Szerbia
HASONLATOK: Kábeltekercselő nemzetnek nem kell iskola

A magyarországi pedagógusok megmozdulásai arra utalnak, hogy nem Szerbia az egyetlen ország, ahol a sztrájkok, tiltakozások és konfliktusok miatt nem a helyzethez illő körülmények között indult a tanév. Ez alól az idei iskolakezdés sem kivétel. Természetesen mindkét országban a legsúlyosabb problémák a bérek körül alakultak ki, a fizetések ugyanis itt is, ott is alacsonyak, de rosszak a munkakörülmények is, amelyekkel szintén elégedetlenek a tanárok. A magyar pedagógusok talán még nehezebb helyzetben vannak, mint szerbiai kollégáik, a magyar kormány a pedagógusok sztrájkjogának korlátozásáról szóló döntése által ugyanis nagyobb ellenőrzés alá vonta az ágazatban dolgozókat, akár a sztrájkoló pedagógusok elbocsátásának árán is.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Ezeknek a problémáknak olyan furcsa vonatkozásai is vannak, mint a nyugdíjas pedagógusok „hadrendbe állítása”, mivel az elbocsátások által létszámhiány alakulhat ki, vagy azoknak a kormányzati észrevételeknek a „felszínre törése”, hogy az egyre növekvő számú „női munkaerő” megjelenése miatt a pedagógusok soraiban az „oktatás elnőiesedik”, amivel növekszik az elméleti és elvont tudást adó pályák iránti érdeklődés, ennek következtében pedig nem lesz elegendő ipari tanuló, mesterember és általában „tehetséges férfi” a magyar munkaerőpiacon.
Ez utóbbi igencsak hasonlít a szerbiai helyzethez, Szerbiában ugyanis Aleksandar Vučić elnök sürgeti az úgynevezett duális oktatást, vagyis előnyben részesíti a szakmai és műszaki képzést az „absztrakt pályákkal” szemben.
Ami Szerbiát illeti, a helyzet tehát hasonló, ahogy azt már a bevezetőben is megjegyeztük, de azért léteznek különbségek is, akár pozitív, akár negatív értelemben. A szerb kormánynak nem áll rendelkezésére annyi eszköz a pedagógusok megregulázására és a kormányzati akarat kikényszerítésére, mint a magyar vezetésnek, például a magyar pedagógusokkel ellentétben a szerb tanárok nem kötelesek nyári gyermektáborokat vezetni anyagi ellentételezés nélkül.
A szerb oktatási rendszer sokkal liberálisabb, de úgy tűnik, ez nem sokat jelent a szerbiai tanárok és a pedagógusok szempontjából, az itteni pedagógusok is elégedetlenek a kapott pénzzel, vagyis a bérekkel, és általában ezért tüntetnek.
Tisztában kell lennünk azzal is, hogy egy ország oktatási rendszere nem egyszerűen egy mechanizmus, amellyel a gyerekek és a fiatalok megtanulnak olvasni, írni, emlékezni, számolni és különféle szakmákra képezik őket. Azt mondhatnánk, hogy az oktatásnak több szintje van: az oktatás ugyanis az „utánpótlás nevelésének rendszere” is, ennek valószínűleg még nagyobb jelentősége van, ha figyelembe vesszük a fiatalok jellemének és személyiségének kialakítását, ami komoly és összetett feladat.
Kapcsolódó cikk
Az oktatásnak óriási jelentősége van annak megteremtésében, amit nemzeti szellemnek vagy eszmének nevezhetünk, ez annak a tudatnak a kialakítása, hogy az egyes ember melyik közösséghez tartozik, és hogy képességeinek jó részét melyik kollektívának, illetve társadalomnak a fejlődésébe és jólétébe fektesse. Ez az igazi nemzettudat, és az az igazi nemzetárulás, ha a fiatalokat a megélhetési problémák miatt hazájuk és nemzetük elhagyására kényszerítik.
Sajnos a szerb oktatási rendszer már annyira leépült, hogy képtelen jó eredményeket produkálni a képzés terén, hogy a nevelési szempontokat ne is említsük. Az alacsony fizetések (átlagosan kb. 550 euró) jelentik a legnagyobb problémát, és ezt a 2023 januárjára bejelentett béremelés sem oldja meg. Ugyanakkor – Magyarországhoz hasonlóan – egyre nagyobb lendületet vesz az elvándorlás, ami kevesebb diákot jelent, és ebből egyenesen következik, hogy kevesebb tanárra lesz szükség.
A szerbiai falvakban bezárnak az iskolák, és a fiatal tanárok egyre nehezebben találnak munkát. Ha viszont találnak, akkor nem fizetik meg őket, és valószínűleg megfelelő párttagságra lesz szükségük, hogy állandó állást kapjanak. Mindez szakadékba taszítja a szerb oktatást.
Ehhez járul hozzá az elmúlt két évtized ultraliberális oktatási politikájának következménye, amelynek részeként a gyerekek olyan „jogokat” kaptak, amelyekkel sohasem rendelkeztek, így a szülők és a tanárok (pedagógusok, oktatók, professzorok) szerepe teljesen háttérbe szorul, megfosztották őket a tekintélyüktől. Ugyanakkor a tanári pálya teljesen beépült a kapitalista munka-, kereset- és profitfelfogásba, és elvesztette kitüntetett státuszát. A pedagógusoknak nem marad más választásuk, minthogy aggódjanak a jövedelmük és a munkakörülményeik miatt, a diplomás fiataloknak pedig különösen ajánlott a tanári pálya kerülése.
Nem tudom, hogy Magyarországon, hogyan alakul a helyzet, de meg vagyok győződve arról, hogy Szerbiában az oktatás az egészségügy, a honvédelem, a közbiztonság, az igazságszolgáltatás, a szociális szféra, sőt az energiaügy sorsára jut. Újabb teherként, vagyis felesleges kiadásként merül fel, amire az államnak nincs szüksége, mert terheli a költségvetést és gátolja a GDP-növekedését: elvégre kábeltekercselő nemzetnek nem kell iskola.

- Szerbia6 nap telt el azóta
Donald Trump Jr. Belgrádban, találkozott Vučić elnökkel
- Szerbia6 nap telt el azóta
A Vörös Sapkások az Úttörő parkban, ezek Vučić igazi barátai
- B A Balkanac4 nap telt el azóta
Síró játék: ó, mozik, ó, emberek! (ó, béka, ó, skorpió!)
- Szerbia6 nap telt el azóta
Ki verte ki egy rendőr szemét, a diákok vagy a társai?