B A Balkanac
Ladik Kati Bajorhonban: mese a telepi kecsketej varázserejéről és a véres szemű nácikról
Mottógyakorító: „Mivel a költészetben vagyunk a legsebezhetőbbek,
teljes szívünket, lelkünket és minden porcikánkat bele kell adnunk.”
Ha kissé távolabbról kanyarodunk rá – a magunk módján is sebezhetően, tetejébe zuhanékonyan, tőlünk telhető lelki érzékenységgel – erre a témára, elmondhatjuk, hogy a müncheni Művészetek Háza, a híres Haus der Kunst számított valaha az első olyan jelentős projektnek, amely a nácikhoz kötődött. Foghíjasan ugyan, de tudott dolog, hogy az alapkövét maga Adolf Hitler fektette le, ennek a sarkos, tetőtől-talpig kőből összerakott, robusztus épületnek, amely a totalitárius klasszicizmus élő példája, azonban mára eme „dehonesztáló dolog” csaknem teljesen a múlt homályába veszett.
Bombák, buldózerek – azok az igazi Nagy Vörösek úgyszint’ – elkerülték egykor az építményt, mert erről szólt a történelmi fordulat, majd akarat és rendelet. Amerikai tisztek tanyáztak benne, hogy a későbbiekben aztán sokáig – egyes szektoraiban legalábbis – a háború alatt elpusztult müncheni művészeti galériák megmaradt anyagának őrzésére és bemutatására használják. Manapság a Haus der Kunstnak nincs állandó kiállítása, ugyanakkor nagyon jelentős időszaki rendezvényekben bővelkedik.
A Land Artra való fókuszáláson túl olyan újabb kori szerzők egyéni bemutatásában jeleskedik, amilyen pl. Anish Kapoor, Georg Baselitz, Louise Bourgeois és mások. – Nem utolsósorban az újvidéki telepi kecsketejből egykor irigylésre méltó erőt szippantó, nagy fesztávolságú szárnyakat növesztő, apróbb ugrások után visszatarthatatlanul szárnyra kapó, nagyokat alkotó Ladik Katalin művésznőnk.
A mi világító bőrű, sötéthajú feltalálónőnk, aki köztudottan a több ezer voltos, hétfejű varrógépet is feltalálta, pedánsan levédte, újabban pedig egészen Münchenig vezényelte a saját kis jelképes-metaforikus buldózereit.
Simább megfogalmazásban arról lenne itt szó – upsz! –, hogy Ooooooooooooo-pus címmel az életmű egészét átfogó kiállítása nyílt meg a nyáron Ladiknak ebben a cúgos-visszhangos bajor Kunsztvárban. Ezzel kapcsolatban a magyar Punkt.hu online-on PHONOPOETICA – KÉP ÉS HANGTAN. VÁLOGATÁS LADIK KATALIN ELSŐ NÉMETORSZÁGI ÉLETMŰKIÁLLÍTÁSÁNAK KÉPEIBŐL címmel kapunk egy szép, tartalmas összefoglalót. Jó részében vizuális bemutatót a jeles eseményről, amit ezennel az Önök szíves figyelmébe ajánlunk. – Egyébként itt olvasható az írásunk elején mottóként használt idézet is, miként Jeneses Ádám cikkíró rendkívül megtisztelő minősítése ugyancsak, miszerint L. K. a vizuális költészet és performansz közép-kelet-európai kulcsfigurája, aki a saját bevallása szerint elsősorban költő. Bármely műfajban alkot, mindig a költészet határait igyekszik kibővíteni. Bármilyen anyagot használ is a munkáiban, mindig költői üzenetet igyekszik közvetíteni.
– A hangommal – mondja trillázva és nyelvét pergetve Kati – hangköltészetet hozok létre, vizuális munkáimmal és kollázsaimmal képverseket, a testemmel pedig multimediális, költői performanszot, amelyben az átalakulás és a változás állandó lételemem.
Ladik arról is beszél ugyanitt, amit gyakorta meg tud említeni a színészi pályafutásával összefüggésben, ha nem is annyira a postáskisasszonyéval, hogy hát alapvetően az az elvárás (elsősorban hölgyekkel szemben), hogy csinosak legyenek, de ő mer csúnya is lenni.
(Mellékelve itt egy link, amelynek segítségével kitűnő interjú érhető el Ladik Katalin művésznővel, egyebek közt erre a témára (készítette Bakos Petra).
Sok más érdekes és hasznos tudnivaló mellett itt található, hogy az elmúlt évek, évtizedek fotóperformanszai, kollázsai, kottái mellett két új, e tárlatra létrehozott mű is szerepel ugyanott, a Kunstban: az Alice in Codeland (Alice Kódországban) című multimédiás előadás elemeiből építkező installáció, valamint a hanggal és költeménnyel kiegészülő plasztikai partitúra, a Matilda’s Dream (Matilda Álma).
Végül (csakis németül):
ACHTUNG, ACHTUNG! Kérem szépen, ha jól belepedálozunk, még megnézhetjük a szóban forgó Ladik-kiállítást, amely szeptember tizedikéig látogatható. Ottan, ugye, Münchenben. (Balladai ezüstbiciklinken vagy a parázna söprűnkön, kinek hogyan tetszik.)
B A Balkanac
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
Mottó:
Hol ünnepélyes, lassu gyász-zenével
És fátyolos zászlók kiséretével
A hősöket egy közös sírnak adják,
Kik érted haltak, szent SAJTÓSZABADSÁG!
(P.S.– B.A. /B./)
– Bátyaság – sóhajtott valójában jó rég derekát tapogató nagyanyjuk, nagymamánk, Bögre Ilona a becsei Medenacs tanyavilágában, valami nádvágó szerszámmal, kapával, bármi hasonlóval a kezében. – Istenem, mind ez a sok év hová lett? Biz’, a fenébe lett.
Aztán rendre elnevette magát az abból a családból származó Bögre Ilon, amely famíliában apáról fiúra szállt a gölöncsérség, így lettek ők, ha nem is Findzsák, de Bögrék. Férje ugyanezt, hogy hová lett az a sok év, más szó használatával fogalmazta volna meg, de most ne menjünk ebbe részletesen bele. Elég az, hogy az embernek ma is számtalanszor kél káromkodni kedve. Vágná falhoz a tányért, kínjában felröhögne a dolgok állásán. B… oda a findzsát.
Ha Sziveri Jánosnak ez a felröhögős verse később született is, mégis abból az 1983-as felejthetetlen, csodálatos élményből táplálkozik, amelyben őt, az Új Symposion folyóirat akkori ifjú főszerkesztőjét egész „bandájával” együtt kivágták, mint macskát… Kirúgták a párt tartományi korifeusai. Valószínűleg veszélyt sejtettek bennük az elvárt alázatkészség hajmeresztő hiánya láttán. Az esetükben nehezen megvalósítható totálkontroll fenyegető réme okán ez lett: kidobás.
Sziveri János kálváriája ma már ismert dolog az újvidéki Teleptől, majd a temerini Matuska-háztól – amikor is még semmilyen munkát nem kaphatott – a Ljubiša Ristić direktor úr elképzelése és irányítása alatt álló Szabadkai Népszínházig. Ott tudvalévőleg dramaturgként helyezkedett el Jancsi, s még némely színpadi művét is előadták, azonban nagyon sokáig nem maradhatott egyre inkább gyógyíthatatlannak bizonyuló rákbetegsége okán. (Annál a Kosztolányi szobornál nem, amely mögött – a saját menekülési kényszerét erősítő meglátása szerint – az idő strikten vetkőztet egy dögöt.)
Jött hát reménykeltő Magyarország. A fővárosi, több szempontból lepukkant Kelenföld, egy kelenföldi kis lakás, busz által elérhető kórház. Hajnali zötykölődések. Rákrománc, a kanyargó út végén a Farkasréti temetővel. – Sziveri János voltam, ez volt büntetésem.
Bizony, ha jobban utánaszámolunk – hová is lett ez a rakás köztes év? –, az Új Symposion harmadik nemzedékének kíméletlen szétverésétől, kigyomlálásától máig olyan negyven év telt el, Jancsi pedig kb. harminchárom éve halott. Azzal, hogy emléke most is él. Időnként valóságos Sziveri-revival söpör végig a pusztán. Foglalkoznak vele, nevét említik, ahogy legutóbb például a becsei KONTRAPUNKT művelődési lakomán az ottani csikaszos nádasban. Elvarázsolt Mézesdűlőn, ahol két étkezés között sok szép kövér kérdés került terítékre, hogy fokozatosan összeérjen a múlt a jelennel. – Egybefolyjon a kettő, mint vörösbor az abroszon, hogy határozottan egy nagy, nehezen kimosható, ronda flekket alkosson.
Valamiért folyton fel kell röhögnünk a dolgok állásán, ha pokoli kínunkban is. Mert sosem tűnik elavulni ennek a Sziveri-féle „ide-ódának” a kérdése. Nevezetesen az, hogy tulajdonképpen ki ez, ki folyton visszajár? És mi ez, mi folyton visszájára fordul bennünk? – És mit kell tennünk, haver, amikor látjuk, hogy fülünk a földön hever?
Tulajdonképpen mikor lesz az, hogy a hatalom ne akarjon teljes mértékben leuralni minden leuralhatót. Művészetben-irodalomban (mint birodalomban) a saját erejét mutatni – mutogatni-fitogtatni –, a saját ízlését-akaratát igyekezvén érvényesíteni. Minden lépésében, tettében saját figurákat és mondatokat alkotni; jelzőket, jelzős szerkezeteket, szóvirágokat tukmálni, és ha valami nincs úgy, ahogy szeretné, nádpálcáját suhogtatni. Esetleg egyenest a pallosát belengetni. – Netán csak azért, hogy saját magának több helyet csináljon. A „bőség” fantasztikus, akár kisebbségi roggyant kosaránál. – Nos?
Nem áll szándékunkban összemosni sima pusztulást a betiltással, tény azonban, hogy legutóbb a kettő ismét testközelbe került egymással ott, azon az emlékezetes, százegy-kutyás Schultz tanyán. Ott, ahol ezredszerre is fel lehetett röhögni a dolgok állásán. Ebben a Sziverit is erősen megidéző, Radics Viktória moderálta programrészben, amelyben – mások mellett – Ladik Kati újra elmesélte a még régebbi időket – míg Jancsi ott zörgölődött a nádasban, az égen pedig galambok röpködtek –, ebben az idilli környezetben jelentette be Bozsik Péter főszerkesztő személyesen is a veszprémi Ex Symposion folyóirat halálát. Elmondta egy történet végét, amely az orvosolhatatlan anyagi ellehetetlenülés okán bekövetkezett Exitusról szól.
Ex, béke poraidra.
– Igazából érdekes elgondolkodni – szerintünk legalábbis – azon a sokféle asszociációs lehetőséget kínáló látványon, amelyet egy becsei vulkanizőr műhely előtti aszfalton ellapított, mumifikálódott sündisznó nyújt. Úgy tűnik, sokféle interpretációs lehetőség rejlik benne.
Megj.1. Ez a leginkább Sziveri-mementóként olvasható szösszenet itt abból az alkalomból született – ahogy az már részben kiderült is –, hogy lezajlott ez az első kimondottan ilyen ellenpontos rendezvény, amelyet Berényi Emőke és Orcsik Roland képzelt el, majd valósított meg. E szellemi/fizikai lakoma szervezője a HÍD folyóirat. Az esemény szerves részét képezi az úgynevezett Hídverő (jegyezzük meg, nem hídrobbantó!) programsorozatnak, és benne – jeles társadalomtudósok, irodalmárok részvételével – a vajdasági magyar közösséget meg a magyar kultúrpolitikát érintő kihívások kerültek késes-villás elérhetőségbe: tálcán & asztalon. Az akcióban több nemzedék képviselője vett részt, és a beszélgetéseket – amolyan időközönként érkező öntetként – felolvasások dúsították.
Megj.2. Szokásos terjedelmi oknál fogva – meg azért is, mert nem állt módunkban végigkövetni az egész eseményt – erősen egy ösvényre, egyetlen csapásra koncentráltunk. Ám szeretettel mellékeljük az „étlapot”, amelyből jobban látható, mi történt ott Becsén, azon A NAGY (kult.) ZABÁLÁS-on.
PROGRAM
10 óra HONNAN HOVÁ? – Társadalomtudományi kerekasztal a népszámlálásról Badis Róbert, Palusek Erik, Tóth Szilárd János (Sárcsevity Hajdú Bea moderál)
11 óra SZABAD SAJTÓ? – Tőke János, Gyurkovics Virág (Zakinszky Toma Viktória moderál)
12 óra APOKALIPSZIS TEGNAP – Losoncz Márkkal a könyvéről Radics Viktória, Petar Bojanićtyal a könyvéről Losoncz Márk beszélget
13 óra Ebéd
15 óra Kerekasztal I. – „FELRÖHÖGÜNK A DOLGOK ÁLLÁSÁN” Ladik Katalin, Balázs Attila, Bozsik Péter, (Radics Viktória moderál)
16 óra Kerekasztal II. – „PÉNZ NYELV ZÁSZLÓ” Kollár Árpád, Orcsik Roland, Terék Anna (Fehér Miklós moderál)
17 óra „A SZÁMŰZETÉS LETT A MEGÉRKEZÉS” – A Híd Fiatal alkotók számának bemutatója Dudás Robert, Oláh K. Tamás, Tóth Szilárd János, Tóth Tamara (Berényi Emőke moderál)
18 óra Kerekasztal III. – MI KÖZÖM HOZZÁ?, kitekintés a magyarországi irodalompolitikai helyzetre Gerevich András, Győrffy Ákos (Pressburger Csaba moderál)
20 óra „ARANYBA ZÁRT KETRECEK” – Ketrecparty DJ Kővel
Vizuál: Laza Kalember
-
Koszovó5 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
Koszovó3 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is
-
Horvátország6 nap telt el azóta
A Horvát Demokratikus Közösség befolyása alá kerül a regionális sajtó?