Autóipar
VILÁGFALU: A családom örült, hogy ha már külföldön próbálok szerencsét, csak a “szomszédba megyek”, nem túl messzire

Bár nem vagyok teljesen biztos benne, hogy a középkorban Mate Rimacot szentté avatták volna, vagy máglyahalálra ítélik, arról azonban teljes mértékben meg vagyok győződve, hogy a horvát Rimac Automobili kontinensünk egyik újabb keletű csodája. Bár a céget nemrégen már bemutatta a BALK, most elsősorban a Rimac marketing- és kommunikációs osztálya vezető Marta Longinnak köszönhetően közölhetjük a Lénárt Tamással, a cég magyar nemzetiségű alkalmazottjával készített interjút. A Rimac Automobili egyik videójából kiderült, a Zágráb szomszédságában székelő technológiai cégnél a világ szinte minden részéről származó szakemberek dolgoznak – a legismertebb talán az amerikai Chris Porrit, aki a Tesla, az Apple és az Aston Martin után szegődött el a szentvasárnapi (Sveta Nedelja) vállakozáshoz. A körülbelül 100 külföldi között magyar is akad, a budapesti Lénárt Tamás gépészmérnök.
BALK Mi az ami Horvátországban más, mint otthon?
Lénárt Tamás Más irányból közelíteném meg a kérdést: számomra inkább az volt meglepő, amikor kiköltöztem, hogy mennyire hasonló a két a ország, a két társadalom. Sok barátom, kollégám dolgozik nyugati országokban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Svédországban. Az ő beszámolóik alapján volt egy elképzelésem arról, milyen lesz egy új országban dolgozni, aztán mikor kiköltöztem, azzal szembesültem, hogy mennyire otthonosan érzem magam itt, mennyire természetesnek hatnak az itteni dolgok. Persze, vannak különbségek is, a nyelv nyilvánvalóan teljesen más (a rengeteg közös szó ellenére is) és vannak különbségek a szokásokban, kultúrában is, de szerintem sokkal több köt össze minket, mint ami elválaszt. (… és szerintem ez igaz a többi szomszédunkkal kapcsolatban is, nem csak a horvátokkal.)
BALK Mi az amit jobbnak talál, mi az ami idegesíti?
Lénárt Tamás Az adminisztráció, a hivatali ügyintézés általában némileg nehézkesebb, vontatottabb Horvátországban, mint Magyarországon (néhány ellenpéldától eltekintve). Ami jobban tetszik itt, az például a színesebb konyhaművészet. A horvát konyhában könnyű megtalálni az ismerős ízeket, a magyar konyha hatását is, de emellett a mediterrán konyha jegyeit is magán hordozza sok-sok hallal, zöldséggel, olívaolajjal. Nagyon szeretem azt a szokást, hogy a pénteki ebéd általában valamilyen halféleség. Továbbá szeretem azt, hogy élénk a házi finomságok piaca, legyenek azok tejtermékek, tojás, ajvár, pálinka, bor, vagy húsféleségek Szlavóniából egy disznóvágásról, vagy házi olívaolaj Dalmáciából vagy Isztriából. Nagyon szimpatikus a horvátok pozitív hozzáállása is, hogy vidámak, élvezik az életet és egymás társaságát, amikor délutánonként beülnek a kedvenc kávézójukba a kollégáikkal, barátaikkal. Hogy mennyire élénk itt a társasági élet, jól mutatja, hogy milyen sok úgy nevezett „caffe bar” van, ahol délután kávéznak, este pedig söröznek, boroznak a helyiek. A bárok teraszai pedig kellemes tavaszi és nyári estéken élettel telivé teszik a várost is.
BALK Horvátországot csak egy állomásnak tartja-e pályafutása során, vagy esetleg tartósan is itt szeretne letelepedni?
Lénárt Tamás Nem igazán voltak kőbe vésett terveim, amikor kijöttem. Már csak azért sem, mert azt sem terveztem tudatosan, hogy kiköltözzek ide. Jött a lehetőség, én pedig éltem vele. De eleinte inkább úgy gondoltam, hogy ez egy állomás lesz a továbblépés előtt. Azóta viszont ez változott, szeretek itt lenni, mind szakmai, mind magánéleti szempontból. A cég, a Rimac Automobili nagyon jó irányba halad, és jelen pillanatban nem látok más helyet, ahol szívesebben dolgoznék. Szerencsésnek tartom magam, hogy az otthonhoz ilyen közel sikerült egy ilyen jó helyet találnom. De ugyanakkor arról sem tudnék és szeretnék lemondani, hogy valamikor a jövőben hazatérek Magyarországra.
BALK Van-e kapcsolata a zágrábi magyar közösséggel, más, Zágrábban élő magyarokkal?
Lénárt Tamás Ez még egy adósság magam felé. Néhány magyarral már találkoztam, de szeretnék még jobban megismerkedni a helyi magyar közösséggel. Érdekelne, hogy ők magyar szemmel hogy látják a helyi életet és a két ország kapcsolatát, összevetve az én gondolataimmal. Egyelőre ebben a szabadidőm szűkössége vetett vissza. Elsősorban a szintén külföldi kollégáimmal van a legközelebbi kapcsolatom. Körül-belül százan külföldiek a 800 fős Rimacban, és velük alkotunk egy szorosabb közösséget.
BALK Milyen sűrűn tud hazalátogatni (ha normális a helyzet, azaz nincs járvány)?
Lénárt Tamás Átlagosan havonta, néha sűrűbben, néha ritkábban. Van még egy magyar kollégánk, ő hetente ingázik, mert a barátnője Budapesten maradt, amikor ő elkezdett a Rimacnál dolgozni.
BALK Hogy fogadta a környezete, a kollégái az Ön elhatározását, hogy a Rimacnál vállal állást?
Lénárt Tamás Pozitívan fogadták. Az iparban dolgozó kollégáimmal már a Concept One bemutatása óta ismertük és szemmel tartottuk a céget, így amikor megtudták, hogy csatlakozom, büszkék voltak rám. A családom pedig örült, hogy ha már külföldön próbálok szerencsét, csak a “szomszédba megyek”, nem túl messzire.

Bosznia
MADE IN BiH: Elkészült az első teljesen boszniai gyártású elektromos autó

A boszniai önjáró tarack után elkészült az első tisztán elektromos autó is Travnikban, amelyre rákerülhet a felirat, hogy „Made in BiH”. Travnikban, ahol a járművet gyártják, azt remélik, hogy az EVO névre keresztelt járgány lesz a boszniai járműgyártás egyik lényeges exportcikke a jövőben a szigorodó nyugat-európai környezetvédelmi előírások miatt. A gyártó 2024-ben akarja beindítani az akkumulátoros furgon sorozatgyártását.
Elektromos autó: 100%-ban „Made in BiH”
A Travnikban működő GS TMT cég bejelentette, hogy a tavalyi évben befejezett fejlesztések eredményeként jövőre megindulhat a teljesen elektromos meghajtású kistehergépjárművük sorozatgyártása.
Az EVO névre keresztelt járműipari csoda az első elektromos autó, ameky Bosznia-Hercegovinában készült. A tervezés és az építés több mint két évet vett igénybe a travniki üzem mérnökeinek.

A kormányából ítélve az első boszniai elektromos autó leginkább egy felfejlesztett motorbiciklire hasonlít (Forrás: YouTube)
A gyártó a jármű jövőjével kapcsolatban elárulta, hogy 2024-ben várják az áttörést, amikor már kellő számú megrendelésük lesz ahhoz, hogy sorozatban, futószalagon készítsék az EVO-t.
A legtöbb megrendelést Németországból és Ausztriából várják, ahol az ipari szektorban és a kiskereskedelemben egyaránt igény mutatkozik az EVO-hoz hasonló, kis teherbírósású, de elektromotorral működtetett szállító járművekre.
A GS gyár a korábbi években az elektromos kerékpárok és rollerok gyártása terén szerezte meg a szükséges tapasztalatot, ami az EVO tervezését megkönnyítette.
A gyártó arra a legbüszkébb, hogy a jármű nem csak a tervezés és összeszerelés helyét tekintve kötődik a nyugat-balkáni csodaországhoz, hanem az összes komponensén keresztül, mert azok mind a hazai piacon készülnek, vagyis a legtöbb autóipari fejlesztéssel szemben ez valóban „100%-ban made in BiH”.
A biciklis futárok rémálma lehet
Az EVO műszaki paraméterei kapcsán a gyártó jelezte, hogy a két akkumulátor mintegy 100 kilométeres hatótávot biztosít. Ezek feltöltése pedig 45 percet vesz igénybe.

A tetején napelemek vannak, így menet közben képes saját akkumulátorának a töltésére (Forrás: YouTube)
A jármű hatékonyabb üzemleltetése érdekében annak tetejét napelemmel látták el, ami menet közben képes saját akkumulátorának töltésére. A maximális teherbírása 300 kilogramm, míg a maximális sebessége 45 km/h.
A raktér térfogata mintegy 1700 liter. A gyártó nagy reményeket fűz az EVO nyugat-európai exportjához.
A biciklis és motoros futárok jövőbeli rémálmának erőssége a városi kisteherforgalom lebonyolítása.
Így az export piac bővülését főként azokban a nagyvárosokban várják, ahol már most is vannak tervek a robbanó motorral hajtott járművek egyes városrészekből való kitiltására.
Az első megrendelések eddig németországi ipari szereplőktől érkeztek, akik vélhetően a saját ipari üzemükben fogják teherfuvarozásra használni a jövő boszniai elektromos igáslovát.
Travnik, mint innovációs központ
A közép-boszniai Travnik a kilencvenes évek háborús pusztításának kiheverését követően, mostanra a boszniai jármű és gépipari innováció központja lett.
A jugoszláv érából örökölt nehézipari szerep ismét fellendülőben van a város térségében.
A civil gépgyártás mellett a katonai eszközök fejlesztése és gyártása is egyre nagyobb szerepet kap Travnikban, aminek szintén komoly hagyományai vannak a szocialista évtizedekből.
Korábbi cikkünkben számoltunk be arról, hogy szintén Travnikban működik az BNT fegyvergyár, ami a tavalyi évben jelentette be az elsődlegesen közel-keleti exportra készülő M10 önjáró löveg fejlesztését, amiből azóta másfél millió euró értékben rendelt az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztériuma.
Autóipar
NEM ÖSSZESZERELŐ ÜZEM: Mate Rimac is a garázsból indult, mint minden marslakó

A Rimac Automobili bejelentette, hogy a Rimac megszerezte a Bugatti részvényeinek többségét, és hogy a jövőben a cég két alegységben folytatja tevékenységét a Rimac Bugatti és a Rimac Technologies keretén belül. A cég székhelye továbbra is Horvátországban lesz, a Zágráb mellett épülő Rimac Campuson, de a gyártás továbbra is megmarad a Bugatti történelmi telephelyén, a franciaországi Molsheimben.
Rimac is a garázsból indult
Az ünnepélyes bejelentés Dubrovnikban volt, és e célból a nap folyamán helikopterekkel a helyszínre szállítottak egy Rimac Neverát, egy Porsche Taicant és egy Bugatti Chiront, hogy az egykori városállam egyik védőbástyáján, látványos környezetben ejtsék meg az ünnepséget.
Ez egy nagy nap a Rimac, a Bugatti és a Porsche Csoport számára. Sok időbe telt az új vállalat struktúrájának a kialakítása, ráadásul meg kellett győznünk a részvényeseket is. Biztosak vagyunk abban, hogy jó eredményt értünk el. A Bugatti ügyfelei ebből profitálni fognak. Ez azt jelenti, hogy a Bugatti jövője biztosított
– mondta Meschke a Porsche igazgatótanácsának alelnöke és pénzügyi igazgatója, akitől Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója vette át a szót.
A horvát csodagyerek
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, miután az autóipar egyik meghatározó alakjává lépett elő, legalábbis a Financial Times szerint.
A világ egyik legbefolyásosabb pénzügyi szaklapja, nem mulasztotta el megemlíteni, hogy Rimac látványos fejlődése 2009-ben kezdődött a szülői ház garázsában, hogy 12 évvel később elérje az elképzelhetetlent, és autóipart hozzon létre Horvátországban.
Rimac a FT-nek nyilatkozva azt mondta, hogy ő nem tartja elképzelhetetlennek két teljesen különböző gyártási vonal, illetve technológia párhuzamos működését a Rimac Bugattin belül, a Bugattit a svájci órákhoz, míg a Rimacot az Apple Watchoz hasonlítva.
Rimac legújabb autóját legutóbb – vagyis egy hete – Nico Rosberg, a Formula–1 2016-os szezonjának világbajnoka magasztalta a YouTube-on.
A jövő nagy dolgokkal kecsegtet
A most 33 éves Rimacot joggal lehet marslakóhoz, azaz földön kívüli tüneményhez hasonlítani, mert az előrejelzések szerint, ha Rimac két éven belül valóban kilép a tőzsdére, jegyzett értéke körülbelül 5 milliárd dollár lesz, ha időközben nem talál ki még valamilyen váratlan és teljesen szenzációs dolgot.
Az új cég tulajdonosi struktúrájában a Rimac Groupon belül a részvények a következőképpen oszlanak meg: Mate Rimac a részvények 37 százalékát, a Porsche a részvények 24 százalékát birtokolja, míg a Hyundai 12, a beruházók csoportja pedig a cég részvényeinek 27 százalékát bírja.
A Bugatti Rimacban a Rimac Group a részvények 55 szálékát, míg a Porsche Group a részvények 45 százalékát ellenőrzi. A Rimac Technology megmarad a Rimac Group 100%-os tulajdonában.
-
Oroszország3 nap telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Nincs, aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Szerbia és Görögország támogatja egymás területi integritását, lassan jöhet a gáz délről is