Connect with us

Helló, írd be ide, amit keresel

Cikk a ljubljanai Delo című napilap véleményrovatában (Screenshot)

A Háború

VÉLEMÉNY EGY SZLOVÉN LAPBAN: Orbán kettős játéka

Olvasási idő: 4 perc

Orbán kettős játéka – ezzel a címmel jelent meg egy cikk a ljubljanai Delo napilap internetes oldalának véleményrovatában a magyar miniszterelnök Ukrajnához és Oroszországhoz fűződő viszonyáról. A cikk szerzője Marius Dragomir, a Média-, Adat​- és Társadalomkutató Központ (CMDS) igazgatója és a budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) vendégprofesszora. A Delo a cikk alatt – mi pedig a cikk felett jegyezzük meg – hogy a leírtak a szerző véleményét tükrözik, és nem feltétlenül esnek egybe a szerkesztőség álláspontjával.

Orbán Viktor egy évtizede kényelmes és kellemes kapcsolatot épít a Kreml-lel és annak vezetőjével, különösen a 2010-es választások megnyerése után -jegyezte meg már a cikk alcímében Marius Dragomir, aki egy példán szemléltette, hogy “a magyar kormánytól sok támogatást kapó, és speciális propagandát folytató Pesti TV-nek az a dolga, hogy „lírai formában énekelje meg” a Fideszt és annak vezetőjét, Orbán Viktort”.

A szerző hangsúlyozza, hogy az ukrajnai invázió múlt hónapi kezdete óta a csatorna elképesztően gyorsan terjeszti az oroszbarát dezinformációkat. De ezzel nincs egyedül a Pesti TV. Hasonló, az ukránok hazájukhoz való jogát megkérdőjelező, az orosz agresszióra nyíltan buzdító tudósításokat folyamatosan közöl a magyar kormánypárti média, az ország médiavilágának meghatározó ereje.


Dragomir itt idézi az Átlátszó független médiaelemzését, amely szerint az MTVA országos televízió a háború kezdete óta Ukrajna ellen uszítja a közvéleményt. Németh Balázs, az MTVA műsorvezetője múlt havi Facebook-bejegyzésében utalt arra, hogy Volodimir Zelenszkij ukrán elnök kapitulációja és lemondása “bölcs döntés lenne” – jegyzi meg a szerző, aki hozzáteszi, hogy médiaszakértők válaszul felszólították a magyar médiaszabályozó hivatalt, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH): kötelezze az országos médiát, hogy hagyja abba az oroszbarát propaganda sugárzását.

De tekintve, hogy a szabályozótestületet elárasztják a Fidesz-barát munkatársak, nem történt semmi

– írja Dragomir, aki szerint a magyarországi kormánypárti média által keltett propaganda ellentmond annak, hogy a magyar kormány támogatja az Oroszország elleni szankciókat. Miért játssza Orbán ezt a kettős játékot – nyilvános beszédeiben ellenzi a háborút, miközben utasítja a médiáját Oroszország dicsérésére és a hazugságok terjesztésére?

A cikk szerzője szerint erre két válasz is látszik: a választási előnyök és Orbán Putyin iránti hízelgő rajongása.

A választási szereplés

Nézzük először a választást! Orbán Oroszország ukrajnai invázióját ellenző stratégiája megnyugtatja azokat a választókat, akik tartanak a konfliktus további eszkalációjától. Ennek örülnek a magyar miniszterelnök uniós kollégái is, akik aggodalmukat fejezték ki a magyar miniszterelnök külpolitikájának kelet felé tolódása miatt, ami békés vezető színében tünteti fel

– jegyzi meg cikkében a Dragomir, aki szerint a Fidesz ugyanakkor az ukrajnai háborút gyorsan lehetőségként használta fel az április 3-i magyar választások előtt.



Az MTVA szinte minden hírműsora beszámolt az elmúlt hetekben arról, hogy az ellenzéki politikusokat csapatokat és fegyvereket szeretnének küldeni Ukrajnába, amit a magyarok többsége nem támogat. De az ellenzéki pártok ezt soha nem mondták. Ez csak egy diszkreditációs kísérlet volt

– fejtette ki a szerző, aki úgy vélte, hogy az Orbán-féle magyarországi “médiaeltérítési modell” Putyin tervét követve lehetővé tette, hogy a Fideszhez köthető cégek az ország szinte teljes médiaterét átvegyék.

A Kreml-barát médiakampány, amelyet a Fideszhez erőteljesen kötődő média folytat – a többi nagy európai médiától eltérően – elsősorban arra irányul, hogy szavazatokat szerezzen a közelgő magyarországi választásokon. Ez pedig egészen a választókig terjed

– írja Dragomir, aki szerint nem meglepő, hogy a Pulzus legutóbbi közvélemény-kutatásában Orbán támogatóinak negyede „jogos háborúnak” minősítette az inváziót, amiből a szerző azt a következtetést vonta le, hogy Orbán és pártja nem engedheti meg magának, hogy kevesebb mint egy hónappal a választás előtt elidegenítse ezeket a választókat, ami a többség elvesztését jelentheti.

Orbán hűsége Putyinhoz

De van egy másik fő oka is annak, hogy a Fidesz-támogató médiában terjeszti a Kreml-barát propagandát. Orbán hűsége Putyinhoz. Orbán egy évtizede épít kényelmes és kellemes kapcsolatot a Kremllel és annak vezetőjével, különösen a 2010-es választásokon történt visszatérése után

– szögezi le a szerző, aki megállapítását azzal támasztja alá, hogy a magyar kormány 2014-ben 12,5 milliárd eurót különített el az orosz tulajdonú Roszatomnak Magyarország egyetlen atomerőművének felújítására. Oroszország 10 milliárd eurós hitelt ígért a projekt megvalósítására (amit az EU időközben blokkolt).



Orbán többször is dicsérte Oroszországot az illiberális társadalom sikeres megteremtéséért, és rendszeresen csatlakozott Putyinhoz az Európai Unió és a NATO elítélésében. Az Orbán-féle magyarországi médiaeltérítési modell Putyin tervét követve lehetővé tette, hogy a Fideszhez köthető cégek az ország szinte teljes médiaterét átvegyék

– állapítja meg Dragomir, aki ezzel kapcsolatban idézi a Direkt 36 magyar médiacég friss vizsgálatát annak illusztrálására, hogy a miniszterelnök kommunikációs csapata mennyire szigorúan ellenőrzi a magyarországi híráramlást. A rengeteg kiszivárgott dokumentum alapján a jelentés leírja, hogyan használja a kormány az MTI-t, az állami hírügynökséget a magyarországi médiaprogram elkészítéséhez.

Az ukrajnai háború nehéz megpróbáltatást jelent Orbán számára, aki mindent megtesz annak érdekében, hogy ismét megnyerje a választást anélkül, hogy megfélemlítené a háborút ellenző magyar választókat vagy elkeserítené a Kremlt. Abban az időben, amikor Európa-szerte a jobboldali vezetők többsége elhatárolódik Putyintól, Orbán rettenetesen igyekszik egyensúlyba hozni mindkét oldalt

– szögezi le a ljubljanai Deloban közzétett cikke végén Marius Dragomir, a Média-, Adat​- és Társadalomkutató Központ (CMDS) igazgatója és a budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) vendégprofesszora.


UNIÓS CSATLAKOZÁS: Szerbiát az uniós csatlakozási folyamattal kapcsolatban mostanában legalább öt dologért fogják fülön, ebből kettő újkeletű
A szerbiai szervezett bűnözés elleni ügyészség a katonai (VBA) és a polgári titkosszolgálattal (BIA), valamint a belügyminisztérium szervezett bűnözés elleni ...
Bővebben…
ŠIKARA: Migránsok főzőcskéznek a zombori befogadó központ szomszédságában lévő erdőben 2022 februárjában
Egy szíriai származású szerb állampolgár hozta létre azt a csempészhálózatot, amely zsarolta a konkurenciát és terrorizálta a menekülteket/migránsokat Zomborban, és ...
Bővebben…
MOST JÖN CSAK AZ ANYÁZÁS: Horvátországban csak az csillapíthatja le a kedélyeket, ha a politikusok nyári szabadságra mennek
A horvát köztársasági elnök ismét magára irányította a rivaldafényt, merthogy leszedte a keresztvizet Andrej Plenković miniszterelnökről és Gordan Grlić Radman ...
Bővebben…
JÓ ANYUKA: A bosznia-hercegovinai labdarúgó válogatott nem jutott ki Katarba, viszont az ország külügyminisztere másfél havonta oda utazik
Miközben Šefik Džaferović a boszniai államelnökség bosnyák tagja Brüsszelben kísérelte meg kivívni a tagjelölti státuszt, addig Bisera Turković bosznia-hercegovinai külügyminiszter ...
Bővebben…
Az albán és a macedón miniszterelnöknek már nem kell a következő évszázadig várnia
A bolgár parlament pénteken felhatalmazta az általa két nappal ezelőtt megbuktatott kormányt, hogy vonja vissza a vétót, amellyel Szófia akadályozta ...
Bővebben…
VISSZA SZÍRIÁBA: Az INA visszatérhetne Szíriába, kérdés, hogy az EU és az USA ezt engedi-e?
Horvátország, illetve a horvát-magyar olajvállalat, az INA visszatérhetne Szíriába, amihez azonban Irán segítségét kellene igénybe vennie. Ez komplikálja a helyzetet, ...
Bővebben…
Gépzongora és az első orgazmus – találat, süllyedünk! (Lecke No.2.)
E sorok írójának rég megboldogult humorista édesapja szívesen mesélte egyik gyerekkori élményét, amikor egyszer megérkezett a messze földön híres temerini ...
Bővebben…
KÉT PÓTCUMI: Bővítés helyett a francia elnök pótcumival tömi be a kitaszított országot száját, de pótcumi az Open Balkan is
Az albán és az észak-macedón miniszterelnök, valamint a szerb elnök úgy nyilatkozott, hogy büszkék a "Nyitott Balkán" kezdeményezésre. A három ...
Bővebben…
OPEN BALKAN: Közösen duzzognak
A LesEchos francia gazdaság hírportál & napilap értékelése szerint még mindig akadályok tornyosulnak a balkáni bővítés útjában. A mostani uniós ...
Bővebben…

Követés

Értesítések

Napi hírlevél





Naptár

2022. március
h K s c p s v
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Követés

Napi hírlevél


Kilenc cikk

UNIÓS CSATLAKOZÁS: Szerbiát az uniós csatlakozási folyamattal kapcsolatban mostanában legalább öt dologért fogják fülön, ebből kettő újkeletű
A szerbiai szervezett bűnözés elleni ügyészség a katonai (VBA) és a polgári titkosszolgálattal (BIA), valamint a belügyminisztérium szervezett bűnözés elleni ...
Bővebben…
ŠIKARA: Migránsok főzőcskéznek a zombori befogadó központ szomszédságában lévő erdőben 2022 februárjában
Egy szíriai származású szerb állampolgár hozta létre azt a csempészhálózatot, amely zsarolta a konkurenciát és terrorizálta a menekülteket/migránsokat Zomborban, és ...
Bővebben…
MOST JÖN CSAK AZ ANYÁZÁS: Horvátországban csak az csillapíthatja le a kedélyeket, ha a politikusok nyári szabadságra mennek
A horvát köztársasági elnök ismét magára irányította a rivaldafényt, merthogy leszedte a keresztvizet Andrej Plenković miniszterelnökről és Gordan Grlić Radman ...
Bővebben…
JÓ ANYUKA: A bosznia-hercegovinai labdarúgó válogatott nem jutott ki Katarba, viszont az ország külügyminisztere másfél havonta oda utazik
Miközben Šefik Džaferović a boszniai államelnökség bosnyák tagja Brüsszelben kísérelte meg kivívni a tagjelölti státuszt, addig Bisera Turković bosznia-hercegovinai külügyminiszter ...
Bővebben…
Az albán és a macedón miniszterelnöknek már nem kell a következő évszázadig várnia
A bolgár parlament pénteken felhatalmazta az általa két nappal ezelőtt megbuktatott kormányt, hogy vonja vissza a vétót, amellyel Szófia akadályozta ...
Bővebben…
VISSZA SZÍRIÁBA: Az INA visszatérhetne Szíriába, kérdés, hogy az EU és az USA ezt engedi-e?
Horvátország, illetve a horvát-magyar olajvállalat, az INA visszatérhetne Szíriába, amihez azonban Irán segítségét kellene igénybe vennie. Ez komplikálja a helyzetet, ...
Bővebben…
Gépzongora és az első orgazmus – találat, süllyedünk! (Lecke No.2.)
E sorok írójának rég megboldogult humorista édesapja szívesen mesélte egyik gyerekkori élményét, amikor egyszer megérkezett a messze földön híres temerini ...
Bővebben…
KÉT PÓTCUMI: Bővítés helyett a francia elnök pótcumival tömi be a kitaszított országot száját, de pótcumi az Open Balkan is
Az albán és az észak-macedón miniszterelnök, valamint a szerb elnök úgy nyilatkozott, hogy büszkék a "Nyitott Balkán" kezdeményezésre. A három ...
Bővebben…
OPEN BALKAN: Közösen duzzognak
A LesEchos francia gazdaság hírportál & napilap értékelése szerint még mindig akadályok tornyosulnak a balkáni bővítés útjában. A mostani uniós ...
Bővebben…




Cikkek
Bezár