Connect with us

Írd be ide, amit keresel!

Horvátország

BAZI NAGY HÍDAVATÁS: Történelmi pillanat, és az ugrálós anyós esete

PELJEŠAC: A híd, amely megváltoztatja az emberek életét
PELJEŠAC: A híd, amely megváltoztatja az emberek életét
Olvasási idő: 4 perc

Horvátországban már napok óta szinte minden csapból az folyik, hogy ma ünnepélyesen felavatják a Pelješaci hidat. A műsor már reggel nyolckor megkezdődött és gyakorlatilag egész nap tartott egészen a 20 óra 10 percre tervezett hivatalos megnyitó kezdetéig. Folklór-együttesek léptek fel, köztük a világhírű zágrábi Lado, ami lényegileg a horvát állami együttes, a dubrovniki Linđo, meg rengeteg helyi erő. A horvát kormány időben befutott, e sorok írásakor éppen a Mali Ston-i Kapetanova kuća étteremben költik el szerény ebédjüket.

Kezdjük az elején

A hidat tervező Marijan Pipenbaher szlovén műépítész szerint a egyike annak az öt legnagyobb európai hídnak a tengeri öblök felett, amelyet a 21. század elején építettek, és világszínvonalat képvisel. Pipenbaher, azt is hozzátette a szlovén rádiónak nyilatkozva, hogy a legnagyobb kihívást az alap megtervezése jelentette, mivel a híd erős szeleknek van kitéve, és szeizmikusan aktív területen található.

A szlovén műépítész – aki körülbelül 200 objektumot tervezett világszerte – hangsúlyozta, hogy a híd építése folyamán senki sem halt meg, csupán két komolyabb szerencsétlenségre került sor, ami a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC) munkásainak hozzáértésére, fegyelmezettségére hívja fel a figyelmet.


Szerinte a Horvátország déli részét az ország többi részével összekötő Pelješaci híd nemcsak Horvátország, hanem a tágabb európai térség számára is fontos.

Végső soron ez is az egyik feltétele volt a schengeni övezethez való csatlakozásnak

– mondta Pipenbaher.

A francia hírügynökség szerint a híd számtalan órával rövidíti le az utazók, kereskedők és turisták útját már csak határátlépés okozta veszteglés miatt is. Az AFP kiemelte, hogy ez az egyik legambiciózusabb horvát infrastrukturális projekt az ország függetlenségének elnyerése óta.

Ugyanakkor hozzátette, hogy a híd megépítése sokáig tartott, és nem volt problémamentes, rámutatva, hogy Horvátország először 2007-ben próbálta megépíteni a hidat, de öt évvel később a projekt a költségvetési megszorítások miatt megrekedt.

Hangsúlyozták, hogy az Európai Unió 357 millió euróval támogatta a projektet, hozzátéve, hogy a kínaiakat választották kivitelezőnek, ami számukra az első jelentős részvétel egy horvátországi infrastrukturális projektben.


A francia Euronews rámutat, hogy a Pelješaci híd jobb hozzáférést biztosít a horvátoknak és a turistáknak a szigetekhez, de véleménye szerint, megnöveli Bosznia-Hercegovina elszigeteltségét. A franciák véleménye szerint ez az év eseménye Horvátországban.

A China Daily szerint a Pelješaci híd lehetővé teszi Horvátország régóta várt területi integritásának kiteljesedését.

Csi Csian-csin, Kína horvátországi nagykövete hangsúlyozta, hogy a híd megnyitása elmélyítette a kínai-horvát kapcsolatokat. Hozzátette, hogy a híd kiemelkedő projekt a kínai berendezések, technológia és ismeretek népszerűsítésére Horvátországban és a világban.

A kínai szerint a projekt nagyban hozzájárult a horvátországi és európai gazdasági növekedéshez, mivel több mint 250 új munkahelyet hozott létre.

A hídavatáson mindenki részt fog venni, így horvátországi nagykövete dr. Demcsák Csaba is, és számos szónoklatnak nézünk elébe: beszélni fog a főispán, a reszortminiszter, a miniszterelnök, a és Zoki Bond elnök úr is, akit nyilván annak reményében engedtek az esemény közelébe, hogy viselkedni fog.

Az EB-ot Dubravka Šuica alelnök fogja képviselni, míg a horvát-kínai barátságot videolinken Li Ko-csiang kínai miniszterelnök fogja erősíteni videókapcsolat által.


Műszaki adatok

Mielőtt rátérnénk a pletykákra és érdekességekre, a rend kedvéért még egyszer elsoroljuk a híd műszaki adatait.

A függőhíd teljes hossza 2404 m, hat fő pillérrel és tizenhárom szegmenssel, amelyek hossza 72-285 méter.

A híd 55 méteres magasságával eleget tett Bosznia-Hercegovina azon kérésének, hogy biztosítsák a hajók áthaladását Neum irányába.

A víz mélysége szinte állandó 27 méter, a vastag agyag- és iszaplerakódásokból álló talaj miatt az egész híd mélyen levert, 130 méter hosszú, egy darabból készült, két méter átmérőjű acélcsöveken fekszik.

Az építkezés folyamán 68.000 tonna Horvátországban eddig nem használatos nagyszilárdságú “betonféleséget” építettek be, amelyet 33.600 tonna acéllal spékeltek meg.

Pikantériák és fondorlatok

A végül is happy endbe torkolló vállalkozás nem nélkülözte az intrikákat és mindennemű hülyeségeket sem, ami az emberi tevékenységet végigkíséri, mondhatni a kőkorszak óta.

Miután cikkünk már kezd kissé hosszúra nyúlni, így ömlesztve zúdítom a BALK olvasóira a legérdekesebb történeteket.

A pikantériák közül időrendben talán az szerepel az első helyen, hogy az időközben bedutyizott Ivo Sanader miniszterelnök “nem éppen eredeti módon” kétszer is ünnepélyesen megnyitotta a munkálatok kezdetét.

A fő horvát botrányhős Zoran Milanović kormányzása idején leállította a projektet, mondván hogy erre nincs pénz, meg hogy nem is igazán biztos, hogy Horvátországnak kell ez a híd.

2017-ben – nyilván bosnyák lobbizásra – az osztrák Johannes Hahn, az akkori regionális politikáért felelős európai biztos ellenezte a híd megépítésének támogatását, de szerencsére őt hamarosan felváltotta a román Corina Crețu, aki már a horvát elképzeléseket támogatta.

Bosnyák ellenkezés

2018-ban a híd építésének megkezdésével párhuzamosan Bosznia-Hercegovina utolsó erőfeszítéseket tett a híd építésének leállítására.

Bár az jóváhagyta a finanszírozást, és megerősítette, hogy Horvátország ennek megépítésével nem sérti a nemzetközi jogot, Szarajevó bejelentette hogy perelni fogja Horvátországot a hamburgi Nemzetközi Tengerjogi Bíróságon.

A fondorkodó bosnyák vezetők fő érve az volt, hogy a Pelješaci híd akadályozza a nagyobb hajók belépését a neumi öböl vizeire, de egyben veszélyezteti Bosznia-Hercegovina nyílt tengerhez való hozzáférését is.

A foggal-körömmel harcoltak a híd megépítése ellen, de végül a Milorad Dodikkal megkötött üzlet vetett véget a kampánynak.

A “hidat hídért” alapon kötött megállapodás az volt, miszerint a boszniai szerb vezető megakadályozza, hogy Bosznia-Hercegovina hivatalosan is követelje a Pelješaci híd megépítésének leállítását, a horvát fél viszont ígéretet tett a gradiškai híd megépítésre.

Ennek a 2021-ben eleget is tettek -, ami a boszniai részére nagy fontossággal bír, mivel ez képezi az EU-ba vezető legrövidebb közúti kapcsolatot.

Az ugráló anyós története

Végezetül, annak idején egy kedves nyári írás született arról, hogy egy pelješaci fiatalember fogadott az anyósával, hogy a híd igenis elkészül. Az anyós akkor megfogadta, hogy amennyiben ez így lesz, ő leugrik a hídról.

Pár napig ment a jópofáskodás az anyós témára – különben nagyon jól megvannak a vejével – aztán elfelejtődött az ügy, mint egyéb más.

Most valakinek ismét eszébe jutott a történet, és felkereste Joška Parmać asszonyt, aki elutasította ígéretének beváltását, mondván, hogy ez a híd nem az a híd, amire az ígérete vonatkozott.

Veje Danijel Džono úgy nyilatkozott a kérdéssel kapcsolatban:

Ennek a hídnak meg kellett volna változtatnia az életemet, ami azonban ugyanaz marad. A jövőben már csak a drága Istenre támaszkodhatok.

Napi hírlevél


Mi munkát teszünk bele, legyen a megosztás a fizetség!



Lektor nélkül dolgozunk. Ha helyesírási hibát találsz, akkor jelöld ki a szót az egérrel, majd egyszerre nyomd le a következő két billentyűt: Ctrl+Enter. A program semmiféle személyes adatot nem kér, és nem továbbít. Köszönjük, hogy segítesz jobbá tenni a BALK-ot!





Helyesírási hiba jelentése

A következő értesítést küldjük a szerkesztőnek: