Fehérvári Nándor
KÜLÖNLEGES SZPONZOR: A foci, a Gazprom, a soft power és a Balkán
Ugyan 48 óra alatt összeomlott a vezető európai labdarúgó csapatok által tervezett Európai Szuperliga terve, a kudarcot vallott akció ismét rávilágított arra, milyen fontos szerepet játszik az európai futballban a Bajnokok Ligájának egyik fő szponzora, a Gazprom orosz gázipari óriáscég. A behemótot aligha a fociszeretet hajtja, s a szponzorálásnak köze lehet ahhoz, hogy a cég a Balkánon is teret nyer.
A különleges szponzor
Autók, üdítők, pénzügyi szolgáltatások, sportszerek és néha a sörök – a sportesemények főszponzorai között leginkább a fogyasztói cikkeket gyártó cégek állnak, amelyek joggal remélhetik, hogy a méregdrága reklámok visszahozzák a befektetést, és növekedni fognak az eladások. Az Európában legnépszerűbb sportot, a labdarúgást – annak is a legtöbb nézőt vonzó versenysorozatát, a Bajnokok Ligáját – is a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban lévő vállalatok szponzorálják, ám egy kivétel akad. Mégpedig az orosz Gazprom, amely ugyan egyetlen tévénézőnek sem ad el közvetlenül gázt vagy olajat, ám mégis milliárdokat költ a tévé-reklámokra, illetve csapatok szponzorálására.
Csapatok otthon és a nagyvilágban
A Gazprom egyébként nem csak orosz csapatokat – például a legsikeresebb hazai klubot, a szentpétervári Zenitet – szponzorálja, külföldön is jelen van. Németországban például a gelsenkircheni Schalke 04 játékosa hordják büszkén (?) a mezükön a nagy G-betűt. S láss csodát: a szponzori együttműködés másfél évtizeddel ezelőtt, pont akkor kezdődött, amikor Németország és Oroszország megkezdte a két országot közvetlenül összekötő gázvezeték, az Északi Áramlat I. építését. A Balkánon pedig az egyik belgrádi kedvenc, a Crvena Zvezda reklámozza az orosz óriáscéget, s mondani sem kell, hogy az oroszok a Gazprom révén már igencsak bent vannak az országban, övék például az ár alatt megvásárolt óriás olajipari cég, a Naftna Industrja Srbije (NIS).
Romló imidzs
S hogy miért? Az egyik cél az ország és a vállalat egyre romló imidzsének javítása, a szakemberek ugyanis már régóta bebizonyították, hogy a reklámok erősen hatnak a tudatalattira, és ugyan nem lesz valaki rögtön Putyin-hívő, ha évente ötvenszer megnézi a Gazprom reklámját és látja kedvenc csapatának játékosait Gazprom-feliratú mezben játszani, ám az biztos, hogy a logó jelenléte – legalábbis azok között, akik nem foglalkoznak napi szinten az orosz bel- és külpolitikával – mindenképpen javít valamit a cég, illetve Oroszország megítélésén.
A Gazprom imidzsének javítására már csak azért is szükség volt, mert a 2006-os és 2009-es, Ukrajnával vívott „gázháborúban” jócskán devalválódott a cég neve. A Kremlhez igencsak közel álló cég 2012-ben kötötte meg első jelentős szponzori megállapodását a Bajnokok Ligájával, s az öt-hat évvel ezelőtt készült európai közvélemény-kutatások szerint a megkérdezetteknek már az 51 százaléka vélekedett úgy, hogy a Gazprom megbízható orosz energiaszállító cég. A BL kiválasztása egyáltalán nem volt véletlen: a mérkőzéseket kétszáz országban mintegy 300 millió ember kíséri figyelemmel.
A másik cél az lehet, hogy miközben az Ukrajna elleni 2014-es orosz agresszió, az ellenzéket sújtó durva fellépés és az orosz titkosszolgálatok külföldi akciói miatt – egyebek mellett a 2018-as dél-angliai Szkripal-merénylet, a 2019-es berlini gyilkosság, amelyben egy csecsen aktivista, Zelimhan Hangosvili vesztette életét – egyre inkább beszűkülnek a hagyományos diplomáciai csatornák, Oroszország fenntarthat egy kevésbé látványos, ám mégis hatékony útvonalat. A szponzorálás ugyanis együtt jár azzal, hogy a támogatók által befizetett összegekből különféle rendezvényeket szerveznek a stadionok VIP-páholyaiban, s azon a különféle befolyásos gazdasági és politikai szereplők mellett ott lehetnek a szponzoráló cégek képviselői is. Egy-egy ilyen kötetlen találkozó és beszélgetés kiváló alkalom a lobbizásra és a magas rangú döntéshozók „megpuhítására”.
Kiebrudált Gazprom
Ebből a szempontból igencsak fontos fejlemény volt az, hogy a két napig élt Szuperligában már nem osztottak volna lapot a Gazpromnak, a fő szponzor az az amerikai befektetési bank, a JP Morgan lett volna, amely hatmilliárd dolláros tőkeinjekcióval indította volna útjára a végül elkaszált ligát.
A tervek szerint a JP Morgan hitelként adta volna a pénz nagy részét, és a csapatok évente 264 millió dolláros részletekben fizettek volna vissza hitelt a pénzintézetnek.
Egyébként egyelőre nem tudni, meddig marad a Gazprom a BL szponzora: 2015-ben és 2018-ban meghosszabbították a három éves szerződést, s még nincsenek hírek arról, hogy idén sikerül-e tető alá hozni a 2024-ig tartó együttműködésről szóló megállapodást.
Sokan – és nem csak politikai okokból – ellenzik a Gazprom jelenlétét: például a környezetvédő szervezetek, amelyek nem bocsátják meg a cégnek, hogy az részt vesz az északi sarkvidéki szénhidrogén-kutatásban és kitermelésben.
- Magyarország7 nap telt el azóta
Főleg Szerbiában téma a Rogán Antal elleni amerikai szankció
- Biztonság6 nap telt el azóta
Balkáni vadnyugat – Tombol az erőszak Szerbiában 🔞
- Szerbia7 nap telt el azóta
Kezd elszabadulni a pokol Újvidéken, brutális támadás
- Bosznia6 nap telt el azóta
Dodik elárulta, hogyan érzi magát a komplikált műtét után