Connect with us

Horvátország

ANDREJ, A RETTENETES: Új adóreform, szinte mindenki többet fog keresni, ha igaz

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

adóreform
A horvát miniszterelnök éppen azt magyarázza, hogy mennyivel növekedett a horvát városok bevétele az elmúlt öt évben
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Andrej Plenković horvát miniszterelnök, Marko Primorac pénzügyminiszterrel, Oleg Butković miniszterelnök-helyettessel és Davor Filipović gazdasági miniszterrel közösen ismertette a kormány adóreformját. Ha ennek a lényegét kényszerülnénk röviden összefoglalni, legfontosabbnak azt emelnénk ki, hogy a jövő év január 1-jétől szinte mindenki többet fog keresni, illetve, hogy a kormány a választások előtt csökkentette a nagyvárosok bevételét, a helyi pótadó eltörlésével. Ez utóbbi kicsit gyanús, a négy nagyobbacska horvát városban, Eszék kivételével, ugyanis az ellenzék van hatalmon, bár a miniszterelnök “ellenzéki lárifárinak” titulálta az ezzel kapcsolatos kifogásokat.

Jövőre szuperválasztási év lesz

Talán mégsem nélkülöz minden malíciát, hogy a horvát kormány a 2024-es szuperválasztási év előtt nyirbálta meg az önkormányzatok bevételét. Különösen igaz ez a horvát fővárosra, amely az új adóreform után – az első becslések szerint – 60 millió euróval kevesebbet tudhat majd a városi költségvetésben.

De nem jár sokkal jobban az országos politikai befolyásra pályázó Ivica Puljak spliti polgármester, vagy a fiumei (Rijeka) városi vezetés, amely az SDP színeiben lép majd pályára.

Eszéken Ivan Radić polgármesternek nem kell különösebben aggódnia, mindig számíthat arra, hogy a kormány valamiképpen kompenzálja a veszteséget.

A szuperválasztási év rendkívül jelentős pillanat Horvátország számára, hiszen hároméves választási szünet után egy, illetve alig több, mint fél év alatt három választás következik, amelyre a 90-es évek óta nem volt példa.

Jövőre az első választások májusban lesznek, amikor az Európai Parlament horvát tagjainak kilétéről döntenek.

Az ország sorsa szempontjából az ennél jóval fontosabb parlamenti választásokat júliusban, vagy kora ősszel tartják meg, az elnökválasztás pedig valamikor az év végén várható.

Mindez egészen mást fényt vet a tervezett adóreformra, bár gazdasági elemzők a kormány elképzeléseit nem neveznék reformnak, a jövedelmek szempontjából ugyanis csekély változások várhatók.

A kormány növeli a béreket

Mint ezt a horvát miniszterelnök kifejtette, a jelenlegi adóreform kilenc törvény módosítását foglalja magában, aminek célja a bérek növelése.

Andrej Plenković arra emlékeztetett, hogy a kormányzás hét éve alatt az ország adóreformok és jogszabályi változások sorozatán esett át, amelyek rendre az emberek és a gazdaság adókedvezményeit célozták.

– 2017 és 2022 között 1 milliárd euróval nőttek a helyi önkormányzatok bevételei

– mondta a kormányfő az ellenzék által hangoztatott érvek tarthatatlanságára utalva.

A miniszterelnök az adóreform céljait úgy foglalta össze, hogy azok mindenekelőtt a polgárok életszínvonalának emelését szolgálják, ami a jelenlegi gazdasági környezetben a bérek, különösen a legalacsonyabbak fizetések növelése által valósulhat meg.

– A második célkitűzés a gazdasági növekedés megőrzése, a harmadik pedig az önkormányzatok és városok fiskális autonómiájának megerősítése

– tette hozzá Plenković, aki szerint a 2023-as esztendő az ideális év az új adóreformok életbe léptetéséhez. Abban a helyzetben, amikor a gazdaság növekedése lassul, a kormány logikája szerint eljött az ideje az adóterhek csökkentésének.

Ehhez még hozzátette, hogy a közszférában sokat foglalkoztak az áfakulcsok csökkentésével, ami enyhítené a terheket. Amikor a kormány csökkentette az áfakulcsot, egyes piaci szereplők ezt arra használták ki, hogy növeljék a nyereségüket, ezért a kormány úgy határozott, hogy közvetlenül csökkenti a jövedelemre nehezedő adóterheket.

adóreform

Az utóbbi öt évben a képen látható Split bevételei növekedtek leginkább (Forrás: Twitter)

A miniszterelnök véleménye szerint ez a reform segít abban, hogy felkarolja azokat, akik sajnálatos módon ez idáig nem részesültek adókedvezményben.

A polgárok egy széles rétegének túl kevés jövedelme volt ehhez, és ezért még jövedelemi adót sem fizettek. A várakozások szerint az adóreform növeli majd a fiskális decentralizációt.

A miniszterelnök szerint ezzel rá akarnak mutatni az ellenzék által hangoztatott állítások tarthatatlanságára, amelyek szerint a kabinet valamiféle központosító kormány, amelynek problémái vannak a városokkal, az önkormányzatokkal vagy a megyékkel, és ezért megfosztja őket egyes jogaiktól.

– Egyetlen kormány sem hajtott végre ekkora jogi korrekciókat, és vállalt magára jelentős költségeket annak érdekében, hogy növelje a megyék, városok és önkormányzatok bevételeit

– mondta Plenković, és rámutatott arra, hogy hamis az a tézis, amely szerint ez a kormány elvesz valamit a helyi önkormányzatoktól.

Minimális lesz a növekedés?

Branko Grčić, az ellenzéki Szociáldemokrata Párt (SDP) gazdasági szakértője szerint a kormány által tervezett adóreform nem hoz jelentős előrelépést a fizetések növekedése terén.

Grčić megjegyezte, hogy a személyi jövedelemi adópótlékot eltörlik ugyan, viszont arra kell számítani, hogy az önkormányzatok a felajánlott egyéb adókulcsok keretében kompenzálják a kieső jövedelmet.

A legnagyobb ellenzéki párt gazdasági szakértője szerint a horvát nyugdíjrendszer igencsak megroggyant, a nyugdíjak rendkívül kicsik, és a rendszerbe történő bárminemű beavatkozás instabilitást okozhat, ráadásul az egész adózási rendszer bonyolultabb lesz, mint eddig.

Egy másik gazdasági szakértő szerint ez nem adóreform. Damir Novotny úgy véli, hogy az igazi reform helyett csak az adókulcsok változnak, aminek következtében a legalacsonyabb bérek átlagosan 40 euróval emelkedhetnek.

Novotny szerint ezek a változások csekélyek, és nincs értelme akkora felhajtást csinálni körülöttük, mint aminek most szemtanúi vagyunk, mindez csak a populizmust szolgálja, és inkább csak a lassan folklórrá váló “politikai marketing” része, igazi gazdasági tartalom nélkül”.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava