Szerbia déli részén hat rendőrigazgatóság is van, ahol a használatban lévő gépkocsik átlagéletkora meghaladja a húsz évet. Nem sokkal jobb a helyzet az ország más részeiben sem. Belgrád kivételével az autók átlagéletkora sehol sem megy 15 év alá. De a szerb főváros ennek ellenére sem dicsekedhet, ez az alábbi cikkből egyértelműen kiderül.
Autómatuzsálemek
A Szerbiában forgalomban lévő autók átlagéletkora meghaladja a 17 évet.
A legfiatalabb járművek a fővárosban, Belgrádban közlekednek. Szerbia többi része a 15 és 20 év közötti vörös vagy a 20 év fölötti fekete zónában van.
A szerbiai Biztonságos Közlekedésért Ügynökség adatai szerint Újvidék van a második helyen 16,1 évvel.
Szakértők szerint a két legnagyobb szerbiai városban az autók átlagéletkora azért alacsonyabb, mint máshol, mert Belgrádban és Újvidéken sok nagy cég működik.
A nagy cégek pedig általában új autókat vesznek, ezért kisebbek a számok.
Ha pusztán csak a lakosság tulajdonában lévő járműveket néznénk, akkor itt is magasabb lenne az autók átlagos életkora.
A fekete zónába ugyanakkor hat megyeközpont tartozik az ország déli részéből.
A legrosszabb a helyzet Prokupljeban és Leskovacban, ahol az átlagéletkor 20,7 év. Ezt követi Pirot és Zaječar 20,6 évvel, valamint Vranje és Krušebvac 20,1 illetve pontosan húsz évvel.
Forrás: Agencija za bezbednost saobraćaja
Használt autók
Idén eddig 115 ezer használt autót hoztak be külföldről, és helyeztek forgalomba Szerbiában.
A szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének egyik partnercége szerint a “honosított” autók 44%-a, vagyis 50.600 autó Euró 3-as motorral érkezett, vagyis 2005 előtt készült.
A külföldről behozott járművek között a legnépszerűbb az Opel Astra és az Opel Corsa, illetve a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat.
Milan Belin, az előbb említett szövetség egyik illetékese szerint ez a statisztika egyszerűen lesújtó.
Az Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetsége már évek óta tárgyal a környezetvédelmi minisztériummal, és magával a miniszterrel.
A kritikus Euro 3-as
Mióta Montenegró betiltotta az Euro 3 besorolású használt autók behozatalát, ezek a járművek Szerbiában landolnak.
– mondta Milan Belin, szerbiai Autó- és Járműalkatrész Kereskedők Szövetségének illetékese a Blicnek.
A belgrádi napilap értesülései szerint, ha Szerbia betiltja az Euro 3-as motorral rendelkező autók behozatalát, akkor a beszállításra kiszemelt jármű nemigen lehet idősebb 14 évesnél, mivel az Euro 4-esek gyártása 2005 júniusában kezdődött meg.
Szerbia egyébként egyike azoknak a ritka országoknak Európában, ahova Euro 3-as motorokat külföldi autókat még be lehet vinni.
A szerb rendőrség adatai szerint a szerbiai autóállomány 80%-a fut ilyen motorokkal, ami 1,6 millió járművet jelent az országban használt mintegy kétmillióból.
Vagyis Szerbia lesz a kiöregedett nyugati autók legnagyobb temetője a Balkánon.