Horvátország
BIZOTTSÁGI POSZTOK: A szerbek örülnek Trócsányinak, a szlovénok viszont elégedetlenek

A szlovénokat nagyon érdekelte a bővítési biztosi poszt, ugyanakkor a horvátokról terjedt el, hogy ők kapják meg a Balkán szempontjából különösen fontos „uniós tárcát”. A befutó mégis a magyar jelölt lett, így a délszláv országoknak és népeknek nem maguk között kell lerendezniük a bővítést. Bizonyos értelemben ez salamoni döntés, ami miatt a szlovénok sértve érzik magukat.
Rémhírek
Az uniós bizottság névsorának közzététele előtt mindenféle lehetetlen kombinációk kerengtek a neten. Többen javasolták, hogy Magyarország kapja meg a humanitárius biztosi posztot, a görögök a közös védelmi tárcát, a cseheknek pedig jussanak a tengerhalászati kérdések.
Ilyen formában szerencsére egyik poszt sem jött létre.
Ez azt is jelzi, hogy az Európai Bizottság új elnöke nem kívánt nosztalgiázni, és nem alakította meg a közös európai védelmi minisztériumot, mint ahogy humanitárius biztosi hivatal sem nyílik.
Bár lehet, hogy az egyikre, vagy a másikra, vagy éppen mind a kettőre szükség lenne.
A felvetés azért volt mégis hihető, mert a horvát jelölt az utóbbi időben többször elnyilatkozta magát a balkáni bővítés kérdésében.
Dubravka Šuica május 7-én például Bródban, régi magyar nevén Nagyréven, kijelentette, hogy a Zágrábban kormányzó Horvát Demokrata Közösség nem ellenzi Szerbia és Bosznia-Hercegovina belépését az Európai Unióba, de irreálisnak tartotta, hogy ez 2025 előtt megtörténjen.
Ennek tudatában nem lett volna bölcs döntés a bővítési biztosi posztot a horvátoknak adni, mert a horvát biztos nem azon dolgozott volna, hogy legyen bővítés, hanem inkább azon, hogy ne legyen.
Ráadásul a horvát szomszédsági politika még mindig magán viseli a kilencvenes évek nyomait. Akárcsak a szerbiai.
A salamoni döntés
Kevés olyan kérdés van, amelyet a balkáni népek egymás között megoldottak kisebb-nagyobb pofozkodás nélkül. Most sem nagyon megy.
Ezért aligha lehet vitás, hogy kívülről kell hozni valakit, aki nem keveri még jobban össze a szálakat. Richard Holbrooke nyugodjon békében!
A jelek szerint Ursula von der Leyen úgy látta, hogy Magyarország céljai megegyeznek a bizottság elképzeléseivel a Nyugat-Balkán uniós integrációját illetően.
Ettől kezdve már szinte biztosnak vehető, hogy Trócsányi László lesz a bővítési és szomszédsági biztos.
Szerbiában örülnek
A szerb kormányközeli sajtó örül Trócsányi jelölésének. Illetve annak, hogy Magyarország kapta meg a posztot.
A Tanjug hírügynökség arra emlékeztetett, hogy Magyarország – ahonnan Trócsányi érkezik – több alkalommal azt üzente: Szerbia megérdemli, hogy 2025-nél sokkal előbb az Európai Unió tagja legyen.
A szerb hírügynökség arról sem feledkezett meg, hogy Szijjártó Péter magyar külügyminiszter nemrégiben a bledi stratégai fórumon ismételten sürgette, hogy nyissanak meg minden csatlakozási fejezetet Szerbiával.
Szijjártó hozzátette:
A jobboldali Večernje Novosti a Trócsányi László jelöléséről szóló tudósítását azzal fejelte meg, hogy a magyar jelöltet bízták meg a bővítéssel, így lemaradt a tisztségről a horvát jelölt, aki fékezte volna Szerbia csatlakozását.
Megnyíltak a perspektívák
Jadranka Joksimović, szerb európai integrációs miniszter Trócsányi jelölésével kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy jó hírek érkeztek Brüsszelből.
Joksimović szerint Szerbia számára fontos, hogy Trócsányi László személyében a bővítési biztos Magyarországból érkezik. Szavai szerint Magyarország folyamatosan, és igen hangosan támogatja a bővítés politikáját, és leghangosabb szószólója Szerbia gyors előre lépésének az európai úton.
Az integrációs miniszter úgy értékelte, hogy már évek óta igencsak szkeptikus retorika hallható Brüsszelben a bővítési politikával kapcsolatban, de ha a magyar jelölt átmegy, akkor a hangnem pozitívra válthat.
– mondta Joksimović.
A szerb politikus annak is örült, hogy Ursula von der Leyen első beszédében elhangzottak szerint a bővítési politika fontos kérdés marad, ami azt jelenti, hogy a Nyugat-Balkán számára megnyíltak a perspektívák.
Európa jövője
Európa jövője horvát kezekbe került.
Dubravka Šuica horvát jelölt lesz az Európai Bizottság egyik alelnöke, valamint betölti a demokráciáért és a demográfiáért felelős biztosi posztot.
Ebben a minőségében Európai Bizottság egy fontos feladattal bízza meg.
A konferencia 2020-ban kezdődik és két évig tart. Ezen a fórumon keresztül folyhat az európai polgárok, a civil társadalom és az európai intézményrendszer kapcsolattartása azzal a céllal, hogy az európaiak kifejezzék milyen uniót szeretnének, és azt miként kellene irányítani.
Ursula von der Leyen bizottsági elnök szerint ez egy fantasztikus terület, amely felöleli a munka és a család közötti összhang megteremtését, valamint a munkaerő elöregedésének kérdését.
– fűzte hozzá von der Leyen, aki szerint vannak városok és régiók, amelyek sikeres példát mutatnak ennek a folyamatnak a megfordításában és a demográfiai visszaesés megállításában.
Plenkovićnak vannak zsetonjai
Andrej Plenković, horvát miniszterelnök Šuica jelölésével kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy Horvátország ezzel is európai szinten erősítheti a „demokrácia tematikáját”.
Plenković azt is elárulta, hogy a jelölést hosszas előkészítés előzte meg, vagyis a poszt megszerzése nem a véletlen műve volt, és nem is egy pillanatnyi döntés következménye.
A horvát miniszterelnök szerint az új bizottsági elnök két kézzel kapott az ötlet után.
Maga Šuica – aki nem mellékesen szólva kitűnően beszél németül – úgy nyilatkozott, hogy alelnöki kinevezése nagy elismerés a horvát politika számára.
Egy zágrábi kommentár szerint mindez azt jelzi, hogy a horvát miniszterelnöknek „van hitele” az új bizottsági elnöknél, vagyis még vannak zsetonjai.
A szlovénok elégedetlenek
A szlovénok elégedetlenek, amiért a horvátok és a többiek jobban jártak.
A szlovén közszolgálati rádió kommentárja szerint minden szomszédos ország jobb tárcákat kapott az új európai bizottságban, mint Szlovénia, ráadásul a horvát biztos alelnöki poszthoz is jutott.
Milan Brglez, volt szlovén parlamenti elnök, uniós parlamenti képviselő aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy Horvátország annak ellenére megkapta a demokrácia és demográfiai posztot, hogy a demokrácia helyzete Horvátországban folyamatosan romlik.
A Moszkvában tartózkodó Marjan Šarec szlovén miniszterelnök viszont azt üzente haza, hogy jó poszt a válságkezelés, mert viszonylag nagy költségvetéssel rendelkezik, ezt viszont ellenzéki körökben nem nagyon hiszik el.
A Balkán mindig is ilyen volt. Az ott élő népek sem együtt, sem külön nem érezték és érzik jól magukat. Leginkább azonban akkor vannak rosszul, ha a másik egy kicsit jobban jár.
Ezért az új bővítési és szomszédsági biztosnak komoly diplomáciai érzékre lesz szüksége ahhoz, hogy jó irányba terelje a dolgokat a Balkánon.
Mert rossz irányba mennek maguktól is.

