Horvátország
Jobb kapcsolat Európával, Horvátország is részesül a 26 milliárd eurós CEF-alapból
Horvátország szinte havonta kap újabb és újabb pénzt az Európai Uniótól, ezúttal az úgynevezett CEF-alapból (CEF – Connecting Europe Facility). Erre azt követően nyílik lehetőség, hogy az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága csütörtökön (április 13-án) elfogadott minden olyan javaslatot, amely több horvát közúti és vasúti útvonal csatlakoztatására vonatkozik a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN- T). Ez megnyitja a lehetőséget Horvátország számára, hogy részesüljön abból a 26 milliárd eurós ráfordításból, amely a közlekedési összeköttetés javítását szolgálja Európán belül.
Nagy sürgés-forgás várható
A fenti hírt Valter Flego horvát EP-képviselő hivatala közölte, maga Flego pedig, aki az európai közlekedési folyosók Horvátországgal kapcsolatos módosításainak előkészítője volt, azt tartotta a legfontosabbnak, hogy Horvátország így “végre összekapcsolódik a kulcsfontosságú európai közúti, tengeri, légi és vasúti központokkal”.
Flego a HINA, horvát hírügynökségnek nyilatkozva elmagyarázta, hogy az első ilyen nemzetközi útvonal a Póla- Buzet- Divača- Trieszt lesz, amely vasúti kapcsolattal köti össze Isztriát Nyugat- Európával, és megnyitja a lehetőséget más vasúti vonalak újjáélesztésére Horvátország egyéb részei felé.
Szó van egy új Zágráb- Maribor- Graz vasúti szakasz építéséről is, amely drasztikusan lerövidíti a Zágráb és Ausztria közötti utazást, és jobb összeköttetést biztosít a szállító vállalatok számára is.
Ugyanakkor a tervek szerint a fiumei (rijekai) kikötőt is összekötik a balti-adriai folyosóval, ami lehetőséget teremt a kikötői kapacitások bővítésére.
– Biztosítani szeretnénk Horvátország kapcsolatát a nyugat-balkáni folyosóval, geostratégiai szempontból pedig a régióból érkező teherszállítás kulcsfontosságú pontjává fejlesztjük fel Ploče kikötőjét, de korszerűsítjük a Zágrábból Horvátország keleti részébe vezető vasútvonalat is
– mondta Flego, aki arról is beszámolt, hogy egyúttal kiterjesztik a Fiumétól Splitig vezető mediterrán folyosót, amely az elképzelések szerint feléleszti a likai vasútvonalat.
– A spliti kikötő és a repülőtér számára további európai forrásokat biztosítottunk a modernizációhoz, miközben közvetlen vasúti összeköttetést teremtünk Rijeka és Split között
– sorolta Valter Flego a horvát közlekedésfejlesztési terveket.
Együtt szavazott a pozíció és az oppozíció
Flego rámutatott, hogy a javaslatokat valamennyi horvát európai parlamenti képviselő támogatta.
– Horvátország uniós csatlakozása óta először vettünk részt az európai közlekedési folyosók felülvizsgálatában. És nyugodtan mondhatom: együtt sikerrel jártunk
– hangsúlyozta Flego, aki köszönetet mondott a Renew liberális képviselőcsoporthoz tartozó szlovén és olasz parlamenti képviselőknek, valamint Dominique Riquet parlamenti előadónak, aki szintén támogatta Horvátország csatlakozását a legfontosabb európai közlekedési útvonalakhoz.
A horvát EU-képviselő emlékeztetett arra, hogy az elismerés elődeit is megilleti az EP liberális képviselőcsoportjából, akik ezen a kezdeményezésen dolgoztak.
Ezzel kapcsolatban csak csendesen jegyezzük meg, hogy ez a minimum, amit a horvátoknak meg kell követelniük az EP-képviselőktől: ha nemzeti érdekekről van szó, egységesen kell fellépniük, függetlenül a hazai belpolitikában táplált szimpátiáiktól.
A horvát EP-képviselőknek ez most sikerült, függetlenül attól, hogy közöttük is akad néhány érdekes figura a politikai szélrózsa minden tájáról.
A kormány sem hagyja magát
A horvát kormány sem hagyja magát, amikor uniós pénzekről van szó, most 3,6 milliárd eurót szeretne kicsiholni az Európai Bizottságból hitel formájában a Nemzeti Helyreállítási és Rezilienciaépítési Terv (NPOO) keretében.
Ezt ugyancsak csütörtökön erősítette meg Zvonimir Savić, a horvát miniszterelnök különleges gazdasági tanácsadója, és az NPOO főkoordinátora. Ezt a pénzt az energia, a vízellátás és a szennyvízelvezetés, az oktatás és a földrengés utáni újjáépítési projektekre szeretnék fordítani.
Ezáltal Horvátországnak a vissza nem térítendő támogatás formájában odaítélt 5,5 milliárd eurón felül 2026 közepéig, amikorra minden beruházást és reformot be kell fejezni, 9,1 milliárd euró áll rendelkezésére.
A Bizottsággal megtárgyalásra kerülő projektek közül stratégiai szempontból talán a gázszállítással kapcsolatos beruházás a legfontosabb, ez a krki LNG-termináltól Szlovéniába, Ausztriába, Németországba és Magyarországra vezető gázvezeték építésére vonatkozik.
Emlékeztető gyanánt megjegyezzük, hogy a horvát kormány már döntött az LNG-terminál kapacitásának évi 6,1 milliárd köbméterre történő bővítéséről, valamint a hazai Zlobin- Bosiljevo gázvezeték megépítéséről, 180 millió euró értékben.
Szlovénia, Ausztria, Bajorország és Magyarország érdeklődik a gáz iránt, különösen az ukrajnai háború kezdete óta, és az orosz gáztól való függőség csökkentésére szolgáló alternatívák keresésének keretében.
Kapcsolódó cikk
2 X 1: A horvátok szinte a duplájára növelik az LNG-kapacitásokat, és újabb csöveket fektetnek le
Az energetikai infrastruktúra mellett, amelyet uniós hitelből finanszíroznak, és amely az LNG-terminálon és a gázvezetékeken kívül magában foglalja a villamos energia előállítására és elosztására, valamint a hidrogéntermelésre szolgáló infrastrukturális létesítményeket is, az Európai Bizottsággal Horvátország tárgyalni kíván az oktatásba történő beruházásokhoz szükséges kiegészítő forrásokról is.
Tehát egy szó, mint száz: Horvátország sokat köszönhet az Európai Uniónak, amely jelentős anyagi eszközöket biztosít a horvát kormánynak, illetve Horvátországnak, és ezzel lehetővé teszi a délszláv ország további fejlődését.
- Szerbia2 nap telt el azóta
“Sok jó kis helyen”: a praktikus fantomszavazók és a szerbiai nullás házszámok
- Szerbia4 nap telt el azóta
Belgrádban bemutatkozott a titkosrendőrség, miután a feladatok ki lettek osztva
- Szerbia5 nap telt el azóta
Féláron vette meg a Jugoslavija szállodát a szerb pénzügyminiszter köre
- B A Balkanac4 nap telt el azóta
Piros szív, fehér hó, zöld levél (húsvéti vegyes-hímes)