Horvátország
KÉPLETESEN SZÓLVA: Magyar haditengerészeti támaszpont az Adrián, és vajon ki lehet a magyar matrózok patrónusa?
Több, mint száz év után a magyarok ismét haditengerészeti támaszponttal bírnak az Adrián! A boldog emlékezetű Pola, a kevésbé boldog emlékezetű Cattaro (Kotor, ma Montenegró) után most a šibeniki akvatóriumban, Smokvica sziget mellett lehet parkolni a csatahajókat, cirkálókat, egyebeket. Meg így a választások előtt nem ártana bejelenteni, hogy megkezdtük a repülőgép-anyahajó építését, ha már a bosnyákoknak lehet atombombájuk. Természetesen jól hangzó nevet kell választani – például a Regina Hungariae-t a dicső haditengerészeti hagyományaink szellemében.
Csányi Sándor, a matrózok patrónusa
Mielőtt végképp elszáguldana velünk a képzelet szárnyaló paripája, vonakodva bár, de beismerjük az igazságot: a helyzet nem egészen így fest. Röviden felvázolva, arról van szó, hogy a Banožić-féle hadügyminisztérium ismét lovat adott Milanović köztársasági elnök alá egy újabb bakival.
A szóban forgó picinyke sziget 2018-ban került a Zelena nekretnina (Zöld Ingatlan) elnevezésű cég tulajdonába, amelyet kifejezetten megszerzése/bérlése érdekében hozott létre az OTP Bank által 2010-ben alapított Balansz Zártkörű Nyíltvégű Intézményi Ingatlan Alap.
Smokvica (magyar jelentése: fügécske) azelőtt Ivica Todorić horvát agrárbáró, az Agrokor alapítójának az exkluzív nyaralója volt, de bukása után az akkori állami ingatlanügyi miniszter Goran Marić visszavonta bérleti jogát, és ezt a Zelena nekretnina-nak ítélte oda.
A haditengerészeti viccelődés úgy jön be a képbe, hogy Rogoznica község választmányi testülete hétfőn a területrendezési tervről tárgyalt, és ennek folyamán kiderült, hogy a védelmi minisztérium – bár annak idején lemondott a sziget speciális, értsd katonai státusáról – a jelzett ülésen ismét a katonai rendeltetésű területek közé sorolta.
A magyar tulajdonban lévő, vagyis a magyarok által bérelt “katonai támaszpont” hírét a Slobodna Dalmacija repítette világgá, s mivel a karácsonyi-újévi uborkaszezon kellős közepén vagyunk, nem kizárt, hogy más is ráharap a történetre, hátha sikerül valami kisebbfajta botrányt provokálni.
A “bázis” egyébként pazar nyaraló-reszort, 168.865 négyzetméteren étterem, nyaraló, bungalók, teniszpálya, stb. van, és természetesen helikopter-leszállóhely, hogy legyen hová leereszkedni a fekete helikoptereknek.
Így vált Csányi a focisták után a matrózok patrónusává is – ha már témánál tartunk, igazán felkarolhatna némely csóró újságírókat is, mondjuk a BALK horvátországi tudósítójának sürgősen szüksége lenne egy új számítógépre…
De, mindegy. A témát azzal zárjuk, hogy valószínűleg úgy váltunk ismét tengeri hatalommá, hogy az egyik horvát hivatalban valaki lusta volt írni, és egyszerűen átmásolt (Ctrl C) valamit egy régebbi dokumentumból.
Plenki és az amerikánusok
A zágrábi tudósítónk minden együttérzését bíró horvát miniszterelnök hétfőn ismét a Bradley-üggyel kényszerült foglalkozni, miután a Banožić-féle minisztériumba befutott Laura K. Cooper amerikai helyettes védelmi államtitkár levele, amelyben szívélyesen emlékeztette a miniszter urat arra, hogy az óra ketyeg, s Horvátországnak január 31-ével bezárólag dönteni kell a Bradley gyalogsági harci járművek beszerzésének ügyében.
Bár az eddigi nyilatkozatok értelmében a katonai vezetés elégedett az amerikai kínálattal, úgy látszik hogy a kormány más véleményen van.
Plenković, úgy tűnik, kiskaput keres arra, hogy valahogy kihátráljon az üzletből, és hogy olyan kifogást találjon, amellyel az amerikai partnert se bántja meg túlzottan.
A hétfői “haditanácsi” ülésen, amelyen a védelmi miniszter mellett részt vettek a katonai vezetés tagjai is, ezért az a hivatalos álláspont született, hogy a kormány konkrét adatokat kér az Egyesült Államoktól arra, hogy mennyibe kerülne a harci járművek korszerűsítése, milyen a fizetési terv/pénzügyi konstrukció, illetve hogy meddig lehetnek még ezek a harci járművek operatív használatban.
– Azt szeretnénk, ha a horvát szárazföldi hadseregbe történő befektetésünk hosszú távon jónak és fenntarthatónak bizonyuljon
Magyarországon is gyártják
2020. augusztus 16-án a magyar állam szerződést írt alá a német Rheinmetall céggel Lynx gyalogsági harcjárművek gyártására. 2020. szeptember 9-én 218 darab Lynx gyalogsági harcjárművet rendeltünk, amelyből 172 darabot a zalaegerszegi Rheinmetall Hungary Zrt. gyárt le. A járművet a Rheinmetall Strike Shield aktív védelmi rendszerével szerelik fel. Az első, még Németországban készült Lynx harcjárművek 2022-ben érkeznek Magyarországra, és szintén idén tervezik a zalaegerszegi gyár tesztüzemét is.
– jelezte a horvát kormányfő az ülés után, illetve írta a Twitteren.
Az egészhez csak annyit fűznénk hozzá, hogy Horvátország eredetileg a Bradley-k ún. digitális változatát kérte, de az amerikai ajánlat régebbi, analóg változatot kínál. Ennek értelmében az amerikai ajánlat nem felel meg a zágrábi elvárásoknak, és az amerikaiak nem vehetik zokon, ha Horvátország végül eláll az üzlettől.
Persze, az, hogy a kérdést csak most, a határidő lejárta előtt alig több, mint három héttel aktualizálták, esetleg gyanút kelthet a Pentagonban és a Fehér Házban, de formailag nem érheti szó a ház elejét, nem valószínű ugyanis, hogy a horvát kormány időben kézhez fogja kapni a kért adatokat, így legnagyobb sajnálatára le kell mondania az amerikai harci járművek beszerzéséről, és helyettük “nehéz szívvel” megrendelnek két tucat német fejlesztésű Lynxet.
Ha az ország biztonsága forog kockán, akkor semmi sem drága, még a kb. 10 millió euróba kerülő európai Lynx sem.
Horvátország
Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók
Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.
Már nem illúzió a kínai út
Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.
Kapcsolódó cikk
SZERENCSECSILLAG: A legszerencsésebb ember a világon, illetve kicsoda is anyuci kedvenc Mikimausza?
A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.
A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.
A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.
Új szelek fújnak
Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.
A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.
Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.
A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)
Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.
Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.
Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.
Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.
Hétvégi csemege
Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.
Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.
A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)
Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.
Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.
Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.
Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.
Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.
Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Jézus sírjánál imádkozott a legfőbb szerb titkosszolga, miközben Koszovóban dúl a válság