Connect with us

Szerbia

Szerbia megduplázza a gáztárolást, a MOL pedig az olajszállítást?

Ha a MOL teljes mértékben növelni is tudja a logisztikai hatékonyságot, és ténylegesen megduplázza a szállítási mennyiséget, akkor is csak a szerbiai piaci igények mintegy egyharmadát képes kielégíteni

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

Megduplázzák a törzsudvarnoki tározó kapacitását
Megduplázzák a törzsudvarnoki gáztároló kapacitását (Forrás: Screenshot, RTS)
Cikk meghallgatása

Hosszú előkészítés után megkezdődött a szerbiai Törzsudvarnokban (Banatski Dvor) lévő földgáztároló kapacitásbővítése, amely elengedhetetlen a biztonságos ellátáshoz – nemcsak az ipari fogyasztás növekedése, hanem az egyre több csatlakoztatott háztartás miatt is. Erről a szerbiai állami televízió (RTS) számolt be a szerb bányászati és energetikai miniszterre hivatkozva.


Könyvek kedvezménnyel
A BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk.

Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!

A szerbek dupláznak

A bánáti Törzsudvarnokban van Szerbia egyetlen gáztárolója, amelynek a kapacitása most megduplázódik. A bővítés során 12 új fúrókutat létesítenek, amihez már meg is kötötték a szükséges berendezések beszerzésére vonatkozó szerződéseket.

A projekt lebonyolítását a tároló részvényesei – a Srbijagas és a Gazprom – végzik.

Dubravka Đedović Handanović, a bányászati és energetikai ügyekért felelős ügyvivő miniszter szerint a kapacitások 750 millió köbméter gázra bővülnek

Dubravka Đedović Handanović, a bányászati és energetikai ügyekért felelős ügyvivő miniszter szerint a kapacitások 750 millió köbméter gázra bővülnek (Forrás: Screenshot, RTS)

Dubravka Đedović Handanović, a bányászati és energetikai ügyekért felelős ügyvivő miniszter közölte, hogy a beruházás teljes értéke eléri a 145 millió eurót.

– A kapacitások 750 millió köbméter gázra bővülnek. Eddig a törzsudvarnoki tárolóban raktároztuk el a gázt, de a magyarországi lehetőségeknek köszönhetően további kapacitást tudtunk elérni

– mondta az illetékes szerb miniszter, aki szerint ennek a beruházásnak köszönhetően Szerbia jelentősen növelni tudja a hazai gázkészlet szintjét, és képes lesz reagálni az „előre nem látható helyzetekben.”

Dušan Bajatović, a Srbijagas (szerb gázszolgáltató) vezérigazgatója hozzátette, hogy a szükséges pénzügyi eszközöket a szerb kormány támogatásával a szerb gázszolgáltató biztosítja.

– A beruházást hitelből finanszírozzuk, de ez nem lesz jelentős hatással a fogyasztói árakra, így elégedettek lehetünk az elért megállapodással. A kivitelezés határideje 2026 vége. A fúrási munkákat a NIS végzi, a további feladatok pedig az orosz partnerekre hárulnak, de bekapcsolódik néhány európai és amerikai cég is, amelyek a berendezéseket szállítják

– mondta Bajatović, aki leginkább kelet felé diverzifikál. Szerbia ugyanis a „biztos orosz” gázellátás mellett, amely a Balkáni Áramlaton (lánykori nevén Török Áramlat) keresztül történik, Azerbajdzsánból is kap gázt.

– Természetesen a célunk az, hogy tovább diverzifikáljuk a földgázbeszerzési forrásokat. Ezt szolgálta a Szerbia és Bulgária közötti összekötő vezeték kiépítése, és a jövőben folytatjuk az összekapcsolódást Észak-Macedóniával, Romániával, valamint a földgáztároló kapacitások további bővítésével

– tette hozzá Đedović Handanović.

Az RTS megjegyezte, hogy Európa-szerte zajlanak az erőfeszítések új gázforrások biztosítására, miután Brüsszel bejelentette, hogy a hónap végén az uniós tagállamok megkezdik tárolóik feltöltését a következő télre. Bár az olajárak jelenleg csökkennek, a földgáz ára továbbra is magas a kereslet jelentős növekedése miatt.

A MOL megduplázhatja a kőolajszállítást Szerbiába

Közben Szerbia az amerikai hatóságokhoz fordult, újabb halasztást kérve az az orosz többségi tulajdonban lévő szerb olajcégre (NIS) kirótt energetikai szankciók életbe léptetésének elhalasztásával kapcsolatban, ami azt jelezheti, hogy szerb, de még inkább orosz részről nemigen mutatkozik hajlandóság a NIS tulajdonosi struktúrájának átalakítására.

Szerb médiajelentések szerint a MOL az utóbbi hetekben jelezte, hogy Szerbia mindig számíthat a MOL-csoportra, amely lehetőségeihez mérten kész a kínálat növelésére, és a Szerbiába szállított üzemanyag mennyiségének „akár a megduplázására is”.

Miután március végén újabb halasztás történt, ennek a vállalásnak az életbe léptetésére egyelőre nem volt szükség, az előkészületek azonban folynak.

Zsótér az RTS-nek úgy nyilatkozott, hogy a MOL-csoport már változtatásokat vezetett be a logisztikai folyamatokban, hogy szükség esetén gyorsan tudjon reagálni.

Elmondása szerint a Karlócán (Sremski Karlovci) található tárolótelepén a MOL Serbia eredetileg öt, összesen 8000 m³-es dízeltartállyal és három, összesen 4000 m³-es benzintartállyal rendelkezett. Tavaly azonban két új, összesen 2500 m³-es tárolóegységgel bővítették a kapacitást. Ezek használatához azonban már közel egy éve várnak az engedélyekre.

– Ez jelentősen növelné a tárolókapacitásainkat, és ezáltal nagyobb ellátást tenne lehetővé a szerb piacon, de ezek használatára már közel egy éve folyik az engedélyek beszerzése

– panaszkodott Zsótér, aki arra is rámutatott, hogy a szerbiai döntéshozók aktív részvétele és támogatása elengedhetetlen a stabil üzemanyag-ellátás fenntartásához.

A MOL-os vezető megjegyezte, hogy ezért a jelenlegi helyzet azonnali intézkedést követel, a meglévő kapacitások ugyanis nem elegendők Szerbia ellátására a szankciók bevezetése, illetve a NIS működésének megszűnése – szünetelése – esetén.

– Nincs több idő az adminisztratív akadályokra, a munkára szeretnénk koncentrálni. Folyamatos kapcsolatban állunk a minisztérium képviselőivel, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást, de szeretnénk világossá tenni: ha a szükséges lépések nem történnek meg, Szerbia súlyos ellátási kockázatokkal nézhet szembe a közeljövőben

– figyelmeztetett Zsótér, aki szerint ezért (szerb részről) meg kell teremteni az adminisztratív előfeltételeket a Szerbiába irányuló import maximális növeléséhez, ami azt jelenti, hogy hozzá kell férni az összes szerbiai tárolókapacitáshoz, valamint lehetővé kell tenni a külföldi lobogó alatt közlekedő hajók bejutását az összes dokkba.

– Együttműködünk a magyar hatóságokkal is a határátlépések megkönnyítése és a fennakadások elkerülése érdekében

– tette hozzá a MOL illetékes vezetője, aki kiemelte, hogy a MOL-csoport folyamatosan együttműködik az érintett minisztériumok képviselőivel.

Ha a MOL teljes mértékben növelni is tudja a logisztikai hatékonyságot, és ténylegesen megduplázza a szállítási mennyiséget, akkor is csak a szerbiai piaci igények mintegy egyharmadát lenne képes kielégíteni

Ha a MOL teljes mértékben növelni is tudja a logisztikai hatékonyságot, és ténylegesen megduplázza a szállítási mennyiséget, akkor is csak a szerbiai piaci igények mintegy egyharmadát lenne képes kielégíteni (Forrás: Blic)

– Nagyon jó az együttműködésünk az összes illetékes hatósággal, de fontos, hogy most megfelelő intézkedéseket tegyünk annak elkerülése érdekében, hogy az ország később ellátási problémákkal szembesüljön

– nyilatkozta Zsótér, aki hangsúlyozta továbbá, hogy még ha a MOL teljes mértékben növelni is tudja a logisztikai hatékonyságot, és ténylegesen megduplázza a szállítási mennyiséget, akkor is csak a szerbiai piaci igények mintegy egyharmadát lenne képes kielégíteni.

– Mindent megteszünk a segítségnyújtás érdekében, de ha a helyi finomító leáll, nem tudjuk teljes mértékben biztosítani az ország szükségleteit

– zárta gondolatait a MOL illetékes igazgatója a szerbiai üzemanyag-ellátással kapcsolatban.

Az olvasás folytatása

Könyvek kedvezménnyel

A BALKÁN RITMUSA

További rádiók

Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

B.A. Balkanac

Balkanac

B.A. BALKANAC ÚJ KÖNYVE

Sakk

Facebook

Magyarország

Románia

Szlovákia

Szerbia

Horvátország

Bosznia-Hercegovina

7 X 7