Szerbia
NAPSÜTÉSES HÉTVÉGE: Fotópályázatot hirdetett a szerb elnök

Az Instagramon kérte fel honfitársait a szerb elnök, hogy küldjék be „Szerbia legszebb fotóit” az általa megadott e-mail címre. A szombaton meghirdetett „fotópályázat” célja, az ország szépségeinek népszerűsítése.
– Arra kérjük Önöket, hogy küldjék be a Szerbia legszebb tájairól készült fotókat a nasanajlepsasrbija@predsednik.rs e-mail címre, hogy országunk egyedülálló szépségét a lehető legjobb módon népszerűsítsék
– írta Instagram-oldalán Aleksandar Vučić, aki minden héten közzétesz egy képet a profilján. A megadott e-mail beszélő cím, jelentése „a mi legszebb Szerbiánk”.
A „pályázati közlemény” szerint az év végén a legtöbb lájkot kapott fotót díjazzák is, készítőjét pedig maga Vučić fogadja. A közlemény arról nem szól, hogy a „kézrázáson és a vállveregetésen túl” mivel jutalmazzák a legjobb kép készítőjét.
A szerb elnök azt kérte honfitársaitól, hogy csak a saját maguk által készített fotókat küldjék be, és adják meg hozzá az elérhetőségüket is.
– Használják ki ezt a csodálatos napsütéses hétvégét, és járják be a mi Szerbiánk legszebb vidékeit! Ma én is útra kelek, és lehet, hogy valahol találkozunk
– jegyezte meg a „fotópályázatot” meghirdető szerb elnök.
Vučić már többször nehezményezte, hogy a szerbek külföldi országokba járnak „turistáskodni”, és ezáltal elhanyagolják a saját országukat.
Előfordulhat, hogy az elnöki pályázat meghirdetésével a szerb államfő a hazai turizmust szeretné népszerűsíteni, természetesen a nemzeti öntudat növelésén túl.
Az Instagramon meghirdetett „elnöki pályázatot” néhány óra alatt több mint ezren kedvelték. Azt nem tudni, hogy közülük mennyi a „bérlájkoló”, de van köztük néhány „gyanús rajongó”.
– Tisztelt Elnök Úr! Köszönjük a kezdeményezést! Az Ön nagysága abban rejlik, hogy a világ számára ezekben a gonosz és nehéz időkben megtalálja magában az erőt és az akaratot, hogy bejárja a mi gyönyörű Szerbiánkat
– írta egy hozzászóló, aki úgy fogalmaz a rövidre fogott ömlengés végén, hogy büszke az ország elnökére.

Szerbia
Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.
Ki a sofőr a buszon?
A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.
Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)
Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.
A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.
A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.
Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.
Csak nemrég jöttek
A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.
A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.
Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.
Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Kapcsolódó cikk
SZERB MÉDIABLÖFF: Hány szerb legyen egy autóban, avagy feljegyzések egy hisztéria margójára
Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.
A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.
A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.
Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság3 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
English2 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt