Horvátország
BENNÉGETT? A magyar helikopter személyzetének harmadik tagját még mindig keresik

A horvát védelmi minisztérium közlése szerint szerdán (június 21-én) déli 12 óra körül Drniš, illetve Pakovo Selo közelében lezuhant egy magyar Griffon helikopter (nem Griffon, de erre majd kitérünk), amely a Zadar melleti Zemunik Donji repülőtérhez kapcsolódó, Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjában (MSAP TC) gyakorlatozott. A helikopter-balesetben a legénység két tagja meghalt, a harmadikat még keresik. Egy tűzoltóparancsnok a Nova Televíziónak nyilatkozva azt feltételezte, hogy a harmadik magyar katona bennégett a helikopterben. A Horvát Köztársaság Védelmi Minisztériuma legmélyebb részvétét fejezte ki a magyar katonák családtagjainak, kollégáinak és barátainak, akárcsak az alábbi megszólalók. A délutáni órákban a zemuniki “Mirko Vukušić ezredes” laktanyában Mario Banožić védelmi miniszter, Robert Hranj admirális, a horvát fegyveres erők vezérkari főnöke, Michael Križanec dandártábornok, a horvát légierő parancsnoka és Tomislav Pušnik ezredes, a Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjának igazgatója sajtótájékoztatót tartott a magyar katonai helikopter lezuhanását követően.
Várják a magyar szakértők csatlakozását
A horvát védelmi miniszter megerősítette, hogy a szerencsétlenül járt magyar katonák zárai (Zadar) kiképzésen vettek részt. Mario Banožić annak a reményének adott hangot, hogy hamarosan megkezdődik a vizsgálat, amely feltárja az eset részleteit.
– Tudomásunk szerint a legmodernebb eszközökről van szó
– tette még hozzá a horvát védelmi miniszter, aki minden támogatás megígért az eset kivizsgálásához.
Robert Hranj tengernagy, vezérkari főnök (balról a második) szintén megerősítette, hogy a szerencsétlen esemény egy gyakorlaton történt, amelyet a különleges erőkhöz tartozó pilóták hegyes vidéken végrehajtott repülésnek neveznek.
– Várjuk a magyar szakértők csatlakozását a vizsgálat megkezdéséhez
– jelentette ki a horvát vezérkari főnök, amit még azzal toldott meg, hogy a vizsgálatot a NATO szabványainak megfelelően folytatják le.

Füst emelkedik a magasba a tragédia helyszínén (Forrás: Twitter)
Hranj egyúttal arra emlékeztetett, hogy a zárai repülőtérhez kapcsolódó nemzetközi kiképzőközpontot négy ország: Szlovénia, Horvátország, Bulgária és Magyarország hozta létre 2019-ben a NATO, illetve az Egyesült Államok szponzorálásával, de néha más tagállamok is használják.
Michael Križanec dandártábornok, a horvát légierő parancsnoka (jobbról a második) a történtekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez tragikus és nem kívánt esemény, de szerinte az “ilyesmi előfordul”, amivel nyilván arra akart utalni, hogy a katonai lét veszélyes üzemmódnak tekinthető.
Egyúttal a lehetséges emberi hibára hívta fel a figyelmet, mert a gyakorlatot igen alacsonyan repülve tartották, a magasság 1000 láb, azaz 300 méter alatt volt.
– Az ezer láb alatti magasságban történő repülés szabályai szerint a személyzetnek kötelessége a körülötte lévő légtér figyelése, és az akadályok aktív elkerülése. A szabály a “see and aviod”, vagyis a “látni és elkerülni” elven alapul. 300 méter alatti magasságban soha nem lehetünk biztosak abban, hogy nincs semmi a levegőben
– jelentette ki a horvát légierő parancsnoka, aki azt is elmondta, hogy a repülési térképeket frissítették, és azokon mind a balesetet legvalószínűbben előidéző drótkötélpálya, mind az ott elhaladó távvezeték be volt jelölve, és ezekkel a térképekkel a magyar helikopterek pilótái is rendelkeztek.

A horvát légierő parancsnoka szerint a pilótának az a dolga, hogy figyeljen, és elkerülje az akadályokat (Forrás: Screenshot)
A horvát légierő parancsnoka szerint ezzel kapcsolatban nem lehet senkire sem ujjal mutogatni, mert akkor “minden madarat be kellene rajzolni a térképekbe”.
Tomislav Pušnik ezredes, a Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjának igazgatója elmondta, hogy a kiképzőközpontban folyó, két hetesre tervezett felkészítés során két magyar helikopter tartott gyakorlatot, amely ugyanabban a zónában repült.
– Nincs információ arról, hogy mi okozta a balesetet. Jelenleg csak annyit tudunk biztosan, hogy a baleset a repülőtérre való visszatérés folyamán történt, ennek megkezdése előtt volt az utolsó kapcsolatfelvétel a lezuhant helikopter legénységével, így arról semmiféle információval nem rendelkezünk, hogy mi okozta a tragédiát
– mondta Pušnik ezredes, aki megerősítette, a szerencsétlenség nem a kiképzésre fenntartott terület felett következett be, hanem annak elhagyását követően.
Magyarul átcsúszópálya
Az említésre méltó dolgok között elsősorban talán arról szólnék, hogy a nem hivatalos változat szerint a magyar helikopter beleakadt a Čikola nevet viselő folyócska felett vezető zipline-ba – vagyis acélsodronyból készült drótkötélpályába, amelyet magyarul átcsúszópályának nevezünk – azonnal kigyulladt és lezuhant.
A horvát Twitter kommentek-arra hívják fel a figyelmet, hogy itt az Airbus szakértőinek is lesz dolguk, mert állítólag az Airbus 145M rendelkezik olyan rendszerrel, amelynek éppen az lenne a szerepe, hogy átvágja a gép útját keresztező sodronyt.
Pletykaszinten, azt is megjegyezzük, hogy érthetetlen módon, a védelmi minisztérium összekeverte a Bell CH-146 Griffont az Airbussal, ami némileg árnyékot vet a kompetenciák kérdésére, de hát ez van.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a horvátországi Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontban meglehetősen veszélyes dolgokat gyakorolnak, ami valószínűvé teszi, hogy ilyen vagy hasonló szerencsétlenség minden elővigyázatosság ellenére a jövőben is történik.

-
Magyarország7 nap telt el azóta
Lázadoznak a kamionosok Kelebiánál, a szerbek a magyar vámosokat hibáztatják
-
Bosznia3 nap telt el azóta
MEGY A PARA: Helez kitart amellett, hogy az oroszok Boszniában paramilitáris erőket képeznek ki
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Új ember a BIA élén, akiben a szerb elnök jobban bízik, mint az édestestvérében
-
Szerbia4 nap telt el azóta
SZERB SZUVERENITÁS: A szerb médiahatóság elnöke náci egyenruhában jelenítette meg magát