Connect with us

B A Balkanac

Ulysses Brionin plusz a Tito gardróbszekrény

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

rade serbedzija
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 4 perc

– Leszálltam a hajóról azon a zöld szigeten, s ott mentem végig ama csodálatos erődítmény mentén, amely sosem látott színházi szépségeket ígért – így vallott a színész és színházalapító ember 2001-ben, Rade Šerbedžija. – Azzal a szándékkal hozom létre ezt a teátrumot itt, Brionin – folytatta egy apró köhintés után –, hogy újjáélesszem azokat a tetszhalott energiákat, amelyek arra hivatottak, hogy mederbe tereljék a szétáradt vizeket, s visszaparancsolják régi helyükre az eltávolodott partokat. Ezzel lehelyezem ennek az új szentélynek az alapkövét, amely szentély arra fog szolgálni, hogy temploma, egyben műhelye legyen mindazon fiatal, kreatív alkotók gárdájának, akik arra születtek, hogy a művészet új erős falait építsék.

(Természetesen ő Brijunit mondott, de mi maradjunk a Brioninál; persze, nem mintha azt szeretnénk hangsúlyozni, hogy a szigetcsoport, bizony, nem Horvátország.)

– És neveztessék ez Ulysses Színháznak – keresztelte is el egyből Šerbedžija, amit ebben a részben elképzelt jelenetben zúgó tapsvihar követett. S ott állt a kamerák előtt – pillanat alatt Odüsszeusszá változva Rade, ami az ő rendkívüli tehetségéhez mérten csupán egy kis vacak, pimf feladat –, ott állt a villogó vakuk fényében, hogy tényleg elindítson valamit, ami mind a mai napig létezik, s ha jól tudjuk: sikerrel működik. Az idén is jó kis programot ígér, amelyet ha nem sodor el egy újabb fantasztikus vírushullám, akkor jól kiélvezhet az arra vetődő utazó. Persze, amennyiben időben biztosított magának jegyet az interneten ül, meg van oltási bizonyítványa, meg a fene tudja, mi kellhet még, ám hadd nem merüljünk bele ezekbe az apró részletekbe. Minden kideríthető online, mindössze az nem, hogy mi lesz holnap, amikor netán már megint elő kellene szedni, esetleg itt-ott „megstoppolni” a régi jó golyóálló mellényeket, sisakokat.

oQJX61dO

FÉNYKÉPEZETT TITO: A szerző felvétele, mesterséges intelligencia által megfestve

Mi jöhet még? Özönvíz? Mindenesetre: ha a színház összedől, vagy már összedőlt is, bezárt a bazár vagy valami, a sziget kapui – úgy hírlik – nyitva, s elvben minden arra való létesítmény látogatható. Beleértve mindazt, ami a mi – májusban lesz 130 éve, hogy megszületett – egykori jugoszláv elnökünk, néhai Josip Broz után maradt arrafele. Például a híres szafari park a megözvegyült elefánttal, amelyikből regényhős lett (bolond katonák megölték a párját), struccok, zebrák, zsiráfok stb. – részben még élő, részben kitömött változatban. Nem beszélve az Aranykort megörökítő, állandó jellegű fotókiállításról.

Mert a kitömött vadak és molyos trófeák, így az üvegszemű hiúz és a stoppolt nyakú törpezsiráf szomszédságában látogatható Tito-villabéli, túlnyomórészt barnás tónusú fotókiállítás őrzi a temérdek emléket a sziget legutóbbi fénykoráról. Ha nem csak a filmipar némely ragyogó csillagához fűződő pikantériákét, de sok egyebet is, főleg politikai jellegű esemény emlékezetét. Kifejezetten az ún. el-nem-kötelezett kurzus történetét, amelynek legjelesebb pillanata az 1956-os Tito- Nehru- Nasszer találkozó volt.

