Horvátország
BAZI NAGY HÍDAVATÁS: Történelmi pillanat, és az ugrálós anyós esete

Horvátországban már napok óta szinte minden csapból az folyik, hogy ma ünnepélyesen felavatják a Pelješaci hidat. A műsor már reggel nyolckor megkezdődött és gyakorlatilag egész nap tartott egészen a 20 óra 10 percre tervezett hivatalos megnyitó kezdetéig. Folklór-együttesek léptek fel, köztük a világhírű zágrábi Lado, ami lényegileg a horvát állami együttes, a dubrovniki Linđo, meg rengeteg helyi erő. A horvát kormány időben befutott, e sorok írásakor éppen a Mali Ston-i Kapetanova kuća étteremben költik el szerény ebédjüket.
Kezdjük az elején
A hidat tervező Marijan Pipenbaher szlovén műépítész szerint a Pelješaci híd egyike annak az öt legnagyobb európai hídnak a tengeri öblök felett, amelyet a 21. század elején építettek, és világszínvonalat képvisel. Pipenbaher, azt is hozzátette a szlovén rádiónak nyilatkozva, hogy a legnagyobb kihívást az alap megtervezése jelentette, mivel a híd erős szeleknek van kitéve, és szeizmikusan aktív területen található.
A szlovén műépítész – aki körülbelül 200 objektumot tervezett világszerte – hangsúlyozta, hogy a híd építése folyamán senki sem halt meg, csupán két komolyabb szerencsétlenségre került sor, ami a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC) munkásainak hozzáértésére, fegyelmezettségére hívja fel a figyelmet.
Szerinte a Horvátország déli részét az ország többi részével összekötő Pelješaci híd nemcsak Horvátország, hanem a tágabb európai térség számára is fontos.
– mondta Pipenbaher.
A francia hírügynökség szerint a híd számtalan órával rövidíti le az utazók, kereskedők és turisták útját már csak boszniai határátlépés okozta veszteglés miatt is. Az AFP kiemelte, hogy ez az egyik legambiciózusabb horvát infrastrukturális projekt az ország függetlenségének elnyerése óta.
Ugyanakkor hozzátette, hogy a híd megépítése sokáig tartott, és nem volt problémamentes, rámutatva, hogy Horvátország először 2007-ben próbálta megépíteni a hidat, de öt évvel később a projekt a költségvetési megszorítások miatt megrekedt.
Hangsúlyozták, hogy az Európai Unió 357 millió euróval támogatta a projektet, hozzátéve, hogy a kínaiakat választották kivitelezőnek, ami számukra az első jelentős részvétel egy horvátországi infrastrukturális projektben.
A francia Euronews rámutat, hogy a Pelješaci híd jobb hozzáférést biztosít a horvátoknak és a turistáknak a szigetekhez, de véleménye szerint, megnöveli Bosznia-Hercegovina elszigeteltségét. A franciák véleménye szerint ez az év eseménye Horvátországban.
A China Daily szerint a Pelješaci híd lehetővé teszi Horvátország régóta várt területi integritásának kiteljesedését.
Csi Csian-csin, Kína horvátországi nagykövete hangsúlyozta, hogy a híd megnyitása elmélyítette a kínai-horvát kapcsolatokat. Hozzátette, hogy a híd kiemelkedő projekt a kínai berendezések, technológia és ismeretek népszerűsítésére Horvátországban és a világban.
A kínai diplomata szerint a projekt nagyban hozzájárult a horvátországi és európai gazdasági növekedéshez, mivel több mint 250 új munkahelyet hozott létre.
A hídavatáson mindenki részt fog venni, így Magyarország horvátországi nagykövete dr. Demcsák Csaba is, és számos szónoklatnak nézünk elébe: beszélni fog a főispán, a reszortminiszter, a miniszterelnök, a házelnök és Zoki Bond elnök úr is, akit nyilván annak reményében engedtek az esemény közelébe, hogy viselkedni fog.
Az EB-ot Dubravka Šuica alelnök fogja képviselni, míg a horvát-kínai barátságot videolinken Li Ko-csiang kínai miniszterelnök fogja erősíteni videókapcsolat által.
Műszaki adatok
Mielőtt rátérnénk a pletykákra és érdekességekre, a rend kedvéért még egyszer elsoroljuk a híd műszaki adatait.
A függőhíd teljes hossza 2404 m, hat fő pillérrel és tizenhárom acél szegmenssel, amelyek hossza 72-285 méter.
A híd 55 méteres magasságával eleget tett Bosznia-Hercegovina azon kérésének, hogy biztosítsák a hajók áthaladását Neum irányába.
A víz mélysége szinte állandó 27 méter, a vastag agyag- és iszaplerakódásokból álló talaj miatt az egész híd mélyen levert, 130 méter hosszú, egy darabból készült, két méter átmérőjű acélcsöveken fekszik.
Az építkezés folyamán 68.000 tonna Horvátországban eddig nem használatos nagyszilárdságú „betonféleséget” építettek be, amelyet 33.600 tonna acéllal spékeltek meg.
Pikantériák és fondorlatok
A végül is happy endbe torkolló vállalkozás nem nélkülözte az intrikákat és mindennemű hülyeségeket sem, ami az emberi tevékenységet végigkíséri, mondhatni a kőkorszak óta.
Miután cikkünk már kezd kissé hosszúra nyúlni, így ömlesztve zúdítom a BALK olvasóira a legérdekesebb történeteket.
A pikantériák közül időrendben talán az szerepel az első helyen, hogy az időközben bedutyizott Ivo Sanader miniszterelnök „nem éppen eredeti módon” kétszer is ünnepélyesen megnyitotta a munkálatok kezdetét.
A fő horvát botrányhős Zoran Milanović kormányzása idején leállította a projektet, mondván hogy erre nincs pénz, meg hogy nem is igazán biztos, hogy Horvátországnak kell ez a híd.
2017-ben – nyilván bosnyák lobbizásra – az osztrák Johannes Hahn, az akkori regionális politikáért felelős európai biztos ellenezte a híd megépítésének támogatását, de szerencsére őt hamarosan felváltotta a román Corina Crețu, aki már a horvát elképzeléseket támogatta.
Bosnyák ellenkezés
2018-ban a híd építésének megkezdésével párhuzamosan Bosznia-Hercegovina utolsó erőfeszítéseket tett a híd építésének leállítására.
Bár az Európai Bizottság jóváhagyta a finanszírozást, és megerősítette, hogy Horvátország ennek megépítésével nem sérti a nemzetközi jogot, Szarajevó bejelentette hogy perelni fogja Horvátországot a hamburgi Nemzetközi Tengerjogi Bíróságon.
Kapcsolódó cikk
MI VÁLTOZIK NEUMBAN? Mától kezdve minden megváltozik a Pelješaci híd megnyitása miatt
A fondorkodó bosnyák vezetők fő érve az volt, hogy a Pelješaci híd akadályozza a nagyobb hajók belépését a neumi öböl vizeire, de egyben veszélyezteti Bosznia-Hercegovina nyílt tengerhez való hozzáférését is.
A bosnyákok foggal-körömmel harcoltak a híd megépítése ellen, de végül a Milorad Dodikkal megkötött üzlet vetett véget a kampánynak.
A „hidat hídért” alapon kötött megállapodás az volt, miszerint a boszniai szerb vezető megakadályozza, hogy Bosznia-Hercegovina hivatalosan is követelje a Pelješaci híd megépítésének leállítását, a horvát fél viszont ígéretet tett a gradiškai híd megépítésre.
Ennek a horvátok 2021-ben eleget is tettek -, ami a boszniai Szerb Köztársaság részére nagy fontossággal bír, mivel ez képezi az EU-ba vezető legrövidebb közúti kapcsolatot.
Az ugráló anyós története
Végezetül, annak idején egy kedves nyári írás született arról, hogy egy pelješaci fiatalember fogadott az anyósával, hogy a híd igenis elkészül. Az anyós akkor megfogadta, hogy amennyiben ez így lesz, ő leugrik a hídról.
Pár napig ment a jópofáskodás az anyós témára – különben nagyon jól megvannak a vejével – aztán elfelejtődött az ügy, mint egyéb más.
Most valakinek ismét eszébe jutott a történet, és felkereste Joška Parmać asszonyt, aki elutasította ígéretének beváltását, mondván, hogy ez a híd nem az a híd, amire az ígérete vonatkozott.
Veje Danijel Džono úgy nyilatkozott a kérdéssel kapcsolatban:

Horvátország
A bucsai mészárlás évfordulóján Plenković és mások Kijevben

Pénteken koradélelőtt, a bucsai mészárlás évfordulóján Andrej Plenković horvát miniszterelnök és Tomo Medved veteránügyi miniszter, a kormány alelnöke megérkeztek az ukrán fővárosba. A horvát küldöttséggel egy időben tartózkodott Kijevben a Robert Golob vezette szlovén, illetve a szlovák és moldovai küldöttségek is, Eduard Heger miniszterelnök és Maia Sandu köztársasági elnök vezetésével. A látogatás folyamán a horvát küldöttség is részt vett a bucsai mészárlás évfordulója alkalmával szervezett mini-csúcstalálkozón, és találkozott Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel, Gyenyisz Smihal ukrán miniszterelnökkel, valamint Ruszlan Sztefancsukkal, az ukrán parlament, a Verhovna Rada elnökével.
Teljes titoktartás mellett Bucsába
A horvát küldöttség teljes titoktartás mellett, vonattal utazott Kijevbe, majd a horvát miniszterelnök részt vett az orosz agresszió áldozatainak emlékére rendezett megemlékezésen is, valamint az ukrán védők adományozott állami kitüntetéseinek ünnepélyes átadásán.
Plenković kijevi látogatása folyamán koszorút helyezett el az Ukrajnáért elesettek emlékfala előtt.

A horvát miniszterelnök virágot helyezett el e bucsai emlékfal előtt (Forrás: Twitter, Andrej Plenković)
A horvát kormány nyilatkozatában emlékeztetett arra, hogy „a horvát kormány következetesen, egyértelműen és határozottan támogatja Ukrajnát, és kezdettől fogva elítéli az orosz agressziót”.
– áll a nyilatkozatban. Horvátország szolidaritását fejezi ki az ukrán néppel azáltal is, hogy befogadja az ukrán menekülteket, és gondoskodik róluk.
– áll még a horvát kormány közleményében.
Katonai cserebere
Nem sokkal Plenković látogatását megelőzően, szerdán Odesszában járt Mario Banožić védelmi miniszter, aki találkozott ukrán kollégájával, Olekszij Reznyikovval.
Elmondta, hogy számításai szerint a Horvátország által adományozott tizennégy szállítóhelikopter, köztük tizenkét MI 8 MTV-1 modell és két MI 8 T modell, „hamarosan” megérkezik Ukrajnába.
Ukrán kollégája, Olekszij Reznyikov elmondta, hogy ukrán aknamentesítő oktatók képzését fontolgatják Horvátországban.

Mario Banožić horvát védelmi miniszter találkozott ukrán kollégájával, Olekszij Reznyikovval (Forrás: Twitter)
Ezzel kapcsolatban aztán a csütörtöki kormányülésen Plenković miniszterelnök bejelentette a nagy hírt, hogy megállapodás született az Egyesült Államokkal a horvát fegyveres erők finanszírozásának támogatásáról, 140 millió dollár összegben.
Miután a Večernji list becslései szerint Horvátország eddig mintegy 123 millió euró értékű felszereléssel támogatta Ukrajnát, az üzlet előnyösnek tűnik, különösen ha azt is tudjuk, hogy az amerikai támogatás a 140 millió dolcsi dolcsi mellett 4 Black Hawk helikopter, némi Javelin páncéltörő eszköz és esetlegesen pár Hellfire páncéltörő rakéta formájában fog alakot ölteni.
A „biznisz” abban a tekintetben is kedvező, hogy a NATO által Hipp jelzéssel ellátott szovjet/orosz eredetű helikoptereket különben egyenesen a roncstelepre lehetett volna küldeni, mivel sem az orosz, sem az ukrán karbantartás többé nem képezett opciót.
Üröm az örömben, hogy a Black Hawk szállító képessége körülbelül a fele a megbízható szovjet „igáslovaknak”, és ezekkel szemben tűzoltásra sem igen alkalmas, aminek majd nyáron isszuk meg a levét.
A helikopterekkel kapcsolatban még sokat lehetne morfondírozni, de erre úgyis vissza fogunk még térni, a horvát tervek szerint ugyanis egy 12 Black Hawk-ból álló raj felállítása várható (majd egyszer), illetve ezek felszerelése különböző rendszerekkel, amihez nemcsak pénz, hanem megfelelő képzettségű ember is szükségeltetik.
Ezt az ügyet azzal zárjuk, hogy bár korántsem annyira ügyesen, mint az észtek, de a horvátok is nyertek valamit az ukránok emberfeletti ellenállásán.
Őszre már kész is a háború?
Csernigovi Szent Lőrinc prófétai szavai az eretnekségekről és szakadásokról az ukrán egyházban:
Miután Szt. Lőrinc a csetepatét hat hónapban szabta meg, őszre már készen is lehet a háború.
Kapcsolódó cikk
A HASONLÓSÁG ELVE: Egy horvát hazafi szerint a szerb diplomatákat is utasítsák ki Horvátországból
Mint tudjuk, minap az ukrán hatóságok kiebrudalták az orosz ortodox egyház papjait, szerzeteseit és minden pereputtyukat a kijevi Pecserszka Lavra kolostorból, az orosz ortodox egyház egyik legszentebbnek tartott helyéről.
Ennek kapcsán Pavlo, a Moszkvai Patriarchátus ukrán ortodox egyházának metropolitája gyakorlatilag megátkozta az ukrán vezetést, mondván: „garantálja”, hogy Isten nem bocsátja meg Volodimir Zelenszkij elnöknek, amiért kilakoltatta a moszkvai egyházat a kijevi Lavrából.
Lehet hogy Plenkovićék búcsúzni mentek Kijevbe, amíg még lehetett, vagyis mielőtt még az átok megfogan?
Bosznia
Módosítaná a Horvátországgal közös határt a bosznia-hercegovinai államelnökség

A bosznia-hercegovinai Államelnökség rendkívüli ülésén elfogadta a Horvátországgal közös határ módosítására benyújtott javaslatot. A Szerbiával közös határszakasz kapcsán is indokolttá váltak módosítások, abban azonban nem mutatkozik akkora egyetértés az államelnökségi tagok és a határmódosításokat véleményező szakbizottság között, így Szerbiának még várnia kell.
24 ével ezelőtt elakadt
A Horvátország és Bosznia-Hercegovina közti határviták rendezésére szolgáló bilaterális egyezmény életbe lépése 24 éve várat magára. A bosnyák szociáldemokrata (SDP BiH) Denis Bečirović elnökségi tag a minap benyújtott javaslatában kezdeményezte az 1999-ben aláírt államközi egyezmény parlament általi jóváhagyását.
A boszniai államelnökség másik két tagja, a szerb Željka Cvijanović és a magát horvátnak álcázó Željko Komšić támogatta az elképzelést, így a következő lépésben a boszniai kormány szerepét betöltő Miniszterek Tanácsának (Vijeća Ministara) kell az erről szóló törvénytervezetet a boszniai parlament elé beterjesztenie.
Minderre a Miniszterek Tanácsának a tegnapi államelnökségi szavazástól számítottan 60 nap áll rendelkezésre. Az Államelnökség munkáját segítő határügyi szakbizottság (Državna komisija za granice) szintén 45 napot kapott, hogy a Miniszterek Tanácsa számára javaslatokat készítsen a kérdésben.
Igaz ugyan, hogy a boszniai Miniszterek Tanácsa két és fél évtizede nem terjesztette be a parlamentnek az egyezményt a ratifikáció érdekében, a fair play azonban megköveteli, hogy jelezzük, a bilaterális egyezményt a Száva horvát oldalán sem ratifikálták annak aláírást követően, az ugyanis minden alkalommal elakadt a Horvát Nemzeti Gyűlés (Hrvatski Narodni Sabor) útvesztőiben.
A horvátoknak területi igényük áll(hat) fenn
A boszniai kormány majd két és fél évtizedes teketóriázásának hátterét különösebben nem indokolt magyarázni. Elég csak arra gondolni, hogy az éves költségvetést majd 10 éve rendre a tárgyév nyarán szokta kiizzadni magából a végrehajtó hatalom csúcsszerve nem kis politikai alkuk árán.
A horvát kormány késlekedésének a hátterében összetetteb indokrendszer áll.
A tengeri határok megvonását szabályozó ENSZ egyezmény (United Nations Convention on the Law of the Sea, UNCLOS) 1992. évi módosítását követően ugyanis a horvát fél érvényesen követelhet bizonyos vizeket, amiket jelenleg Bosznia-Hercegovina a 24 km hosszú tengerpartját övező felségvizeihez tartozónak tekint.
A boszniai álláspont alapját pont a két állam akkori vezetői, a horvát Franjo Tuđman és a bosnyák Alija Izetbegović által ellenjegyzett 1999-es egyezmény képezi, ami utóbb ratifikáció hiányában ugyan nem lépett egyik államban sem érvénybe.
Ergo nemzetközi jogi szempontból legfeljebb valamely tengeri jogi bíróság előtt lehetne rá hivatkozni, mint a felek korábbi akaratára egyértelműen utaló dokumentumra, annak azonban jelenleg kötelező ereje nincs. A horvát fél vélhetően ennek a turpisságnak a tudatában ódzkodik az egyezmény ratifikációjától.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy 1995-ben a „nagysikerű” Daytoni Egyezmény összekovácsolásakor a mai Bosznia-Hercegovina és Horvátország közti határt az ugyanezen elnevezésű, korábbi ex-jugoszláv tagköztársaságok közti adminisztratív határ alapján jelölték ki. Az ebben foglalt határvonal azonban a boszniai tengerparti övezet egyes pontjain eltér az 1999-es megállapodásban foglaltaktól.

A vörös vonal mutatja az 1999-es megállapodásban szereplő határt, míg a kék az Jugoszláv Szocialista Szövetségi köztársaság fennállása alatti adminisztratív határ (Forrás: Večernji.hr)
A fenti térképvázlat alapján egyértelműen látható, hogy a horvát területi igény esetleges érvényesítése esetén a boszniai tengeri terület a Neum város körüli partszakasz és a Klek-félsziget által körül ölelt vizekre korlátozódna, míg az 1999-es egyezmény mindkét fél általi ratifikálása esetén a boszniai tengeri terület kiterjedne a Klek-félsziget ellentétes partszakasza mentén húzódó vizekre is.
Utóbbi esetben a UNCLOS szerint az egyenlő távolságok elve alapján kell megállapítani a tengeri határt, figyelembe véve a tengeri szárazulatokat, vagyis a horvát fél által szintén magának követelt Veliki és Mali Školj szigeteket.
A közös határ és az uniós csatlakozás
A horvát kormány még 2006 májusában kelt diplomáciai jegyzékben tájékoztatta a boszniai Miniszterek Tanácsát, hogy vitatják egyes tengeri területek hovatartozását, így azóta a kérdés eldöntése várat magára.
A boszniai államelnökség által most elfogadott szöveg az 1999-es egyezményt emelné törvényerőre a parlament jóváhagyását követően.
Ezzel a boszniai fél lényegében az első lépést tette meg ahhoz, hogy a későbbiekben nemzetközi bíróság elé vigye a horvátok által majd negyed évszázada ratifikálni elmulasztott egyezmény ügyét.
A helyzet rendezése Bosznia-Hercegovina számára a január óta erőltetett ütemű uniós csatlakozás miatt vált sürgőssé, tekintettel arra, hogy az EU-csatlakozás egyik feltétele, hogy az érintett államnak nem lehet területi vitája (a szomszédaival).
Kapcsolódó cikk
Határmódosítás és területcsere Szerbia és Bosznia-Hercegovina között a béke jegyében
Korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy a Bosznia-Hercegovina és Szerbia közötti határ több pontján a szerbiai kormány kezdeményezett jelentősebb területcseréket.
Ezekben az esetekben azonban a boszniai kormány mutat távolságtartó álláspontot, mert az igényelt területek cseréje nagyrészt olyan földrészleteket érint a Drina-medencében, amelyek korábbi használatáért a szerbiai állami villamosipari vállalat (Elektropvreda Srbije) több évtized alatt jelentős adósságot halmozott fel az érintett boszniai önkormányzatokkal szemben.
-
Oroszország4 nap telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Nincs, aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Bosznia2 nap telt el azóta
Módosítaná a Horvátországgal közös határt a bosznia-hercegovinai államelnökség
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között