Connect with us

Húsvéti gyermekkönyvek

Kína

EGYSZERRE KETTŐ: Kínaiak építik mindkét újvidéki Duna-hidat

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

ujvidek kozpont 2
A cikk meghallgatása

 
Újvidéken megépül a negyedik híd a Dunán, és kerülőutat is kap a tartományi székváros. A 130 millió eurós befektetés mellett május elsején megkezdték a Tarcal-hegyi közúti folyosó építését is, amelyre további 600 millió eurót költenek: a projekt keretében egy ötödik híd is felépülne Újvidék község területén.

Két új híd is épülhet

A tervek szerint Újvidék negyedik hídja a várost átszelő Európa-sugárút folytatásaként épülne meg. Ennek a hídnak segítségével kapna a vajdasági székváros kerülőutat is, amely tehermentesítené a belvárost. EGYSZERRE KETTŐ: Kínaiak építik mindkét újvidéki Duna-hidat

A Duna-hídként emlegetett viadukt összekötné az E75-ös nemzetközi utat az épülő Tarcal-hegyi (Fruška gora) korridorral is. A projektet évekkel ezelőtt prioritásként jelölte meg a szerb kormány, mert egy fontos ipari park mellett halad el, és a lehető legjobb összeköttetést teremtené meg Románia és Bosznia között.

A 47,7 kilométeres gyorsforgalmi út Újvidék és Árpatarló (Ruma) között épül, és összeköti majd a Šid (Zágráb) és Szabadka (Budapest) irányába vezető két autópályát. Az építkezés része lesz egy 3,5 kilométer hosszú alagút a Tarcal-hegy alatt, valamint egy 1,8 km hosszúságú dunai híd Kabolnál (Kovilj). Ez a híd lesz a tartományi székváros ötödik hídja. EGYSZERRE KETTŐ: Kínaiak építik mindkét újvidéki Duna-hidat

A tervezett utak és hidak megépítése évek óta foglalkoztatja az újvidékieket.

Miloš Vučević polgármester már 2019-ben “nemzeti érdekként” emlegette: idén márciusban pedig annak ellenére is egyeztetett a részletekről a kínai kivitelezővel, hogy akkoriban még el sem fogadták az említett területekre vonatkozó városrendezési tervet.

Vita a negyedik híd körül

Azóta az Újvidéki Egyetem Műszaki Tudományok Karán elkészült a negyedik Duna-híd hidrológiai tanulmánya, amely szerint a gyalogos közlekedésre is alkalmas, és kerékpárúttal is ellátott új híd megépítése nem veszélyezteti a partvidéket.

Nem így vélekednek a város lakói, és a szervezetekbe tömörült aktivisták, akik szerint a lakosságnak túl nagy árat kell fizetnie a hídért. Mindenekelőtt azt kifogásolják, hogy a létesítmény egy része a bácskai oldalon az első árvízvédelmi vonalat jelentő töltés fölött húzódik majd.

Az Újvidéki Építészek Egyesülete egyebek között a tervezett felüljáró építését nehezményezi. Szerintük a tervezők semmibe veszik azt a tényt, hogy a viadukt vonala a lakóépületek mellett vezet, és a létesítmény ellehetetleníti az Európa sugárút körüli, már most is sűrűn lakott területen élő polgárok életét.

Az építészek a Horgász-sziget megközelítési módjával kapcsolatban is megfogalmazták kifogásaikat, szerintük ugyanis az új híddal párhuzamosan, a töltésen áthaladó egysávos úttal kellene megoldani a Horgász-szigetnek és a Hajógyárnak összeköttetését a várossal, nem pedig az új hídon keresztül.

A tervbizottság véleményezte a várostervezési elképzelésekkel kapcsolatban beérkezett észrevételeket. Április közepén azonban a szerb kormány székházában az eredeti tervek alapján írták alá a kerülőút és a hozzá tartozó Duna-híd építésére vonatkozó szándéknyilatkozatot.

A “nemzeti érdek” mindenek előtt

A prioritást élvező, nemzeti érdekként emlegetett projekt kivitelezéséről szóló nyilatkozatot szerb részről Tomislav Momirović építésügyi, közlekedési és infrastruktúra-fejlesztési miniszter, illetve Aleksandar Antić, a Szerbiai Korridorok igazgatója írták alá, kínai részről viszont Csang Hsziao-jüan, a CRBC (China Road and Bridge Corporation) vállalat igazgatója látta el kézjegyével.

A dokumentum aláírásakor Momirović kiemelte, hogy a mostani beruházási ciklus kezdete óta sokat fektettek az ország északi részébe. Emlékeztetett a Belgrád és Újvidék közötti gyorsvasút munkálataira, valamint a Vajdaságban épülő víztisztító berendezésekre és a szennyvízelvezető hálózatok építésére is. Említette azt is, hogy az év végéig megkezdik a Belgrád–Nagybecskerek–Újvidék autópálya építését is.

Mint mondta,  az infrastrukturális projektek megvalósításában az egyik legfontosabb szerepet a kínai partnerek kapják : a pillanatnyilag megvalósítás alatt lévő tervek összértéke 10 milliárd euró országos szinten.

A szándéknyilatkozat aláírásán Liu Kaj, Kína belgrádi nagykövetségének gazdasági és kereskedelmi együttműködési tanácsosa is tiszteletét tette.

ujvidek napos

Kiemelte, hogy a szerb kormány az utóbbi években különösen nagy fontosságot tulajdonít az infrastrukturális fejlesztéseknek, a kínai cégek pedig tudásukkal, technológiájukkal, tapasztalataikkal készek hozzájárulni ehhez a fejlesztéshez.

Zsebből zsebbe

A befektetések szükségességét senki sem vitatja, a projektek megvalósításának módját azonban sokan bírálják.

– A Tarcal-hegyi korridor és a Duna-híd megépítését ugyanis részben kínai kölcsönökből pénzeli az állami vezetés, miközben ugyancsak kínai kivitelezővel végezteti a munkát


– mutatott rá a korrupció lehetséges melegágyára Borislav Novaković, a Néppárt újvidéki városi bizottságának elnöke.

– A legtöbb kínai forrásból megvalósuló befektetést prioritást élvező nemzeti érdekként jelöl meg a szerb kormány. Ezzel ugyanis lehetőséget biztosítanak arra, hogy közvetlenül tárgyaljanak a befektetővel és a kivitelezővel is. Ily módon kerülik meg a közbeszerzési eljárások kiírásának törvényes kötelezettségét. Ahelyett, hogy a munkálatok elvégzésére nemzetközi szinten meghívást kapnának a legtekintélyesebb cégek, Szerbiában közvetlen megegyezések alapján választják ki a nagy értékű befektetések kivitelezőit


– állítja az ellenzéki politikus.

Novaković emlékeztetett arra is, hogy az uniós csatlakozás útján Szerbiának kötelessége lenne teljesen átláthatóvá tenni a közpénzek felhasználását, legfőképpen pedig a közbeszerzési eljárások lebonyolítását.

– Az eddig tanúsított hozzáállás eltávolítja az országot az uniós mércéktől és gyakorlattól, ráadásul a hazai cégek helyzetét is ellehetetleníti, hiszen nem pályázzhatnak a saját hazájukban megvalósuló nagy projektre


– tette hozzá a Néppárt alelnöke.

Novaković arra is figyelmeztetett, hogy mind az új Duna-hidat, mind a Tarcal-hegyi közúti folyosót, valamint az ahhoz tartozó hidat és alagutat ugyanaz a kínai vállalat építi. Az ellenzéki politikus ez azt jelenti, hogy  a szerb kormány nyilvánvalóan kivételezik a kínai CRBC vállalattal .

A BALK Hírlevele


Meteorológia


B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava