B A Balkanac
A Titus Andronicus Urbán András rendezésében: Százassal a vérfürdőbe’
A belgrádi N1 friss online jelentése szerint fergeteges tapsot érdemelt ki az ottani Jugoszláv Drámai Színházban a minap Shakespeare Titus Andronicus című drámája – Urbán András rendezésében, emlékezetbe vésődő vizuális megvalósításában. Neki szólt a vastaps, nem kisebb mértékben Jovana Belović színésznőnek és Irena Popović zeneszerzőnek, aztán fel lehetett mosni a színpadot. Természetesen csak azt követően, hogy elment haza az elégedett, jókora katarzist átélt, boldog közönség – egész éjjel hajmeresztő rémálmokat látni.
Valószínűleg alaposan fel kellett sikálniuk a terepet szegény takarítónőknek, lévén szó a híres-neves Avoni Hattyú legvéresebb művéről, amely egykor ugyancsak nagy sikereket arathatott. Jókora tetszéseket zsebelhetett be, ám azt követően egy időre – pontosan a rengeteg brutalitása meg a kissé árnyalatlan, így eléggé egysíkúra sikeredett karakterei miatt – háttérbe szorult (legalábbis így mondják a szakik). Újabban viszont megint ott lehet az élvonalban ugyanő. Titus Andronicus, korosodó római hadvezér, a tragédia központi alakja. Megjelenik a képernyőkön, filmvásznakon, sőt részévé vált némelyest a popkultúrának is. Nem kevésbé az újabb irodalomnak.
Szónoki kérdés: vajon miért?
– Mi történhetett itt megint? Vajh? Hah!!! Vagy: HAH és VAJH?!
Urbán András aktualizált
Cikkíró szerint Urbán kitűnő érzékkel aktualizálta a darabot. A múltból idevezető szálak egyértelműen itt, a jelenben futnak össze, mintegy kikényszerítve a hangos, “egysíkú” drámai kérdést: vajon mára jobbak lettünk-e? (Színesen “többsíkúak”?) Vajon továbbra is a bosszú szubjektív gyönyöre zsarnokoskodik-e elszomorító módon az igazság(szolgáltatás) tárgyilagossága felett? És ha igen, akkor meg ugyan mitől és ugyan miért teheti ugyanazt a végtelenségig Titusunk. – Itt kérdőjel nélkül vagyunk a mondat végén, ha jól megfigyeljük. Nem csak azért, mert idáig összes kérdőjelünket elszórtuk, hanem azért is, mert ezen a ponton szándékosan nem hagyjuk – mondjuk így – levegőben a labdát, inkább lestoppolni próbáljuk, ezért előbb mintegy levesszük, levisszük: igazából a hangot. Elgondolkodva hallgatunk legalább fél futamsort, miközben egy kicsit visszarévedünk, hogy utána majd ismét – vígan belendülve – folytathassuk.
– Azért így, csakis, mert elvünk a bölcs elővigyázatosság, érett megfontoltság, mint Shakespeare némely más, későbbi megjelenési formáinak, nemde? Például a Hamletnek.
(Ajde, ne komplikáld, te bunkó seggfej! Halál rád! Dögölj meg!/– mellesleg érzékletes stílusa miatt szándékos ez a kiszólás, vagy bekiabálás, ahogy vesszük – megj. B. A. B./)
Oké, egy másik írásban ugyanott, az N1-en, amely a sikerről szóló jóslataival mintegy megelőzte az idő folyását, azt olvashattuk-olvashatjuk aprólékosan és tényszerűen, hogy Urbán Andrásnak ez az első rendezése az említett szerb színházban. Hogy kétezerben diplomázott/diplomált/diplomirao Újvidéken, és hogy a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója. Számos érdeme mellett megalapítója a Desiré Fesztiválnak, ahogy régebben meg alapítója volt az AIOWA rendhagyó csapatának, s szerzőként, rendezőként, nem utolsósorban színészként is roppant sikeres.
Itt éppen szabadkai Hamletje és Woyzeckje kap külön hangsúlyt, nem utolsósorban az, hogy szép sikerrel szerepelt a 26. BITEF-en 1992-ben és így tovább. Mintegy hetven darabot varázsolt színpadra Újvidéktől – Pristinán, Mariboron, Ljubljanán, Rijekán (Fiumén), Szarajevón és Temesváron, Kolozsváron stb. át – Budapestig. Stb., stb. Szerepelt a MESS-en, POST-on, Steriján, THEALTER-en stb. Mindenesetre említésre méltó még, hogy a sokoldalú tehetség szerzőként rövidfilmeket jegyez, íróként meg kiváló novellákat úgyszintén. – Éljen hát: Urbán András, e szörnyű hétfejű sárkány! – VIVÁT!
E sorok írójának óhatatlanul eszébe jut itt egy régi szabadkai színházi fesztivál. Egy ugyancsak rendhagyó mega-álom grandiózus, ha némely pontjain ugyan gyenge, de korszakalkotó megvalósulása a nyolcvanas évek Palicsán. Nevezetesen a posztmodern hátszelével létrejött Ljubiša Ristić-i SHAKESPEARE FEST, ahol e sorok írója rendező-asszisztensként sürgölődött a Julius Caesarnál, amikor még Sziveri János koma volt a teátrum egyik fő dramaturgja. Hadakozott a kellékekért és egyebekért, lótott-futott, hogy néha legszívesebben a kardjába dőlt volna. De nem erről akar beszélni, hanem pont az ottani Titus Andronicusról, amely minden előadás alkalmával hatalmas dübörgéssel járt. Óriásival, mert ugyebár motoroztak benne a megfelelő jelenetekben Dušan Jovanović rendező elképzelése szerint.
Száguldottak körbe-körbe a majdnem teljesen függőleges halálfalon abban az óriáshordóban, ahol a centrifugális erő tartja fenn a motort és motorosát. Esetleg azt az egy szál utasát pluszban, akinek a torkában doboghat, doboghatott a szíve. A közönség felülről szemlélte a történést, közöttük az immár néhai Gerold László kritikusunk, aki összesen három ilyen száguldást számolt meg többé-kevésbé szabályos időközökkel. A utolsó körfutamban a főszereplő Rade Šerbedžija ott ült hátul. Egyik kezével a motorosba kapaszkodott, a másikkal a tisztelt publikumnak integetett. Állatira jó színész, semmi félelem nem látszott rajta. Hurráoptimizmusuk be is jött: mindketten túlélték. (Vastaps volt ott is az ajándék, további vérömleny nélkül.)
B A Balkanac
Dühöngő ifjúság: két István a Király (Oh, azok a Jazznapok!)
Szóval, nem áll szándékunkban ezen a helyen, nincs is rá módunk bárkinek a karrierjéről bővebben beszélni. A 63’-as születésű K. T. I. pályafutásáról azonban meg kell jegyeznünk, hogy anno az Újvidéki Művészeti Akadémián diplomázott, hogy azt követő tanulmányait a később más oknál fogva elhíresült Hága város Királyi Konzervatóriumán folytassa. Párizsban és Amszterdamban Kurtág Mártától és Kurtág Györgytől tanult. – Újvidéken tagja volt egy ideig az Új Symposion folyóirat szerkesztőségének, ahol rendszeresen közölte zenei tárgyú írásait
A nyolcvanas években – írja egyik visszaemlékező írásában bizonyos B. A. – sok embert megmozgató rendezvénynek számított Újvidéken a dzsesszfeszt. Az Újvidéki Jazznapok. Mindenesetre feszt szervezte a maga erejével és szerepével benne zenerajongó „rajzos” barátunk: Fufu. Azaz Bicskei Zoltán, míg a rendezvény tanácsában ott tüsténkedett fotós és rádiós emberünk, Dormán László ugyancsak. – Aztán így ment ez szépen, hangosan és visszhangosan.
Voltak tehát ezek a „híres muzsikáló napok” a még létező YU-ban, Noviszádon, közben múltak az évek. A kilencvenesek elején, ahogy sokan, B. A. is elhagyta a széteső országot, aztán nem követte tovább a fesztivál sorsának alakulását, így a további fejleményeket illetően – ha voltak egyáltalán – nem megbízható szem és fültanú.
Ráadásul, ami a hallás minőségét illeti, vele kapcsolatban mindig is akadhattak némi kivetnivalók, békebeli időkben is…
Így nem kritikusként, annál inkább krónikásként rúghatott labdába. A jazzfeszt/dzsesszfeszt születésére és cseperedésére nézve lehetnek érdekesek a megfigyelései, amikor is igyekezett szinte minden eseményén jelen lenni. Közvetlenül szemlélhette annak kipendülését, egyre biztonságosabb szárnyalását, fényes, tapsvihar kísérte röptét – központi helyeként az Újvidéki Rádió akkor még ereje teljében lévő M-stúdiójával. Követhette a fesztivált, ahol az imprózene olyan nagyjai léptek pódiumra, mint a veterán Sam Rivers vagy a cool jazzes Chet Baker (aki egyébként a nyolcvanas évek vége felé végzetes röptúrára indult egy amszterdami hotel emeleti ablakából), utána a modernebb Art Ensemble of Chicago, meg például a minden sztenderdre fittyet hányó, gyakorta meghökkentő, döbbenetes hangzásokat produkáló Phil Mintonék.
Utóbbi kettős vezéregyénisége az újvidéki Telep egyik fergeteges hajnalán lelt rá kitűnő pódiumpartnerére, Ladik Katalinra, miközben a közeli albán pékségben már nagyban sütötték a reggeli burekot. Ott a Petőfi Sándor Műv. Egyesület közelében, a telepi Pecsában, amelynek mozijában Tarzán már rég leúszta utsó díszkörét, majma is már rég elunta a banánt, Jane meglépett, ezért akkoriban inkább Belmondo meg Delon meg egyéb, meg azoknál újabb filmeket vetítettek. De vissza a zenére!
A hangsúlyok tehát eltolódtak, a jazz határai kitágultak, amiben oroszlánrésze volt a magyar ajkú és gyökerű tagozatnak, élén Szabados Györggyel, Dresch Mihállyal és Grencsó Istvánnal. Karöltve a helyi erő Argyelán Tiborral és másokkal, nem utolsósorban a Dormán Laci képén látható KOVÁCS TICKMAYER ISTVÁN bőgőssel, zongoristával, zeneszerzővel. – És itt most egy kicsit róla szólna az emlékkoncert maradék része.
(Közben szükségszerű szűkítés történik persze megint, folyton emlegetett terjedelmi oknál fogva. Így most nem fogunk bővebben szólni a kitűnő Boris Kovačról például, akiknek egyszer aztán e sorok írója moderálta beszélgetéssel fűszerezett fellépését a Pesti Művészetek Palotájában, hogy később oly szívesen emlékezzen rá! /Nehéz kihagyni./)
Röviden: István, a családban – Edit nővérkéjének hamisítatlan öccseként: – teljes joggal Öcsi, egy vérbeli újvidéki férfiú, akinek volt alkalma bejárni minimum fél világot. Volt ehhez szerencséje jelentős részében kanizsai Nagy Józsefünk franciaországi, élőzenével kísért „jeles” mozgásszínházának oszlopos tagjaként, ahol természetesen a zenei szekcióban tevékenykedett. Zenét írt hozzá, aztán adta elő jómaga is – így folyt ez Szkipe Nagyfőnök vezényletével. Az Újvidéki Jazznapokon túl itt lehetett jelentősebben alkalma még Tickmayer Öcsinek a fúvós hangszereken, különösképp szaxofonon remekül játszó druszájával, Grencsó Istvánnal is együttműködni. Közben nincs megbízható jele annak, illetve nincs tudomásunk róla, hogy ők ketten munkaügyileg különösképp összejöttek volna ugyanott, de mindegy. Lényeg, hogy mindkettejüknek kulcsfontosságú szerepe van ennek a kis szösszenetnek a slusszpoénjában. – Csak arról majd akkor, amint szerencsénk lesz odaérni. (Közel van.)
Szóval, nem áll szándékunkban ezen a helyen, nincs is rá módunk bárkinek a karrierjéről bővebben beszélni. A 63’-as születésű K. T. I. pályafutásáról azonban meg kell jegyeznünk, hogy anno az Újvidéki Művészeti Akadémián diplomázott, hogy azt követő tanulmányait a később más oknál fogva elhíresült Hága város Királyi Konzervatóriumán folytassa. Párizsban és Amszterdamban Kurtág Mártától és Kurtág Györgytől tanult. – Újvidéken tagja volt egy ideig az Új Symposion folyóirat szerkesztőségének, ahol rendszeresen közölte zenei tárgyú írásait.
A nyolcvanas évek közepétől aktívan foglalkoztatta az improvizatív zene. Életrajzában ezzel kapcsolatban az olvasható, hogy ez az érdeklődése hozta össze pályafutása során már említett Szabadossal, Dresch-sel, és itt úgy áll: Grencsóval is. Ahogy még összehozta Paul Termosszal, Peter Kowalddal, Chris Cutlerrel és másokkal. Neves helyeken lépett fel, adott elő. Meghívottja volt például a New York-i Art Omi és a Civitella Raineri Foundation művészi rezidenciáknak, nem utolsósorban művei az ECM New Series, a ReR Megacorp, Nonesuch és a Leo Records lemezkiadók gondozásában jelentek meg.
Okvetlenül meg kell említeni még, hogy ’86-ban, amikor Dormán fotója készült Újvidéken, alanyunk akkor alapította meg a TICKMAYER FORMATIO zenekart, amelyben klasszikus képzettségű és kortárs improvizatív zenészeket egyaránt alkalmazott. (Főforrás: K. T. I.-nek a 2018-as budapesti Fazioli Esteken való fellépéséhez mellékelt életrajza. Az esemény helyszínéül a népszerű Opus Jazz Club szolgált.)
Mármost, az a helyzet, ha jól számolunk, hogy István tavaly töltötte be a hatvanat. Mivel akkor nem kapcsoltunk, máshol járt az eszünk, kicsit elbambultunk, akkor most – ha tehát évre, hónapra és napra nézve nem is pöccre pontosan –, most az idén kívánunk neki BOLDOGAT! Az egykori Újvidéki Rádió szívküldi műsorának szokásos szófordulatával, hogy hát: „kissé megkésve, de soha el nem múló szeretettel”.
Írásunk címének egyébként vajmi kevés köze van a híres magyar rockoperához. Egy régi szokásra szeretnénk emlékezni/emlékeztetni inkább, amely szerint valaha a legnagyobb blues és jazz figurákat tudták mintegy megkoronázni a kollégák, esetleg a közönség azzal, hogy ő a (THE) KING, ő (A) KIRÁLY, és attól kezdve úgy is kellett viszonyulni hozzá. – Személyéhez-nevéhez-fejéhez tartósan odaragadt ez a elképzelt királyi korona.
Nos, szerény lehetőségeinkhez mérten mi meg itt megpróbálnánk Tickmayer Öcsipista fejére helyezni a sziporkázó diadémot. Ahogy az egykori Újvidéki Jazznapok emlékére ugyanazt cselekednénk legszívesebben Grencsó Pistával is (akiről egy másik írásban szólunk majd hosszabban, akárcsak az itt érdemtelenül háttérbe szorult Dresch Mihályról). Ők ketten jelentenék, Tickmayer és Grencsó a rögtön két királyt, ugyanakkor joggal merül fel a kérdés, hogy hát akkor meg mi van elsősorban Szabados Gyurival?
– Kérem, ez legalább világos – hangzik valahonnan némi csend, majd torokköszörülés után a megnyugtató válasz. – Ő nincs ebben a pakliban, hiszen… hiszen ő krr-krrr… ő maga az ISTEN. Hát nem?
Jó, ne vegye senki istengyalázásnak, nem abból a szándékból hangzott így itt el. Viszont annál nagyobb gyalázat, hogy az egykori dicső „kegyhelyet”, a kultúra egyik dicső házát, az M-stúdiót nem a NATO bombázta le amolyan égi hatalomként Újvidéken, hanem a helybéli földi hatalom – kit érdekel, mire hivatkozva, ha egyáltalán hivatkozva bármire is – barmolta szét. De úgy tűnik, régi rádióépületek sorsa másutt is ilyen.
Egy kis lírai parafrázisként: PORBA DÖNTÖTT BÁBELI ÉPÜLET(EK).
Kapcsolódó cikk
Viszont – újabb hírek szerint – szó sincs szétbarmolásról. Az M-stúdiót csak átalakítják, aztán majd vígan él tovább. Olyan múzeumként a jövőben, ahol netán muzsikálni is lehet. – Így legyen, de hinni akkor lehet, ugye, ha látni is lehet.
P. S. Kovács Tickmayer Istvánnal az utóbbi időben a belgrádi Vreme, közülük Gordana Nonin készített hosszú, rendkívül érdekes és tartalmas, kerekportré-interjút, különös tekintettel K. T. I. szerbül megjelent könyvére¬*. Cikk címe: MIKOR ALTERNATÍVÁJA VAGY AZ ALTERNATÍVÁNAK. Nem lenne itt sok értelme kísérletet tenni a zsugorító átmesélésre. Inkább mellékeljük a linket egy kapcsolódó cikkben
*Könyv címe, rövid adatai: Graničnim područjima zaboravljenih vremena (Edicija “Kontrateg”, Futura publikacije, 2024.)
- Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić fügét mutatott Putyinnak, Szerbia is bevezeti a kötelező katonai szolgálatot
- Szerbia5 nap telt el azóta
Vučić tagadja, hogy nemet mondott Putyinnak, telefonon majd megbeszélik
- Horvátország5 nap telt el azóta
Drágul a gáz és az áram, de mérsékelten
- Szerbia1 nap telt el azóta
Vučić kartellje létrehozott egy újgazdag kasztot: milliárdosok a sárból