Connect with us

Írd be ide, amit keresel!

Szerbia

AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe

belgrad auto
Olvasási idő: 2 perc

Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.

Autómatuzsálemek

A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.

A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.

A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.

Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.

A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.

Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.

A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.

A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.



kis festett kabatok222kis festett kabatok

használt autó, autópiac

Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja

Használt autók

Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.

A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a “honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.

A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.

Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.

Szerbia roncstemető lesz. Ezeknek a járműveknek már nincs értékük, és nem is közlekedhetnének. Más kérdés, hogy mennyire szennyezik a környezetet, miután a tulajdonosok kiveszik belőlük a katalizátorokat, mert drága a javításuk. Ha figyelembe vesszük, hogy emberek halnak meg a légszennyezettség következtében, akkor gazdasági és környezetvédelmi szempontok is ellene szólnak a használatuknak.

Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.


A kritikus Euro 3-as

Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.

Azt javasoltuk, hogy a széndioxid-kibocsátás megadóztatásával szabályozzák a használt autók behozatalát. Ha valaki tényleg ilyen autót akar venni, akkor fizesse meg a kivetett adót. Azért javasoltuk ezt, mert az Európai Unióból olyan jelzéseket kaptunk, hogy nem korlátozhatjuk a piaci versenyt. Ám miután Montenegró betiltotta az Euro 3-as motorokkal rendelkező autók behozatalát, már nincs akadálya, hogy ezt mi is megtegyük

– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.

A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.

Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.

A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.

Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.


Lektor nélkül dolgozunk. Ha helyesírási hibát találsz, akkor jelöld ki a szót az egérrel, majd egyszerre nyomd le a következő két billentyűt: Ctrl+Enter. A program semmiféle személyes adatot nem kér, és nem továbbít. Köszönjük, hogy segítesz jobbá tenni a BALK-ot!

Napi hírlevél


Mi munkát teszünk bele, legyen a megosztás a fizetség!





Helyesírási hiba jelentése

A következő értesítést küldjük a szerkesztőnek: