Connect with us

Horvátország

Jobb kapcsolat Európával, Horvátország is részesül a 26 milliárd eurós CEF-alapból

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

CEF-alap
Az alábbi cikkben is említésre kerülő Dominique Riquet azzal dicsekedett el a Twitteren, hogy a TEN-T-ről szóló jelentése nagy többséggel került elfogadásra (Forrás: Twitter, Dominique Riquet)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Horvátország szinte havonta kap újabb és újabb pénzt az Európai Uniótól, ezúttal az úgynevezett CEF-alapból (CEF – Connecting Europe Facility). Erre azt követően nyílik lehetőség, hogy az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága csütörtökön (április 13-án) elfogadott minden olyan javaslatot, amely több horvát közúti és vasúti útvonal csatlakoztatására vonatkozik a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN- T). Ez megnyitja a lehetőséget Horvátország számára, hogy részesüljön abból a 26 milliárd eurós ráfordításból, amely a közlekedési összeköttetés javítását szolgálja Európán belül.

Nagy sürgés-forgás várható

A fenti hírt Valter Flego horvát EP-képviselő hivatala közölte, maga Flego pedig, aki az európai közlekedési folyosók Horvátországgal kapcsolatos módosításainak előkészítője volt, azt tartotta a legfontosabbnak, hogy Horvátország így “végre összekapcsolódik a kulcsfontosságú európai közúti, tengeri, légi és vasúti központokkal”.

Flego a HINA, horvát hírügynökségnek nyilatkozva elmagyarázta, hogy az első ilyen nemzetközi útvonal a Póla- Buzet- Divača- Trieszt lesz, amely vasúti kapcsolattal köti össze Isztriát Nyugat- Európával, és megnyitja a lehetőséget más vasúti vonalak újjáélesztésére Horvátország egyéb részei felé.

CEF-alap

Szó van egy új Zágráb- Maribor- Graz vasúti szakasz építéséről is, amely drasztikusan lerövidíti a Zágráb és Ausztria közötti utazást, és jobb összeköttetést biztosít a szállító vállalatok számára is.

Ugyanakkor a tervek szerint a fiumei (rijekai) kikötőt is összekötik a balti-adriai folyosóval, ami lehetőséget teremt a kikötői kapacitások bővítésére.

– Biztosítani szeretnénk Horvátország kapcsolatát a nyugat-balkáni folyosóval, geostratégiai szempontból pedig a régióból érkező teherszállítás kulcsfontosságú pontjává fejlesztjük fel Ploče kikötőjét, de korszerűsítjük a Zágrábból Horvátország keleti részébe vezető vasútvonalat is

– mondta Flego, aki arról is beszámolt, hogy egyúttal kiterjesztik a Fiumétól Splitig vezető mediterrán folyosót, amely az elképzelések szerint feléleszti a likai vasútvonalat.

– A spliti kikötő és a repülőtér számára további európai forrásokat biztosítottunk a modernizációhoz, miközben közvetlen vasúti összeköttetést teremtünk Rijeka és Split között

– sorolta Valter Flego a horvát közlekedésfejlesztési terveket.

Együtt szavazott a pozíció és az oppozíció

Flego rámutatott, hogy a javaslatokat valamennyi horvát európai parlamenti képviselő támogatta.

– Horvátország uniós csatlakozása óta először vettünk részt az európai közlekedési folyosók felülvizsgálatában. És nyugodtan mondhatom: együtt sikerrel jártunk

CEF-alap

– hangsúlyozta Flego, aki köszönetet mondott a Renew liberális képviselőcsoporthoz tartozó szlovén és olasz parlamenti képviselőknek, valamint Dominique Riquet parlamenti előadónak, aki szintén támogatta Horvátország csatlakozását a legfontosabb európai közlekedési útvonalakhoz.

A horvát EU-képviselő emlékeztetett arra, hogy az elismerés elődeit is megilleti az EP liberális képviselőcsoportjából, akik ezen a kezdeményezésen dolgoztak.

Ezzel kapcsolatban csak csendesen jegyezzük meg, hogy ez a minimum, amit a horvátoknak meg kell követelniük az EP-képviselőktől: ha nemzeti érdekekről van szó, egységesen kell fellépniük, függetlenül a hazai belpolitikában táplált szimpátiáiktól.

A horvát EP-képviselőknek ez most sikerült, függetlenül attól, hogy közöttük is akad néhány érdekes figura a politikai szélrózsa minden tájáról.

A kormány sem hagyja magát

A horvát kormány sem hagyja magát, amikor uniós pénzekről van szó, most 3,6 milliárd eurót szeretne kicsiholni az Európai Bizottságból hitel formájában a Nemzeti Helyreállítási és Rezilienciaépítési Terv (NPOO) keretében.

Ezt ugyancsak csütörtökön erősítette meg Zvonimir Savić, a horvát miniszterelnök különleges gazdasági tanácsadója, és az NPOO főkoordinátora. Ezt a pénzt az energia, a vízellátás és a szennyvízelvezetés, az oktatás és a földrengés utáni újjáépítési projektekre szeretnék fordítani.

Ezáltal Horvátországnak a vissza nem térítendő támogatás formájában odaítélt 5,5 milliárd eurón felül 2026 közepéig, amikorra minden beruházást és reformot be kell fejezni, 9,1 milliárd euró áll rendelkezésére.

A Bizottsággal megtárgyalásra kerülő projektek közül stratégiai szempontból talán a gázszállítással kapcsolatos beruházás a legfontosabb, ez a krki LNG-termináltól Szlovéniába, Ausztriába, Németországba és Magyarországra vezető gázvezeték építésére vonatkozik.

Emlékeztető gyanánt megjegyezzük, hogy a horvát kormány már döntött az LNG-terminál kapacitásának évi 6,1 milliárd köbméterre történő bővítéséről, valamint a hazai Zlobin- Bosiljevo gázvezeték megépítéséről, 180 millió euró értékben.

Szlovénia, Ausztria, Bajorország és Magyarország érdeklődik a gáz iránt, különösen az ukrajnai háború kezdete óta, és az orosz gáztól való függőség csökkentésére szolgáló alternatívák keresésének keretében.

Az energetikai infrastruktúra mellett, amelyet uniós hitelből finanszíroznak, és amely az LNG-terminálon és a gázvezetékeken kívül magában foglalja a villamos energia előállítására és elosztására, valamint a hidrogéntermelésre szolgáló infrastrukturális létesítményeket is, az Európai Bizottsággal Horvátország tárgyalni kíván az oktatásba történő beruházásokhoz szükséges kiegészítő forrásokról is.

Tehát egy szó, mint száz: Horvátország sokat köszönhet az Európai Uniónak, amely jelentős anyagi eszközöket biztosít a horvát kormánynak, illetve Horvátországnak, és ezzel lehetővé teszi a délszláv ország további fejlődését.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava