Horvátország
BENNÉGETT? A magyar helikopter személyzetének harmadik tagját még mindig keresik

A horvát védelmi minisztérium közlése szerint szerdán (június 21-én) déli 12 óra körül Drniš, illetve Pakovo Selo közelében lezuhant egy magyar Griffon helikopter (nem Griffon, de erre majd kitérünk), amely a Zadar melleti Zemunik Donji repülőtérhez kapcsolódó, Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjában (MSAP TC) gyakorlatozott. A helikopter-balesetben a legénység két tagja meghalt, a harmadikat még keresik. Egy tűzoltóparancsnok a Nova Televíziónak nyilatkozva azt feltételezte, hogy a harmadik magyar katona bennégett a helikopterben. A Horvát Köztársaság Védelmi Minisztériuma legmélyebb részvétét fejezte ki a magyar katonák családtagjainak, kollégáinak és barátainak, akárcsak az alábbi megszólalók. A délutáni órákban a zemuniki „Mirko Vukušić ezredes” laktanyában Mario Banožić védelmi miniszter, Robert Hranj admirális, a horvát fegyveres erők vezérkari főnöke, Michael Križanec dandártábornok, a horvát légierő parancsnoka és Tomislav Pušnik ezredes, a Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjának igazgatója sajtótájékoztatót tartott a magyar katonai helikopter lezuhanását követően.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Várják a magyar szakértők csatlakozását
A horvát védelmi miniszter megerősítette, hogy a szerencsétlenül járt magyar katonák zárai (Zadar) kiképzésen vettek részt. Mario Banožić annak a reményének adott hangot, hogy hamarosan megkezdődik a vizsgálat, amely feltárja az eset részleteit.
– Tudomásunk szerint a legmodernebb eszközökről van szó
– tette még hozzá a horvát védelmi miniszter, aki minden támogatás megígért az eset kivizsgálásához.
Robert Hranj tengernagy, vezérkari főnök (balról a második) szintén megerősítette, hogy a szerencsétlen esemény egy gyakorlaton történt, amelyet a különleges erőkhöz tartozó pilóták hegyes vidéken végrehajtott repülésnek neveznek.
– Várjuk a magyar szakértők csatlakozását a vizsgálat megkezdéséhez
– jelentette ki a horvát vezérkari főnök, amit még azzal toldott meg, hogy a vizsgálatot a NATO szabványainak megfelelően folytatják le.

Füst emelkedik a magasba a tragédia helyszínén (Forrás: Twitter)
Hranj egyúttal arra emlékeztetett, hogy a zárai repülőtérhez kapcsolódó nemzetközi kiképzőközpontot négy ország: Szlovénia, Horvátország, Bulgária és Magyarország hozta létre 2019-ben a NATO, illetve az Egyesült Államok szponzorálásával, de néha más tagállamok is használják.
Michael Križanec dandártábornok, a horvát légierő parancsnoka (jobbról a második) a történtekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez tragikus és nem kívánt esemény, de szerinte az „ilyesmi előfordul”, amivel nyilván arra akart utalni, hogy a katonai lét veszélyes üzemmódnak tekinthető.
Egyúttal a lehetséges emberi hibára hívta fel a figyelmet, mert a gyakorlatot igen alacsonyan repülve tartották, a magasság 1000 láb, azaz 300 méter alatt volt.
– Az ezer láb alatti magasságban történő repülés szabályai szerint a személyzetnek kötelessége a körülötte lévő légtér figyelése, és az akadályok aktív elkerülése. A szabály a „see and aviod”, vagyis a „látni és elkerülni” elven alapul. 300 méter alatti magasságban soha nem lehetünk biztosak abban, hogy nincs semmi a levegőben
– jelentette ki a horvát légierő parancsnoka, aki azt is elmondta, hogy a repülési térképeket frissítették, és azokon mind a balesetet legvalószínűbben előidéző drótkötélpálya, mind az ott elhaladó távvezeték be volt jelölve, és ezekkel a térképekkel a magyar helikopterek pilótái is rendelkeztek.

A horvát légierő parancsnoka szerint a pilótának az a dolga, hogy figyeljen, és elkerülje az akadályokat (Forrás: Screenshot)
A horvát légierő parancsnoka szerint ezzel kapcsolatban nem lehet senkire sem ujjal mutogatni, mert akkor „minden madarat be kellene rajzolni a térképekbe”.
Tomislav Pušnik ezredes, a Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontjának igazgatója elmondta, hogy a kiképzőközpontban folyó, két hetesre tervezett felkészítés során két magyar helikopter tartott gyakorlatot, amely ugyanabban a zónában repült.
– Nincs információ arról, hogy mi okozta a balesetet. Jelenleg csak annyit tudunk biztosan, hogy a baleset a repülőtérre való visszatérés folyamán történt, ennek megkezdése előtt volt az utolsó kapcsolatfelvétel a lezuhant helikopter legénységével, így arról semmiféle információval nem rendelkezünk, hogy mi okozta a tragédiát
– mondta Pušnik ezredes, aki megerősítette, a szerencsétlenség nem a kiképzésre fenntartott terület felett következett be, hanem annak elhagyását követően.
Magyarul átcsúszópálya
Az említésre méltó dolgok között elsősorban talán arról szólnék, hogy a nem hivatalos változat szerint a magyar helikopter beleakadt a Čikola nevet viselő folyócska felett vezető zipline-ba – vagyis acélsodronyból készült drótkötélpályába, amelyet magyarul átcsúszópályának nevezünk – azonnal kigyulladt és lezuhant.
A horvát Twitter kommentek-arra hívják fel a figyelmet, hogy itt az Airbus szakértőinek is lesz dolguk, mert állítólag az Airbus 145M rendelkezik olyan rendszerrel, amelynek éppen az lenne a szerepe, hogy átvágja a gép útját keresztező sodronyt.
Pletykaszinten, azt is megjegyezzük, hogy érthetetlen módon, a védelmi minisztérium összekeverte a Bell CH-146 Griffont az Airbussal, ami némileg árnyékot vet a kompetenciák kérdésére, de hát ez van.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a horvátországi Különleges Légierő Nemzetközi Kiképzőközpontban meglehetősen veszélyes dolgokat gyakorolnak, ami valószínűvé teszi, hogy ilyen vagy hasonló szerencsétlenség minden elővigyázatosság ellenére a jövőben is történik.

- Szerbia6 nap telt el azóta
Egy magyar a szerb elnök „ellenforradalmi” kormányában
- Bosznia7 nap telt el azóta
Orosz önkéntesek napja Višegradban, a történelem terhe
- Szerbia4 nap telt el azóta
Kizárták a „blokádoló” hallgatókat a főiskoláról
- Szerbia5 nap telt el azóta
Feszült a helyzet a köztelevízió körül Belgrádban