nasszer nehru nasszer

Nasszer, Tito és Nehru, a barnás kép mesterséges intelligencia által színezve

Emlékezetes, hogy ezen a munka jellegű barátkozáson Jugoszlávia, India és Egyiptom vezető férfiúi rokonszenvüket fejezték ki az algériai nép szabadságvágya iránt, egyben támogatásukról biztosították mindazokat az erőfeszítéseket, amelyek a háborúk megszüntetéséhez és a problémák tárgyalások útján való békés rendezéséhez vezetnek.

bradt tito

Bandt és Tito egy kicsit megfestve

Ugyanakkor az abban az időben aktuális, ún. német kérdésben azt a közös álláspontot fogalmazták meg, miszerint a szituáció kulcsának a német nép kezében kell lennie, és ott is mindenképp békés megoldásra kell törekedni. Nyilván ezt hálálta meg személyes brioni látogatásával 1973-ban Willy Brandt német kancellár, amelynek lencsevégre kapott pillanatában Brandt nevetve tűzzel segíti ki a rágyújtani igyekvő Titót. Előttük pezsgőspoharak, meg valami, ami rakás homárnak néz ki, háttérben datolyapálma.

Hasonlóan baráti, sőt, ebben az esetben bajtársi is lehetett a hangulat Tito és Che Guevara találkozóján. Szivarcsutakjával Che vérbeli pozőrként áll a lencse előtt.

kusturica sokove nazvao tito i castro 482x321 20070310 20101019003801 527

Castro és Tito eredeti színekben pompáznak

Ezzel szemben Castróval kissé savanykás arccal ül egy pamlagon, kamerába bámulva Broz, közben mintha az a gondolat fogalmazódna meg a fejében, hogy mikor is megy már ez az ember haza? Mind Brezsnyevvel, mind Hruscsovval ennél is nyomasztóbbnak tűnik az atmoszféra, mert bár Brezsnyevről nem lehet megállapítani, mikor vonja össze egybeérő szemöldök-bozontját, Titóról igen. Szembeötlő, hogy Nyikita Hruscsovval is eléggé feszült a légkör, mintha a két férfi nem találná a közös nevezőt. Josip Broz kényszeredetten, összeszorított ajakkal morzsolgatja a szalmakalapját, úgy mennek valamerre az egzotikus bokrokkal szegélyezett sétányon. (Közben nehezen elképzelhető, hogy oroszosan akár, de smároltak volna egy picit is.) A toplista élére kívánkozik mindenképp az a remekmű, amelyen Tito motorcsónakot indít, mellette Ho Si Minh üldögél, és a közönség felé elegánsan megemelt kalappal, sztoikus, beletörődő arccal veszi a házigazda várható produkcióját.

setabot

Adódik a Chaplin-hasonlat az utolsó exponátumról, mely egy gazdátlan fejfedőt és görbe markolatú sétabotot mutat, csak éppen a fejfedő fehér, s kicsit más típusú. A sétamester sehol. (Kifakult kép.) Tito elment, és soha nem tért vissza a szigetre. Az Elnök 1979-ben lengette meg búcsúként a kalpagját, majd hagyta el Brionit örökre, útban az el-nem-kötelezettek soron következő kubai csúcskonferenciájára. E földi árnyékvilágtól pedig, tudjuk, 1980-ban vett végső búcsút, miután maga alá gyűrte súlyos szövődményeivel az öregség és a cukorbetegség. Rade Šerbedžija pedig olyat is mondott még valahol, ami jórészt válaszul szolgálhat Mira Furlan kérdő töprengésére, hogy miért is választotta Brionit az Ulysses teátrum színhelyéül. – Kérem – így Šerbedžija (tömörítésben) –, én senkin nem segíthetek, aki képtelen felfogni, milyen jól élt Tito idejében.

tito motorozik 1

A megfestett Tito egy kutyussal az ölében motorozik

– Uralkodónak tartottam őt, akibe nem voltam vakon szerelmes, de szerettem. Szerettem az országot, amelynek elnöke volt, miközben őt magát szimpatikus, érdekes embernek találtam, ezért a hibáit is emberi hibáknak néztem. Ennek ellenére sosem voltam állami dédelgetett. Sok barátom törleszkedett, én nem, még párttag sem voltam soha, ennek ellenére ma is balra sorolom magam. És elárulhatom, hogy hiányzik Jugoszlávia a maga sokszínűségével, testvériség-egységével. Egyébként meg tudná mondani valaki, hogy az utódállamok közül vajon melyik él most boldogabb és teljesebb életet?

P. S. Érdekes, hogy az emlékek kincses ládája mellett létezik emitt, a szigorú valóságban valami, amit Tito gardróbszekrénynek hívnak. A minap bukkantam rá a neten. Laminált fából készül, különféle méretekben gyártják, március végéig házhoz szállítják a TITO HÁZHOZ JÖN! akció keretében. (El lehet gondolkodni rajta.)

B A Balkanac

Lábakelt Piroska és az ő színes társasága

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Piroska
Ez csak a fél mű, amelynek a másik fele sincs meg (Forrás: Jutarnji list)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

Ha végignézünk a képlopások hosszú lajstromán, láthatjuk, hogy az egyik leghíresebb még az első világháború előtt történt, ha nem is sokkal. Akkor a Mona Lisa sétált ki észrevétlen a párizsi Louvre-ból. Persze úgy, hogy meglovasította valaki. Nevezetesen egy Vincenzo Perugia nevű olasz vendégmunkás. Tettét – mondhatni – hazaszeretetből követte el, bármily furcsán hangzik is.

Ugyanis Vincenzo szent meggyőződése volt, hogy a rejtélyes mosolyú Giocondának otthon, Itáliában a helye, Leonardo da Vinci hazájában meg a sajátéban, meg mindahányukéban, és nem másutt. Nem Franciaországban kell somolyognia oly vonzón, sejtelmesen, hanem otthon, talián élvezetre és büszkeségre. Hogy ezt a maga naivságában csakugyan így is gondolta Perugia, egyértelműen mutatja az, miszerint csak egy ideig bujtatta a hölgyet, aztán tárgyalásokba kezdett az Uffizival. Egy ilyen kvázi egyezkedés alkalmával kapták el a zsaruk, akiket a képtár igazgatója értesített a furcsa, különösebb anyagi tét nélküli „üzletkötés” bárgyú kísérletéről.

Piroska

Egy ellopott kiállítás hűlt és kissé nedves helye Zágrábban (Forrás: Jutarnji list)

Szóval, ez már eléggé régen volt, viszont van egy egészen új, amely május derekán kapott visszhangot a horvát sajtóban. (Nekünk Kalapis detektív kolléga továbbította az ügyet.) Külön érdekessége a dolognak, hogy Zágrábban egész kiállításnak veszett nyoma, aligha hazaszeretetből. Legalábbis nehéz lenne hasonló indítékot felfedezni abban, ami ott történt. Márpedig történt az, hogy valaki ellopta a fővárosi iparművészeti iskola Isidor Kršnjaviról elnevezett kiállítóterme előtti téren közszemlére bocsátott műveket. Azok egyébként abból a szomorú okból kerültek ki házon kívülre, mert a szóban forgó épület súlyosan megsérült a legutóbbi földrengésben, és még szomorúbb okból kerülhettek el valahova ezek az értékes alkotások – senki sem tudja, hova.

Piroska

AZ EGÉSZ MŰ: Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása, (Forrás: Jutarnji list)

Jó kérdés tényleg: vajon hová utazott el társaival együtt, ha nem is a nagyival Piroska? A hatóságnak fogalma sincs, vagy persze: a nyomozás érdekében nem nyilatkozik. Aztán egyelőre itt tart a dolog, ha nincs újabb fejlemény, amiről nem tudunk. Mindenesetre bődületes skandalum, vélekednek sokan.

Nos, tudnivaló ugyebár, hogy óriási hírneve ellenére a Mona Lisa egy viszonylag kis kép, Zágrábban viszont tíz darab méretes, erős csavarokkal lábas fémkeretre rögzített táblakép tűnt el úgy, hogy a tettes vagy tettesek az éj leple alatt egyszerűen kitekergették, netán levágták a srófokat. A súlyos, aszfaltba ágyazott keret nem kellett nekik, elég volt az esőálló műanyag tábla, amely mindkét oldalán egy-egy művet tartalmazott. Illetve hát tartalmaz még a legjobb remények szerint. Nevezetesen Željko Koprolčec fotográfus és Duško Šibl festőművész közös munkáját. Munkáit. Az aktfotókat a fényképész készítette, hogy utána a festő mintegy felöltöztesse őket pirosba-vörösbe, meg egyéb színárnyalatokba. Cinóberbe. Mi Piroskának neveztük el a nekünk is leginkább tetszőt. Veszélyes Pirosnak, aki tényleg OPASNO CRVENA, ahogy nem mellékesen az egész kiállítás címe eredetileg hangzik.

Ennek kapcsán írta Mirko Ilić – ahogy mi meg róla eggyel hátrébb (ha minden igaz)! –, hogy amíg Koprolčec fotográfusi tevékenységében szuverénül uralva a mezőnyt minimálisra csökkenti a színeket, velük együtt a mozgást is, csupán a fény dinamikáját tartja meg, addig Šibl pont fordítva dolgozik. Nála valósággal tobzódik, táncol minden…

– … ilymód remekül kiegészítik egymást – mintegy a szavába vágva véljük mi. – És akkor ennyi?

Hát, körülbelül. A sajtóból még meg lehet tudni röviden, hogy Željko Koprolčec sok híres horvát személyiség portréját jegyzi. Így például Ena Begovićét, Josipa Lisacét, Arsen Dedićét, Rade Šerbedžijáét, továbbá hogy New Yorkban is többször kiállított, ahol pontosan az aktjaival vált ismertté. Ugyanakkor a Londonban végzett Duško Šiblről már angol monográfia is született, ami hát nem kis dolog.

Piroska

Veszélyesen piros (Opasno crvena), Željko Koprolčec és Duško Šibl alkotása

Ez akkor így itt a zágrábi Piroska remélhetőleg nem végérvényesen lezáruló, örökre éjjeli-hajnali ködbe vesző története. Még meglesz a is végül, de stb., stb. Ebbe a csapdába mégse sétáljunk bele, a rég kilőtt poénok banalitásába. (Pedig nem félünk a farkastól, mert: …nem bánt az csak megkóstol. Írta rég Edward Albee, aki egy másik történethez tartozik, bár nem egyszer őt is ellopták. Az estek vaksötétjében vagy pislákoló lámpák gyér fényében. – Néha meg egyenest káprázatos rivaldafényben, aztán csókolom. Ki tehet bármit is?)

P. S. Időközben Zvonimir Pištalo rendőr alezredes azt nyilatkozta, hogy gondosan kielemezték a térfigyelő kamerák felvételeit, annak alapján állíthatja, hogy nyomon vannak, és személyesen ígéretet tett arra, rövidesen lezárják az ügyet. Legalábbis annak a nyomozati részét.

Egyébként jut eszünkbe, vajon tudják-e, hogy a huszadik század egyik legnagyobb képlopása Budapesten történt, méghozzá 1982-ben. Akkor két Raffaello, két Tintoretto, két Tiepolo és egy Giorgione festmény tűnt el. Ott is valami újjáépítés folyt, a tolvajok az állványok segítségével másztak be a Szépművészeti Múzeumba, ahol néma maradt a hibás riasztórendszer. Szerencsére pár ujjlenyomatot hagytak hátra a betörők, annak alapján az Interpol beazonosította őket, az olasz csendőrség pedig elfogta: a nápolyi camorra tagjait – szőröstül-művestül. Mert ha nem is Rómába, de minden út Itáliába vezet? Mindenesetre tökéletes HAPPY END. (Ebben a III. sztoriban legalábbis.)

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


Utazás

A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Líra-könyvek

Letöltések


Google-hirdetés

Tíz nap legjava