AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe

Utolsó módosítás:

Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.

Autómatuzsálemek

A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.

A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.

A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.

Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.

A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.

Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.

A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.

A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.

használt autó, autópiac

Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja

Használt autók

Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.

A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a “honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.

A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.

Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.

Szerbia roncstemető lesz. Ezeknek a járműveknek már nincs értékük, és nem is közlekedhetnének. Más kérdés, hogy mennyire szennyezik a környezetet, miután a tulajdonosok kiveszik belőlük a katalizátorokat, mert drága a javításuk. Ha figyelembe vesszük, hogy emberek halnak meg a légszennyezettség következtében, akkor gazdasági és környezetvédelmi szempontok is ellene szólnak a használatuknak.

Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.

A kritikus Euro 3-as

Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.

Azt javasoltuk, hogy a széndioxid-kibocsátás megadóztatásával szabályozzák a használt autók behozatalát. Ha valaki tényleg ilyen autót akar venni, akkor fizesse meg a kivetett adót. Azért javasoltuk ezt, mert az Európai Unióból olyan jelzéseket kaptunk, hogy nem korlátozhatjuk a piaci versenyt. Ám miután Montenegró betiltotta az Euro 3-as motorokkal rendelkező autók behozatalát, már nincs akadálya, hogy ezt mi is megtegyük

– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.

A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.

Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.

A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.

Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.



Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!