Horvátország
TAVASZIG TARTÓ ÁRSTOP: Nem drágul az áram és a gáz, óriás összegű segélycsomag Horvátországban
Az összeggel kapcsolatos találgatások már a hétvégén megindultak a sajtóban. A kormány segélycsomagjának értékét eleinte 6 milliárd kunára (kb.850 millió euró) becsülték, majd a hét elején erre rálicitáltak, mondván, hogy a segélycsomag értéke akár a 15 milliárd kunát is elérheti. Mint ez a mai kormányülésen kiderült, a kormány még a legmerészebb számokat is túlszárnyalta: a horvát miniszterelnök ugyanis bejelentette, hogy a válságmegelőző segélycsomag értéke körülbelül 21 milliárd kuna, azaz kicsit kevesebb mint 3 milliárd euró. Ezáltal valóra válhatnak azok a felvetések, amelyek szerint a turizmusból származó bevételeknek köszönhetően Horvátország gondoskodik arról, hogy a gazdaság és a lakosság ne nagyon érezze meg az energiaválság következményeit.
Óriási pénzek
– A válság rendkívüli intézkedéseket tesz szükségessé
– mondta Plenković miniszterelnök, aki bevezetőjében hozzátette, hogy a kormány akárcsak a koronavírus-járvány idején, most sem hagyja cserben sem a polgárokat, sem a gazdaságot.
Maga a segélycsomag átfogó intézkedéseket tartalmaz, amit semmi értelme sincs itt felsorolni – a kormányülés első húsz napirendi pontja ezt taglalta, minisztériumokra bontva.
Kapcsolódó cikk
2 X 1: A horvátok szinte a duplájára növelik az LNG-kapacitásokat, és újabb csöveket fektetnek le
A legfontosabbnak az energiaárak korlátozása tűnik. A kormány nemcsak a lakosság életét teszi elviselhetővé – nem drágul sem az áram, sem a gáz, sem a távfűtés, sem az üzemanyag – hanem az iparosok, valamint a kis- és középvállalkozások túléléséről is gondoskodott, ők sem piaci áron fogják fizetni az elfogyasztott energiát. Ezek közé tartoznak a földművesek, a halászok és a szállítóvállalatok is.
A kormány egyúttal megnövelte a leginkább veszélyeztetett rétegek számára kibocsátott, ún. energia-voucher összegét, illetve a szociális segélyt, és árstopot vezetett be az alapvető élelmiszerek kategóriájában.
Miután a bevásárlóturizmus virágzik a határ mindkét oldalán, íme a konkrét árak: napraforgóolaj 1 l: 15,99 kuna (2,12 euró), 2,8% zsírtartalmú tartós tej 1 l: 7,39 kuna (0,98 euró) finomliszt 1 kg: 5,99 kuna (0,80 euró), kristálycukor 1 kg: 7,99 kuna (1,06 euró), egész csirke 1 kg: 24,99 kuna (3,32 euró) sertéslapocka 1 kg: 24,99 kuna (3,32 euró), vegyes darált hús 1 kg: 32,99 kuna (4,38 euró).
– Ez az intézkedéscsomag megvédi a lakosságot, az egész állami és nem kormányzati szektort, valamint a horvát vállalatokat. Senkit sem hagyunk cserben
– mondta Plenković. Véleménye szerint a kormány intézkedéseinek köszönhetően Horvátországban “csendes és kiszámítható lesz az ősz és a tél”.
A kormányfő szerint mindenki tudni fogja, hogy mekkora költségekre számíthat, ami nem kis szó a jelenlegi globális körülmények között. A kormány biztosítja a közintézmények és intézmények működését, megvédi a gazdaságot, és Horvátország energiafüggetlenségéért fog dolgozni.
Az egyedüli kérdés, ami még fennmaradt, az a nem lakossági fogyasztásra szánt gáz árának kérdése, amit a kormány szeretne egy átfogó EU-s terv keretében rendezni.
– Filipović (gazdasági és energetikai) miniszter úr ma Brüsszelben találkozik kollégáival, ahol átfogó és közös megoldást szorgalmazunk. Nem reális elvárni, hogy ezt bármely ország saját maga oldja meg anélkül, hogy pénzügyi értelemben lesre fusson
– mondta Plenković, aki szerint a lakosság energiaigényeit a kormány tavaszig tartó árstoppal biztosította. Ez a villamos energia esetében márciusig, a gáz esetében pedig áprilisig tart.
Extraprofit-adó
A kormány egyúttal extraprofit-adó bevezetését javasolja a parlamentnek.
– A válság terhének méltányos megosztása miatt meg akarjuk adóztatni azokat a vállalatokat, amelyek nyeresége a válság következményeképpen különösen mértékben nőtt. Ez a méltányosság elve. A válság terhét mindenkinek viselnie kell, a túlzott nyereség nem felel meg ezeknek a körülményeknek, erkölcsileg sem elfogadható
– mondta Plenković.
Végezetül távolodjunk el egy kicsit a kincstári stílusból, és gyorsan jegyezzük meg, hogy Horvátországban a választások a láthatáron sincsenek – a következő parlamenti választások csak 2024-ben lesznek -, így az ellenzék még a választók “megvásárlásáról” szóló lózungot sem veheti elő, ami minden ellenzék kedvenc vesszőparipája a világ bármely részén.
Az INA-botrány kitörését követően a horvát ellenzék megpróbált ugyan együttesen fellépni, és a botrány mentén valamilyen egységet felmutatni, ám ezzel a ségélycsomaggal aligha tudnak mit kezdeni, mert a kutya sem fog törődni velük, vagy ha mégis, akkor arról biztosan beszámolunk.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head