Horvátország
„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.
„Batris hajók” az Adrián
Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.
– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.
Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.
Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:
A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba
Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.
Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)
A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.
A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.
Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.
– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.
Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.
A kínaiakat nem lehet kihagyni
Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.
– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)
Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.
A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.
A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.
A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.
Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.
A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.
Montenegró
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak

A montenegrói tengerparton arra panaszkodnak, hogy hiányzik a munkaerő, mert a helyiek átmennek Horvátországba dolgozni, ahol többet tudnak keresni, és ahol a jobban fizető vendégek dominálnak. A délszláv nyelvek hasonlósága miatt nincsenek megértésbeli akadályok a montenegrói munkaerő és a horvát munkáltatók között.
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton
Mindjárt itt a nyári turisztikai szezon, Montenegróban azonban a turizmusban szervezési problémákkal küzdenek, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis nem lesz elegendő ember, aki ellássa a vendégeket.
Ilija Armenko, turisztikai szakember a podgoricai Dan hírportálnak nyilatkozva rámutatott, hogy a helyzet rendkívül összetett, mert Montenegró, bár vonzó úti célként ismert, kezdi elveszteni a lépést a régióval.
– jelentette ki Armenko, aki szerint hiába emelik a montenegrói vendéglősök a béreket, amikor a szomszédos Horvátországban akár 3500 eurót is kereshet egy főszakács.
– mondta a turisztikai szakember, aki szerint az is problémát jelent, hogy rövid a szezon, amely körülbelül július elsején kezdődik, és mintegy 40 napig tart. Legalábbis ez vonatkozik a montenegrói tengerparton lévő Petrovacra, ahol ő dolgozik.
Nagyok az adóterhek
A Dan informátora szerint Montenegróban a turizmus nyugati szemmel nézve a szociális ellátás szintjére szállt le, mivel egy félpanzió napi 30-40 euróba kerül, ami azt jelenti, hogy a nyugatiaknak jobban kifizetődik Montenegróban nyaralni, mint otthon maradni.
– vázolta fel a helyzetet Ilija Armenko, aki szerint a szolgáltatások ára ezért legalább 30 százalékkal emelkedik a nyáron, mivel magasabbak az „inputok”.
– jegyezte meg a turisztika szakértő, aki szerint tükörbe kellene néznie, és mérlegelni kellene, hogy hogyan tovább, mert Montenegró egyre kevésbé versenyképes a turizmus terén a régió más országaival szemben.
A szakember úgy fogalmazott, hogy a turizmus mindenhol fejlődik, viszont Montenegróban semmi sem történik, a kilátástalanságot pedig növeli, hogy nemigen vannak foglalások, ami nem jó jel a közelgő szezont illetően.
-
Montenegró2 nap telt el azóta
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Szerbia20 óra telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között
-
English5 nap telt el azóta
Arrests are piling up in Montenegro, after a police chief now the „crypto king” has also been caught
-
Oroszország15 óra telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat