Horvátország
TRANZITSZÁLLÓ FIUMÉBAN: Orosz állampolgárok is vannak az Európába tartó migránsok között
A fiumei (Rijeka) vezetés vitába keveredett a horvát vasutakkal (Hrvatske željeznice), amely nem engedélyezte, hogy a helyi vasútállomásnál tranzitszállásként funkcionáló konténert állítsanak fel a migránsok számára. A városvezetés két héttel ezelőtt tartott ülésén döntött úgy, hogy mini befogadó központot hoz létre a pályaudvaron. Közben – már Szlovéniában – kiderült, hogy a migránsok között megjelentek az orosz állampolgárok is, vajon őket hova teszik az európai hatóságok?
Mini befogadó központ
Az említett ülésen a A Vöröskereszt, a fiumei főegyházmegye, a Caritas és a megyei rendőrkapitányság mellett részt vettek a Horvát Vasutak képviselői is, akik nem csak hogy jelen voltak, hanem el is fogadták a határozatokat.
A vasút ennek ellenére megtagadta a tranzit szállások elhelyezését a pályaudvaron a migránsok, valamint az őket segítő önkéntesek számára, az utóbbiak gondoskodnak a városban csak rövid ideig tartózkodó migránsokról.
A fiumei hatóságok azonban nem mondtak le a migránsok megsegítéséről, ezért a két konténert a vasútállomáson kívül, magán- és nem közterületen állították fel, így nem volt szükség a vasút hozzájárulására. Az egyik konténer a segélyezést végzők bázisa, a másikban pedig a migránsok tisztálkodhatnak.
A Vöröskereszt fiumei szervezete október 25-e óta minden nap kétszáz adag melegételt visz ki a vasútállomáson tartózkodó migránsok számára, amelyet a Caritas és a fiumei egyházmegye önkéntesei osztanak szét.
Az ételt a várostól délre fekvő pećinei népkonyhán készítik, figyelembe véve a migránsok étkezési szokásait.
Miután a város nem állíthatta fel a vasútállomáson a konténereket, Marko Filipović fiumei polgármester betámadta a Horvát Vasutakat, amelyeket – minden bizonnyal bosszúból – azzal vádolt meg, hogy nem tartják tisztán a vasútállomást.
– A Fiuméba érkező migránsok nem csak a városnak jelentenek gondot, hanem a horvát vasutaknak is, amely beszedi tőlük a jegy árát, ugyanakkor nem költ az általa kezelt területek tisztán tartására
– mondta a polgármester, aki abban bízik, hogy a schengeni övezethez történő januári csatlakozást követően megszűnik a migránsok nyomása a városra, illetve Horvátországra.
Hova mennek?
Kapcsolódó cikk
HORVÁT LEÁGAZÁS: A fiumei vasútállomás is tele van migránsokkal, nemcsak a szabadkai
Korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a migránsok számára Fiume bizonyos értelemben csak “tranzitszálló” az Olaszország és Németország felé vezető úton, amihez a helyi hatóságok asszisztálnak, a migránsoknak ugyanis egy hétre szóló tartózkodási engedélyt adnak ki.
A migránsoknak ez idő alatt kell megoldaniuk a távozásukat a városból, ami leginkább a Lupoglav nevet viselő település felé vezet, ahova tömegesen érkeznek.
– A migránsok csoportosan érkeznek mindenekelőtt Fiume, Pola és Pazin irányából, számukra ez egy tranzit találkozási pont Buzet, illetve Szlovénia és az európai országok felé vezető úton. Ez ez utóbbi hónapokban különösen felerősödött a korábbiakhoz képest
– nyilatkozta Franko Baxa lupoglavi járásvezető a Nova televízió tudósítójának. Baxa szerint naponta 150-200 migráns érkezik a településre, ami, ha egy gyors fejszámolást végzünk, havonta 5-6000 migránst jelent, ez igencsak tekintélyes szám. Főleg ha figyelembe vesszük, hogy szerb hivatalos közlés szerint ennyi migráns van összesen Szerbiában: ezért egyáltalán nem kizárt, hogy valahol biztosan valami hiba csúszott a számításba, vagy hogy valahol dajkamesékkel áltatják a lakosságot.
A legtöbb migráns busszal érkezik Lupoglavba, de a taxisok ott is kiveszik részüket a “mozgatásukból”. A migránsok onnan vonattal vagy gyalog indulnak tovább Buzetba, onnan pedig már csak egy lépés az igazi Európát jelentő schengeni övezet.
Mindez pedig addig zajlik, amíg az új olasz kormány nem koppint a szlovénok orrára a migránsok átengedése miatt, attól kezdve dőlni kezd a dominó visszafelé.
Orosz menekültek
Ezt támasztja alá, hogy hétfőn este (november 7-én) a ljubljanai Delo arról írt, hogy a múlt hétvégén a szlovén rendőrségnek sok dolga akadt az illegális migránsok üldözésében és zavargázásában. Több rendőrkapitányság feljelentést is tett az illegális határátlépőkkel szemben, és elfogtak néhány csempészt is.
– A múlt hétvégén – ahogy az lenni szokott – a legtöbb letartóztatás a koperi rendőrkapitányság területén történt, pénteken reggel 6 órától hétfő reggel 6 óráig összesen 442 személyt fogtunk el. Pénteken 233-at, szombaton 102-t, vasárnap pedig 107 főt vettünk vettünk őrizetbe
– jelentette be Jure Grilc, a koperi rendőrigazgatóság munkatársa, aki szerint csak Brežice környékén a következő számokat jegyezték fel: 30 migráns Indiából, 27 Pakisztánból, 26 Burundiból, 23 Oroszországból, 17 Afganisztánból, 7 Kongóból, 2-2 Bangladesből és Koszovóból és egy Gambiából.
Szép színes és hosszú lista, amiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az egész Afrika és Ázsia át akar költözni Európába. Nem szabad azonban szem elől téveszteni, és ez a szomorú slusszpoén, hogy a migránsok között orosz állampolgárok is megjelentek, és ezt nem csak Brežice környékén tapasztalták, a szlovén rendőrök ugyanis Krško körzetében kilenc orosz állampolgárt fogtak el, egyet pedig Metlika térségében tartóztattak fel.
Innentől kezdve felvetődik a kérdést, hogy őket menekültek fogják-e kezelni az Európai Unióban?
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head