyílik/nyílott meg az Unión belül, mert ugyancsak csütörtökön Ylva Johansson, az uniós belügyekért felelős biztos elutasította Nehammer kérését, hogy finanszírozza a bolgár-török határ mentén építendő kerítés további építését.

Szerinte az Európai Uniónak nincs pénze egy ilyen projektre.

Ha falakra és kerítésekre költjük a pénzt, akkor más dolgokra nem marad

– hangsúlyozta Ylva asszony, aki ezzel lényégében csak megismételte az Európai Bizottság hivatalos álláspontját, hogy nem fogja anyagilag támogatni a falak és kerítések építését.

A balkáni kerítés mellett a lengyel kerítés az "európai nagy fal része lesz"

– Új határkerítés épült Lengyelországban. Lengyelország fehérorosz határa nagyon jól őrzött. A Fehéroroszország és Lengyelország közötti határ illegális átlépése nehezebb lesz, mint korábban – írta a képhez fűzött Twitter-bejegyzésében Stanisław Żaryn, a lengyel miniszterelnöki kancellária államtitkára. A balkáni kerítés mellett a lengyel kerítés is az “európai nagy fal része lesz”.

Az európai nagy fal

Az Európai Bizottságtól és az Európai Parlament többségi holdkórosaitól függetlenül, fokozatosan kezd formát ölteni a Baltikumtól az Égei-tengerig húzódó nagy európai falról vallott elképzelés.

A lengyelek és a baltiak a beloruszból “áttolt” migránsokat szeretnék akkurátusan felhúzott kerítésekkel kívül tartani, a szlovákok nem szeretnék ha feléjük fordulna a forgalom, a magyarok már régen megmondták, hogyan vélekednek a dolgokról és, valószínűleg a románok is valamit lépni fognak, ha be szeretnének bekerülni a schengeni térségbe.

A szerbek (ma már) nem ellenzik az ötletet, sőt, de legszívesebben más pénzéből húznák fel a műszaki határzárat. A macedónok már építkeznek egy ideje, akárcsak a ök.

A görögországi kerítés – amelyet a héten meglátogatott az EU 26 országának küldöttsége, plusz Svájc és Nagy Britannia – Donald Trump texasi falának mintájára épül: az öt méter magas, acélidomokból kialakított fal, tetején pengés dróttal “habosítva”. Jelenleg 27 kilométer hosszúságban húzódik, de mint ezt a házigazda, Takisz Teodorikakosz görög belügyminiszter elmondta, 2023-ban még 140 kilométer hosszúságban számítják meghosszabbítani.

A Stockholmban ismét fellángoló vita, tulajdonképpen már 2021 óta folyik, amikor tizenkét uniós ország (Ausztria, Bulgária, Ciprus, Dánia, Észtország, Görögország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, a Cseh Köztársaság és Szlovákia) kérte Brüsszeltől a határzárak finanszírozását.

Az ukrajnai háború miatt rohamosan romló biztonsági helyzet lehet az apropó, hogy végül is rákényszeríti a brüsszeli bizottságot és a rózsaszín pónikon rohangászó EP-képviselőket a határvédelem hatékony megerősítésre.

Mert végeredményben csak egy túlméretezett szárnyas kapuról van szó, nem kerítésről. Tekintettel az Európai Unió költségvetésére, nem is olyan nagy összegről van szó, Ylva Johansson megnyugodhat, bőven marad pénz tankra, rakétára és egyéb hadfelszerelésre.

?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html
Az olvasás folytatása

Horvátország

A szemét halmozódik Zágrábban, a kukások kötik az ebet a karóhoz

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Szemét, mindenfelé szeméthegyek!
Szemét, mindenfelé szeméthegyek! A kukások pedig még gondolkodnak. (Forrás: Twitter)
Kézzel festett farmerek
Olvasási idő: 3 perc

Szemét, mindenfelé szeméthegyek! Amikor a horvát fővárosban Tomislav Tomašević és a zöld-ballib Bírunk! (Možemo!) nyerte meg a helyhatósági választásokat, sokan – köztük e sorok írója is – szkeptikusan fogadta az általuk beharangozott nagyszabású terveket. A zágrábiak büntetőszavazása nyomán felfutó politikai garnitúra ugyanis jobbára hivatásos aktivistákból toborzódott, akiknek halovány fogalmuk sem volt, és máig sincs, a nagy rendszerek működéséről. Például a nagy hévvel bejelentett , néhány kozmetikai jellegű elbocsátás után elakadt, és a horvát fővárost legnagyobb részt ma is a néhai Milan Bandić főpolgármester által hivatalba juttatott bürokraták vezetik. Nem azért mert hibátlanok, hanem azért, mert a szociáldemokraták segítségével regnáló koalícióban nincsenek megfelelő tudással rendelkező emberek.

Móricka, a főpolgármester

Tomašević, miután beköltözött a főpolgármesteri irodába, jobbára minden vitás helyzetet azzal igyekezett megoldani, hogy elődje akkora rendetlenséget hagyott a városban, hogy ezt a vártnál hosszabb idő alatt tudják csak megoldani.

A kínos pléhre csúszások sorozatában a főpolgármester leginkább az egyszeri Móricka szerepébe került, aki köztudomásúlag teljesen félremagyarázza a világot. Bár valószínűleg ilyen is volt, én személy szerint nem emlékszem semmilyen sikerre, vagyis olyasmire, amit az aktuális városvezetés jól csinált volna.

Az “európai mintájú” szemétlerakás projektje, amely most futott végképp zátonyra a kukások sztrájkjával, már eddig is ingerült morgolódásra adott okot a lakosság körében, ugyanis a kötelező szemétválogatás mellett még “különadót” is hozott a méregdrága “városi” kék szemétzsákok formájában.

Erről már írtunk annó, amikor a balkáni emberek és a mindenkori hatalom között dúló gerillaháború során a hivataloshoz megszólalásig hasonlító szemétzsákok megjelenéséről volt szó a zágrábi piacokon, fél áron.

A döcögő szeméthordásra, amit mindenki abból vesz észre, hogy városszerte szemétkupacok halmozódnak, némileg magyarázatot adtak a belevaduló kukások nyilatkozatai – például így az is kiderült, hogy amíg régebben egy-egy szakaszon 35 ember dolgozott, számuk mára 10-re csökkent.

ZÖLD SZEMÉTKEZELÉS: Tomislav Tomašević

ZÖLD SZEMÉTKEZELÉS: Tomislav Tomašević, ellenfelei azt mondták róla, hogy olyan, mint a görögdinnye: kívül zöld, belül vörös (Forrás: Twitter)

Tomašević maradék népszerűségének azt sem tett jót, hogy valahol szilveszter előtt a városi ügyeket kezelő Holding bejelentette, hogy a vízellátás drágulni fog, méghozzá 20%-kal.

Az euró bevezetése utáni robbanásszerű drágulás közepette ezt az intézkedés a közvélemény nem fogadta tárt karokkal, olyannyira, hogy Móricka ismét magyarázkodni kényszerült, január derekán személyesen fordult a hírlapírókhoz és bejelentette, hogy nem is 20%-os drágulásról van szó, hanem “csak” 15%-ről, és ezt sem vezetik be azonnal.

Ez viszont elkerülhetetlen, mert az elöregedett városi vízvezeték kriminális állapotban van. Az eset szépséghibája csak az, hogy a zágrábiak már így is a legmagasabb helyi adót fizetik az országban, és valahogy nem kapják meg pénzük ellenértékét, akárhogy érvel is Móricka, azaz Tomašević.

Elmélet és gyakorlat

Hogy az elmélet és a gyakorlat többnyire éles ellentétben áll egymással, erre Tomašević ismételten rácsodálkozhatott a szemétszállítók sztrájkjának példáján.

A kukások egyszerűen megvadultak, miután három kollégájukat a vezetés kirakta az utcára, és itt nem volt segítség. Hiába táncoltak vissza szinte azonnal, visszavonva felmondásokat, illetve fogadtak el néhány lényegtelenebb követelést, a szemétszállítók megmakacsolták magukat és kereken megmondták, hogy vagy teljesítik a követeléseket, vagy akár mindenkit elbocsáthatnak, mert ők addig nem folytatják a szeméthordást, amíg nem kapnak több pénzt.

A szemét jó buli a zágrábi varjaknak (Forrás: Twitter)

A szemét jó buli a zágrábi varjaknak (Forrás: Twitter)

A városi vezetés fenyegetőzni próbált, hogy itt törvénytelen, azaz vadsztrájkról van szó, és arról fantaziált, hogy a munkabeszüntetés napjain a kukások fizetését a szakszervezeteken fogja behajtani.

A szakszervezetek, miután jól nevelt, civilizált hölgyekről és urakról van szó, nem röhögték ki szemtől szembe a főpolgármestert, csak felhívták a figyelmét arra az apróságra, hogy a sztrájkot nem a szakszervezetek szervezték, hanem a dolgozók spontán tiltakozásaként jött létre, így a szakszervezeteknek gyakorlatilag nincs semmi közük sem a munkabeszüntetéshez.

Ugyanakkor Mario Iveković, az Új Szakszervezet elnöke, amelyhez a Zágrábi Holding dolgozói is tartoznak, bejelentette, hogy a vezetés bürokratikus időhúzása miatt fajultak el ennyire a dolgok, de ha Tomašević tényleg a szakszervezetekkel kíván ujjat húzni, az egész Holdingot sztrájkba fogják vinni, és az a sztrájk akkor meg fog felelni minden törvényes előírásnak.

Győzelem!

Késő délután a városi vezetés elfogadta a dolgozók fő követeléseit, azaz az új magasabb szorzók bevezetését, így a szemétszállítás három nap után újraindult.

A harmadik váltás este már folytatni fogja a munkát. A tárgyalások után Ivan Novaković, a Holding vezérigazgatója és Davor Vić, a Čistoća vezetője nem volt hajlandó nyilatkozni az újságíróknak.

?c=5941&m=425288&a=438898&r=&t=html
Az olvasás folytatása

Időjárás és szennyezettség

RSS

BALK Magazin Szerbia Horvátország Bosznia-Hercegovina Szlovénia Koszovó
Montenegró Észak-Macedónia Románia Bulgária Görögország Törökország
Albánia Ukrajna Oroszország Egyesült Államok Európai Unió NATO

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac


Letöltések

Kultúra

Utazás

Nyári feltöltődés Hajdúszoboszlón!

Egészség

KONTAKTLENCSÉK a legnagyobb gyártóktól 30-60 százalék kedvezménnyel, akár ingyenes szállítással, azonnal saját raktárról, 30 napos visszavételi garanciával az eOptika.hu kontaktlencse webboltból. Vásároljon most!

Hirdetés

Kontaktlencse akció »

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: