Szerbia
AUTÓTEMETŐ: Szerbia a külföldről behozott nyugati autók roncstelepe
Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.
Autómatuzsálemek
A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.
A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.
A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.
Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.
A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.
Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.
A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.
A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.
Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja
Használt autók
Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.
A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a “honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.
A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.
Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.
– Szerbia roncstemető lesz. Ezeknek a járműveknek már nincs értékük, és nem is közlekedhetnének. Más kérdés, hogy mennyire szennyezik a környezetet, miután a tulajdonosok kiveszik belőlük a katalizátorokat, mert drága a javításuk. Ha figyelembe vesszük, hogy emberek halnak meg a légszennyezettség következtében, akkor gazdasági és környezetvédelmi szempontok is ellene szólnak a használatuknak.
Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.
A kritikus Euro 3-as
Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.
– Azt javasoltuk, hogy a széndioxid-kibocsátás megadóztatásával szabályozzák a használt autók behozatalát. Ha valaki tényleg ilyen autót akar venni, akkor fizesse meg a kivetett adót. Azért javasoltuk ezt, mert az Európai Unióból olyan jelzéseket kaptunk, hogy nem korlátozhatjuk a piaci versenyt. Ám miután Montenegró betiltotta az Euro 3-as motorokkal rendelkező autók behozatalát, már nincs akadálya, hogy ezt mi is megtegyük
– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.
A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.
Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.
A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.
Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.
- Szerbia2 nap telt el azóta
Az Utiber felszólította a kínaiakat, hogy tiltsák be az újvidéki vasútállomás egy részének használatát(?)
- Szerbia3 nap telt el azóta
Đajić: Az újvidéki építkezés ellenőrzését az Utiber végezte
- Szerbia4 nap telt el azóta
Húsz embert hallgatnak meg, köztük egy minisztert is az újvidéki tragédiával kapcsolatban
- Szerbia3 nap telt el azóta
Tiltakozások Újvidéken és Belgrádban, tevékenyek a civil ruhás rendőrök