Szerbia
AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe

Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.
Autómatuzsálemek
A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.
A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.
A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.
Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.
A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.
Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.
A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.
A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.
Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja
Használt autók
Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.
A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a „honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.
A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.
Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.
Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.
A kritikus Euro 3-as
Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.
– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.
A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.
Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.
A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.
Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.

Szerbia
Mégsem Szerbiában a legnagyobb a kereset a régióban, ahogy a szerb elnök állítja

A szerbiai statisztikai hivatal szerint januárban a keresetek alacsonyabbak voltak Szerbiában, mint decemberben. A fizetések tekintetében az ország nem az első helyen áll a régióban, mint ahogy azt Aleksandar Vučić állította egyik, múlt havi médiaszereplése alkalmával, és miután a szerb államfő csak 2025-re jósolja az ezer eurós átlagfizetés elérését, Szerbia így csak akkor hozza azokat a számokat, amelyeket Horvátország és Szlovénia már megugrott.
Mégsem annyira jó a kereset
A belgrádi Köztársasági Statisztikai Intézet (RZS) közlése szerint az emberek Szerbiában átlagosan 82 769 dinárt kerestek az idei év első hónapjában. Ez mintegy 268 ezer forintnak, azaz 705 eurónak felel meg, ez a nettó bér.
A szorgos szerb statisztikusok azt is kiszámolták, hogy az előző év azonos hónapjához képest 2023 januárjában a bruttó átlagkereset és a nettó átlagkereset nominálisan 16,7%-kal, reálértéken pedig 0,8%-kal volt magasabb.
Kapcsolódó cikk
ÍGY DÜBÖRÖG SZERBIA: Mire elég a szerb átlagbér, avagy a legkisebb vásárlóerővel Európa élén
Ebből viszont logikusan következik, hogy az éves infláció januárban 15,9% volt.
A közzétett számokból az is kiderült, 2022 decemberéhez képest a 2023. januárra számított bruttó átlagkereset nominálisan 0,9%-kal, reálértéken pedig 2,3%-kal alacsonyabbnak bizonyult, míg a nettó átlagkereset nominálisan 1,7%-kal, reálértéken pedig 3,1%-kal volt kisebb havi szinten.
A nettó medián kereset 2023. januárjában Szerbiában 62 964 dinár volt, ami azt jelenti, hogy a munkavállalók 50%-a keresett ennyit, vagy ennél kevesebbet, vagyis fél országnak legfeljebb 536 eurónak megfelelő fizetéssel kellett beérnie.
Büszke a kínai táblájára
A szerb elnök televíziós szereplései alkalmával általában hatalmas gazdasági sikerekről számol be, amelyeket állítása szerint követ a bérek emelkedése is.

Vučić egy hónappal ezelőtt arról tájékoztatta az ország apraját és nagyját a közszolgálati televízióban tartott „vendégszereplése” alkalmával, hogy Szerbiában gyorsabban nőnek a fizetések, mint a régió összes országában, és – mint mondta – ma már ők az elsők, amit a kínaiaktól kapott digitális tábláján le is vezetett.
A szerb elnök a digitális tábláját legutóbb már az élőben közvetített „nemzeti sajtótájékoztatójára” is bevitte, de nem használta, pedig „fenyegetődzött vele”.
Vučić tavaly még a prezentációkat papíralapú flipchartok segítségével tartotta a Good Will Hunting főszereplőjét megszégyenítő gyorsasággal, a gondos kínaiak azonban látván, hogy a szerb elnök született matematikai zseni, ajándékoztak neki egy-két digitális táblát.
Azon mégis csak jobban festenek a számok a gazdasági jólétről, mellékesen szólva Vučić büszke is a tábláira, szinte gyermeki infantilizmussal ragaszkodik hozzájuk, amivel jó reklámot csinál a kínai IT-iparnak, bár név szerint egyik céget sem említette meg eddig.
Parasztvakítás elnöki szinten
A belgrádi Vreme című hetilap közben vette a fáradságot, hogy összehasonlítsa a szerbiai statisztikai hivatal számait a hasonló régiós közlésekkel.
Mondani sem kellene, hogy a számok egyáltalán nem azt mutatták, amit a szerb elnök állít, mert Montenegróban az átlagkereset 757 euró, Észak-Macedóniában 560 euró, Bosznia-Hercegovinában 616 euró, Horvátországban 1094, Szlovéniában pedig 1399 euró.
A belgrádi hetilap Koszovót külön nem említette, hiszen Szerbiában azt nem tekintik ország, de mi tagadás Koszovó a maga 432 eurós nettó keresetével (2021-es adat) aligha veszélyezteti a „szerb elsőséget”.
Szlovénia, Horvátország és Montenegró viszont igen, így Szerbia csak a negyedik helyen kullog a volt Jugoszlávia területén létrejött országok „versenyében”.

SZERB GOOD WILL HUNTING: A szerb elnök a kínai tábláján bizonyítja, hogy 718 nagyobb 726-nál (Forrás: Screenshot)
A szerb elnök az említett táblára Horvátországot és Szlovéniát azonban nem vitte fel, pedig a horvátokkal történő rivalizálás gyakran előkerül, ezért csak négy ország maradt a keresetekkel kapcsolatos nyugat-balkáni selejtező csoportban.
Ahhoz viszont kicsit csalni kellet, hogy Szerbia ebben a csoportban megszerezze az első helyet, így fordulhatott elő, hogy 718 nagyobb 726-nál.
Szerbia
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között

Homokvihar idézett elő tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között, mindössze 20-30 kilométerre a magyar határtól. A Vajdaságban szokatlan természeti jelenség következtében 14 autó szaladt egymásba, miután a sofőrök semmit sem láttak.
Homokvihar miatt ütköztek össze
A járművek egy pillanat alatt eltűntek a viharban a Szabadkáról Nagyfény (Žednik) felé vezető „régi úton”, amikor a szél a környező földeken felkavarta a homokot.
Az ütközések következtében több jármű totálkárosra tört, de a tömegszerencsétlenség – valami csoda folytán – emberéleteket nem követelt.
Az ütközések következtében tizenegy ember került a szabadkai kórházban, de egyikük sincs életveszélyben, ketten szenvedtek súlyosabb, kilencen pedig könnyebb sérüléseket.
A videóban látható autó utasai megpróbálták kikerülni az egymásba szaladt autókat, amikor nagy valószínűséggel valaki nekik ütközött.
Ekkor kiszálltak az autóból, hogy megállítsák az újonnan érkezők autókat a nagyobb a baj elkerülése érdekében.
-
Montenegró3 nap telt el azóta
Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Oroszország1 nap telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat
-
English5 nap telt el azóta
Arrests are piling up in Montenegro, after a police chief now the „crypto king” has also been caught
-
Szerbia1 nap telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között