Connect with us

Horvátország

Horvátországban egyre nagyobb a kereslet a szezonális munkaerő iránt

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

szezonális munkaerő
Ázsiában, és azon belül Indiában nem egy fejvadász cég keres szezonális és nem szezonális munkaerőt horvátországi munkára (Forrás: Twitter)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 5 perc

A nyár közeledtével Horvátországban egyre nagyobb a kereslet a szezonális munkaerő iránt, most nyáron a szakácsok már akár havi 3000 eurót is megkereshetnek a horvát tengerparton, ahol a pincérek viszont “csak” 1500 eurós fizetésre számíthatnak. A becslések szerint körülbelül 40 000 külföldi munkavállalót várnak az Adriára az idei szezonban, főleg a balkáni térségből, beleértve ebbe Szerbiát is, de számításba jöhetnek akár az ázsiai országokból érkezők is.

Balkáni szezonális munkaerő

A szezonális munkaerő szempontjából a balkáni térségre Horvátországban azért irányul nagyobb figyelem, mert a különböző délszláv nyelvek nem esnek annyire távol egymástól, hogy ne lenne átjárás köztük, és ne értenék meg egymást az onnan érkezőkkel.

A zágrábi Večernji list szerint a horvátok számára idén új piacnak számít Bulgária, a bolgár szakácsok és pincérek dolgoztak már Görögországban, Spanyolországban és Cipruson, de Horvátország közelebb van hozzájuk, és a horvát nyelvet is többé-kevésbé megértik.

A bolgár munkaerőt alkalmazni sem nehéz, miután uniós tagországból érkeznek, ráadásul a bolgárok Horvátországban legalább kétszer akkora fizetésre számíthatnak, mint saját hazájukban.

A volt jugoszláv térségből is várják a szezonális munkaerőt, és ez akár a szerbekre is vonatkozik, bár ők inkább Ausztriában, Németországban, Svédországban, vagy éppenséggel Kanadában keresnek munkát.

Egyre több idénymunkás érkezik ázsiai országokból, főleg Indiából, és ez nem csak a nyári szezonra vonatkozik.

Hónapokkal ezelőtt megkezdték a toborzást

A turizmussal foglalkozó munkaadók talán soha nem fogtak bele ilyen korán a külföldi idénymunkások felkutatásába, mint idén, és soha nem kínáltak jobb feltételeket, mint mostanság.

Szezonális munkaerő

Horvátországban a Manpower Hrvatska (is) keresi a szezonális munkaerőt a turizmus számára (Forrás: Manpower Hrvatska)

Ennek egyik oka horvát fiatalok elvándorlása, ami miatt a hazai szezonális munkaerőt soha sem volt nehezebb a turizmus számára biztosítani, mint mostanság, merthogy nemigen maradt kit beterelni ebbe az ágazatba.

Helyzetismerők megjegyzik, hogy ha a horvát állam/kormány netalán aktívabb “szüléspárti politikát” folytatna, és esetleg megpróbálná visszacsalogatni a Horvátországból kivándorolt fiatalokat, azok aligha térnének haza azért, hogy otthon cipeljék a turisták csomagjait, vagy takarítsák utánuk a szobákat.

A szezonális munkaerő felkutatása másodsorban ezért kezdődött meg már a múlt év végén, mert tavaly rekordérv volt a horvát turizmusban, amelyhez hasonlót várnak idén is az Adrián, ezért valószínű, hogy a horvát munkáltatók a közelgő nyári idényben több külföldi vendégmunkást alkalmaznak, mint tavaly.

Horvátország tavaly szeptemberig több mint 95 ezer külföldi munkavállalót foglalkoztatott, ennek mintegy egyharmadát a turizmusban, a számok 2023-ban várhatóan magasabbak lesznek, mivel nagyon jó szezon várható, és jóval több vendég érkezésére számítanak, mint tavaly.

Tavaly Horvátországban 52 ezer embert alkalmaztak szezonális munkaerőkét a tengerparton, ez alatt 20 ezer belföldi és 32 ezer külföldi munkavállalót kell érteni, a Horvát Turisztikai Szövetség becslései szerint ezen a nyáron viszont 57-60 ezer idénymunkásra lesz szükség.

“Közismert okokból” – ami leginkább az elvándorlásra vonatkozik, országon belül nehezebb lesz munkás kezeket találni a turizmus számára, mint tavaly, így sok esetben marad a munkaerő importálása, mint egyedül elérhető lehetőség.

Jönnek az ázsiaiak

A horvátok továbbra is a délszláv térségből igyekeznek szezonális munkaerőt importálni, ám egyre több embert alkalmaznak különböző ázsiai országokból, főleg Indiából.

A “turisztikai segédmunkások” túlnyomó része onnan érkezik, merthogy – tekintettel az ország népességének nagyságára – nem jelent problémát gyakorlattal rendelkező szakácsokat, pizzamestereket, “sous chefeket” találni.

Az utóbbi a konyhai hierarchia második emberét jelöli, egyfajta menedzsernek is tekinthető, aki a “séf alatti” posztot tölti be, mondjuk a konyhafőnök helyetteseként, ilyenre Horvátországban is szükség van.

Az indiaiak esetében főleg azokat keresik, akik ezen a téren már kipróbálták magukat Katarban, vagy Dubaiban, ha ott beváltak, akkor valószínűleg megállják a helyüket az Adrián is.

Szezonális Munkaerő

Nemcsak Indiából, hanem más ázsiai országból is toboroznak munkásokat Horvátország számára (Forrás: Twitter)

Azért könnyű bevonzani őket Horvátországba, mert ott akár 40 százalékkal is többet kereshetnek, mint az említett közel-keleti országokban.

A horvát tengerparton nyaralók továbbra is találkozhatnak filippínókkal is, akik tavaly “fegyelmezett munkásoknak” bizonyultak.

A Fülöp-szigetekről sokan visszatérnek a nyári szezonra, de vannak akik a tél folyamán is Horvátországban azzal a nem titkolt céllal, hogy végleg ott telepedjenek le.

– A tavalyi idény előtt az újévi ünnepek után indult be a szezonális munkaerő keresése, az idei nyárral kapcsolatban viszont már decemberben, sőt novemberben is aktívak voltak a munkaadók

– jegyezte meg Marina Perić, a Human Resort Business munkaközvetítő cég tulajdonosa, aki szerint a munkáltatók még nem ébredtek rá, hogy nem nagyon válogathatnak, mert könnyen hoppon maradnak.

Perić erre egy példát is felhozott, amely szerint valamelyik szigeten egy kis turisztikai cég a napokban szakács, pincér és pultos nélkül maradt (csak a szakács volt horvát származású), mert egy hétig halogatták a munkáltatói döntést.

Amikor megerősítették volna a szándékukat, hogy fel akarják venni a jelentkezőket, addigra már mindhárman megállapodtak egy másik munkaadóval.

Mekkora a fizetés?

Ami a béreket illeti átlagokról nehéz beszélni, mert minden a munkavégzés körülményeitől, és a munkáltató igényeitől függ, de a kérdést globálisan nézve, a legtöbb pénzt a magánéttermekben keresheti meg a hazai & külföldi idénymunkás.

Nataša Kačar a “Munka a turizmusban” nevet viselő ügynökség tulajdonosa ezzel kapcsolatban azonban megjegyzte, hogy a magánszektorban elhelyezkedőknek ugyanakkor fel kell készülniük arra, hogy ott tíz órás a munkanap, csúcsidőben pedig szabadnap sincs.

A béreket tovább nyomja felfelé, hogy a munkaerő iránti kereslet még mindig nagyobb, mint a kínálat, és hogy a fent említett bérek továbbra is alacsonyak azokhoz a havi fizetésekhez képest, amelyeket az érdeklődők más európai országban kaphatnak.

Kačar szerint munkavállalói szempontból a választás nem nehéz, egy tapasztalt, nyelvtudással rendelkező szakács más uniós országokban legalább ezer euróval többet kereshet, mint Horvátországban, ráadásul a schengeni övezetbe történő belépés tovább komplikálta a helyzetet, mivel a horvátországi munkavállalási engedéllyel rendelkező külföldiek ezentúl más uniós országokban is elhelyezkedhetnek.

Arról nem is beszélve, hogy Horvátországban máris megjelentek azok a közvetítők, akik munkavállalási engedélyt szereznek a külföldiek számára, majd megszervezik Európába történő kiutazásukat, ami nem mellékesen szólva a migráció egyik újkori, “civilizált” formája.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava