Connect with us

Horvátország

VÉRRÖGKÉPZŐDÉS: Nincs az Astrának semmi baja!?

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

foldi orvos
tolnai otto szemeremekszerek 3 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=TolnaiOtt%C3%B3%3ASzem%C3%A9rem%C3%A9kszerek3
Olvasási idő: 2 perc


Amíg a kontinens zöme megszeppenve várja, hogy mit mond csütörtökön az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) az AstraZeneca oltóanyagával kapcsolatban, a szaktekintélyek már jó ideje azt ismételgetik, hogy a nevezett oltóanyaggal nincs semmi baj. Legutóbb dr. sc. Mario Parčina, a bonni Egyetemi Kórház mikrobiológiai-diagnosztika osztályának vezetője nyilatkozott a spliti Slobodna Dalmacijanák. A Németországban dolgozó orvos a Split melleti Kaštelában született, azaz, ahogy azt a Balkánon ilyen esetekben előszeretettel hangsúlyozzák: „zemo”, vagyis földi.

Jó döntés volt

Parčina türelmesen elmagyarázta, hogy véleménye szerint Horvátország jól döntött, hogy nem csatlakozott ahhoz a 18 uniós tagországhoz, amely szünetelteti az AstraZenecával történő oltást.

Véleményem szerint, az AstraZeneca egyike a jobb oltóanyagoknak. Amikor megkezdődik a tömeges oltás, mint a jelen esetben, sok minden górcső alá kerül, amivel az engedélyezéshez szükséges tanulmányok készítésekor nem foglalkoznak. Miután új gyártási technológiákról van szó, a különféle intézetek és szakértők tanulmányai elsősorban a páciensek biztonságára összpontosítottak. Ezt úgy kell érteni, hogy a legyártott oltóanyagnak hatásosnak kell lennie a célzott vírus ellen, de ne okozzon fertőződést, és ne tartalmazzon olyan anyagokat, amelyek anafilaxiás sokkot válthatnak ki a pácienseknél.
VÉRRÖGKÉPZŐDÉS: Nincs az Astrának semmi baja!

A horvát származású szakember szerint a vizsgálatokat korlátozott számú emberen végzik, mondjuk 40 ezer személyen, mert ugyan ki finanszírozná a több milliós mintavételen alapuló kísérleteket.

Németországban eddig 1,6 millió embert oltottak be, és természetes, hogy lesznek más jellegű egészségügyi problémák, amelyek egybeesnek az oltás felvételének időpontjával. A kérdés az, hogy milyen az ok-okozati összefüggés?

Dr. sc. Mario Parčina véleménye szerint a szóban forgó esetek legnagyobb részénél várhatóan az derül ki, hogy a páciensek hajlamosak voltak a vérrögképződésre, az oltástól függetlenül.

A mostani számok szerint, azt kell mondanom, hogy a piacon található gyógyszerek új nemzedékénél nagyobb a vérrögképződés esélye, mint a vektorális AstraZeneca oltóanyagánál.

A sok fajta vakcina előnye

A meglehetősen hosszúra sikeredett interjúban dr. sc. Mario Parčina többek között kitért arra is, hogy tekintettel a vírus folyamatos változására, nagyon fontos, hogy a lakosság oltásakor minél több fajta biztonságos vakcinát használjanak, mert nem lehet előre tudni, hogy melyik oltóanyag véd jobban a mutáns vírustörzsektől.

Parčina és munkatársai jelenleg a szerbiai, egészen pontosan az újvidéki kollégákkal közösen a különféle, az EU-ban (még) nem engedélyezett oltóanyagok hatását vizsgálják.

Tanulmányt készítünk az újvidéki kollégákkal, elkezdünk vérmintákat gyűjteni a beoltott emberektől az első és a második oltás után, hogy az immunitás kialakulását vizsgáljuk. Azok a reakciók érdekelnek bennünket, amelyeket az Európában nem elérhető orosz és kínai oltások idéznek elő. Azt szeretnénk megtudni, hogy milyen az antitestfejlődés dinamikája az orosz és kínai vakcina esetében, mert ezáltal kiderülhet, hogy a vírus egyes mutációi milyen hatással vannak az immunrendszerre.

Miután mi a BALK-nál régivágású újságírók vagyunk, arra az elhatározásra jutottam, hogy legjobb lesz ezt az AstraZeneca ügyet a gyakorlatban ellenőrizni. Ezért hétfőn, március 22-én, nejemmel egyetemben felvesszük az AstraZeneca védőoltást, és majd beszámolok az eredményről, illetve a következményekről, ha lesznek.

Miután elég öregecskék vagyunk, 63 illetve 61 évesek, szerintem kiváló alanyoknak számítunk. Van egy csomó bajunk, mint ebben a korban szinte mindenkinek, így ha túléljük, lehet hogy más is elhiszi: az oltás nem olyan szörnyű dolog, mint azt a Facebook népe állítja.
_______________
Fotók: internet

?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html




Horvátország

„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Hajók, Adria
A világ első elektromos konténerhajója (Forrás: YouTube)
?c=4784&m=1603755&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 3 perc

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.

„Batris hajók” az Adrián

Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.

A terv szerint ezt más beruházások is kísérik az elektromos meghajtású hajókat kiszolgáló infrastruktúrába a közforgalmú kikötőkben

– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.

Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.

Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:

A minisztérium arra emlékeztet, hogy a tengeri tömegközlekedési szolgáltatások minőségének javítása, a lakott szigetek elérhetőségének javítása és a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentésének biztosítása érdekében Horvátország 2022 februárjában aláírta az Európai Bizottsággal a 2021–2026-os időszakra vonatkozó nemzeti helyreállítási- és rezilienciatervről szóló dokumentumot.

A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba

Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.

Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

hajók, Adria

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)

A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.

A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.

Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.

Vannak hajógyáraink, amelyek építhetnek ilyen hajókat, és nem látok okot arra, hogy ne vegyünk részt ebben a munkában

– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.

Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.

A kínaiakat nem lehet kihagyni

Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.

Ha a komp építésének finanszírozása hamarosan megoldódik, két éven belül már hajózhat is

– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Hajók, Adria

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)

Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.

A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.

A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.

A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.

Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.

A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.

?c=4784&m=1603755&a=438898&r=&t=html




Az olvasás folytatása

Montenegró

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

Petrovac, Montenegrói tengerpart
Petrovaci tengerpart, ahol a jelek szerint egyre kevesebb a turista (Forrás: Internet)
?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 2 perc

A montenegrói tengerparton arra panaszkodnak, hogy hiányzik a munkaerő, mert a helyiek átmennek Horvátországba dolgozni, ahol többet tudnak keresni, és ahol a jobban fizető vendégek dominálnak. A délszláv nyelvek hasonlósága miatt nincsenek megértésbeli akadályok a montenegrói munkaerő és a horvát munkáltatók között.

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton

Mindjárt itt a nyári turisztikai szezon, Montenegróban azonban a turizmusban szervezési problémákkal küzdenek, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis nem lesz elegendő ember, aki ellássa a vendégeket.

Ilija Armenko, turisztikai szakember a podgoricai Dan hírportálnak nyilatkozva rámutatott, hogy a helyzet rendkívül összetett, mert Montenegró, bár vonzó úti célként ismert, kezdi elveszteni a lépést a régióval.

Mindenki panaszkodik, hogy munkaerőhiány van, mert Horvátországba magasabbak a bérek, és ott a jobban fizető vendégek dominálnak. A helyzet az, hogy még a vendéglők kinyitásához sincs elegendő munkaerő

– jelentette ki Armenko, aki szerint hiába emelik a montenegrói vendéglősök a béreket, amikor a szomszédos Horvátországban akár 3500 eurót is kereshet egy főszakács.

Nálunk 30-40 százalékkal magasabbak a fizetések, mint korábban, így egy főszakács fizetése 2000 euró, Horvátországban viszont a főszakácsok 3500 eurót is megkeresnek, ezért a legtöbben oda mennek. A munkaerő odamegy, ahol jobbak a feltételek

– mondta a turisztikai szakember, aki szerint az is problémát jelent, hogy rövid a szezon, amely körülbelül július elsején kezdődik, és mintegy 40 napig tart. Legalábbis ez vonatkozik a montenegrói tengerparton lévő Petrovacra, ahol ő dolgozik.

Nagyok az adóterhek

A Dan informátora szerint Montenegróban a turizmus nyugati szemmel nézve a szociális ellátás szintjére szállt le, mivel egy félpanzió napi 30-40 euróba kerül, ami azt jelenti, hogy a nyugatiaknak jobban kifizetődik Montenegróban nyaralni, mint otthon maradni.

Egy haltálért nálunk körülbelül 33 euró kell fizetni, miközben Dubrovnikban ugyanez 120 euróba kerül. Ugyanakkor a vállalkozók terhei egyre nagyobbak, és már veszélyezbe sodorják a működést

Petrovac, Montenegrói tengerpart

– vázolta fel a helyzetet Ilija Armenko, aki szerint a szolgáltatások ára ezért legalább 30 százalékkal emelkedik a nyáron, mivel magasabbak az „inputok”.

Emelnünk kell a túlélés érdekében, ez egy lehetetlen küldetés, ami még inkább befolyásolja a szezont

– jegyezte meg a turisztika szakértő, aki szerint tükörbe kellene néznie, és mérlegelni kellene, hogy hogyan tovább, mert Montenegró egyre kevésbé versenyképes a turizmus terén a régió más országaival szemben.

A szakember úgy fogalmazott, hogy a turizmus mindenhol fejlődik, viszont Montenegróban semmi sem történik, a kilátástalanságot pedig növeli, hogy nemigen vannak foglalások, ami nem jó jel a közelgő szezont illetően.

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Vámos Miklós: Visz a vonat

Utazás

Hirdetés

A BALK a világban

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: