Horvátország
A bojkott alábbhagyott, de még erőre kaphat
Mindebből csak annyit lehet levonni – mert ezt konkrétan senki sem mondta ki – hogy úgy tetszik, a bojkott abbamarad. Persze, a folytatása bármikor lehetséges, és mintegy fenyegetésként ott lebeg úgy a kormány, mint a kereskedők, beszállítók, stb. feje felett

A horvátországi kiskereskedelmi bojkott legérdekesebb fejleménye, hogy átterjedt Romániára és Bulgáriára. Miután ezzel az illetékes kollégák nyilván majd foglalkoznak, mi igyekszünk összefoglalni a horvátországi helyzetet.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Lehet, hogy abbahagyják, de lehet hogy nem
Bár a kommentátorok azon a véleményen vannak, hogy a bojkott kifújta magát, a szervezők más véleményen vannak. Josip Kelemen, a bojkott vezéralakjának véleménye szerint az üzletek bojkottja sikeres volt, két célt már sikerült elérni, de egyet még nem.
– A bojkott az ellenállás, az egyet nem értés kimutatásának eszköze. Nagy hatalma van, cselekvésre serkent, és sürgős fordulatot igyekszik kiváltani azok viselkedésében, akik ellen irányul
– írta Kelemen Facebook-bejegyzésében, amelyben arról is értekezett, hogy a fogyasztók első horvátországi bojkottja egyesítette az embereket, tudatosította bennük a „fogyasztók erejét”, csökkentette az általános fogyasztást, és mint látjuk, reakciót váltott ki.
– A bojkott működött, függetlenül attól, hogy mit mondanak erről a másik oldalon
– írta Kelemen az említett közösségi csatornán.

Kicsit soványabb lett a mosogatógép tabletta, korábban 100 darab 1,6 kiló volt, mostanság már csak 1,3 kg (Forrás: Facebook, Halo, inspektore)
A bojkott a szervezők szerint egyfajta hangosbeszélőként szolgált, amellyel mindenkit egyszerre és tömegesen tájékoztattak és bevontak. A fogyasztókat cselekvésre szólították fel. A kiskereskedőket (és a lánc minden tagját a termelőkig), valamint a szolgáltatókat arra kényszerítette, hogy reagáljanak.
Az államot (illetékes minisztériumokat, ügynökségeket, ellenőrzéseket és a Horvát Nemzeti Bankot) felszólították, hogy hajtsa végre azokat az intézkedéseket, amelyek az infláció megfékezését célozzák, és rendezze a helyzetet a piacon.

Most és korábban
Kitartás, fogyasztó elvtársak!
A szervezők egyúttal beismerték, hogy a harmadik általános bojkott nem volt olyan tömeges, mint az első, de véleményük szerint még mindig jó eredményeket hozott.
– A bojkott első péntekétől a harmadik péntek éjfélig tartó három hét alatt összesen 108 millió euróval kevesebbet költöttünk, ebből 75 millió euróval kevesebbet csak a bojkott három péntekjén. A 19 megfigyelt napból 16 nap alatt a fogyasztás csökkenését jegyezték. Ezért nem csüggedünk. És nem adjuk fel
– tették hozzá a bojkott szervezői.
Meglátásuk szerint a horvát fogyasztók bojkottjával két célt sikerült elérni: (1) bebizonyították, hogy a fogyasztóknak van kollektív erejük, képesek szolidaritást mutatni, mozgósítani, kiállni magukért; (2) szembesítették a hatalmas, indokolatlan árnövekedés problémájával mindazokat akik ezt a problémát okozták, valamint azokat, akiknek ezt meg kellett volna akadályozniuk.
Bevallásuk szerint a harmadik célt – az áremelkedés megállítását és az árak stabilizálását nem sikerült elérniük. A platform szerint ez a kormány dolga.
Mindebből csak annyit lehet levonni – mert ezt konkrétan senki sem mondta ki – hogy úgy tetszik, a bojkott abbamarad. Persze, a folytatása bármikor lehetséges, és mintegy fenyegetésként ott lebeg úgy a kormány, mint a kereskedők, beszállítók, stb. feje felett.
A kormány (állítólag) gőzerővel építkezik
Mint hírül adtuk, a kormány villámgyorsan reagált, további élelmiszerek árának befagyasztásával és ezzel elkerülte, hogy a népharag ellene forduljon, de ezen felül keveset tud tenni.
Gyakorlatilag az országos szolgálatokat tudja ráküldeni a kereskedők, beszerzők, fuvarozók és egyéb szegény legények nyakára, de ez hosszan tartó folyamat és nem valószínű, hogy bármit is enyhítene az inflációs nyomáson. A helyzet azért is „cikis”, mert a horvát GDP növekvésének egyik jelentős összetevője a személyi fogyasztás.
Addig is, amíg a nemzeti bank és a pénzügyminisztérium szakértői nem találnak ki valami okosat, a Plenković-kormány azt csinálja amit eddig is: beruház és építkezik. Most a horvát vasúti hálózat került sorra.

A fiúk a síneken dolgoznak, ahogy a Horvát Vasutak illusztrátora látja (Forrás: Hrvatske željeznice)
A Horvát Vasutak (Hrvatske željeznice, HŽ) Infrastruktúra részlege közbeszerzési eljárást írt ki a Dugoszelo-Novszka vasútvonal meglévő meglévő vágányának rekonstrukciójára és második vágányának megépítésére, a projekt becsült értéke 620 millió euró, ami, mint mondják, a Horvát Köztársaság történetének legnagyobb vasúti projektje.
Ez első pillantásra impozáns, ám a valóságban a Dugoszelo-Novszka vasútvonal szakasza csupán 83 km hosszú. A kivitelezés tervezett időtartama pedig kereken 5 év. Erre a tapasztalatok szerint már startban rá lehet számítani két év késést – de csak akkor, ha minden jól megy.
Oké, a jelzett 83 kilométeres szakaszon nem csak pályafelújítást végeznek majd, hanem e mellé még egy párhuzamos vágányt is felhúznak, illetve korszerűsítik az állomásokat és a jelzőrendszert, de akkor is.
Meg, hogy az eset még érdekesebb legyen, a pálya a huszadik századi szabványok szerint készül, azaz 160 km/h sebességet lehet majd elérni rajta. A kínaiak hét év alatt a komplett horvát vasúti hálózatot átépítenék és a sebesség is nyilván kicsit más lenne. Na de sebaj, ez Butković közlekedésügyi miniszter gondja, nem holmi firkászoké.
A HŽ Holding csendben visszatér
Ezzel párhuzamosan, sokkal kevesebb hírveréssel kísérten, a kormány, a közlekedési minisztérium és a pénzügyminisztérium csendben nekilátott a vasúti ágazat jelentős, 773 millió euró értékű pénzügyi szerkezeti alakításának.
Ez a pénzügyi szerkezetátalakítás csak egy része a vasúti ágazat átfogó szerkezetátalakítására irányuló projektnek, aminek végső soron egy állami tulajdonú holdingtársaság újbóli létrehozását kell eredményeznie, amelybe minden vasúttársaság integrálódna – a HŽ Passenger Transport, a HŽ Infrastruktura és a HŽ Cargo.
A Jutarnji list információi szerint intenzív munka folyik a holding létrehozásán, követve azt a modellt, ahogyan Szlovénia létrehozta a Szlovén Vasutak Holdingját, és a terv az, hogy ez év végéig létre is jöjjön ez a holding.
A néhai Holdingot 2012-ben szüntették be, azzal a logikával, hogy ez igencsak emlékezetett az egykori szocialista masztodonra. Az akkori elképzelések szerint a részekre bontott, elvileg karcsúsított társaságnak – a Holding felszámolását nagy elbocsátások kísérték – sikeresebben kellett volna kezelnie a vasúti szállítást és a vasúti hálózat felújításának feladatait, de ebből végül nem hogy semmi nem lehet, de katasztrófába fulladt.
Csak emlékeztetőül: ha az ember Eszéken felszáll a vontra, 16 óra múlva érkezik meg Splitbe – ha minden rendben van.

Tart az még tovább is, többszöri átszállással, de mit várjunk cirka 23 euróért szezonon kívül? (Forrás: Hrvatske željeznice)
Ez a 21. század a horvát vasutaknál, nem egy Hollandia!

- B A Balkanac5 nap telt el azóta
Síró játék: ó, mozik, ó, emberek! (ó, béka, ó, skorpió!)
- Szerbia3 nap telt el azóta
Autó hajtott a tüntetők közé Belgrádban, három sérült
- Bosznia6 nap telt el azóta
Az ügyészség elrendelte Milorad Dodik előállítását
- Szerbia3 nap telt el azóta
Vučić: Budapest esetében ugyanaz a kézjegy & a hangágyú