Connect with us

Szerbia

AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma


Kattints ide a cikk meghallgatásához

Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.

Autómatuzsálemek

A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.

A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.

A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.

Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.

A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.

Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.

A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.

A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.

használt autó, autópiac

Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja

Használt autók

Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.

A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a “honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.

A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.

Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.

– Szerbia roncstemető lesz. Ezeknek a járműveknek már nincs értékük, és nem is közlekedhetnének. Más kérdés, hogy mennyire szennyezik a környezetet, miután a tulajdonosok kiveszik belőlük a katalizátorokat, mert drága a javításuk. Ha figyelembe vesszük, hogy emberek halnak meg a légszennyezettség következtében, akkor gazdasági és környezetvédelmi szempontok is ellene szólnak a használatuknak.

Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.

A kritikus Euro 3-as

Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.

– Azt javasoltuk, hogy a széndioxid-kibocsátás megadóztatásával szabályozzák a használt autók behozatalát. Ha valaki tényleg ilyen autót akar venni, akkor fizesse meg a kivetett adót. Azért javasoltuk ezt, mert az Európai Unióból olyan jelzéseket kaptunk, hogy nem korlátozhatjuk a piaci versenyt. Ám miután Montenegró betiltotta az Euro 3-as motorokkal rendelkező autók behozatalát, már nincs akadálya, hogy ezt mi is megtegyük

– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.

A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.

Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.

A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.

Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.

QR Code

Küld el ezt a cikket e-mailben

Ehhez kattints ide

Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

A boszniai Szerb Köztársaság köztelevíziójának funkcióját betöltő RTRS ismét a Kreml szócsövének funkcióját töltötte be, amikor szó szerint idézte az SVR orosz titkosszolgálat közleményét újabb merényleteket vizionálva A boszniai Szerb Köztársaság köztelevíziójának funkcióját betöltő RTRS ismét a Kreml szócsövének funkcióját töltötte be, amikor szó szerint idézte az SVR orosz titkosszolgálat közleményét újabb merényleteket vizionálva
Bosznia8 óra telt el azóta

Az orosz hírszerzés Orbán és Vučić elleni merénylet lehetőségével riogat, a boszniai szerbek átvették

Az Oroszországi Föderáció Külső Hírszerző Szolgálatának (Служба внешней разведки Российской Федерации, SVR) információi szerint a „kollektív nyugat” két újabb célpontja...

Csehszlovákia is ugyanazzal küszködött, mint a mai Magyarország, nem volt tengere, ezért kellett egy alagút Csehszlovákia is ugyanazzal küszködött, mint a mai Magyarország, nem volt tengere, ezért kellett egy alagút
Horvátország2 nap telt el azóta

Csehszlovák alagutak Magyarország és az Alpok alatt, Budapest-Belgrád ezekhez képest lófütty

A Magyarország alatti alagút terve az 1920-as években merült fel, célja Csehszlovákia tengeri kijáratának biztosítása volt. Bár sosem valósult meg,...

Az ENSZ Közgyűlése határozatot fogadott el, amely július 11-ét az 1995-ös srebrenicai népirtásról való elmélkedés és megemlékezés nemzetközi napjává nyilvánította, Potocariban már ácsolják a szégyenfát Az ENSZ Közgyűlése határozatot fogadott el, amely július 11-ét az 1995-ös srebrenicai népirtásról való elmélkedés és megemlékezés nemzetközi napjává nyilvánította, Potocariban már ácsolják a szégyenfát
Bosznia5 nap telt el azóta

Potočariban ácsolják a szégyenfát, Magyarország neve is felkerül rá, tiltakozó jegyzék is érkezhet

A balkáni népek és a magyarok között sok közös vonás van. Ezek egyike, hogy nehezen felejtenek. Annak bebiztosítása érdekében, hogy...

Elmedin Konaković és Várhelyi Olivér közös nyilatkozatot tett miszerint Magyarország nem támogatja a srebrenicai határozatot az ENSZ Közgyűlésében. Elmedin Konaković és Várhelyi Olivér közös nyilatkozatot tett miszerint Magyarország nem támogatja a srebrenicai határozatot az ENSZ Közgyűlésében.
Bosznia2 hét telt el azóta

Várhelyi Olivér és Elmedin Konaković visszavonulót fújt, közös nyilatkozatot tettek közre Srebrenicáról

Közösen megállapították, hogy Várhelyi Olivér korábbi nyilatkozatai teljes tisztelettel adóznak az áldozatok iránt, és semmiképpen sem kérdőjelezték meg az 1995-ös...

Tíz perc múlva tizenegy: Barátok már nem lesznek, Elmedin Dino Konakovic és a Magyarországot képvislő Várhelyi Olivér Tíz perc múlva tizenegy: Barátok már nem lesznek, Elmedin Dino Konakovic és a Magyarországot képvislő Várhelyi Olivér
Bosznia2 hét telt el azóta

A boszniai külügyminiszter nekiment Várhelyinek, és felmondott egy Magyarországgal kötött szerződést

A boszniai külügyminiszter felmondta a március 6-i Szijjártó-látogatás során bejelentett EU-integráció támogatását célzó bilaterális megállapodást. Az egyezmény lényegében 50 boszniai...

Szlovákia

Európai Unió

Oroszország

Kína

Öt nap legjava