Törökország
FAGYHALÁL: Tovább épül a betonfal az iráni határon, miközben sok menekült veszti életét (megrázó fotók)
Törökország nem zárt könnyű évet migrációs szempontból, annak ellenére, hogy szorgalmasan építette a három méter magas betonfalat az iráni határszakaszon. A rohamlépték eredményeképp már közel 300 kilométer biztosítva van a határon, azonban ez nem jelenti azt, hogy megszűnt volna a migrációs nyomás.
Növekedett az embercsempészet
A tavalyi év folyamán hivatalos adatok szerint több mint 162 ezer ember lépte át illegálisan a határokat, amiből közel a fele, több mint 70 ezer ember afgán volt.
A 2021-es év az embercsempészetben is látványos növekedést hozott: 7762 embert fogtak el, míg egy évvel korábban 4282-őt.
A növekvő tendencia 2018-ban kezdődött, az akkor problémássá forduló afganisztáni helyzet miatt százezer afgán hagyta el az országot, s az akkor még kevésbé kiépített határvédelem miatt 2019-ben több mint 200 ezer jutott be illegálisan a keleti tartományokba.
Az erőteljes fellépésnek köszönhetően 2020-ban 50 ezerre szorították vissza ezt a számot, hogy aztán 2021-ben, különösen az őszi hónapokban újfent növekedjen. Az idő jobbra fordulásával, tavasszal, várhatóan újra növekedni fog a keleti török határokra irányuló nyomás, ahol az afgánok mellett bangladesiek, pakisztániak is próbálkoznak.
A török hatóságok mindent elkövettek, hogy hazaküldjék az ország területén elfogott embereket – a visszatoloncolás 2021 nyaráig tartható volt, azonban a tálib hatalomátvétel miatt a török csapatok is kivonultak Afganisztánból, s Katarral együtt jelenleg is tartanak a tárgyalások, hogy a kabuli nemzetközi reptérre esetlegesen visszatérhessenek a törökök.
A jelenlegi helyzetben, akiket elfognak a határ közeli tartományokban, azokat előbb-utóbb visszaküldik Iránba. Inkább előbb: vannak olyan afgánok, akik gyakorlatilag a határzónában élnek, s többszöri kitoloncolás után is újra próbálkoznak, mivel egyszerűen nem akarnak hazatérni Afganisztánba, így nincs más választásuk.
Az embercsempészet és a határátlépések központja tradicionálisan a keleti Van tartomány. A helyi embercsempészek kiválóan ismerik a határ mindkét oldalát, s van tapasztalatuk a hatóságok kijátszására is, különösen a nehezebben járható szakaszokon.
Afgán pásztorokat keresnek
Az afgánok – mivel a jelenlegi törvények szerint nem jogosultak menekültstátuszra – alapvetően tranzitországként tekintenek Törökországra.
A 2020 márciusi menekültválság idején a görög-török határon zajló incidensekben is a legnagyobb csoportot ők tették ki.
Megrázó fotók
Egy iráni újságíró arról számolt be a Twitteren, hogy fagyhalált halt egy afgán menekült nő, aki két gyermekével próbált bejutni Törökországba az iráni határon. Helyszíni jelentések szerint a nő levette mindkét zokniját, és gyermekei kezére húzta azokat. Az anya megdermedt és meghalt, a gyerekek túlélték.
A tálibok miatt érthető, hogy a veszélyes útra vállalkozók nem akarnak visszatérni.
Ha sikerül kijutniuk Afganisztánból, Iránon kell átverekedniük magukat. S maga a török-iráni határ is rendkívül nehéz: ahol nincs határfal, ott jellemzően hegyes, nehezen járható területeken kell átjutniuk: a rossz utak (vagy az utak hiánya), a hideg időjárás, esetleg a vadállatok támadásai miatt sokan veszítik életüket.
Török szakértői becslés szerint az afgánok 70 százaléka nem tudja átlépni a határt, a sikeresen átjutók többségét elfogják, a 26 visszatoloncolási központ egyikébe rakják, majd visszaküldik Iránba. A török földre lépők talán 10-15 százaléka jut el a nagyobb városokba.
Hányan vannak?
A fent vázolt folyamat miatt nem lehet megmondani, hogy Törökországban pontosan hány afgán menekült van.
A hatóság szerint nagyjából 300 ezer afgán beszélhetünk, ami a 84 milliós lakosságszámhoz képest nem is lenne túl nagy szám, azonban a (hivatalos statisztikák szerint) közel 3 millió 750 ezres szíriai (a törökök inkább 4-5 millió emberről beszélnek) már komoly tehertételt jelent a valutaválságba csúszó ország elégedetlen lakosságának.
A szíriaiak, vagy úgy általában a menekültek kérdése politikai üggyé vált Törökországban (is), amit a kormány nem szívesen vesz elő, annál is inkább, mert ezen emberek (menekültek/migránsok) jelenlétét egyértelműen Recep Tayyip Erdoğannak azzal a döntésével azonosítja a közvélemény, hogy 2011-tél kezdve beengedte őket az országba.
Emiatt a török kormány nem kíván újabb menekülthullámot látni, ezért már nyáron jelezte a vezetés, hogy helyesebb, ha az afgánok inkább otthon maradnak. Mint láttuk a statisztikákból, ezt sokan nem fogadták meg.
Az afganisztáni helyzet súlyosbodása – éhínség stb. – miatt a jövőben is újabb hullámok várhatók, így Törökország továbbra is fontos szereplő lesz az Európa felé áramló menekülthullámok kezelését illetően.
Míg azonban a 2010-es években Ankara általában nyitottan állt a kérdéshez, elsősorban a szíriaiak miatt, újabban már zárja a határait. S ha lehet, Szíriában épít városokat, hogy a belső menekültek ne akarják átlépni a török határokat.
Törökország
Törökország a BRICS felé kacsintgat
Törökország számára a BRICS-tagság már csak földrajzi szükségszerűségből is következik. Legfontosabb nem nyugati partnerei alapítók voltak, vagy ebben az évben léptek be, esetleg szintén tervezik a csatlakozást
Szeptember elején Jurij Usakov, Vlagyimir Putyin elnök tanácsadója megerősítette: Törökország teljes jogú tagságot kért a Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika által a 2000-es évek végén alapított kormányközi platformhoz, a BRICS-hez. Az orosz híradás szerint a szervezet a kérést a BRICS októberi csúcstalálkozója előtt megvizsgálja. Az október 22-24. között tartandó eseményt az oroszországi Kazanyban rendezik, amelyre feltehetően Recep Tayyip Erdoğan török elnök is ellátogat. Az orosz bejelentés latolgatásokra adott okot – ugyan a kormánypárt alelnöke jelezte, hogy nyitottak a szövetség felé, de egyelőre konkrét lépések nem történtek az ügyben. Tehát a BRICS-tagság most még inkább tűnik orosz kommunikációs akciónak, de a török külpolitika logikájából fakadóan egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy Törökország is csatlakozzon a gyorsan bővülő szervezethez.
Tovább bővül a BRICS?
A BRICS idén januárban ugyanis négy új tagot köszönthetett a soraiban: az Egyesült Arab Emírségeket, Egyiptomot, Etiópiát és Iránt, s bár a tervek szerint Szaúd-Arábia is belépett volna, egyelőre még kivár a történelmi döntéssel, ugyanakkor képviselői részt vettek meghívottként az idei üléseken.
Ha ez nem lenne elég, az ún. Globális Dél számos országa is jelezte csatlakozási szándékát, októberben akár Malajzia és Thaiföld is felvételt nyerhet, illetve Azerbajdzsán részéről is napirenden van a belépés. Nota bene, Szerbiában is felmerült tavaly a BRICS-hez való csatlakozás igénye, még akkor is, ha ennek (egyelőre) komoly politikai támogatottsága nincs.
Nos, Törökország számára a BRICS-tagság már csak földrajzi szükségszerűségből is következik. Legfontosabb nem nyugati partnerei alapítók voltak, vagy ebben az évben léptek be, esetleg szintén tervezik a csatlakozást.
Az utóbbi évek normalizációs külpolitikai törekvései révén sikerült megtalálni a modus vivendit Szaúd-Arábiával, az Egyesült Arab Emírségekkel és ezen a héten Egyiptommal is, miközben a szomszédos Irán vagy a kicsit távolabbi Oroszország energiakereskedelemtől kezdve geopolitikai küzdelmeken át partner, vagy legalábbis szemmel tartandó hatalom.
Az esetleges belépés Ankara számára tehát egy újabb egyeztetési fórummal szolgálna olyan országokkal, amelyekkel kénytelen-kelletlen amúgy is együtt kell működnie a vezetésnek.
A geopolitikai egyeztetésekhez képest a tagságot akár aprópénzre is válthatja a török kormányzat: az utóbbi évek pénzügyi válságából (elszálló infláció és megroppanó hazai valuta, felerősítve a tavalyi energiaválság által eredményezett magas energiaárakkal, ami még rosszabb helyzetbe hozta az országot) való kilábalásban jelentős segítséget nyújtott az orosz és az öböl menti támogatás, a gázszámla eltolt kifizetésétől kezdve a jegybanki tartalékokat erősítő swap-megállapodásokig.
Ráadásul az öböl menti arab államokkal való kiegyezés fellendítette a kereskedelmet és nem utolsósorban a török fegyvereladásokat – Ankara most valami hasonlót akar elérni Egyiptommal is.
Ez geopolitikai szükségszerűség?
Röviden: a BRICS pontosan azokat az országokat léptette és lépteti be, amelyekkel Törökország egyre szorosabb gazdasági kapcsolatokat épített ki, és amelyekre továbbra is szüksége lesz, különösen a problémás nyugati szövetségesei ellenében, akik a demokrácia és emberi alapjogok állandó kritikája mellett a (fegyverkereskedelmi) szankcióktól sem rettennek vissza.
A török kormányzat ugyan Finnország és Svédország NATO-csatlakozása kapcsán képes volt példát statuálni és feloldani a két ország szankcióit, érdemi javulásra nem számíthat.
Bizakodni Trump győzelmében persze lehet, hiszen az előző amerikai elnökkel Erdoğan relatíve jó kapcsolatot sikerült kialakítani, de azért Ankarában nem felejtik el, hogy az amerikai elnök egyszer kis híján bedöntötte a lírát 2018-ban egy amerikai lelkipásztor szabadon bocsátása érdekében, és hogy pont ő volt az, aki véget érő mandátumának utolsó intézkedései között aláírta a Törökországot sújtó amerikai szankciókat.
Az amúgy is a különböző blokkok és szövetségi rendszerek között lavírozó, egyensúlyozni próbáló török kormányzat számára tehát logikus lenne a BRICS-tagság, ahogy nyáron a külügyminiszter, Hakan Fidan kínai útja alkalmával megjegyezte: „Természetesen szeretnénk (csatlakozni). Miért ne tennénk?”
A gond a fogadó felekkel lehet. Oroszország ugyan szemlátomást támogatónak tűnik, Kínát már kevésbé lehet ezzel vádolni, bár a nyáron a török diplomácia igyekezett javítani a kapcsolatokat a keleti nagyhatalommal. Példának okáért Törökország Recep Tayyip Erdoğan többszöri bejelentése ellenére sem tudott csatlakozni a Sanghaji Együttműködési Szervezethez (csak az elég harmatosnak számító dialógus partneri státuszt kapta meg), s ezt az elemzők Kína ellenkezésére vezetik vissza.
Kapcsolódó cikk
Ha Orbánnak szabad, akkor Vulinnak is szabad, a szerb politikus találkozott Putyinnal
Peking egyrészt a NATO trójai falovának tartja Törökországot, másrészt pedig az ujgurokat érintő török kritikákat sem veszi jó néven. A kis-ázsiai államnak viszont szüksége van a finanszírozásra és befektetésekre, amelyeket, ha nyugati szövetségeseitől nem kap meg, akkor Kínától és más keleti partnereitől próbál majd megszerezni, ahogy az előző években erre néhány példát már láttunk.
A BRICS belpolitikailag ráadásul könnyen eladható projekt: a lakosság jelentős része amúgy sem szívleli az Egyesült Államokat, és sokkal kevésbé tekint veszélyforrásként a keleti hatalmakra, mint mondjuk a NATO legtöbb állama.
Innentől kezdve a BRICS-tagság vagy annak lebegtetése kényelmes politikai napirendképző is lehet belpolitikai szempontból. Külpolitikailag már annál kényelmetlenebb, mivel nem várható, hogy a nyugati szövetségesek jó szemmel nézzék, így egy újabb szög kerülhet a török-nyugati kapcsolatok koporsójába. Persze a temetéstől nem kell félni: nem várható hosszabb távon sem olyan jó keleti ajánlat, amely az országot kirobbantaná a NATO jelentette biztonságból és az EU gazdasági öleléséből.
- Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić fügét mutatott Putyinnak, Szerbia is bevezeti a kötelező katonai szolgálatot
- Szerbia5 nap telt el azóta
Vučić tagadja, hogy nemet mondott Putyinnak, telefonon majd megbeszélik
- Horvátország5 nap telt el azóta
Drágul a gáz és az áram, de mérsékelten
- Szerbia1 nap telt el azóta
Vučić kartellje létrehozott egy újgazdag kasztot: milliárdosok a sárból